Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMałgorzata Dyrek Został zmieniony 10 lat temu
1
Karta sieciowa , dźwiękowa , graficzna i telewizyjna – budowa i zasada działania
Autorzy : Łukasz Kręciejewski i Damian Langner
2
TREŚĆ : Karta sieciowa Karta dźwiękowa Karty graficzne
Karta telewizyjna
3
Karta sieciowa
4
Karta sieciowa (NIC - Network Interface Card) służy do przekształcania pakietów danych w sygnały, które są przesyłane w sieci komputerowej. Każda karta NIC posiada własny, unikatowy w skali światowej adres fizyczny, znany jako adres MAC, przyporządkowany w momencie jej produkcji przez producenta, zazwyczaj umieszczony na stałe w jej pamięci ROM. We współczesnych kartach adres ten można jednak zmieniać.
5
INTERFEJSY KART SIECIOWYCH
Do połączenia z siecią:
6
RJ-45 Rodzaj ośmiostykowego złącza (gniazdo i wtyk) używanego najczęściej do zakończenia przewodów typu "skrętka" (UTP, STP, itp.). Wykorzystywane w różnego rodzaju sprzęcie telekomunikacyjnym i komputerowym. Najbardziej rozpowszechnione jako podstawowe złącze do budowy przewodowych sieci komputerowych w standardzie Ethernet. "RJ" jest skrótem od Registered Jack, który stanowi część Amerykańskiego Kodu Norm Federalnych
7
Złącze BNC (ang. Bayonet Neill-Concelman) - złącze stosowane do łączenia sieci zbudowanych z kabli koncentrycznych (np. 10BASE5) oraz w aparaturze pomiarowej i systemach telewizji przemysłowej. W przypadku sieci komputerowych, nie jest już stosowane, gdyż ten typ sieci został wyparty przez strukturę 10BASE-T opartą na przewodach równoległych zwanych popularnie skrętką (ang. twisted-pair). Męska końcówka złącza BNC Żeńska końcówka złącza BNC
8
AUI (ang. Attachment Unit Interface) - wymienna końcówka urządzenia interfejsu mająca pinów do podłączenia kabla w Ethernecie. Interfejs jest zgodny z medium wtyczki wymiennej urządzenia (Medium Attachment Unit). Port AUI zgodny jest z standardem IEEE (IEEE 802.3) Ethernetu i MAC.
9
INTERFEJSY KART SIECIOWYCH
Do połączenia z komputerem:
10
ISA Rodzaj gniazda rozszerzeń a także rodzaj magistrali danych w komputerach klasy PC. Jest to technologia 16-bitowa (w odróżnieniu od PCI, która może przesyłać dane 32- i 64-bitowe). W związku z tym technologia ta jest obecnie przestarzała, lecz większość płyt głównych nadal jest wyposażona w złącza ISA, gdyż na rynku wciąż istnieje wiele kart rozszerzeń obsługujących ten standard.
11
PCI Karty PCI pozbawione są zworek i przełączników i są konfigurowane programowo.
12
PCMCIA Są małymi, peryferyjnymi elementami systemu, które instaluje się w gniazdach PC Card wbudowanych w notebookach. Ponieważ karty tego typu są zbyt małe, by w ich obudowie zmieściło się którekolwiek ze standardowych złączy, gniazda te są umieszczone w osobnej jednostce, zwanej MAU (Media Access Unit).
13
USB Nowością godną uwagi są karty podłączane do magistrali USB. Aby je zainstalować, nie trzeba nawet rozkręcać komputera, wystarczy umieścić je w odpowiednim gnieździe.
14
Budowa Kart Sieciowych
15
Obecnie produkowane karty sieciowe mają wbudowany własny procesor, co umożliwia przetwarzanie niektórych danych bez angażowania głównego procesora oraz własną pamięć RAM, która pełni rolę bufora w przypadku, gdy karta nie jest w stanie przetworzyć napływających z dużą szybkością danych. Karta oznaczona przydomkiem Combo posiada równocześnie interfejsy wyjściowe: UTP, BNC i złączem AUI (nigdy nie mogą one działać równocześnie!!!).
16
Działanie: Sygnał z procesora jest dostarczany do karty sieciowej, gdzie sygnał jest zamieniany na standard sieci w jakiej karta pracuje. Karta sieciowa pracuje tylko w jednym standardzie np. Ethernet. Nie może pracować w dwu standardach jednocześnie np. Ethernet i FDDI. Karta sieciowa dokonuje konwersji niskonapięciowego strumienia danych równoległych z komputera na mocniejszy strumień danych szeregowych w kablu sieciowym i odwrotnie. Do sterowania transmisją danych w kablu sieciowym karta sieciowa używa protokołów sterowania z dostępem do nośników.
18
Karta dźwiękowa
19
Karta dźwiekowa służąca do konwersji analogowego sygnału dświękowego z dołączonego śródła na sygnał cyfrowy do przetworzenia lub zapisu na dysku komputera (przetwornik A/C) i odwrotnie - przetworzenia sygnału cyfrowego na odpowiadający mu sygnał analogowy dostarczany do wyjścia i dalej, np. do głośników lub słuchawek; do generowania dźwięków wykorzystujących modulację częstotliwości (FM) lub tabelę próbek dźwiękowych (wavetable); do współpracy np. z klawiaturą muzyczną poprzez złącze MIDI; do przetwarzania sygnałów dźwiękowych za pomocą cyfrowego procesora dźwięków (DSP).
20
Budowa karty dźwiękowej:
21
Wejście liniowe (Line-IN do podłączenia np
Wejście liniowe (Line-IN do podłączenia np. wieży Hi-Fi, do nagrywania dźwięku na PC)
22
Wejście mikrofonu (Mic-IN)
23
Wyjście liniowe (Line-OUT) stanowiące jednocześnie Przednie kanały systemu 5.1 (Stereo)
24
Wyjście Subwoofer i Center-Out stanowiące środkowy kanał i niskotonowy.
25
Wejście MIDI/joystick – możność podłączenia joystick’a, bądź dowolnego urządzenia MIDI
26
Przetwornik analogowo-cyfrowy (A/C) zamienia sygnał z postaci analogowej na postać cyfrową. Przetwornik cyfrowo-analogowy (C/A) wykonuje operację odwrotną.
27
Procesor sygnałowy DSP (ang
Procesor sygnałowy DSP (ang. Digital Signal Processor) służy do cyfrowego przetwarzania sygnałów. Prostym przykładem zastosowania procesora DSP umieszczonego na karcie dźwiękowej jest stworzenie efektu pogłosu lub echa.
28
Złącze kontrolera napędu CD-ROM
Wewnętrzne złącze napędu CD-ROM, dzieki niemu możliwe jest odtwarzanie płyt prosto z CD-Romu.
29
Interfejs PCI – służy do podłączenia karty do płyty głównej komputera.
30
Syntezator karty dźwiękowej służy do sztucznego generowania dźwięku (podobnie jak elektroniczne instrumenty muzyczne).
31
Kolory gniazd i wtyków
32
Schemat blokowy
33
Karty graficzne
34
Budowa karty graficznej
35
Zasada działania karty graficznej
36
Technologia SLI SLI (Scan Line Interleave - Przeplot Skanowania Linii bądź Scalable Link Interface - Interfejs Skalowalnego Łącza) - technologia pozwalająca na skorelowanie pracy dwóch kart graficznych celem szybszego renderowania obrazu.
37
Technologia SLI
38
Technologia Crossfire
CrossFire™ - marketingowa nazwa technologii graficznej opracowanej przez firmę ATI . Dzieli ona obraz idący do pierwszej karty graficznej (Master) tak, że mniej więcej połowa (w zależności od konfiguracji) trafia do karty wspomagającej (Slave). Umożliwia to znaczne, aż do dwukrotnego, przyśpieszenia aplikacji 3D.
39
Technologia Crossfire
40
Oprogramowanie karty graficznej
Catalyst Control Center firmy ATI w systemie Windows Vista
41
DirectX DirectX to zestaw funkcji API wspomagających generowanie grafiki (dwu i trójwymiarowej), dźwięku oraz innych zadań związanych zwykle z grami i innymi aplikacjami multimedialnymi.
42
DirectX
43
Efekty w systemie Windows Vista są tworzone pod Direct X 10
44
Karta telewizyjna
45
Karta tv analogowa Umożliwia ona odbiór analogowej telewizji i radia droga naziemna i przez sieci kablowe
46
Karta tv hybrydowa Umożliwia ona odbiór analogowej i cyfrowej telewizji i radia droga naziemna
47
Karta tv satelitarna Umożliwia ona odbiór cyfrowej telewizji SD i HD oraz radia drogą satelitarną
48
Tuner tv zewnetrzny
49
Tuner tv widziany w systemie operacyjnym
50
Tuner tv w działaniu
51
KONIEC
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.