Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Creative Commons Alternatywna wizja ochrony praw autorskich w dobie rewolucji informatycznej Patrycja Majchrzak, Krzysztof Czarnecki Koło Naukowe Prawa.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Creative Commons Alternatywna wizja ochrony praw autorskich w dobie rewolucji informatycznej Patrycja Majchrzak, Krzysztof Czarnecki Koło Naukowe Prawa."— Zapis prezentacji:

1 Creative Commons Alternatywna wizja ochrony praw autorskich w dobie rewolucji informatycznej Patrycja Majchrzak, Krzysztof Czarnecki Koło Naukowe Prawa Komputerowego WPiA, 19 maja 2005

2 Czym jest Creative Commons?
CC to pozarządowa, amerykańska organizacja non-profit, powstała w 2001 r. z inicjatywy naukowców i intelektualistów W dniu dzisiejszym lokalne oddziały CC funkcjonują w 14 krajach świata, zaś w kilkunastu kolejnych trwają przygotowania do otwarcia CC Polska zainaugurowało swoją działalność 25 kwietnia 2005 r. w Krakowie

3 Cele działalności CC Rozwój i propagowanie nowego typu licencji przy rozpowszechnianiu utworów Przejście od sztywnej reguły „wszelkie prawa zastrzeżone” do zasady „pewne prawa zastrzeżone” z jednoczesnym zachowaniem poszanowania istoty praw autorskich Umożliwienie, dzięki zastosowaniu ww. środków, łatwego i powszechnego dostępu do dzieł (muzyka, filmy, e-książki etc.)

4 Zadaniem CC jest wyłącznie dostarczanie wzorów licencji.
Cele działalności CC Creative Commons nie zawiera umów z autorami, ani w żaden sposób nie korzysta z dzieł udostępnionych na ich podstawie. Zadaniem CC jest wyłącznie dostarczanie wzorów licencji.

5 Dlaczego CC Polska? Polska jako lider przemian społeczno-gospodarczych w Europie Środkowo-Wschodniej Dynamiczny rozwój technologii informatycznych w naszym kraju Istnienie pokaźnego potencjału intelektualnego i artystycznego Występowanie nadużyć w postaci piractwa i naruszania praw autorskich przy wykorzystaniu najnowszych osiągnięć techniki informatycznej Niska świadomość prawna przeciętnych użytkowników sieci informatycznych

6 Licencje Creative Commons
Wykorzystanie prawa autorskiego w celu umożliwienia przekazania innym części praw przysługujących autorowi Nie oznacza to zrzeczenia się praw autorskich, dzieła te nie trafiają do domeny publicznej Licencje tworzono z myślą o wszelkiego rodzaju materiałach chronionych prawem autorskim i rozpowszechnianych przede wszystkim przez Internet

7 Licencje Creative Commons
Licence standardowe Licencje dodatkowe W obrębie obu powyższych kategorii zasadniczych cały czas tworzone są nowe rodzaje licencji, w zależności od zaistniałych potrzeb.

8 Licencje standardowe (1)
Attribution – uznanie autorstwa Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać objęty prawem autorskim utwór oraz opracowane na jego podstawie utwory zależne pod warunkiem, że zostanie przywołane nazwisko autora pierwowzoru.

9 Licencje standardowe (2)
Non commercial – użycie niekomercyjne Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać objęty prawem autorskim utwór oraz opracowane na jego podstawie utwory zależne jedynie dla celów niekomercyjnych.

10 Licencje standardowe (3)
No derivative works – bez utworów zależnych Wolno kopiować, rozprowadzać, przedstawiać i wykonywać utwór jedynie w jego oryginalnej postaci – tworzenie utworów zależnych nie jest dozwolone.

11 Licencje standardowe (4)
Share alike – na tych samych warunkach Wolno rozprowadzać utwory zależne jedynie na na licencji identycznej do tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny.

12 Licencje dodatkowe (1) Sampling
Dozwolone jest samplowanie, remiksowanie i przetwarzanie utworu, dla celów zarówno nie- jak i komercyjnych. Zabronione jest zwielokrotnianie utworu w jego oryginalnej postaci oraz używanie sampli dla celów reklamowych.

13 Licencje dodatkowe (2) Developing nations
Najnowsza spośród licencji CC. Pozwala na udostępnianie dzieła przy zastrzeżeniu jedynie niektórych praw autorskich w krajach rozwijających się, jednocześnie zachowując pełny zakres ochrony w krajach rozwiniętych.

14 Licencje CC w wersji polskiej
Licencje Creative Commons są już dostępne w wersji polskiej. Do spolszczonego interfejsu wyboru licencji na stronie prowadzi link ze strony

15 Licencje CC w wersji polskiej
Uznanie autorstwa 2.0 Polska Uznanie autorstwa - Bez utworów zależnych 2.0 Polska +

16 Licencje CC w wersji polskiej
Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne 2.0 Polska + Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach 2.0 Polska

17 Licencje CC w wersji polskiej
Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 2.0 Polska Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Na tych samych warunkach 2.0 Polska

18 Tworzenie polskich licencji CC
Wybór koordynatora działań (Project Leader) Stworzenie pierwszego szkicu (First Draft) Publiczna dyskusja online Stworzenie drugiego szkicu (Second Draft) Ponowna ocena szkicu przez CC Stworzenie wersji przystępnej dla przeciętnego użytkownika Opublikowanie licencji na stronach CC

19 Przykładowa licencja CC
Postanowienia ogólne Definicje Dozwolony użytek Uprawnienia Ograniczenia Klauzula uchylenia się od odpowiedzialności

20 Przykładowa licencja CC
Ograniczenie odpowiedzialności Wygaśnięcie stosunku umownego Postanowienia końcowe

21 Polskie projekty CC „Free Culture” – najnowsza książka prof. Lawrence Lessig’a (kwiecień 2005 r.) „Rockowania pokojowe” – płyta grupy Paradox Polski netlabel publikujący różną muzykę na licencjach CC

22 Kontakt http://www.creativecommons.org http://www.creativecommons.pl

23 SKNPK Dziękujemy za uwagę!


Pobierz ppt "Creative Commons Alternatywna wizja ochrony praw autorskich w dobie rewolucji informatycznej Patrycja Majchrzak, Krzysztof Czarnecki Koło Naukowe Prawa."

Podobne prezentacje


Reklamy Google