Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałCyryl Swoboda Został zmieniony 10 lat temu
1
Nasz projekt TAK WIELE NAS DZIELI..., ALE TAKŻE TAK WIELE NAS ŁĄCZY PRZYWRÓĆMY PAMIĘĆ Historia i losy tarnowskich Żydów Dotyczy on historii Żydów w Małopolsce, ze szczególnym uwzględnieniem historii Żydów tarnowskich, którzy przed II wojną światową stanowili prawie 50% społeczności naszego miasta.
2
WRZESIEŃ 2008 Pierwszym krokiem był wyjazd na konferencję do Krakowa. Odbyła się ona w krakowskim „Dworze Czeczów”. Uczestniczyły w niej delegacje szkół, które postanowiły włączyć się do projektu realizowanego przez Stowarzyszenie Centrum Polsko-Niemieckie w Krakowie „Żydzi w Polsce. Ocalić od zapomnienia - uczyć dla przyszłości”. Konferencja była poświęcona zaprezentowaniu głównych celów i założeń tego projektu.
3
PAŹDZIERNIK 2008 W tym miesiącu odbyło się spotkanie młodzieży naszej szkoły z młodzieżą z Izraela. Spotkaliśmy się w miejscu bardzo szczególnym zarówno dla Żydów, jak i dla Polaków- lesie Buczyna w Zbylitowskiej Górze na cmentarzu poświęconym ofiarom wojny
4
Wędrówki szlakiem Żydów
uczniowie klas III a i III c brali udział w zajęciach warsztatowych zorganizowanych przy współpracy z Muzeum Okręgowym w Tarnowie. Tematem zajęć była historia i losy tarnowskich Żydów
7
LISTOPAD 2008 Gimnazjum nr 2 w Tarnowie przy współpracy z MCDN ODN w Tarnowie, zorganizowało w dniu 6 listopada 2008 r. spotkanie z historią i kulturą żydowską w ramach warsztatów dla nauczycieli i uczniów. Warsztaty te były częścią seminarium dydaktycznego pod hasłem: „Narodowy socjalizm i Holokaust- aktywna pamięć europejska”. Seminarium zostało zorganizowane przez Goethe-Institut w Krakowie, Dom Anny Frank w Amsterdamie, Centrum Polsko- Niemieckie w Krakowie
8
Jako pierwsi zaprezentowali się uczniowie II LO pod kierownictwem mgr Barbary Poręby.
9
Następnie uczniowie Gimnazjum nr 11 w Tarnowie pod opieką mgr Moniki Gdowskiej przedstawili fragment inscenizacji teatralnej
10
Jako kolejni swoimi osiągnięciami pochwalili się uczniowie Zespołu Szkół nr. 2 z Dąbrowy Tarnowskiej
11
Na zakończenie uczniowie Gimnazjum nr 2 w Tarnowie zaprosili zebranych państwa do obejrzenia krótkiej inscenizacji pt: „Dzieci – ofiary Holokaustu”. Celem jej było upamiętnienie najmłodszych ofiar nazizmu i Holocaustu.
14
Po zakończeniu prezentacji zaprosiliśmy zebranych na krótki spacer przedwojenną ulicą Żydowską w Tarnowie. W tym celu poprosiliśmy o przejście do sali obok, w której w formie ekspozycji i prezentacji przywrócono na moment przedwojenną ulicę Tarnowa
15
Po zakończeniu warsztatów uczestnicy i zaproszeni goście udali się do siedziby MC ODN w Tarnowie na seminarium dydaktyczne pod hasłem: „Narodowy socjalizm i Holokaust-aktywna pamięć europejska”.
18
25 listopada 2008 r. Udział w regionalnych warsztatach dla młodzieży uczestniczącej w programie edukacyjnym "Przywróćmy pamięć"
20
Styczeń i Luty 2009 W miesiącu styczniu i lutym, dokładnie w dniach od do r. gościliśmy w naszej szkole wystawę „Żydzi w Polsce. Swoi czy obcy?”
21
Wystawa jest przeznaczona głównie dla młodzieży szkolnej
Wystawa jest przeznaczona głównie dla młodzieży szkolnej. Jej celem jest próba przedstawienia wielowiekowego dorobku polskich Żydów i skomplikowanych stosunków polsko-żydowskich. Wystawa prezentuje w popularny sposób historię Żydów mieszkających w Polsce od wczesnego średniowiecza po dzień dzisiejszy, wykorzystując do tego celu ponad 200 fotografii, pochodzących z ok. 80 archiwów. Dokumentuje różnorakie aspekty stosunków polsko-żydowskich.
25
Przewodnikami po wystawie byli uczniowie naszego Gimnazjum.
27
Wystawa spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem nauczycieli
i uczniów szkół miasta Tarnowa i regionu tarnowskiego. Zwiedziło ją ok.1000 uczniów wraz z nauczycielami, gościliśmy także słuchaczy Kursu Pedagogicznego organizowanego przez MCDN ODN w Tarnowie.
28
Zwiedzający mieli możliwość podzielenia się swoimi wrażeniami i spostrzeżeniami po zwiedzeniu wystawy wypowiadając się na stronie poświęconej projektowi, która jest tworzona przez uczniów biorących udział w projekcie, na stronie internetowej naszej szkoły. Poniżej jeden z wpisów: „Jeśli posiadasz wiedzę, pozwól innym zapalić od niej świeczki.” Thomas Fuller Serdecznie dziękujemy za zaproszenie na wystawę „Żydzi w Polsce. Swoi czy obcy”, którą mogliśmy obejrzeć w Waszym Gimnazjum. Trzydziestominutowe wykłady prowadzone przez młodych przewodników przypomniały nam historię narodu żydowskiego Usłyszane wiadomości przekazane tym razem nie przez nauczycieli, ale przez rówieśników, przemówiły do nas prędzej. Jesteśmy wdzięczni za to, iż pozwoliliście „zapalić świeczki wiedzy”.
29
Marzec 2009 W tym miesiącu zostaliśmy dziennikarzami, kronikarzami zbierającymi informacje od świadków historii na temat II wojny światowej. W tym celu odbyliśmy kilka spotkań z ludźmi, którzy przeżyli czas wojny i mogli nam coś o tym opowiedzieć. Naszych rozmówców szukaliśmy w pierwszej kolejności wśród naszych najbliższych, rodziny lub sąsiadów. Na podstawie tych rozmów przygotowaliśmy na lekcjach historii prezentacje i sprawozdania pod nazwą : „Czas wojny i okupacji w pamięci moich najbliższych”.
30
Kwiecień 2009 Uczniowie klas trzecich tarnowskich gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych wzięli udział w zorganizowanych przez naszą Szkołę warsztatach w formie Debaty Free2choose. Przeprowadzili je trenerzy ze Stowarzyszenia „Spotkania” w Warszawie. Warsztaty były przeprowadzone w formie dyskusji o antysemityzmie i wielokulturowości.
31
Wycieczka do Oświęcimia
27 i 28 kwietnia uczniowie klas objętych projektem brali udział w dwudniowej wycieczce studyjnej do Oświęcimia i Brzezinki. W pierwszym dniu zwiedzaliśmy obóz koncentracyjny w Oświęcimiu.
32
Zwiedzaliśmy teren obozu, bloki więzienne, krematorium
33
Spotkaliśmy się z pracownikami muzeum, którzy prowadzili z nami zajęcia studyjne i warsztatowe.
34
Największym przeżyciem dla nas było spotkanie ze świadkiem historii, mgr Kazimierzem Smoleniem byłym więźniem KL Auschwitz i długoletnim dyrektorem Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu.
35
28 kwietnia odwiedziliśmy obóz zagłady w Brzezince
36
Na terenie obozu oglądaliśmy baraki więźniów
37
Ruiny licznych krematoriów wywarły na nas ogromne wrażenie
39
Pod pomnikiem Ofiar
40
W dniu 30 kwietnia 2009 r. miało miejsce seminarium z przedstawicielami Instytutu Yad Vashem w Jerozolimie panią Orit Margaliot i panem Alexem Dancyngem. Jednym z ważnych punktów seminarium było planowanie dalszych działań w ramach współpracy z Yad Vashem.
41
W naszej szkole odbyły sie warsztaty przedmiotowe (historyczno-regionalne, historyczne, polonistyczne) prowadzone przez nauczycieli szkół tarnowskich. Młodzież szkół tarnowskich wraz z zaproszonymi gośćmi mogła w nich wziąć aktywny udział. Przed warsztatami zebrani oglądnęli przedstawienie przygotowane przez uczniów Gimnazjum Nr 2 w Tarnowie – „Dzieci – ofiary Holokaustu”.
42
MAJ 2009 Na podstawie wiadomości i umiejętności, które zyskaliśmy dzięki udziałowi w projekcie w ramach podsumowania przyjętych zadań i celów przygotowaliśmy prezentacje multimedialne na temat historii, kultury, tradycji Żydów, ich zagłady w czasie II wojny światowej. Zajęliśmy się także zdobyciem informacji na temat dnia dzisiejszego narodu żydowskiego i państwa Izrael. Bardzo ważnym aspektem naszej pracy w ramach projektu był Holokaust, który stanowił punkt wyjścia do kształtowania postaw tolerancji, wrażliwości, godności i otwartości wobec drugiego człowieka. I także tym zagadnieniom niektórzy z nas poświęcili końcowe prace.
43
CZERWIEC 2009 Podsumowanie projektu
Głównym celem projektu było poznanie kultury i tradycji żydowskiej, specyfiki judaizmu, jego bogatej obrzędowości, historii narodu żydowskiego, ze szczególnym uwzględnieniem jego losów w czasie II wojny światowej, a zwłaszcza wydarzenia bez precedensu w dziejach współczesnego świata - Holokaustu. Główny nacisk położyliśmy zwłaszcza na poznanie historii Żydów w Małopolsce, ze szczególnym uwzględnieniem historii Żydów tarnowskich, którzy przed II wojną światową stanowili prawie 50% społeczności naszego miasta.
44
CZERWIEC 2009 Naszym głównym celem, jaki sobie postawiliśmy, było „Przywrócić Pamięć”, a więc podjąć takie działania, dzięki którym my sami, nasze koleżanki i koledzy, a także mieszkańcy naszej miejscowości będą mieli szansę lepiej poznać i zrozumieć specyfikę regionu i jego wielokulturowego dziedzictwa. Mogliśmy także wspólnie zastanowić sie nad lokalną historią i odpowiedzieć sobie na pytanie: jakie ona ma dla nas znaczenie? Pracowaliśmy długo i ciężko, z efektu swej pracy jesteśmy bardzo zadowoleni i dumni.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.