Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałZdzisław Kalinowski Został zmieniony 11 lat temu
1
21 listopada 2007 Warsztaty w Szkole Festiwalu Nauki przy Międzynarodowym Instytucie Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie
2
21 XI 2007 uczniowie klasy II c oraz III b w ramach programu Szkoła równych szans uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez studentów Szkoły Festiwalu Nauki w Warszawie. Materiałem doświadczalnym był osobisty DNA 21 XI 2007 uczniowie klasy II c oraz III b w ramach programu Szkoła równych szans uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez studentów Szkoły Festiwalu Nauki w Warszawie. Materiałem doświadczalnym był osobisty DNA Pierwsza grupa ( 15 osób ) pracowała w laboratorium SGGW i badała swój DNA pod kątem różnic występujących pomiędzy poszczególnymi uczestnikami, i badała swój DNA pod kątem różnic występujących pomiędzy poszczególnymi uczestnikami, Druga grupa ( 16 osób ) pracowała w Międzynarodowym Instytucie Biologii Molekularnej i Komórkowej, a tematem zajęć laboratoryjnych była - a tematem zajęć laboratoryjnych była - Wspólna historia – czyli ewolucja zapisana w genach". Wspólna historia – czyli ewolucja zapisana w genach".
3
W pierwszej grupie cały naukowy eksperyment obejmował takie oto etapy: pobranie komórek nabłonka poprzez wymaz z jamy ustnej izolację DNA z pobranych komórek; namnożenie fragmentu DNA przy użyciu metody PCR. W tym wypadku odcinek chromosomu pierwszego, określany jako locus D1S80, który wykazuje różne allele u poszczególnych ludzi, analizę produktów PCR: rozdzielenie uzyskanych fragmentów DNA poprzez elektroforezę w żelu agarozowym oraz ich uwidocznienie przy użyciu bromku etydyny (niebezpieczny mutagen!). na koniec każdy zobaczył "kawałek" swojego DNA i porównał go z DNA pozostałych uczestników zajęć. Wśród 15 uczestników znalazła się jedna homozygota. na koniec każdy zobaczył "kawałek" swojego DNA i porównał go z DNA pozostałych uczestników zajęć. Wśród 15 uczestników znalazła się jedna homozygota.
4
Między praktyczną częścią zajęć studenci sprawdzali naszą wiedzę i uzupełniali krótkimi wykładami objaśniając istotę stosowanych metod oraz powtórzyliśmy zagadnienia dotyczące budowy i funkcji DNA, zmienności genetycznej oraz jej zastosowania w kryminalistyce, badaniach naukowych, diagnostyce medycznej i innych dziedzinach.
5
Doświadczenia pokazały, jak wiele wspólnego mają ze sobą organizmy żywe, co stanowi niezbity dowód na wspólne pochodzenie życia na Ziemi. Zobaczyliśmy wspólne geny człowieka, myszy i drożdży, a prowadzący wyjaśnili nam dlaczego niektóre geny pozostają niezmienne w toku ewolucji.
6
Poznaliśmy w praktyce techniki powszechnie stosowane w badaniach naukowych i biologii molekularnej, posługując się przy tym specjalistycznym sprzętem laboratoryjnym.
7
Na koniec dnia wysłuchaliśmy wykładu popularno-naukowego Szkoły Festiwalu Nauki dotyczącego tegorocznej Nagrody Nobla z Medycyny i Fizjologii pt.: "Dlaczego zarodkowe komórki macierzyste - Nobel 2007". Nagorodę otrzymali Mario R. Capecchi, Martin J. Evans i Oliver Smithiesza za wykorzystanie zarodkowych komórek macierzystych do genetycznych modyfikacji myszy, co pomogło zrozumieć udział genów w rozwoju zarodków, rozwoju organizmów dorosłych oraz w procesie starzenia się. Serdecznie dziękujemy pani dr Agnieszce Chołuj za zorganizowanie zajęć Dziękujemy bardzo koordynatorom programu Szkoła równych szans
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.