Pobierz prezentację
1
czyli etykieta w Internecie
Netykieta czyli etykieta w Internecie Autor: Karolina Baryłka
2
Netykieta Co to jest? Emotikony Zasady Pierwsza netykieta „Dekalog”
Zakończenie
3
Co to jest netykieta? Dalej
Porozumiewanie się internautom ułatwia internetowy dekalog, czyli zbiór zasad określających, jak należy zachowywać się w sieci – inaczej netykieta. Słowo netykieta pochodzi z języka angielskiego (netiquette) i jest połączeniem dwóch wyrazów: net (sieć) oraz etiquette (etykieta). Można wytłumaczyć je również inaczej – skoro istnieje etykieta określająca, jak należy zachować się przy stole lub na oficjalnym spotkaniu, dlaczego (inter)net miałby nie mieć swojego zbioru zasad? Dalej
4
Nieprzestrzeganie netykiety
Nieprzestrzeganie sieciowego savoir-vivre’u może nas narazić na nieprzyjemności, takie jak trudności w znalezieniu partnera do dyskusji na czacie czy uszczypliwe uwagi innych internautów, którym naraziliśmy się brakiem sieciowej kultury. Konsekwencje bywają czasem poważniejsze – na przykład administrator forum, na którym niewłaściwie się zachowujemy, może wykluczyć nas z dyskusji. Aby uniknąć nieporozumień i przykrości, warto poznać przynajmniej podstawowe zasady netykiety. Menu
5
Kilka podstawowych zasad w Internecie
Bądź kulturalny! Twoje słowa świadczą o tobie i nie zapominaj, że ten ktoś na drugim końcu to też człowiek. Bądź odpowiedzialny za to, co piszesz. Pamiętaj w Internecie nikt nie jest anonimowy. Nie kradnij! Posługując się cudzymi materiałami podawaj autora i źródło. Nie bądź wścibski! Nie staraj się zobaczyć tego, co ktoś przed Tobą zabezpieczył hasłem. Szanuj czas innych! Pisz zwięźle. Szanuj przestrzeń! Nie używaj w mailach html-a, tabeli i zdjęć. Nie śmieć! Nie zmieniaj tematu, nie spamuj. Nie pisz samymi wielkimi literami! Wielkie litery wyglądają jakbyś KRZYCZAŁ! Dokładnie adresuj i podawaj temat listu. Nie rozsyłaj wirusów! Sprawdzaj swoje dyski.
6
Dekalog internautów W Internecie fora i blogi mają swoje własne netykiety, czyli tzw. dekalog. Poniżej zamieszczone są dekalogi dotyczące: użytkownika komputera komunikacji elektronicznej grup dyskusyjnych
7
10 przykazań użytkownika komputera
Nie używaj komputera, po to, aby szkodzić innym. Nie zakłócaj pracy na komputerach innym. Nie przeglądaj bez pozwolenia cudzych danych. Nie używaj komputera, jako narzędzia do kradzieży. Nie używaj komputera, do różnych nieetycznych sztuczek. Nie używaj i nie kopiuj cudzych programów, za które nie zapłaciłeś Nie publikuj bez wiedzy autora, tekstów których autorem jest ktoś inny. Nie przywłaszczaj sobie wysiłku intelektualnego innych. Pomyśl o społecznych konsekwencjach tego co robisz (pisząc programy, teksty i publikując je w Internecie) Używaj komputera z zachowaniem rozsądku.
8
10 przykazań komunikacji elektronicznej
Staraj się wysyłać przesyłki krótkie i na temat. Postaraj się skupić na jednym temacie - w jednej przesyłce. Bądź rozważny i kulturalny, mówiąc o innym. Cytuj, używając źródła. Przestrzegaj "drogi służbowej" w korespondencji z administratorami sieci/usług. W stopce przesyłki pocztowej załączaj swoje dane (signature). Powinny one zawierać: imię, nazwisko, adres . Bądź staranny i ostrożny przekazując forwarding na adresy grupowe i listy dystrybucyjne. Za szczególnie niegrzeczne uważa się rozpowszechnianie prywatnej poczty przez "mailing lists" lub Usenet bez zezwolenia autora. Żartując, pamiętaj ze niektóre twoje żarty mogą kogoś urazić/obrazić. Kiedy cytujesz inne osoby, postaraj się wyciąć z cytatu to, co nie dotyczy poruszanego problemu.
9
10 przykazań użytkowników grup dyskusyjnych
Dbaj, o to, aby twoje pytania i spostrzeżenia, nie odbiegały od tematu danej listy. Nie miej oporów do zaczynania dyskusji, w końcu po to je stworzono. Pamiętaj, że tak jak ty traktujesz innych użytkowników, tak i oni mogą potraktować Ciebie. Stawiając pytanie w grupie dyskusyjnej, zalecaj nadsyłanie odpowiedzi do Ciebie osobiście; wyślij opracowana, zbiorcza odpowiedz do całej grupy. Odpowiadając na przesyłkę nadesłana do grupy, sprawdź adres aby być pewnym, ze odpowiadasz zgodnie z intencja (pojedynczej osobie lub całej grupie). Jeśli nie możesz brać udziału w dyskusji ponad tydzień, wypisz się lub zawieś subskrypcję we wszystkich listach/grupach do których należysz. Jesli znasz odpowiedź, i możesz odpowiedzieć na czyjeś pytanie, wyślij mu odpowiedź na jego prywatny mail Czasami zapisujący się na listę nie są zaznajomieni z właściwą "etykieta sieciowa" ('netiquette') i nadsyłają zadania subscribe lub unsubscribe bezpośrednio do samej listy. Bądź tolerancyjny w takich przypadkach, udziel lepiej pożytecznych wskazówek zamiast krytykować. Inni ludzie na liście nie są zainteresowani Twoimi zadaniami zapisania czy wypisania z listy. Wszelkie zadania administracyjne tego typu winny być nadsyłane pod odpowiedni adres, nie zaś do samej listy.
10
Emotikony :-) uśmiech :) uśmiech (bez nosa) ;-) ;) z przymrużeniem oka :-P :p z wystawionym językiem :-> :> złośliwiec >:-> z brwią zmarszczoną :-* :* buziaczek :-o :o Ooo... :-/ niezadowolenie :-| powaga :-( smutek :-D szeroki uśmiech :,-( chlip :-)~ ślinienie się :^) zadarcie nosa @}-,-`-- róża =^.^= kotek (: użytkownik leworęczny Emotikony to reprezentacja emocji za pomocą znaków, w większości przez przedstawienie wyrazu twarzy. Tym sposobem zwykle dwukropek reprezentuje oczy, a drugi znak grymas twarzy.
11
Pierwsza netykieta W 1992 roku Arlene H. Rinaldi z Florida Atlantic University sformułował pierwsze, podstawowe zasady netykiety, które określają zasady komunikowania się i korzystania z usług Internetu. Można znaleźć je na stronie:
12
Dziękuję za uwagę! Zakończenie
Przy tworzeniu prezentacji korzystałam ze stron: Dziękuję za uwagę! Zakończ pokaz
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.