Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Metody syntezy dźwięku
Sławomir K. Zieliński Politechnika Gdańska Wydział Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Katedra Inżynierii Dźwięku
2
zastosowanie syntezy dźwięku
wprowadzenie zastosowanie syntezy dźwięku elektroniczne instrumenty muzyczne komputerowe karty dźwiękowe systemy multime-dialne systemy telekomunika-cyjne
3
metody syntezy dźwięku
wprowadzenie metody syntezy dźwięku przetwarzanie zapisu metody widmowe algorytmy abstrakcyjne modelowanie fizyczne
4
wprowadzenie - schemat syntetyzera
5
główne elementy torów syntezy:
wprowadzenie główne elementy torów syntezy: EG (ang. Envelope Generator) - generator obwiedni LFO (ang. Low Frequency Oscillator) generator wolnych przebiegów - VCA - (ang. Voltage Controlled Amplifier) wzmacniacz sterowany napięciowo VCF - (ang. Voltage Controlled Filter) - filtr sterowany napięciowo
6
wprowadzenie - obwiednia dźwięku
7
rodzaje syntetyzerów:
wprowadzenie rodzaje syntetyzerów: polifoniczne monofoniczne jednobrzbieniowe wielobrzmieniowe (ang. multitimbral)
8
metody syntezy dźwięku
wprowadzenie metody syntezy dźwięku przetwarzanie zapisu metody widmowe algorytmy abstrakcyjne modelowanie fizyczne sampling metoda tablicowa
9
przetwarzanie zapisu - schemat samplera
10
przetwarzanie zapisu Jaka różnica? syntetyzer tablicowy sampler syntetyzer tablicowy = sampler bez możliwości nagrywania dźwięków i ich edycji
11
przetwarzanie zapisu zaleta: wysoka wierność brzmień wady: wymagane duże pojemności pamięci małe możliwości artykulacyjne
12
metody syntezy dźwięku
plan wykładu metody syntezy dźwięku przetwarzanie zapisu metody widmowe algorytmy abstrakcyjne modelowanie fizyczne metoda subtraktywna metoda addytywna
13
metody widmowe - metoda subtraktywna
14
metody widmowe - metoda subtraktywna
15
metody widmowe - metoda subtraktywna
ak i br - współczynniki filtru, u(n) - wymuszenie (ciąg innowacji), x(n) - n-ta próbka sygnału syntetycznego, G - wzmocnienie filtru.
16
metody widmowe - metoda subtraktywna
17
metody widmowe - metoda subtraktywna
zalety: mała złożoność obliczeniowa interesujące brzmienia możliwość zastosowania do syntezy mowy wady: niezadowalająca wierność brzmień
18
metody widmowe - metoda addytywna
19
metody widmowe - metoda addytywna
20
metody widmowe - metoda addytywna
x(n) - sygnał syntetyczny w chwili „nT” T okres próbkowania Ak(n) - wartość amplitudy n-tej próbki k-tej składowej, pojawiającej się z okresem T, 2 nTFk(n) - nieliniowa poprawka fazy, M - liczba składowych, 1 - pulsacja składowej podstawowej
21
metody widmowe - metoda addytywna
22
metody widmowe - metoda addytywna
PV ang. Phase Vocoder fn = nf1 MQ McAulay i Quatieri fn nie musi być = nf1
23
sposoby kompresji danych:
metody widmowe - metoda addytywna sposoby kompresji danych: aproksymacja łamanymi synteza addytywna grupowa
24
metody widmowe - metoda addytywna grupowa
25
metody widmowe - metoda addytywna
efekty dodatkowe: kompresja lub ekspansja czasowa dźwięku transpozycja dźwięku redukcja szumu
26
metody widmowe - metoda addytywna
zaleta: wysoka wierność brzmienia wady: duża złożoność obliczeniowa trudność w doborze widm bazowych (w przypadku metody addytywnej grupowej)
27
metody syntezy dźwięku
plan wykładu metody syntezy dźwięku przetwarzanie zapisu metody widmowe algorytmy abstrakcyjne modelowanie fizyczne FM metoda przekształcania fali algorytmy oparte na zjawiskach chaosu
28
częstotliwość modulująca
algorytmy abstrakcyjne - FM amplituda częstotliwość nośna okres próbkowania częstotliwość modulująca indeks modulacji
29
algorytmy abstrakcyjne - FM
30
algorytmy abstrakcyjne - FM
31
Jn - funkcja Bessela n-tego rzędu
algorytmy abstrakcyjne - FM Jn - funkcja Bessela n-tego rzędu
32
algorytmy abstrakcyjne - FM
33
algorytmy abstrakcyjne - FM
zaleta: mała złożoność obliczeniowa wady: zła wierność brzmienia trudność w doborze parametrów
34
algorytmy abstrakcyjne - przekształcanie fali
35
algorytmy abstrakcyjne - przekształcanie fali
36
wielomiany Czebyszewa:
algorytmy abstrakcyjne - przekształcanie fali wielomiany Czebyszewa: własność:
37
algorytmy abstrakcyjne - przekształcanie fali
Widmo dźwięku fagotu o wysokości a1 (440 Hz) w stanie quasi-ustalonym: (a) dźwięk oryginalny; (b) dźwięk syntetyczny uzyskany metodą przekształcania fali. Podczas syntezy uwzględniono dwadzieścia harmonicznych
38
algorytmy abstrakcyjne - przekształcanie fali
39
algorytmy abstrakcyjne - przekształcanie fali
zaleta: mała złożoność obliczeniowa możliwość analitycznego obliczenia funkcji przekształcającej wada: trudność generacji widma ewolucyjnego trudność generacji widma nieharmonicznego
40
algorytmy abstrakcyjne - fraktale
funkcja Weierstrassa: samopodobieństwo gdy M , to a więc
41
algorytmy abstrakcyjne - fraktale
Przykład niezmienności fraktali: (a) wykres oryginalnej funkcji Weierstrassa w(t); (b) wykres przeskalowanej funkcji Weierstrassa w(t / 2). Jak widać, wykresy te są jakościowo podobne do siebie. Ze względu na ich podobieństwo, słuchowo percypowana wysokość dźwięku jest taka sama, natomiast występuje nieznaczna różnica brzmienia. W przypadku klasycznych funkcji dźwięki te różniłyby się o oktawę, tzn. dźwięk reprezentowany na wykresie dolnym byłby oktawę niższy. Przy wykreślaniu powyższych funkcji oraz podczas syntezy dźwięku założono następujące parametry: = 1, = 2, M = 7. Ze względu na wykorzystanie funkcji Weierstrassa do syntezy dźwięku w obu przypadkach oryginalne równanie (8-9) dodatkowo przeskalowano o czynnik 2 f1, gdzie f1 = 50 Hz. Fraktale można z powodzeniem zastosować do generowania znanych z psychoakustyki tonów Sheparda i Risseta
42
algorytmy abstrakcyjne - fraktale
Widma dźwięków uzyskanych na podstawie funkcji wykreślonych na rys. 8-15: (a) funkcja Weierstrassa w(t); (b) przeskalowana funkcja Weierstrassa w(t / 2). Postrzegana słuchowo wysokość powyższych dźwięków jest taka sama, różnica występuje jedynie w ich barwie (dźwięk z rysunku (b) posiada barwę „ciemniejszą”)
43
algorytmy abstrakcyjne - fraktale
zaleta: oszczędność obliczeniowa wada: trudność identyfikacji parametrów mała wierność dźwięków
44
n - ta próbka generowanego sygnału
algorytmy abstrakcyjne - generatory chaotyczne współczynniki n - ta próbka generowanego sygnału
45
algorytmy abstrakcyjne - generatory chaotyczne
generator Chua
46
algorytmy abstrakcyjne - generatory chaotyczne
zaleta: oszczędność obliczeniowa wada: trudność identyfikacji parametrów mała wierność dźwięków
47
plan wykładu metody syntezy dźwięku przetwarzanie zapisu
metody widmowe algorytmy abstrakcyjne modelowanie fizyczne metoda matematyczna metoda falowodowa
48
modelowanie fizyczne - metoda matematyczna
instrument muzyczny model matematyczny dźwięk
49
modelowanie fizyczne - metoda matematyczna
instrument muzyczny model matematyczny dźwięk
50
modelowanie fizyczne - metoda matematyczna
51
modelowanie fizyczne - metoda matematyczna
zaleta: aspekt poznawczy możliwość efektywnego symulowania artykulacji wady: duża złożoność obliczeniowa mała wierność brzmień
52
modelowanie fizyczne - metoda falowodowa
ang. waveguide synthesis (waveguide modeling) J.O. Smith (Uniwersytet w Stanford) początek lat 90-tych duża popularność metody zastosowania w instrumentach i w komputerowych kartach dźwiękowych
53
modelowanie fizyczne - metoda falowodowa
równanie falowe: rozwiązanie ogólne: fale bieżące
54
modelowanie fizyczne - metoda falowodowa
fale bieżące po spróbkowaniu:
55
modelowanie fizyczne - metoda falowodowa
56
modelowanie fizyczne - metoda falowodowa
modelowanie sztywnych zakończeń
57
modelowanie fizyczne - metoda falowodowa
wypadkowe wychylenie struny (linia ciągła) fale bieżące (linie przerywane)
58
modelowanie fizyczne - metoda falowodowa
warunki początkowe (pobudzenie szarpnięciem oraz młoteczkiem)
59
modelowanie fizyczne - metoda falowodowa
60
modelowanie fizyczne - metoda falowodowa
model Karplusa - Stronga (KS)
61
modelowanie fizyczne - metoda falowodowa
model Karplusa - Stronga (KS) z filtrem wszechprzepustowym
62
modelowanie fizyczne - metoda falowodowa
63
modelowanie fizyczne - metoda falowodowa
64
modelowanie fizyczne - metoda falowodowa
65
model falowodowy
66
modelowanie fizyczne - metoda falowodowa
zaleta: możliwość efektywnego symulowania artykulacji oszczędność obliczeniowa wady: trudność opracowywania modeli mała wierność dźwięku w stanie ustalonym
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.