Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałPaweł Matuła Został zmieniony 10 lat temu
1
Foresight kosmicznyWarszawa, 27-XI-20061 TECHNIKI SATELITARNE A RADIOFONIA I TELEWIZJA Foresight sektora kosmicznego w Polsce Dr Karol Jakubowicz
2
Foresight kosmicznyWarszawa, 27-XI-20062 Wprowadzenie Technika satelitarna ma trwałe miejsce w radiofonii i telewizji. Aplikacje, zastosowania i usługi satelitarne są nieodłącznym elementem działalności radiofonicznej i telewizyjnej. Techniki satelitarne są platformą transmisyjną zapewniającą nadawcy i odbiorcom wszystkie te same typy aplikacji czy usług, co naziemne sieci nadawcze – a przy tym eliminuje czynnik odległości, jako ograniczenie możliwości dostawcy lub odbiorcy usługi. Kabel przegrywał a teraz wygrywa z satelitą, ale nie zmienia to perspektyw rozwoju telewizji satelitarnej
3
Foresight kosmicznyWarszawa, 27-XI-20063 Zastosowania (1) Techniki satelitarne służą radiofonii i telewizji poprzez: Nadawanie programów do odbiorców indywidualnych (Direct-to-Home - DTH) Nadawanie programów do sieci kablowych Przekaz sygnału do analogowych i cyfrowych nadajników naziemnych (Digital Terrestrial Television - DTT) Radio i telewizja dla przedsiębiorstw
4
Foresight kosmicznyWarszawa, 27-XI-20064 Zastosowania (2) Przekaz i wymianę informacji drogą satelitarną (Satellite News Gathering – SNG) Usługi dosyłowe - Usługi przesyłowe służą transmisji danych, materiałów programowych, transmisji multimedialnej, transmisji Direct-to- Home, telewizji bezpłatnej, kodowanej, czy też retransmisji z wykorzystaniem infrastruktury naziemnej Usługi jednorazowe, przystosowane zarówno do obsługi zleceń ad hoc, jak i zamówień okresowych Usługi uplinkowe: teleporty umożliwiają prostą transmisję video i sygnałów nadawczych Dystrybucję i wymianę programów między nadawcami
5
Foresight kosmicznyWarszawa, 27-XI-20065 Zastosowania i aplikacje(2) Operatorzy satelitarni mają możliwość oferowania wszystkich standardów i formatów sygnału radiowego czy telewizyjnego, w tym np. HDTV - telewizji wysokiej rozdzielczości (w tym wysoka rozdzielczość obrazu, efekty 3D i cyfrowy dźwięk). Szerokie pasmo przesyłu sygnału umożliwia podwójne nadawanie istniejących już programów jednocześnie w formacie Standard TV (STV) i HDTV, także IP w usługach szerokopasmowych Platformy satelitarne umożliwiają także korzystanie z usług interaktywnych Platformy satelitarne ofertują też takie aplikacje, jak: Elektroniczny Przewodnik po Programach (EPG) Video na Życzenie (VOD) Satelitarne platformy cyfrowe są szczególną formą cyfryzacji radiofonii i telewizji. Kolejna usługa to satelitarna aktualizacja oprogramowania odbiorników cyfrowych (dekoderów) u odbiorcy.
6
Foresight kosmicznyWarszawa, 27-XI-20066 Telewizja satelitarna w Polsce Według stanu z lipca 2006 r. wśród 39 programów satelitarnych koncesjonowanych przez KRRiT (dostępnych drogą satelitarną lub poprzez niektóre sieci kablowe) zdecydowaną większość stanowią programy wyspecjalizowane – 32 (z czego obecnie nadawanych jest 27 programów).
7
Foresight kosmicznyWarszawa, 27-XI-20067 Polskie platformy satelitarne CANAL+ Cyfrowy Sp. z o.o. (CYFRA+ ) – 800 000 abonentów CYFROWY POLSAT S.A. – ok. 1 mln. abonentów n – platforma cyfrowa grupy ITI, która zapowiada, że w grudniu 2006 r. będzie mieć kilkadziesiąt tysięcy klientów. Uruchomienie platformy satelitarnej zapowiada TVP S.A.
8
Foresight kosmicznyWarszawa, 27-XI-20068 Sektor kulturalny i twórczy (EU30), w tym przemysły kultury (film, video, ritv, gry wideo, muzyka, książki i prasa) 2,6% wartości dodanej brutto w PKB UE w 2003 Wzrost wartości sektora w latach 1999- 2003 – 19,7% (12,3% wyższy niż dla gospodarki w całości 5,8 mln. pracowników w 2004 (3,1% zatrudnienia w EU25) – wzrost w latach 2002-2004 o 1,85%, gdy zatrudnienie w EU spadło The Economy of Culture in Europe, 2006
9
Foresight kosmicznyWarszawa, 27-XI-20069 Sektor kultury a PKB w Polsce Udział sektora w PKB wynosił w 2002 r. 4,5% a w wartości dodanej brutto – 5,2% Produkcja nadajników i odbiorników ritv – 0,2% PKB RiTV i działalność związana z filmem i przemysłem video – 0,2% PKB Narodowa Strategia Rozwoju Kultury
10
Foresight kosmicznyWarszawa, 27-XI-200610 Wartość rynku TVP 1 744 mln TVN 860 mln Polsat 682 mln Cyfra+ 740 mln Multimedia Polska 280 mln (130 mln z TVK, 54 mln z Internetu oraz 91 mln z telefonów. UPC 350 mln TVP na wydatki programowe wydaje ok. 1230 mln rocznie; TVN ok. 500 mln rocznie; Polsat około 380 mln rocznie. W sumie ponad 2110 mln, do tego można dodać jeszcze jakieś 5% wydatków pozostałych nadawców.
11
Foresight kosmicznyWarszawa, 27-XI-200611 Perspektywy rozwoju telewizji satelitarnej w Polsce Zatrzymanie rozwoju sieci kablowych w Polsce; Niejasne perspektywy wprowadzania DTT; brak terminu rozpoczęcia konwersji cyfrowej, brak harmonogramu uruchamiania kolejnych multipleksów, nierozstrzygnięta kwestia pojemności multipleksów (MPEG-2 czy MPEG-4); Zarezerwowana dla Polski pozycja na orbicie geostacjonarnej. Zapotrzebowanie na moce przesyłowe sygnału czyli miejsca na satelitach. TVP, TVN i Polsat mają umowy i rezerwy pod nowe kanały.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.