Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałHenryka Hadaś Został zmieniony 11 lat temu
1
Układy eksperymentalne analizy wariancji
2
Analiza wariancji Planowanie eksperymentu Analiza jednoczynnikowa, p poziomów czynnika, dla każdego obiektu jest tylko jeden pomiar. Obiekty przydzielane są do grup w wyniku losowania. Taki plan eksperymentalny nazywa się układem kompletnie zrandomizowanym. Układ ten jest rozszerzeniem testu t-Stu- denta dla zmiennych niepołączonych
3
Układ kompletnie zrandomizowany Model: wynik pomiaru na obiekcie i w grupie j ogólna wartość oczekiwana efekt czynnika na poziomie j błąd losowy Zakładamy, że wszystkie błędy mają taki sam rozkład normalny o wartości oczekiwanej 0:
4
Układ kompletnie zrandomizowany Hipotezy ANOVA dla tego układu można teraz zapisać tak: H 0 : dla wszystkich j H 1 : istnieje takie j, że W wyniku analizy wariancji otrzymujemy estymaty i Dla jednoznaczności trzeba założyć, że:
5
Układ kompletnie zrandomizowany Błąd losowy zawiera w sobie wpływ czynników nie kontrolowanych w doświadczeniu, w tym zmienność międzyosobniczą jak i wewnątrzosobniczą. Inne układy eksperymentalne, jeśli mogą być zastosowane, służą zmniejszeniu tego błędu przez eliminację wpływu czynników zakłócających.
6
Układ bloków losowych Model: wynik pomiaru na obiekcie i w grupie j ogólna wartość oczekiwana wpływ czynnika na poziomie j wpływ bloku i błąd losowy
7
Układ bloków losowych Układ ten jest rozszerzeniem testu t-Stu- denta dla zmiennych połączonych na przypadek wielu grup. Pozwala wyeliminować wpływ jednego źródła zakłóceń. Np. wykonując pomiary na tym samym osobniku eliminujemy wpływ zmienności międzyosobniczej.
8
Układ kwadratu łacińskiego Układ ten pozwala wyeliminować wpływ dwóch czynników zakłócających ( ). Czynniki te muszą mieć tyle samo poziomów co czynnik będący przedmiotem badania. Model błędu jest tu bardziej skomplikowany.
9
Dwuczynnikowy układ kompletnie zrandomizowany Model: wynik pomiaru na obiekcie i w grupie o poziomie j 1. czynnika i poz. k 2. czynnika ogólna wartość oczekiwana wpływ czynnika 1. na poziomie j wpływ czynnika 2. na poziomie k interakcja czynników 1 i 2 na poz. j oraz k błąd losowy
10
Dwuczynnikowy układ kompletnie zrandomizowany W układzie tym możemy niezależnie weryfikować trzy hipotezy: H 0 : dla wszystkich j H 0 : dla wszystkich k H 0( ) : dla wszystkich j oraz k Tabela analizy wariancji dla tego układu zawiera trzy różne statystyki F.
11
Dwuczynnikowy układ kompletnie zrandomizowany Przykład: 1. czynnik – pracownik laboratorium 2. czynnik – przyrząd (np. mikroskop) W badaniu możemy niezależnie zweryfikować trzy hipotezy: H 01 : wynik badania nie zależy od laboranta H 02 : wynik badania nie zależy od przyrządu H 0(12) : nie ma interakcji między laborantem a przyrządem.
12
Dwuczynnikowy układ kompletnie zrandomizowany Możliwe przypadki interakcji: laborantowi najlepiej pracuje się na własnym mikroskopie laborant nie lubi jednego z mikroskopów
13
Dyskretne zmienne losowe a skale pomiarowe. Gdy zbiór zdarzeń elementarnych jest skończony, odwzorowywanie go w zbiór liczb (czyli tworzenie zmiennej losowej) może być mniej użyteczne niż w przypadku zmiennej losowej ciągłej.
14
Skala nominalna Jeśli zbiór zdarzeń elementarnych nie wykazuje naturalnego uporządkowania, mówimy o skali nominalnej Przykłady: grupa krwi (0,A,B,AB), rozpoznanie, czynnik etiologiczny, sympatie polityczne (PiS, PO, LPR, SLD, Samoo...), wyznanie, narodowość, rasa...
15
Skala porządkowa Gdy w zbiorze zdarzeń istnieje naturalne uporządkowanie, ale nie ma sensu wprowadzanie odległości, mamy do czynienia ze skalą porządkową. Przykłady: wynik leczenia (pogorszenie,b.z., poprawa), wykształcenie (brak, podst., średnie, wyższe), WBC (poniżej, w normie, powyżej)
16
Skala przedziałowa Gdy w skończonym zbiorze zdarzeń elementarnych istnieje odległość, pre- zentacja wyników w postaci zmiennej losowej jest w pełni uzasadniona. Przykłady: tętno, WBC (tys./mm 3 ), liczba dzieci Gdy rozpiętość wartości jest duża traktujemy taką zmienną jako ciągłą.
17
Zmienne skategoryzowane Pomiary o skali nominalnej lub porządkowej nazywamy zmiennymi skategoryzowanymi. Wyniki tego typu badań przedstawia się często w postaci tablicy kontyngencji.
18
Tablice kontygencji
19
Tablice kontyngencji Szczególnie często spotykamy tablice 2x2 Przykład: Mann i wsp. (1975)
20
Tablice kontyngencji – iloraz szans szansa 1) p 11 /p 12 2) p 21 /p 22 iloraz szans (odds ratio)
21
Iloraz szans Estymator ilorazu szans
22
W postępowaniu z takimi zmiennymi zaciera się często granica między czynnikiem a wynikiem. Iloraz szans nie zmieni się, gdy zamienimy wiersze z kolumnami.
23
Tablice kontyngencji zmienne połączone Taką tabelę można badać testem McNemary.
24
Typy badań w naukach medycznych Badania eksperymentalne Badania obserwacyjne kohortowe case-control przekrojowe
26
Typy badań Badania prospektywne: W badaniach eksperymentalnych przydzielamy obiekty do grup losowo (randomizacja) W badaniu kohortowym obiekt sam wybiera grupę
27
Typy badań Badania retrospektywne Case-control – wybieramy do badań pod- mioty, u których stwierdzono przynależność do grupy wynikowej (a ustalamy, jakim poziomom czynników objaśniających były poddane) Przekrojowe – podmioty wybieramy losowo z populacji generalnej i ustalamy zarówno grupę wynikową jak i czynniki objaśniające.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.