Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałZbigniew Trociński Został zmieniony 11 lat temu
2
Cel programu Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w polskich szkołach przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a także dostarczenie szkołom konkretnego wsparcia i narzędzi, które skutecznie i systemowo zwalczałyby to zjawisko. Od kwietnia 2006 do sierpnia 2007 na łamach dzienników regionalnych ukazało się ponad 2000 tekstów, z których ponad połowę stanowiły materiały poradnikowe i prezentacja dobrych praktyk. Program jest prowadzony pod patronatem Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.
3
Co powinniśmy zrobić, gdy w szkole jest używana przeciwko nam przemoc?
Jeśli jesteś prześladowany, koniecznie powiedz o tym komuś. Pamiętaj, że prześladowanie samo się nie skończy. Jeśli zamiast mówić o problemie wolisz o tym napisać - przygotuj list. Pamiętaj, że w szkole zawsze jest Twój wychowawca lub inny nauczyciel, który powinien wiedzieć, jeśli dzieje się coś złego.
4
Jeśli masz większe zaufanie do innego nauczyciela lub pracownika szkoły (pedagog lub psycholog szkolny, pielęgniarka) - porozmawiaj z wybraną przez Ciebie osobą. Masz prawo do tego, aby poczuć się bezpiecznie.
5
Jak poradzić sobie z prześladowaniem?
Sprawcy przemocy najczęściej działają bez świadków i dlatego potrafią przez dłuższy czas unikać konsekwencji. Podczas przerw staraj się przebywać w bezpiecznych miejscach w szkole, gdzie jest wiele innych osób. Sprawcy nie lubią świadków. Jeśli pobiją Cię w szkole, natychmiast powiedz o tym nauczycielowi. Powiedz też rodzicom.
6
Jeśli spotkasz osoby, które prześladują Cię, staraj się przede wszystkim spokojnie opuścić to miejsce tak szybko, jak to jest możliwe. Gdy ktoś zachowuje się wobec Ciebie w sposób, jakiego sobie nie życzysz, powiedz mu o tym jasno i wprost. Próbuj opierać się, gdy Ci grożą lub namawiają do czegoś, czego nie chcesz zrobić. Gdy Ci dokuczają lub przezywają Cię, możesz reagować na to.
7
Zasady bezpieczeństwa
ZASADA 1. W mojej szkole nauczyciele, rodzice i uczniowie dbają o dobry klimat.
8
ZASADA 2. Wszyscy się szanujemy.
9
ZASADA 3. W mojej szkole szanuje się uczniów.
10
ZASADA 4. Wszyscy staramy się, żeby w naszej szkole nie było przemocy.
11
ZASADA 5. Gdy dzieje się coś złego, to moja szkoła tego nie ukrywa.
12
ZASADA 6. Jeśli moja szkoła nie radzi sobie z problemami, prosi innych o pomoc.
13
ZASADA 7. Wiem, do kogo mogę się zwrócić o pomoc.
14
ZASADA 8. W mojej szkole uczę się, co robić, gdy mam problemy albo jestem zezłoszczony.
15
ZASADA 9. W mojej szkole rodzice i nauczyciele działają wspólnie
16
ZASADA 10. W mojej szkole nagradza się dobre zachowania.
17
Przemoc w szkole - definicje, charakterystyka i opis zjawiska
Złość to emocja (uczucie). Jest związana z mobilizacją energii i pojawia się zazwyczaj w sytuacjach, w których napotykamy na przeszkodę. Agresję definiuje się najczęściej jako świadome, zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś szkody.
18
Przemoc to wykorzystanie swojej przewagi nad drugim człowiekiem
Skutki przemocy Prześladowanie i dokuczanie. Konsekwencje przemocy ponoszą wszyscy uczestnicy takich sytuacji.
19
Ofiary przemocy szkolnej bardzo rzadko mówią dorosłym o swoich problemach. Przeszkadza im wstyd i poczucie winy, jest przekonany, że wina tkwi w nim samym. Świadkowie przemocy, którzy nie potrafili się jej skutecznie przeciwstawić, często latami przechowują poczucie winy, niezadowolenie i pretensje do siebie, uczą się też bierności, bezradności i nie reagowania w trudnych sytuacjach.
20
Formy przemocy szkolnej to:
Bezpośrednia przemoc fizyczna - bicie, kopanie, plucie popychanie, szarpanie, wymuszanie pieniędzy, zabieranie przedmiotów, niszczenie własności, przezywanie, wyśmiewanie Bezpośrednia przemoc słowna i niewerbalna - dokuczanie, przezywanie, wyśmiewanie, wyszydzanie, obrażanie, ośmieszanie, grożenie, rozpowszechnianie plotek i oszczerstw (również poprzez sms-y i internet), pokazywanie nieprzyzwoitych gestów Pośrednie formy przemocy - namawianie innych do ataków fizycznych lub słownych, naznaczanie, wykluczanie i izolowanie z grupy
21
Czynniki ryzyka wystąpienia przemocy w szkole:
1. Niewłaściwy system norm m.in.: sprzeczność koncepcji wychowania i postępowania normy preferujące użycie siły nieprzestrzeganie norm przez osoby znaczące 2. Brak reakcji na zachowania agresywne m.in.: brak reakcji na drobne wykroczenia typu wagary, spóźnienia, graffiti brak reakcji ze strony nauczycieli na zachowania agresywne uczniów, bagatelizowanie ich konflikty długo pozostają nierozwiązane, brak skutecznej mediacji bierność świadków
22
3. Czynniki związane z organizacją nauczania m. in.:
nuda, brak zagospodarowania czasu ograniczenie przestrzeni, zagęszczenie, hałas brak możliwości relaksu i odprężenia (dla uczniów i nauczycieli) mała ilość zajęć pozalekcyjnych zajęć pozalekcyjnych. 4. Czynniki związane z relacjami uczeń - nauczyciel - rodzic m. in.: brak autentycznego kontaktu i dialogu miedzy uczniami, nauczycielami i rodzicami wysoki poziom frustracji wśród nauczycieli
23
DZIĘKUJEMY
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.