Pobierz prezentację
OpublikowałMichalina Sowińska Został zmieniony 9 lat temu
1
Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski
Konflikt czy symbioza albo dwa mózgi w szkole. O różnicach w działaniu mózgów ucznia i nauczyciela Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski
2
Mózg ludzki jest systemem
o niemal nieskończonej złożoności
3
WRODZONE ZACHOWANIE ROZWIĄZUJĄCE PROBLEM
ROZWIĄZANIE WRODZONE ZACHOWANIE ROZWIĄZUJĄCE PROBLEM
5
Poszukiwanie nowych rozwiązań nawet wtedy, kiedy istnieją już sprawdzone,
jest częścią naszego gatunkowego wyposażenia.
6
ludzki mózg ma tylko jedną wadę:
jest OGROMNY
7
Zmiany w mózgu dziecka to wybór spośród prawie nieograniczonej różnorodności.
1 miesiąc 5 lat 17 lat
8
The decade-long magnetic resonance imaging (MRI) study of normal brain development, from ages 4 to 21, by researchers at NIH's National Institute of Mental Health (NIMH) and University of California Los Angeles (UCLA) shows that such "higher-order" brain centers, such as the prefrontal cortex, don't fully develop until young adulthood as grey matter wanes in a back-to-front wave as the brain matures and neural connections are pruned.
9
KONSEKWENCJĄ POSTNATALNEGO DOJRZEWANIA JEST:
Otwartość na wpływy środowiska – plastyczność i tolerancja na zmiany Późne dojrzewanie płatów czołowych (ok. 20 rok życia) Skłonność do poszukiwania nowości Skłonność do zachowań ryzykownych Dominacja układu nagrody Trudności z oceną, odczytem i wyrażaniem emocji
11
MELATONINA TROLL UKŁADU HORMONALNEGO Powstaje zawsze przy braku oświetlenia. Wytwarzana przez szyszynkę zmienia ogólny poziom metabolizmu. Działa odmiennie u zwierząt nocnych i dziennych.
12
Rytm dobowy a mózg nastolatka
Niski poziom syntezy melatoniny Przesunięcie rytmu dobowego o 2-3 godzin dorosły nastolatek
13
Pewna w przyszłości jest tylko nieprzewidywalność potencjalnych wyzwań po co nam nastolatkowie?
14
„Różnorodność jest sposobem chronienia tego co możliwe” Francois Jacob
16
W pełni sprawny mózg po roku życia
17
W pełni sprawny mózg po 50 roku życia
18
W pełni sprawny mózg po 50 roku życia ?
19
Mózg dorosłego/nauczyciela
Lepsza komunikacja pomiędzy różnymi obszarami mózgu Lepszy i szybszy dostęp z płatów czołowych do innych części kory Czas na utrwalenie szlaków pamięciowych
20
WZORZEC ROZWIĄZANIA PROBLEMU
Dojrzałe mózgi rozwiązują problemy na zasadzie stosowania wzorców. PROBLEM ROZWIĄZANIE WZORZEC ROZWIĄZANIA PROBLEMU
21
WZORZEC ROZWIĄZANIA PROBLEMU
Dojrzałe mózgi rozwiązują problemy na zasadzie stosowania wzorców. PROBLEM ROZWIĄZANIE WZORZEC ROZWIĄZANIA PROBLEMU
22
Mózg dorosłego/nauczyciela
Utrwalił sposoby zachowań Zlokalizował subśrodowiska społeczne, w których jest kompetentny Rozpoznał i ustalił reguły gry
23
Mózg dorosłego/nauczyciela
Sprawdził wartość znanych rozwiązań Zajął optymalną dla siebie niszę w środowisku społecznym
24
Efekty Wytworzenie swoistego „układu odpornościowego”, który selektywnie eliminuje nietypowe/nowe sposoby zachowań, ryzyko, nowe rozwiązania
25
Efekty Tendencja do postrzegania zmian jako zagrożeń, szukanie w nich trudności i negatywów
26
Efekty Swoiste wrażenie, że dawniej było lepiej, bezpieczniej, prościej, przyzwoiciej…
27
W niepewnej przyszłości po co nam dorośli?
28
Opiekunowie nastolatków, ze swoimi dojrzałymi płatami czołowymi, zdolnością do racjonalizowania, ostrożni i pełni obaw o losy swoich podopiecznych, są przydatnym ogranicznikiem i szansą na przetrwanie krytycznego okresu bezkrytycznych poszukiwań…
29
Mózg nastolatka rozwiązuje problemy metodą swobodnych poszukiwań
Mózg nastolatka rozwiązuje problemy metodą swobodnych poszukiwań. Dorosły metodą dopasowania wzorców. CZY SZKOŁA JEST W TYCH WARUNKACH W OGÓLE MOŻLIWA?
30
Magia neuronów lustrzanych, czyli dlaczego wolimy pogodnych nauczycieli?
32
Jednym z obszarów funkcjonalnych, badanych szczególnie dokładnie pod koniec XX wieku, był system przetwarzania informacji o ruchu.
33
Odbiór stanu części ciała
CZUCIE Odbiór stanu części ciała
34
Odbiór stanu części ciała
RUCH Komendy ruchu CZUCIE Odbiór stanu części ciała
35
Odbiór stanu części ciała
RUCH Komendy ruchu CZUCIE Odbiór stanu części ciała KORA CZOŁOWA Nasze świadome „ja”
36
200 milisekund opóźnienia
37
Odbiór stanu części ciała
RUCH Komendy ruchu CZUCIE Odbiór stanu części ciała KORA CZOŁOWA Nasze świadome „ja”
38
Odbiór stanu części ciała Przewidywanie przyszłych stanów środowiska
RUCH Komendy ruchu CZUCIE Odbiór stanu części ciała EMULATOR RUCHU Przewidywanie przyszłych stanów środowiska KORA CZOŁOWA Nasze świadome „ja”
39
Makaki, Giacomo Rizzolatti i NEURONY LUSTRZANE
40
Makaki, Giacomo Rizzolatti i NEURONY LUSTRZANE
43
Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Marek Kaczmarzyk, Pracowania Dydaktyki Biologii Uniwersytet Śląski
44
Zapraszam również na Facebooka
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.