Pobierz prezentację
1
Podstawy metodologii nauk
Problemy badań Problemy badań
2
Eksperyment klasyczny
Składniki: zmienne niezależne i zależne, pretest i posttest, grupa eksperymentalna i kontrolna. Eksperyment := pomiar wpływu zmiennej niezależnej na zmienną zależną. Problemy badań
3
Eksperyment klasyczny
Eksperyment := pomiar wpływu zmiennej niezależnej na zmienną zależną. Zmienne powinny być zdefiniowane operacyjnie przed rozpoczęciem eksperymentu. Czasem jednak analiza danych wskazuje na użyteczniejsze definicje operacyjne zmiennych. Problemy badań
4
Przykład reoperacjonalizacji: wiek a udział w wyborach
Wiek mierzony co 5 lat Problemy badań
5
Kontrola eksperymentalna
Zmienna niezależna ma być jedynym czynnikiem różnicującym porównywane układy/grupy. Eksperyment Pasteura: esowaty kształt rurki miał powodować osadzanie się zanieczyszczeń porównanie z kolbą kontrolną (bez rurki) osłona kolby przed wiatrem (kurzem) Problemy badań
6
Pretest i posttest Pretest: = pomiar zmiennej zależnej przed działaniem bodźca (zmiennej niezależnej). Posttest: = pomiar zmiennej zależnej po zadziałaniu bodźca (zmiennej niezależnej). Problemy badań
7
Schemat eksperymentu Pomiar zmiennej zależnej Pomiar zmiennej zależnej
Grupa eksperymentalna Grupa kontrolna Pomiar zmiennej zależnej Oddziaływanie bodźcem Ponowny pomiar zmiennej zależnej Pomiar zmiennej zależnej Ponowny pomiar zmiennej zależnej porównanie: takie same? porównanie: różne? Problemy badań
8
Rzetelność Miara rzetelności = stopień zgodności wyników replikacji testu. Rzetelność trafność. Źródła nierzetelności: reaktywność uczestników badania, tendencyjność obserwatora, nieuwzględnione wpływy zewnętrzne. Problemy badań
9
Wpływ obserwatora Reaktywność: skłonność do zachowań oczekiwanych przez obserwatora. Kontrola reaktywności: pomiar nieinwazyjny, maskowanie, habituacja, desensytyzacja, obserwacja pośrednia śladów materialnych, materiałów archiwalnych. Problemy badań
10
Efekt Hawthorne Badanie wpływu warunków pracy na wydajność w hali okablowywania central telefonicznych w zakładach w Hawthorne (Illinois) 1939. Lepsze oświetlenie – wyższa wydajność. Problemy badań
11
Efekt Hawthorne Badanie wpływu warunków pracy na wydajność w hali okablowywania central telefonicznych w zakładach w Hawthorne (Illinois) 1939. Lepsze oświetlenie – wyższa wydajność. Gorsze oświetlenie – jeszcze wyższa wydajność. Problemy badań
12
Efekt Hawthorne Badanie wpływu warunków pracy na wydajność w hali okablowywania central telefonicznych w zakładach w Hawthorne (Illinois) 1939. Lepsze oświetlenie – wyższa wydajność. Gorsze oświetlenie – jeszcze wyższa wydajność. Wyjaśnienie: wzrost motywacji z powodu zainteresowania badaczy. Problemy badań
13
Tendencyjność obserwatora
Wpływ oczekiwań co do rezultatów obserwacji Przykład: diagnoza psychiatryczna Kontrola tendencyjności: brak informacji o niektórych aspektach badania nieznajomość celu badania Problemy badań
14
Efekt placebo Eksperyment otwarty Eksperyment maskowany (blind)
Eksperyment podwójnie maskowany (double-blind) Problemy badań
15
Eksperyment podwójnie maskowany
Problemy badań
16
Problemy doboru uczestników
Podatność wyników na uogólnienie (reprezentatywność próby). Porównywalność grupy kontrolnej i eksperymentalnej: randomizacja, dopasowanie (matching). Problemy badań
17
Problemy doboru uczestników
Zalety randomizacji: nie zawsze wiadomo, które zmienne będą istotne dla dopasowania; większość metod statystycznych zakłada randomizację. Ograniczenia randomizacji: silny wpływ liczebności próby na jej reprezentatywność. Problemy badań
18
Techniki doboru losowego grup
Dobór losowy prosty wada: pracochłonność Dobór losowy systematyczny problem cykliczności operatu losowania Dobór warstwowy zapewnia równomierny rozkład wybranych cech niekiedy dobór systematyczny zapewnia warstwowanie Problemy badań
19
Techniki doboru losowego grup
Dobór losowy prosty Dobór losowy systematyczny Dobór warstwowy Wielostopniowy dobór grupowy Problemy badań
20
Ocena jakości badania Rzetelność:= zgodność wyników powtórzeń eksperymentu. Trafność wewnętrzna:= wykrycie rzeczywistego oddziaływania. Trafność zewnętrzna:= możliwość uogólnienia wyniku na sytuacje pozaeksperymentalne. Problemy badań
21
Źródła nietrafności wewnętrznej
Historia (czyli zakłócenia przez wydarzenia zewnętrzne). Przykład: katastrofa smoleńska mogła wpłynąć na postawy polityczne. tvn.pl Problemy badań
22
Źródła nietrafności wewnętrznej
Dojrzewanie a także zmęczenie, znudzenie itp. Efekt wprawy (znajomości testu) uczestnicy mogą zmienić swoje zachowanie na bardziej przemyślane (reaktywność). Problemy badań
23
Źródła nietrafności wewnętrznej
Narzędzia. zmiana operacjonalizacji zmiennych. Regresja do średniej. Przykład: poprawa wyników nauczania uczniów o słabych ocenach może być zdarzeniem naturalnym („gorzej być nie może”), a nie efektem wprowadzenia nowych metod nauczania. Nieporównywalność grup. Problemy badań
24
Paradoks Simpsona Leczeni Nieleczeni Poziom wyleczeń u mężczyzn 5/10
40/90 Poziom wyleczeń u kobiet 30/90 3/10 Poziom wyleczeń w ogóle 35% 43% Problemy badań
25
Źródła nietrafności wewnętrznej
Utrata badanych mechaniczna (wymieranie), tendencyjna (ze względu na istotne cechy uczestników), przykład: wycofywanie się z eksperymentalnego planu treningów sportowych. Problemy badań
26
Źródła nietrafności wewnętrznej
Dwuznaczność porządku przyczynowego. Czy talenty sprzyjają podnoszeniu kompetencji, czy kształcenie sprzyja rozwojowi talentów? Przykład sióstr Polgar. Zsuzsa rekordzistka symultany Judit top 50 Zsófia, top 40 wśród kobiet pl.wikipedia.org Problemy badań
27
Źródła nietrafności wewnętrznej
Przepływ informacji i naśladowanie. Uczestnicy grupy kontrolnej mogą zmienić swoje zachowanie pod wpływem informacji o naturze bodźca od grupy eksperymentalnej. Przykład: badanie wpływu filmu edukacyjnego na zmianę postaw. Problemy badań
28
Źródła nietrafności wewnętrznej
Kompensacja (bodźca w grupie kontrolnej). Przykład: grupa placebo może być nadzwyczajnie życzliwie traktowana przez personel. Problemy badań
29
Źródła nietrafności wewnętrznej
Rywalizacja kompensacyjna. Przykład: grupa kontrolna w eksperymencie edukacyjnym może zmobilizować się, aby pokazać, że nie jest gorsza. Zniechęcenie. Przykład: grupa kontrolna w eksperymencie edukacyjnym może zdemobilizować się w poczuciu, że jest na straconej pozycji. Problemy badań
30
Kontrola trafności wewnętrznej
Schemat grup zrandomizowanych równoważy wpływ: historii, dojrzewania, efektu wprawy, narzędzi, regresji do średniej, doboru próby, utraty badanych, dwuznaczności przyczynowej, przepływu informacji, kompensacji, rywalizacji kompensacyjnej, zniechęcenia. Problemy badań
31
Kontrola trafności wewnętrznej
utraty badanych przepływu informacji kompensacji rywalizacji zniechęcenia zastępowanie podobnymi uczestnikami grupy kontrolnej izolacja grup kontrola, podwójne maskowanie uwzględnienie w obserwacji Problemy badań
32
Równoważenie efektu wprawy w eksperymencie z wieloma zadaniami
Randomizacja blokowa. Procedura ABBA. Pominięcie wyników początkowych serii eksperymentu (w przypadku nieliniowego efektu wprawy) Stosowanie wszystkich możliwych kolejności (np. procedura kwadratu łacińskiego). Problemy badań
33
Równoważenie efektu wprawy w eksperymencie z wieloma zadaniami
Przykład: badanie stopnia trudności egzaminacyjnych zadań testu jednokrotnego wyboru. Kwadrat łaciński Problemy badań
34
Nietrafność zewnętrzna
Przykład: interakcja sytuacji testowej z bodźcem eksperymentalnym (wpływ pretestu) bodziec eksperymentalny może mieć silniejszy wpływ w sytuacji laboratoryjnej niż w warunkach naturalnych. Problemy badań
35
Eksperyment naturalny
Manipulowanie zmienną niezależną w warunkach naturalnych. Badanie wpływu katastrof (czyli wykorzystanie „eksperymentów” spowodowanych przez przyrodę lub procesy historyczne). Problem metodologiczny: niewykonalność losowego doboru grup porównawczych. Problemy badań
36
Eksperyment naturalny
Metoda manipulacji: udział pozoranta, którego zachowanie wywołuje sytuację eksperymentalną. Przykłady: badania nad reakcją przechodniów na kradzież, badania nad skłonnością do udzielania pomocy. Problemy badań
37
Eksperyment naturalny
Przykłady badań nad wpływem katastrof: Badania zmian postaw ofiar huraganu. Badania nad wpływem bombardowań na morale ludności cywilnej. Badania zmian postaw robotników po awarii reaktora. Problemy badań
38
Wartość metody eksperymentalnej
Zalety: kontrola zmiennych powtarzalność Wady: groźba artefaktu Problemy badań
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.