Pobierz prezentację
1
USPRAWNIANIE DZIECI Z WADAMI POSTAWY
Małgorzata Busłowicz Klinika Rehabilitacji Dziecięcej UDSK w Białymstoku
2
CEL POSTĘPOWANIA KOREKCYJNEGO
Likwidacja wady postawy lub zahamowanie jej dalszego rozwoju Przywrócenie prawidłowej postawy ciała
3
CELE ĆWICZEŃ KOREKCYJNYCH
Wyrobienie nawyku prawidłowej postawy Zwiększenie zakresu ruchu w stawach Zwiększenie siły mięśniowej Wyrobienie silnego gorsetu mięśniowego
4
ZAKRES WYKORZYSTYWANYCH ĆWICZEŃ
Ćwiczenia ogólnorozwojowe Ćwiczenia specjalne korygujące określoną wadę Ćwiczenia elongacyjne i antygrawitacyjne Ćwiczenia wyrabiające odruch prawidłowej postawy ciała Ćwiczenia oddechowe Gry i zabawy ruchowe Pływanie i ćwiczenia w wodzie
5
PONADTO Właściwa organizacja warunków życia
Przestrzeganie zasad higieny pracy i wypoczynku Przestrzeganie zasad żywienia Umożliwienie dziecku ogólnej ruchliwości
6
USPRAWNIANIE W WADACH KLATKI PIERSIOWEJ
7
PROGRAM POSTĘPOWANIA WYRÓWNAWCZO- KOREKCYJNEGO
1. ćwiczenia ogólnorozwojowe, 2. ćwiczenia oddechowe, 3. ćwiczenia specjalne: - o charakterze kształtującym, odnoszące się do danego typu wady klatki piersiowej, - o charakterze wytrzymałościowym, rozwijające sprawność narządów wewnętrznych, 4. pływanie.
8
ĆWICZENIA ODDECHOWE mają na celu: nauczenie prawidłowego oddychania,
zwiększenie pojemności życiowej płuc wzmocnienie mięśni oddechowych zwiększenie ruchomości klatki piersiowej.
9
USPRAWNIANIE W WADACH KOLAN
10
KOLANA SZPOTAWE- USPRAWNIANIE
WSKAZANE: częste korzystanie ze świeżego powietrza i słońca czworakowanie celem wzmocnienia mięśni przyjmowanie korekcyjnego ustawienia kkd- kolana złączone, stopy oddalone PRZECIWWSKAZANE: zbyt wczesne stawianie dziecka w pozycji pionowej siad skrzyżny zbyt długie zabawy w pozycji stojącej nadwaga
11
Kolana koślawe- usprawnianie
WSKAZANE: siad skrzyżny siad na krześle z rozstawionymi kolanami i złączonymi stopami jazda rowerem pływanie PRZECIWWSKAZANE długie chodzenie pozycja rozkroczna w czasie ćwiczeń, zabaw siad klęczny z podudziami i stopami na zewnątrz
13
USPRAWNIANIE W WADACH PLECÓW
14
POSTAWA JEST INDYWIDUALNĄ CECHĄ KAŻDEGO CZŁOWIEKA
POSTAWA ZMIENIA SIĘ WRAZ Z ROZWOJEM OSOBNICZYM
15
SZKOŁA PLECÓW DLA DZIECI „lepiej zapobiegać niż leczyć”
17
KSZTAŁTOWANIE PRAWIDŁOWEJ POSTAWY DZIECKA
WIEK NIEMOWLĘCY I PONIEMOWLĘCY -właściwa pielęgnacja noworodka -zapewnienie prawidłowego rozwoju- poczucia symetrii -zabezpieczenie symetrii dziecka w wózku, nosidełku lub foteliku samochodowym / unikanie nadmiernej kifotyzacji kręgosłupa/
18
KSZTAŁTOWANIE PRAWIDŁOWEJ POSTAWY DZIECKA
WIEK NIEMOWLĘCY I PONIEMOWLĘCY nie wyprzedzanie rozwoju dziecka unikanie biernego sadzania kontrowersyjne „chodziki” stymulowanie spontanicznego i wszechstronnego rozwoju
19
KSZTAŁTOWANIE PRAWIDŁOWEJ POSTAWY DZIECKA
WIEK SZKOLNY: -eliminowanie nieprawidłowych wzorców postawy i ruchu -ograniczanie siedzącego trybu życia -prawidłowe miejsce do odrabiania lekcji - noszenie bagażu szkolnego
22
PRAWIDŁOWE POZYCJE SIEDZĄCE
23
NIEPRAWIDŁOWE POZYCJE SIEDZIĄCE
24
NIEPRAWIDŁOWE POZYCJE SIEDZĄCE
27
ZA CIĘŻKI PLECAK, CZY ZA LEKKIE DZIECKO???
28
KSZTAŁTOWANIE NAWYKU PRAWIDŁOWEJ POSTAWY- REEDUKACJA POSTURALNA
29
1- WIEDZIEĆ Uświadomienie dziecku nieprawidłowej postawy- defektu
Autokorekcja wizualna przed lustrem , a następnie czuciem proprioceptywnym Cel- osiągnięcie aktywnej postawy dziecka do procesu korekcji
30
2- CHIEĆ Umiejętność korygowania wady lokalnie i globalnie
Nauczenie nowego nawyku ruchowego
31
3-CZUĆ Wyrabianie wytrzymałości posturalnej
Zapewnienie prawidłowej ruchomości stawowej przy odpowiednim napięciu i sile mięśni Wyrobienie zdolności do długotrwałego utrzymywania postawy skorygowanej
32
4- UMIEĆ Utrwalenie prawidłowej postawy bez udziału ciągłej kontroli świadomości
33
ZAJĘCIA KOREKCYJNE W DOMU
Są niezbędne Powinny być systematyczne Wykonywane pod kontrolą rodziców, po uprzednim instruktarzu Dziecko nie powinno być podczas ćwiczeń zmęczone
34
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ ! DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ. DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ.
DZIDZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.