Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBeata Żurawska Został zmieniony 9 lat temu
1
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zajęcia Pozalekcyjno – Pozaszkolne Z Chemii CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót głowy” WND-POKL 09.01.02-10-158/13 Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza, ul. Okrzei 1, 95-060 Brzeziny
2
Przygotowała Maria Pisarska
4
Glukoza – jest białym, drobnokrystalicznym ciałem stałym. Jest bardzo dobrze rozpuszczalna w wodzie. Ma słodki smak, nieco mniej intensywny od sacharozy.sacharozy Glukoza występuje w znacznych ilościach w owocach szczególnie w winogronach i miodzie. Wykazuje właściwości redukujące widoczne w próbie Trommera i Tollensa.owocachwinogronachmiodzie W organizmach jest składowana w postaci dwóch polimerów: skrobi u roślin i glikogenu u zwierząt.organizmachpolimerówskrobiroślinglikogenuzwierząt
5
Fruktoza - czyli cukier owocowy. W stanie wolnym występuje naturalnie w owocach, miodzie, nektarze kwiatów.miodzie W temperaturze pokojowej jest białą substancją krystaliczną. Temperatura topnieniaTemperatura topnienia to około 100 °C. Fruktoza charakteryzuje się słodkim smakiem (jest nieco słodsza od sacharozy i znacznie słodsza od glukozy) oraz dobrą rozpuszczalnością w wodzie.smakiemwodzie W wyniku fermentacji ulega przemianie do etanolu.fermentacjietanolu
11
PRÓBA TROMMERA Opis doświadczenia: Do probówki z siarczanem (VI)miedzi II wprowadzamy zasadę sodową a następnie roztwór glukozy. Probówkę ogrzewamy. Obserwacje: Niebieski osad zmienia barwę na czerwoną. Wniosek: Glukoza ma właściwości redukujące 2Cu(OH) 2 + R−CHO + OH − → Cu 2 O + R−COO − + 3H 2 O
14
PRÓBA TOLLENSA Opis doświadczenia: Do probówki z azotanem(V) srebra wprowadzamy zasadę sodową. Powstały szarobrązowy osad roztwarzamy za pomocą amoniaku, Następnie dodajemy glukozę. Probówkę ogrzewamy. Obserwacje: Powstaje lustro srebrowe Wniosek :
20
Doświadczenia wykonywali uczniowie uczęszczający na zajęcia pozalekcyjne i pozaszkolne z chemii (III grupa) realizowane w Liceum Ogólnokształcącym im.J.Iwaszkiewicza w Brzezinach w ramach Projektu Naukowy Zawrót Głowy Bibliografia: wikipedia wolna encyklopedia google.pl grafika
21
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BIURO PROJEKTU: Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza, ul. Okrzei 1, 95-060 Brzeziny www: projekt-lobrzeziny.pl; e-mail: projekt.lobrzeziny@gmail.com tel/fax: 0-46 874-28-27 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót głowy” WND-POKL 09.01.02-10-158/13 Liceum Ogólnokształcące im. J. Iwaszkiewicza, ul. Okrzei 1, 95-060 Brzeziny
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.