Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
(ang. Invisible Web, Deep Web)
UKRYTY INTERNET (ang. Invisible Web, Deep Web) zasoby elektroniczne (nierzadko o bardzo wysokiej jakości informacyjnej), dostępne przez WWW, których wyszukiwarki internetowe nie mogą bądź nie chcą dodawać do swoich indeksów, przez co zasoby takie stają się niwyszukiwalne w tradycyjny, popularny sposób.
2
ROLA BIBLIOTEK (1) Poinformować, uświadomić użytkownikom istnienie Ukrytego Internetu. Wyszukiwarka to nie jedyne narzędzie zdobywania informacji! Duża tu rola serwisów WWW należących do bibliotek i bezpośrednich szkoleń użytkowników.
3
ROLA BIBLIOTEK (2) Zaprezentować i upowszechnić strategie wyszukiwawcze w Ukrytym Internecie (np. kursy na WWW): Upowszechniać narzędzia mniej popularne, szkolić - jak i kiedy z nich korzystać
4
STRATEGIE WYSZUKIWAWCZE
Strategia „ON THE WEB” -powszechnie wykorzystywana przez internautów. Polega na korzystaniu z jednej popularnej wyszukiwarki internetowej i prostych zapytań. Często nieskuteczna i nieefektywna. Wyszukiwarki dobrze sprawdzają się w wyszukiwaniu popularnych serwisów WWW, przeszukiwaniu słowników i encyklopedii, dokumentów HTML - dają miliony odpowiedzi. Strategia „VIA THE WEB” - jeden ze sposobów na Ukryty Internet. Polega na korzystaniu z różnych narzędzi wyszukiwawczych, dostosowanych do potrzeb i oczekiwań użytkowników. Polega na tym, by nawet za pomocą tych narzędzi szukać głębiej - poszukiwać wielowarstwowo, wieloetapowo. Strategia ta dobrze nadaje się to poszukiwań naukowych.
5
Narzędzia wyszukiwawcze
Wyszukiwarki dedykowane - do poszukiwań sprecyzowanych typów zasobów (np. dok. graficznych, dźwiękowych) Narzędzia tematyczne - do poszukiwań sprecyzowanych typów informacji (katalogi mediowe, wyszukiwarki informacji branżowej) Serwisy typu Subject Gateways Serwisy poświęcone zasobom Ukrytego Internetu Wyszukiwarki i katalogi naukowe
6
Wyszukiwarki dedykowane
Wyszukiwarki grafiki: -> zakładka Grafika Wyszukiwarki wiadomości: Wyszukiwarki video:
7
Narzędzia tematyczne Wyszukiwarki specjalne - np. norm www.pkn.pl
Katalogi prasowe Bazy informacji branżowej
8
Serwisy Subject Gateways
„Dziedzinowe przewodniki po zasobach internetowych uporządkowane według dziedzin. Zasoby są selekcjonowane, oceniane, opisywane i katalogowane przez bibliotekarzy lub ekspertów z danej dziedziny” Wykaz dostępny na stronie:
9
Serwis poświęcony zasobom Ukrytego Internetu
DIRECT SEARCH serwis autorstwa Gary’ego Price’a - bibliotekarza amerykańskiego zajmującego się porządkowaniem informacji w Internecie, wyszukiwaniem jej oraz zjawiskiem Ukrytego Internetu Direct Search to stale rosnący zbiór odsyłaczy do serwisów i narzędzi wyszukiwawczych, ułatwiających dostęp do zasobów „ukrytych” Na stronie dostępny jest interface wyszukiwawczy oraz ogromny zbiór zasobów elektronicznych
10
Wyszukiwarki naukowe Wyszukiwarka oparta o zasoby biblioteki wirtualnej Wyszukiwarka zasobów naukowych, także z płatnym dostępem Wyszukiwarka zasobów naukowych, oparta na popularnych mechanizmach i interface Google
11
Katalogi naukowe Academic Info www.academicinfo.net SciCentral
BUBL Information Service
12
Rola bibliotek (3) Płatne zasoby gromadzone przez biblioteki nie muszą być częścią Ukrytego Internetu, a nierzadko są. Użytkownicy zapominają, że mogą z nich korzystać! Co można zrobić w tej sytuacji? 1. Katalogować zasoby elektroniczne 2. Upowszechniać je wśród internautów - użytkowników biblioteki - gotowe narzędzie daje Google Scholar - użytkownik biblioteki w wynikach wyszukiwania może zobaczyć jej zasoby!!! Sprawdź:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.