Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Problem współczesnej młodzieży szkolnej czy choroba cywilizacyjna

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Problem współczesnej młodzieży szkolnej czy choroba cywilizacyjna"— Zapis prezentacji:

1 Problem współczesnej młodzieży szkolnej czy choroba cywilizacyjna
Otyłość Problem współczesnej młodzieży szkolnej czy choroba cywilizacyjna

2 Cel projektu Uświadomienie uczniom zależności między prawidłowym odżywianiem i aktywnością fizyczną a zdrowiem człowieka

3 Dokonanie Pomiarów

4 Wyniki zapisywaliśmy w takich oto tabelach:
K A R T A P O M I A R U KLASA: DATA POMIARU: LICZBA UCZNIÓW: ROK URODZENIA: D Z I E W C Z Ę T A C H Ł O P C Y Waga [kg] Wzrost [cm] BMI

5 Grupa badawcza: 212 dziewcząt i 242 chłopców
454 uczniów w wieku od 5-16 lat w tym: 212 dziewcząt i 242 chłopców

6

7 BMI (Body Mass Index) - Informuje, czy nasza waga jest prawidłowa. Wskaźnik określający stan organizmu (kondycja fizyczna i psychiczna) i podatność na różne schorzenia.

8 Skala wskaźnika BMI dla dzieci i młodzieży

9 CHARAKTERYSTYKA WSKAŹNIKA
DZIEWCZĘTA CHARAKTERYSTYKA WSKAŹNIKA CHŁOPCY < 16,4 Niedowaga <16,5 16,4 - 23 Waga prawidłowa 16,5 – 23,2 23,1 – 23,9 Nadwaga 23,2 – 24,2 >23,9 Otyłość >24,2

10 Wyniki przeprowadzonych badań

11 Grupa wiekowa 5-8 lat

12

13

14

15

16 Grupa wiekowa 9-11

17

18

19

20

21 Grupa wiekowa 12-14

22

23

24

25

26 Grupa wiekowa 15-16

27

28

29

30

31 Razem

32

33

34

35

36 Wnioski i spostrzeżenia:

37 mała aktywność fizyczna młodzieży w wieku 12-16 lat, zwłaszcza wśród dziewcząt
spędzanie wolnego czasu przed telewizorem, komputerem, ,,prowadzenie siedzącego” stylu życia duża aktywność dzieci w wieku 5-11 lat w czasie przerw międzylekcyjnych, a także na zajęciach w-f Nie zapominajmy także o czynnikach kulturowych, które szczególnie przyczyniają się do wystąpienia otyłości u dzieci i młodzieży:

38 łatwo dostępny pokarm o wysokiej gęstości energetycznej, bogaty w tłuszcze zwierzęce i cukry proste (batoniki, chipsy, fast-foody, cukierki, ciastka) zwyczaj spożywania w rodzinie obfitych, tłustych, słodkich posiłków niska edukacja odnośnie prawidłowego żywienia oraz wszechobecna reklama promująca żywność tuczącą jedzenie staje się coraz częściej formą spędzania wolnego czasu co w połączeniu z siedzącym trybem życia sprzyja tyciu nagradzanie dzieci słodyczami

39 Energia i organizm człowieka

40 Zła żywność pośród nas, czyli czym młodzież „przegryza” stres

41 Wartość odżywcza i energetyczna produktów spożywczych

42 Czy wiecie, że: 1g białka dostarcza 17kJ energii, czyli 4 kcal
1g tłuszczu dostarcza 37kJ energii, czyli 9 kcal 1g węglowodanów- 17kJ energii, czyli 4kcal A ciekawostką jest, że 1g alkoholu dostarcza 29kJ energii, czyli 7kcal. Są to jednak tzw. „puste kalorie”

43 Masa: 49 g Białko: 3.0 g Wartości energetyczna: Węglowodany: 264kcal /1103kJ ,2 g Sód: 0.06 g Błonnik: 0.6 g Tłuszcz: 15,4 g

44 Wartość energetyczna: Węglowodany: 212 kcal /893kJ 32,8 g
Masa: 47 g Białko: 1,6 g Wartość energetyczna: Węglowodany: 212 kcal /893kJ ,8 g Tłuszcz: 8,2 g Błonnik: 0.6 g Sód: 0.08 g

45 Masa:155g Wartość energetyczna: 777kcal/3247kJ Białko: 9,6 g Tłuszcz :45,8 g Błonnik: 6,5 g Węglowodany: 78,7 g Sód: 1,02g

46 Masa: 80 g Wartość energetyczna: 360kcal/1504kJ Białko: 7 g Węglowodany: 41g Tłuszcz: 28 g

47 Masa: 150 g Białko: 3,5 g Wartość energetyczna: Tłuszcz :32,9 g 534 kcal/1985kJ Węglowodany: 55,7 g

48 Objętość: 0,5 l Wartość energetyczna: 875 kJ/210 kcal Węglowodany: 55 g

49 Kalorie (czyli dżule) to jednostki energii. Bez energii nie byłoby możliwe wykonanie pracy przez człowieka, ani jego funkcjonowanie oraz procesy życiowe. Taką energię (wyrażaną w kaloriach) posiadają produkty spożywcze.

50 1 kcal ~ 4200J

51 Spalanie kalorii podczas różnych aktywności fizycznych

52 Podczas biegu na dystansie 1km człowiek zużywa
4000J energii na 1 kg swojej masy ciała Wchodzenie po schodach kcal/h Schodzenie ze schodów kcal/h Spacer powolny kcal/h Aerobik kcal/h

53 Czytanie na głos -105 kcal/h Śpiewanie -122 kcal/h
Gra w siatkówkę kcal/h Jazda na rowerze kcal/h Czytanie na głos -105 kcal/h Śpiewanie -122 kcal/h Zmywanie naczyń -151 kcal/h Sen - 68 kcal/h

54 Ilość potrzebnych kalorii zależy od: - wieku - płci - stylu życia

55 Dziewczęta mogą pochłonąć nawet 2100 kcal, a chłopcy 2550 kcal dziennie

56 Ciekawostka ! Osoba o masie 70 kg spacerując
w czasie 1 minuty zużywa 3,5 kcal. Aby spalić energię dostarczoną po zjedzeniu: -1 jabłka musi ona spacerować- 14 min. -1 bułki - 34 min. -1 ciastka -100 min.

57 Aby przyjąć tyle kalorii z pożytkiem dla organizmu, pamiętajmy aby pochodziły one z różnych produktów oraz prowadźmy aktywny tryb życia

58 Piramida zdrowego żywienia

59

60 10 Przykazań Zdrowotnych

61 1. Codzienna aktywność fizyczna i odpowiednia dieta jest kluczem do zdrowia.
Przede wszystkim strzeż się nadwagi i otyłości. 2. Podstawą prawidłowej diety jest różnorodność spożywanych produktów. Jedz 5 posiłków dziennie, w tym koniecznie śniadanie. Pamiętaj, że przerwy między posiłkami nie powinny być dłuższe niż 4 godziny. 3. Znaczną część Twojej codziennej diety powinny stanowić warzywa. Codziennie jedz również owoce. 4. Pełnoziarniste produkty zbożowe ( np. chleb razowy czy pełnoziarnisty, grube kasze ) powinny być dla Ciebie głównym źródłem energii. 5. Codziennie, co najmniej dwa razy dziennie spożywaj mleko i jego przetwory: jogurty, kefiry czy sery.

62 6. Spożywaj mniej tłuszczów zwierzęcych, więcej roślinnych, szczególnie oleju rzepakowego i margaryn miękkich. 7. Spożywaj głównie mięso drobiowe, ryby oraz nasiona roślin strączkowych np. grochu, fasoli czy soi, ograniczaj spożycie tłustego mięsa czerwonego 8. W codziennej diecie ograniczaj spożycie cukru i soli 9. Dostarczaj organizmowi wystarczającą ilość płynów (głównie wody niegazowanej) - minimum 1,5 litra dziennie. 10. Unikaj używek.

63 Talerz zdrowia dla młodzieży w wieku szkolnym

64

65 Białko główny składnik budulcowy naszych tkanek

66 Pamiętaj ! Bez białka nie ma ciałka!

67 Węglowodany – materiał energetyczny

68 Z umiarem, czyli nie przetłuszczaj się !
Tłuszcze Z umiarem, czyli nie przetłuszczaj się !

69 Pięć razy dziennie warzywa i owoce, czyli zarzuć WITAMINĘ

70 Pamiętaj ! Żeby życie miało smaczek raz jabłuszko raz buraczek!

71 Składniki mineralne

72 Makroelementy Wapń Magnez Potas Mikroelementy Miedź Cynk Żelazo Jod

73 Woda

74 Lista „zdrowych” przekąsek

75 Produkty Śniadaniowe

76 Kanapki – w różnych zestawach
- Pieczywo (razowe,pszenne) - Wędliny chude, pieczone mięsa - Sery (żółte), twarogowe - Ryby np. pasta rybna - Jaja lub pasta jajeczna - Dodatek warzyw (np. sałata, kapusta pekińska, papryka, pomidor, ogórek, rzodkiewka)

77 - Jogurty z dodatkiem musli
Produkty mleczne: - Sery i serki - Desery mleczne - Jogurty z dodatkiem musli

78 - Bez nadzienia Bułki i bułeczki, popularne drożdżówki:
- Z nadzieniem na słono (np. Mięsnym, pieczarkowym) - Z nadzieniem na słodko (np. Serowym, owocowym)

79 Napoje Soki: Owocowe Warzywne Owocowo-warzywne Napoje mleczne:
Wody mineralne Soki: Owocowe Warzywne Owocowo-warzywne Napoje mleczne: Mleka smakowe Jogurty owocowe

80 Przekąski Owoce świeże sezonowe np. jabłka, gruszki, śliwki, winogrona, banany, brzoskwinie, morele, nektarynki itp. Owoce suszone – np. jabłka, banany, morele, śliwki, rodzynki (w małych opakowaniach) Musy owocowe

81 Warzywa świeże np. marchewka, papryka, ogórek, rzodkiewka
Orzeszki, migdały, nasiona (np. słonecznika, dyni- w małych opakowaniach) Batony i ciasteczka zbożowe (zawierające ziarna zbóż, płatki, orzechy, migdały, owoce)

82 Aktywność fizyczna:

83 Aktywność fizyczna to “jakikolwiek ruch ciała związany z kurczeniem się mięśni, który zwiększa wydatek energetyczny powyżej poziomu spoczynkowego”. Pojęcie aktywności fizycznej obejmuje wysiłek podczas uprawiania sportu, zajęcia podejmowane w czasie wolnym, a także takie codzienne zajęcia, jak energiczne chodzenie, prace domowe oraz praca zawodowa związana z wysiłkiem fizycznym. Aktywność fizyczna jest czynnikiem silnie wpływającym na zdrowie i jakość życia.   Poprawia stan naszego zdrowia i samopoczucie.

84 Korzyści wynikające z aktywnego stylu życia:

85 Podczas wysiłku fizycznego w naszym organiźmie wytwarzane są endorfiny – neuroprzekaźniki (zwane „hormonem szczęścia”), które powodują doskonały nastrój Zwiększa się ogólny przepływ krwi dostarczanej w odpowiedniej ilości do tkanek powodujący w nich wzrost metabolizmu Zwiększa masę kości i stopień ich mineralizacji, zapobiegając w przyszłości osteoporozie Powoduje zmiany biochemiczne i fizjologiczne – np. w wydzielaniu hormonów ( zmniejszenie wydzielania i stężenia we krwi insuliny obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę) Zapobiega przybieraniu na wadze, powoduje zmniejszenie tkanki tłuszczowej; przyspiesza przemianę materii,

86 Aktywność fizyczna powoduje pozytywne zmiany czynnościowe w obrębie układu krążenia m.in.:
Zwiększenie wewnętrznej średnicy tętnic oraz naczyń krwionośnych, Obniżenie stężenia cholesterolu, Zmniejszenie ryzyka tworzenia się zakrzepów, Zmniejszenie ciśnienia tętniczego Obniżenie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych np. zawału serca, miażdżycy, udaru mózgu Poprawia samopoczucie, jakość snu, łagodzi stresy Zmniejsza się ryzyko zachorowania na niektóre choroby nowotworowe

87 Rodzaje ćwiczeń :

88 Typowy okres ćwiczeń trwa od 20 do 60 minut
ĆWICZENIA AEROBOWE poprawiają pracę układu oddechowego i krwionośnego wzmacniają mięsień sercowy uelastyczniają arterie i żyły obniżają poziom tłuszczu we krwi oraz całym organizmie Typowy okres ćwiczeń trwa od 20 do 60 minut PRZYKŁADY: spacerowanie, chodzenie po górach, jazda na rowerze, pływanie, jogging, tenis, koszykówka

89 ĆWICZENIA OPOROWE (SIŁOWE)
zwiększają siłę i masę mięśni poprzez zmuszanie ich do większej niż zwykle pracy zwiększają wytrzymałość kości poprawiają metabolizm organizmu poprawiają wygląd ciała poprawiają wytrzymałość ścięgien i więzadeł redukują ilość tkanki tłuszczowej obniżają poziom cholesterolu poprawiają tolerancję glukozy i wrażliwość na insulinę PRZYKŁADY: pompki, brzuszki i przysiady

90 ĆWICZENIA IZOTONICZNE
w czasie ich wykonywania zachodzi wydłużanie i kurczenie się mięśni w obrębie aktywnej części ciała PRZYKŁADY: podciąganie , podnoszenie lekkich ciężarów, hantli

91 ĆWICZENIA GIĘTKOŚCI ćwiczenia rozciągające, czyli serie skoordynowanych ruchów, które mają na celu rozciągnięcie, rozluźnienie mięśni i tkanki łącznej. Poza wzrostem długości mięśni prowadza również do zwiększania zakresu ruchu w stawach. Mogą być wykonywane jako element różnych ćwiczeń rozciągających, albo w ramach większego programu ćwiczeniowego np. w jodze, tańcu, aerobiku

92 „Ruch może zastąpić wszystkie lekarstwa, ale żadne lekarstwo nie jest w stanie zastąpić ruchu „ Tissot

93 Nad przygotowaniem projektu pracowali:
Huzar Eliza Kluziak Izabela Łopąg Katarzyna Wawrzyniak Joanna Wazelin Jarosław Chmiel Dominika Turek Krystian Kaczorowska Anna Wiązowka Agata Drożyński Piotr Jachymczak Patrycja Denysiuk Elżbieta Kuźmicz Bogumił Flis Edyta Kamiński Przemysław

94 Opiekun projektu: Nauczyciele współpracujący: Tomaszewska Agnieszka
Matuła Katarzyna Czwaliński Roman Suszczyk Agnieszka Suchań Małgorzata

95 Dziękujemy pani Iwonie Moniak za pomoc i wskazówki dotyczące prowadzenia pomiarów wzrostu i wagi wśród uczniów.

96 Dziękujemy za uwagę!!!


Pobierz ppt "Problem współczesnej młodzieży szkolnej czy choroba cywilizacyjna"

Podobne prezentacje


Reklamy Google