Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
TOROWISKA TRAMWAJOWE - WCZORAJ I DZIŚ
dr inż. Jacek Makuch Instytut Inżynierii Lądowej Politechnika Wrocławska
2
Teoria konstrukcji toru
3
Szyny
4
Przytwierdzenie typu „K”
5
Przytwierdzenie typu „K”
6
Przytwierdzenie typu SB3
7
Przytwierdzenie typu SB3
8
Podkłady
9
Geneza konstrukcji torów tramwajowych
kolej: tor klasyczny zabudowa toru na przejazdach drogownictwo: zabudowa i podbudowa odwodnienie inne dziedziny budownictwa: mocowanie fundamentów maszyn
10
Klasyfikacja konstrukcji torów tramwajowych
klasyczne - na poprzecznych podkładach i podsypce niekonwencjonalne - z podbudową w postaci płyty betonowej lub żelbetowej wydzielone wbudowane odkryte zabudowane (jezdnią, chodnikiem, trawnikiem)
11
Zmienne losy stosowania torów tramwajowych zabudowanych (4 okresy)
przed wynalezieniem szyny rowkowej: kłopotliwe po wynalezieniu szyny rowkowej: błyskawiczny rozwój na ulicach pojawiają się korki: odwrót obecnie: powrót
12
Przyczyny powrotu stosowania torów tramwajowych zabudowanych
„pasy życia” pasy autobusowo-tramwajowe ciągi pieszo tramwajowe torowiska zatrawione estetyka wyglądu ulic wyciszenie torowisk ułatwienie utrzymania czystości przeciwdziałanie aktom wandalizmu
13
Uwarunkowania stosowania konstrukcji torów tramwajowych w powojennej Polsce
lata : wykorzystanie tradycyjnych rozwiązań konstrukcyjnych, technologii i materiałów początek lat 90-tych: reforma ustrojowa - zmiany w modelu zarządzania komunikacją zbiorową wprowadzenie gospodarki rynkowej - zbliżenie poziomu cen produktów krajowych i zagranicznych wzrost aktywności producentów z branży torów tramwajowych pojawienie się szeregu nowych rozwiązań
14
TORY ODKRYTE
15
tor na drewnianych podkładach z przytwierdzeniem bezpośrednim
Wrocław, do początku lat 90-tych
16
prymitywna łapka pośrednia
17
szyna S49 + przytwierdzenie „K” + podkład IIIB
18
podkłady żelbetowe Bl-3
19
podkłady strunobetonowe INBK4
20
tor na strunobetonowych podkładach z przytwierdzeniem SB
Wrocław, ul. Bałtycka
21
szyna Ri60N + przytwierdzenie SB3 + podkład PST94 Wrocław, ul
szyna Ri60N + przytwierdzenie SB3 + podkład PST94 Wrocław, ul. Powstańców Śl
22
podkładka żebrowa PT180 z łapką Łp
23
Wrocław, pętla Leśnica - 1996
24
Wrocław, Al. Hallera / Al. Pracy - 1998
25
Wrocław, ul. Legnicka / Rysia - 1998
26
podkładka żebrowa PT180 z łapką skl12
27
TORY ZABUDOWANE
28
tor na podłużnych podszynowych ławach bitumicznych
Wrocław, lata
29
Wrocław, ul. Łokietka i Poniatowskiego - 1994
tor węgierski Wrocław, ul. Łokietka i Poniatowskiego
30
Wrocław, ul. Traugutta
31
Wrocław, ul. Św. Jadwigi
32
Wrocław, ul. Wróblewskiego - 1997
33
Wrocław, ul. Podwale i most Sikorskiego - 1998
34
Wrocław, ul. Stawowa / Swobodna - 1998
35
Wrocław, ul. Traugutta
36
Wrocław, ul. Gliniana i Hubska - 1999
37
Wrocław, ul. Ślężna / Armii Krajowej - 1999
38
Wrocław, most Trzebnicki - 1999
39
Wrocław, ul. Kołłątaja
40
Wrocław, ul. Powstańców Śl. / zajezdnia Borek - 1999
41
Wrocław, ul. Piaskowa i Św. Katarzyny - 2000
42
Wrocław, ul. Lotnicza / Na Ostatnim Groszu - 2000
43
Wrocław, ul. Skargi
44
Wrocław, most Pokoju
45
Wrocław, ul. Jedności narodowej - 2003
46
Wrocław, ul. Grodzka
47
Wrocław, ul. Jedności Narodowej - 1987
tor na płytach PPT Wrocław, ul. Jedności Narodowej
48
tor na płytach PPT ul. Curie-Skłodowskiej od pl. Grunwaldzkiego do mostu Zwierzynieckiego ul. Nowowiejska i Piastowska ul. Reymonta ul. Trzebnicka ul. Chrobrego od pl. Powstańców Wlkp. do ul. Jagielończyka ul. Legnicka pod wiaduktem kolejowym przy ul. Zachodniej
49
Wrocław, ul. Curie-Skłodowskiej - 1996
50
tor na podłużnych podszynowych ławach żelbetowych
Wrocław, ul. Sądowa
51
Wrocław, ul. Jagiełły
52
tor z szyną obłożoną bloczkami betonowymi
Wrocław, ul. Grabiszyńska i 96
53
Wrocław, pl. Strzegomski - 2005
54
tor na podporach punktowych
Wrocław, ul. Powstańców Śl
55
tor na podporach punktowych
Wrocław, ul. Świdnicka i Podwale
56
tor na podporach punktowych
ul. Dubois od ul. Kurkowej do Pomorskiej skrzyżowanie ul. Pomorskiej i Dubois przejazdy w ul. Karkonoskiej ul. Piłsudskiego od ul. Świdnickiej do węzła przed Dworcem Gł wraz z ul. Stawową i Małachowskiego ul. Nowy Świat skrzyżowanie ul. Żmigrodzkiej i Broniewskiego skrzyżowanie ul. Kołłątaja i Teatralnej skrzyżowanie ul. Legnickiej i Wejherowskiej ul. Wierzbowa pl. Dominikański ul. Wyszyńskiego , skrzyżowanie ul. Żmigrodzkiej i Bałtyckiej
57
tor z szynami obłożonymi wkładkami elastycznymi
Wrocław, ul. Karkonoska
58
tor z szyną w zalewie z elastycznej żywicy
Wrocław, ul. Kosmonautów / Kamiennogórska
59
Wrocław, ul. Żmigrodzka / dojazd do stacji CPN - 2001
60
Wrocław, ul. Ślężna / Jaworowa - 2002
61
Wrocław, ul. Legnicka / Nabycińska - 2005
62
TORY EKSPERYMENTALNE (pętla Pilczyce)
63
eksperymentalne przytwierdzenie szyny
64
eksperymentalne podkłady łupinowe
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.