Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Udostępniam dziecku sieć..., o czym powinni porozmawiać rodzice z dzieckiem, które zaczyna pracę w sieci Opracowała: Estera Michalska.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Udostępniam dziecku sieć..., o czym powinni porozmawiać rodzice z dzieckiem, które zaczyna pracę w sieci Opracowała: Estera Michalska."— Zapis prezentacji:

1 Udostępniam dziecku sieć..., o czym powinni porozmawiać rodzice z dzieckiem, które zaczyna pracę w sieci Opracowała: Estera Michalska

2 "Wyrażam zgodę na udostępnienie przedmiotowego materiału na zasadach licencji GNU Wolnej Dokumentacji wykonanej przeze mnie publikacji."

3 „Internet może być dla dzieci doskonałym miejscem do nauki, rozrywki, rozmów z przyjaciółmi ze szkoły oraz odpoczynku i rozwijania zainteresowań. Jednak podobnie jak w prawdziwym świecie, również w Internecie na dzieci mogą czyhać różne zagrożenia. Zanim pozwolisz dziecku korzystać z Internetu bez nadzoru, uzgodnij z nim zestaw zasad, których powinno przestrzegać.” WSTĘP

4 RADY DLA RODZICÓW

5 Dzieci w wieku 5-6 lat O czym powinni porozmawiać rodzice z dzieckiem, które zaczyna pracę w sieci?

6 Dzieci w wieku 5-6 lat zazwyczaj pozytywnie patrzą na świat i są z natury otwarte. Są dumne z nowo nabytych umiejętności pisania i czytania, uwielbiają rozmawiać i dzielić się swoimi pomysłami. Nie tylko starają się być grzeczne, ale są ufne i rzadko kwestionują autorytet rodziców.

7 Co dzieci w wieku 5-6 lat mogą robić w Internecie? Dzieci w tym wieku mogą wykonywać polecenia wyświetlane na ekranie, używać myszy i grać w gry komputerowe. Jednak są całkowicie zależne od rodziców lub starszego rodzeństwa, jeśli chodzi o wyszukiwanie witryn internetowych, interpretowanie informacji dostępnych w Internecie czy wysyłanie wiadomości e- mail.

8 Wskazówki bezpieczeństwa: Dodaj odpowiednie witryny do listy Ulubione, aby utworzyć własne środowisko sieciowe dla swoich dzieci. Ustaw komputery z dostępem do Internetu w ogólnodostępnym miejscu, gdzie można łatwo nadzorować poczynania dziecka. Poszukaj narzędzi do filtrowania zawartości Internetu (np. funkcja kontroli rodzicielskiej w usłudze MSN), które będą uzupełniać, a nie zastępować, nadzór rodzicielski. Stosuj oprogramowanie blokujące wyskakujące okienka, aby chronić dzieci przed napastliwymi reklamami. Najnowsza wersja systemu Windows XP oraz Pasek narzędzi MSN są wyposażone w taki program.

9 Zacznij uczyć dzieci, czym jest prywatność. Powiedz im, aby w sieci nigdy nie ujawniały informacji o sobie i swojej rodzinie. Nie pozwalaj dzieciom w tym wieku korzystać z poczty elektronicznej, pokojów rozmów czy forów dyskusyjnych. Zachęcaj dzieci do mówienia o tym, co wzbudza w nich niepokój lub poczucie zagrożenia. Zachowaj spokój i przypominaj dzieciom, że nie spotka je żadna kara, jeśli zwrócą na coś uwagę rodziców. Pochwal ich zachowanie i zachęć do ponownego zwrócenia się do Ciebie w takiej sytuacji. Dowiedz się więcej o sposobach postępowania z internetowymi pedofilami i dręczycielami. Wskazówki bezpieczeństwa cd.:

10 Dzieci w wieku 7-8 lat O czym powinni porozmawiać rodzice z dzieckiem, które zaczyna pracę w sieci?

11 Siedmio- i ośmioletnie dzieci mają silne poczucie więzi rodzinnej. Zaczynają odkrywać własną moralność i płciowość, najczęściej interesują się tym, co robią starsze dzieci w ich otoczeniu. Dzieci w wieku 7-8 lat są bardzo ufne i na ogół nie kwestionują autorytetów.

12 Co dzieci w wieku 7-8 lat mogą robić w Internecie? Dzieci w tym wieku szukają w Internecie rozrywki i lubią gry interaktywne. Być może korzystają już z poczty elektronicznej i eksperymentują z witrynami i pokojami rozmów, na których odwiedzanie nie dostali pozwolenia od rodziców.

13 Wskazówki bezpieczeństwa: Wraz z dziećmi sporządź domowy regulamin korzystania z Internetu. Ustaw komputery z dostępem do Internetu w ogólnodostępnym miejscu, gdzie można łatwo nadzorować poczynania dziecka. Zachęcaj dzieci do odwiedzania tylko zaakceptowanych przez Ciebie witryn. Poszukaj narzędzi do filtrowania zawartości Internetu (np. funkcja kontroli rodzicielskiej w usłudze MSN, które będą uzupełniać, a nie zastępować, nadzór rodzicielski. Naucz dzieci, że powinny się z Tobą konsultować, zanim ujawnią jakiekolwiek informacje w wiadomościach email, pokojach rozmów, na forach dyskusyjnych, w formularzach rejestracyjnych i profilach osobistych. Pocztę elektroniczną przeglądaj razem z dzieckiem.

14 Wskazówki bezpieczeństwa cd.: Stosuj filtry wiadomości email, aby blokować wiadomości od konkretnych osób lub wiadomości zawierające określone słowa lub zwroty. Pozwalaj dzieciom korzystać wyłącznie z monitorowanych pokojów rozmów i forów dyskusyjnych w renomowanych witrynach dla dzieci. Rozmawiaj z dziećmi o ich internetowych znajomych i zajęciach tak jak rozmawiasz o zajęciach czy znajomych w świecie rzeczywistym, gdzie dzieci poznają nowych ludzi.

15 Porozmawiaj z dziećmi o seksualności, ponieważ łatwo mogą się natknąć na treści przeznaczone dla dorosłych lub na internetową pornografię. Zachęcaj dzieci do mówienia o tym, co wzbudza w nich niepokój lub poczucie zagrożenia. Zachowaj spokój i przypominaj dzieciom, że nie spotka je żadna kara, jeśli zwrócą na coś uwagę rodziców Pochwal ich zachowanie i zachęć do ponownego zwrócenia się do Ciebie w takiej sytuacji. Dowiedz się więcej o sposobach postępowania z internetowymi pedofilami i dręczycielami. Wskazówki bezpieczeństwa cd.:

16 Dzieci w wieku 9-12 lat O czym powinni porozmawiać rodzice z dzieckiem, które zaczyna pracę w sieci?

17 Okres między dziewiątym a dwunastym rokiem życia to czas gwałtownych zmian w życiu dziecka. Chociaż dzieci w tym wieku ciągle są wciąż mocno uzależnione od rodziny, domagają się coraz większej niezależności. Dzieci w wieku 9-12 lat zaczynają interesować się otaczającym je światem, a związki z przyjaciółmi stają się bardzo ważne.

18 Co dzieci w wieku 9-12 lat mogą robić w Internecie? Dzieci w tym wieku korzystają z Internetu podczas realizowania szkolnych projektów. Pobierają również muzykę, korzystają z poczty elektronicznej, grają w gry internetowe, głosują na ulubione gwiazdy w witrynach dla fanów. Ich ulubioną formą kontaktowania się z przyjaciółmi jest korzystanie z komunikatorów (np. Gadu – Gadu).

19 Wskazówki bezpieczeństwa: Wraz z dziećmi sporządź domowy regulamin korzystania z Internetu. Ustaw komputery z dostępem do Internetu w ogólnodostępnym miejscu, a nie w pokojach dzieci. Poszukaj narzędzi do filtrowania zawartości Internetu (np. funkcja kontroli rodzicielskiej w usłudze MSN), które będą uzupełniać, a nie zastępować, nadzór rodzicielski. Rozmawiaj z dziećmi o ich internetowych znajomych i zajęciach tak jak rozmawiasz o innych zajęciach.

20 Zabroń umawiania się z osobami poznanymi w Internecie. Pozwalaj dzieciom korzystać wyłącznie z monitorowanych pokojów rozmów w renomowanych witrynach dla dzieci. Naucz dzieci, że nigdy nie powinny ujawniać jakichkolwiek informacji osobistych w wiadomościach email, pokojach rozmów, komunikatorach, formularzach rejestracyjnych, profilach osobistych i że nie powinny uczestniczyć w konkursach internetowych. Wskazówki bezpieczeństwa cd.:

21 Wskazówki bezpieczeństwa cd.: Naucz dzieci, że bez pozwolenia nie powinny pobierać żadnych programów. Mogą w ten sposób niechcący pobrać wirusa lub program wywiadowczy. Naucz je również, że udostępnianie plików lub pobieranie z Internetu tekstów, obrazów lub ilustracji może stanowić naruszenie praw autorskich. Aby dziecko nie mogło wykonać żadnych operacji (w szczególności instalacji) bez wiedzy rodzica, należy mu przydzielić konto użytkownika standardowego. Zachęcaj dzieci do mówienia o tym, co wzbudza w nich niepokój lub poczucie zagrożenia. Zachowaj spokój i przypominaj dzieciom, że nie spotka je żadna kara, jeśli zwrócą na coś uwagę rodziców Pochwal ich zachowanie i zachęć do ponownego zwrócenia się do Ciebie w takiej sytuacji. Dowiedz się więcej o sposobach postępowania z internetowymi pedofilami i dręczycielami.

22 Porozmawiaj z dzieckiem o pornografii w Internecie i skieruj je do odpowiednich witryn poświęconych zdrowiu i seksualności. Miej dostęp do kont poczty elektronicznej dzieci i komunikatorów, aby sprawdzić, czy nie rozmawiają z nieznajomymi. Porozmawiaj z dziećmi o odpowiedzialnym, etycznym zachowaniu w Internecie. Dzieci nie powinny używać Internetu do rozsiewania plotek, tyranizowania lub grożenia innym. Wskazówki bezpieczeństwa cd.:

23 Młodsze i starsze nastolatki O czym powinni porozmawiać rodzice z dzieckiem, które zaczyna pracę w sieci?

24 Większość młodszych nastolatków przechodzi okres niskiej samooceny, szuka akceptacji ze strony przyjaciół i niechętnie spełnia oczekiwania rodziców. Starsze nastolatki potrzebują zarówno poczucia przynależności do grupy i niezależności, jak i próbują pogodzić wartości rodzinne z wartościami rówieśników. Nastolatki są na ogół otwarte na nowości, ale brak im życiowego doświadczenia. Rodzice nadal odgrywają ważną rolę we wskazywaniu im odpowiednich sposobów korzystania z Internetu.

25 Co nastolatki robią w Internecie? Nastolatki pobierają muzykę, korzystają z komunikatorów, poczty elektronicznej i grają w gry internetowe. Aktywnie korzystają z wyszukiwarek, aby odnaleźć w Internecie interesujące ich informacje. Większość nastolatków ma już za sobą wizyty w pokojach rozmów, wielu uczestniczyło w rozmowach dorosłych lub prywatnych. Chłopcy w tej grupie wiekowej prawdopodobnie przekraczają dozwolone granice poszukując grubiańskiego humoru, krwi, hazardu lub witryn przeznaczonych wyłącznie dla dorosłych. Dziewczęta raczej korzystają z pokojów rozmów, są więc bardziej narażone na molestowanie seksualne.

26 Wskazówki bezpieczeństwa: Wraz ze swoimi nastoletnimi dziećmi sporządź domowy regulamin korzystania z Internetu. Należy w nim określić rodzaj witryn, których dzieci nie mogą przeglądać, godziny, w jakich mogą korzystać z Internetu oraz zasady komunikacji internetowej, obejmujące korzystanie z pokojów rozmów. Ustaw komputery z dostępem do Internetu w ogólnodostępnym miejscu, a nie w pokojach dzieci. Poszukaj narzędzi do filtrowania zawartości Internetu (np. funkcja kontroli rodzicielskiej w usłudze MSN), które będą uzupełniać, a nie zastępować, nadzór rodzicielski. Dowiedz się, jakie pokoje rozmów i fora dyskusyjne odwiedzają dzieci i z kim tam rozmawiają. Zachęć je do korzystania z monitorowanych pokojów rozmów i nalegaj, aby nie opuszczały publicznych obszarów tych pokojów. Zabroń umawiania się z osobami poznanymi w Internecie.

27 Wskazówki bezpieczeństwa cd.: Naucz dzieci, że bez pozwolenia nigdy nie powinny ujawniać jakichkolwiek informacji osobistych w wiadomościach email, pokojach rozmów, komunikatorach, formularzach rejestracyjnych, profilach osobistych i że nie powinny uczestniczyć w konkursach internetowych. Naucz dzieci, że nie powinny pobierać programów, muzyki i plików bez zezwolenia. Powiedz im, że udostępnianie plików lub pobieranie z Internetu tekstów, obrazów lub ilustracji może stanowić naruszenie praw autorskich i złamanie prawa.

28 Zachęcaj dzieci do mówienia o tym, co wzbudza w nich niepokój lub poczucie zagrożenia. Zachowaj spokój i przypominaj dzieciom, że nie spotka je żadna kara, jeśli zwrócą na coś uwagę rodziców (ważne jest, aby nastolatki nie obawiały się, że utracą możliwość korzystania z komputera). Dowiedz się więcej o sposobach postępowania z internetowymi pedofilami i dręczycielami. Porozmawiaj z dziećmi o treściach przeznaczonych dla dorosłych i pornografii w Internecie i skieruj je do właściwych witryn poświęconych zdrowiu i seksualności. Wskazówki bezpieczeństwa cd.:

29 Pomóż im chronić się przed spamem. Powiedz dzieciom, aby nie podawały w Internecie swojego adresu email, nie odpowiadały wiadomości-śmieci i aby stosowały filtry wiadomości email. Zapoznaj się z witrynami, które dzieci często odwiedzają. Upewnij się, że nie odwiedzają witryn z obraźliwymi treściami i nie wysyłają informacji osobistych lub swoich zdjęć. Naucz dzieci odpowiedzialnego, etycznego zachowania w Internecie. Dzieci nie powinny używać Internetu do rozsiewania plotek, tyranizowania lub grożenia innym. Upewnij się, że dzieci uzgadniają z Tobą transakcje finansowe dokonywane w Internecie, np. zamówienie, kupno lub sprzedaż jakiegoś przedmiotu. Omów z dziećmi zjawisko hazardu internetowego oraz zagrożenia, jakie ze sobą niesie. Przypomnij im, że uprawianie hazardu internetowego przez osoby niepełnoletnie jest nielegalne. Wskazówki bezpieczeństwa cd.:

30 BIBLIOGRAFIA Treść prezentacji: http://www.sp236gim61.neostrada.pl/publikacje/Monika1.htm http://www.sp236gim61.neostrada.pl/publikacje/Monika1.htm Zdjęcia: -zdjęcie nr 1: http://www.kujawsko-pomorska.policja.gov.pl/innova/assets/00_Piotr_tylko/siec_ludzie.jpg http://www.kujawsko-pomorska.policja.gov.pl/innova/assets/00_Piotr_tylko/siec_ludzie.jpg -zdjęcie nr 2: http://futureblog.pl/wp-content/uploads/2009/05/internet.jpg http://futureblog.pl/wp-content/uploads/2009/05/internet.jpg -zdjęcie nr 3: http://republika.pl/blog_oz_4438819/6525945/tr/main_rodzice.jpg http://republika.pl/blog_oz_4438819/6525945/tr/main_rodzice.jpg -zdjęcie nr 4: http://babyonline.pl/work/privateimages/formats/NEWS_MAIN/7940.jpg http://babyonline.pl/work/privateimages/formats/NEWS_MAIN/7940.jpg -zdjęcie nr 5: http://m.onet.pl/_m/005636e3c8f02c5b0121944af1b157a2,14,1.jpg http://m.onet.pl/_m/005636e3c8f02c5b0121944af1b157a2,14,1.jpg -zdjęcie nr 6: http://www.spylog.pl/img/slide01b.png http://www.spylog.pl/img/slide01b.png -zdjęcie nr 7: http://www.kobieta.pl/typo3temp/pics/2b58b24866.jpg http://www.kobieta.pl/typo3temp/pics/2b58b24866.jpg


Pobierz ppt "Udostępniam dziecku sieć..., o czym powinni porozmawiać rodzice z dzieckiem, które zaczyna pracę w sieci Opracowała: Estera Michalska."

Podobne prezentacje


Reklamy Google