Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

HISZPANIA.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "HISZPANIA."— Zapis prezentacji:

1 HISZPANIA

2 Hiszpania, Królestwo Hiszpanii to największe z trzech państw położonych na Półwyspie Iberyjskim. Na zachodzie Hiszpania graniczy z Portugalią, na południu z należącym do Wielkiej Brytanii Gibraltarem, oraz przez Ceutę i Melillę z Marokiem. Na północy, przez Pireneje, kraj graniczy z Francją i Andorą. W skład Hiszpanii wchodzą także Baleary na Morzu Śródziemnym, Wyspy Kanaryjskie na Oceani Atlantyckim oraz tzw. terytoria suwerenne (hiszp.: plazas de soberanía), w skład których wchodzą dwie hiszpańskie posiadłości w Afryce Północnej, Ceuta i Melilla, oraz liczne niezamieszkane wyspy po śródziemnomorskiej stronie Cieśniny Gibraltarskiej, takie jak Chafaryny, Alborán czy Perejil. Do Hiszpanii, do Katalonii należy także otoczone przez terytorium francuskie miasteczko Llívia. Do lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia Hiszpania była jednym z najuboższych krajów Europy. Masowy napływ turystów spowodował wielki wzrost inwestycji i napływ kapitału zagranicznego, który wzmógł się jeszcze po przystąpieniu do Unii Europejskiej.

3 Udział turystyki w PKB Udział usług w PKB w Hiszpanii wynosi ponad 65 %. Udział turystyki w PKB to około 12 %. Ok. 45 mln. odwiedzających w ciągu roku. W 2001 r. wpływy z turystyki wyniosły ponad 47 mld. Euro. Hiszpania jest jednym z najczęściej odwiedzanych krajów w Europie. Burzliwa historia, która pozostawiła ślad w postaci niezliczonych zabytków i przebogatych muzeów oraz najcieplejszy klimat na kontynencie sprzyjają masowej turystyce, która stanowi jeden z filarów gospodarki przysparzający znacznych dochodów - w 2001 r. ponad 47 mld. euro. Liczba turystów zagranicznych odwiedzających Hiszpanię wyniosła prawie 71 mln, którzy wypoczywali głównie na wybrzeżu śródziemnomorskim (Costa de la Luz - Costa del Sol - Costa Blanca - Costa del Azahar - Costa Dorada - Costa Montanesa - Costa Vasca - Costa Verde - Rias Altas - Rias Bajas), na Balearach i Wyspach Kanaryjskich oraz zwiedzali hiszpańskie miasta i muzea - Toledo, Madryt, Barcelona, Sewilla, Salamanka i in. Ośrodkiem pielgrzymkowym o europejskiej sławie jest Santiago de Compostela. Z dochodów z turystyki sfinansowano budowę dróg oraz przemysł lokalny.

4 Główne atrakcje turystyczne Hiszpanii
Flamenco Corrida Golf Tenis Nurkowanie, żeglarstwo Wind- surfing Kite- surfing Jazda konna Muzea w Toledo, Barcelonie, Madrycie, Sewilli. Pielgrzymki do Santiago de Compostella Oraz wspaniale plaże m.in. na Costa del Sol, Costa de la Luz, Costa Blanca, Costa del Azahar i inne. Wspaniale starożytne ruiny, jaskinie z czasów prehistorycznych i wiele innych atrakcji turystycznych.

5

6

7

8

9

10 EGIPT Statystyka W dziedzinie usług od lat szczególne znaczenie dla budżetu państwa mają wpływy uzyskiwane w branży turystycznej. Choć wg oficjalnych danych jej udział w tworzeniu PKB stanowi około 5 %, w praktyce jednak waha się on w przedziale %. Pomimo lipcowego zamachu terrorystycznego w głównym kurorcie egipskim Sharm El Sheikh, poprzedni rok okazał się wyjątkowo pomyślny dla sektora turystyki - odnotowano kolejne rekordowe wyniki, zarówno w liczbie przyjazdów do Egiptu, jak i osiągniętych dochodów. Bazując na danych tut. Ministerstwa Turystyki, kraj ten odwiedziło w 2005 r. blisko 8,7 mln turystów (wzrost o ok. 15 % w stosunku do roku 2004), pozostawiając 6,5 mld USD (5,5 mld USD w 2004 r.). Wśród przyjezdnych największą grupę stanowili turyści z Europy Zachodniej - ok. 5,7 mln osób, gł. z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Beneluxu i Skandynawii, dalej zaś z USA, Kanady, Australii, Nowej Zelandii i Japonii. Liczba turystów z krajów EŚ-W przekroczyła 1,4 mln osób, co stanowi 20 % wzrost w porównaniu z 2004 r. Rządowe plany rozwoju turystyki w Egipcie przewidują w ciągu najbliższych lat, do 2014 r., wzrost przyjazdów do 14 mln turystów rocznie oraz uzyskiwanych dochodów - do 12 mld USD w skali roku. Co zwiedzić? Egipt jest krajem pełenym wspaniałych budowli, przepięknych dzieł kultury i sztuki oraz fascynujacych wierzeń. Oprócz swych nieporównywalnych walorów kulturalno - historycznych, którymi zachwyca się cały swiat, jest to kraj pełen różnorodnych krajobrazów oraz oferujący bogatą gamę form wypoczynku. Od zwiedzania muzeów i starożytnych swiatyń, poprzez forty kultury koptyjskiej i islamu, aż do kolorowych bazarów arabskich i nurkowania w Morzu Czerwonym. Wspaniale przygotowana baza hotelowa, od skromnych hoteli, przeznaczonych dla turystów chcących przede wszystkim zwiedzać do luksusowych resortów, przeznaczonych dla klientów bardziej wymagających. Morze Czerwone pełne raf koralowych, zaliczanych do najpiękniejszych na świecie zachwyca różnorodnoscią barw i gatunków fauny i flory.

11

12

13

14

15 MAROKO Statystyka Maroko dąży do zwiększenia udziału turystyki w tworzeniu PKB z 9 % obecnie do 14 % w perspektywie roku Szacuje się, że średnioroczna stopa wzrostu liczby przyjazdów turystycznych podwyższyła się z 3,8 % w latach do 7,2 % w latach Do 2030 roku ma się ona ustabilizować na poziomie 7 %. Realizacja tych zamierzeń wymagać będzie zmobilizowania bardzo dużych środków finansowych, publicznych i prywatnych. W 2006 roku Maroko przyjęło 6,55 mln turystów zagranicznych (wzrost o 12 % w stosunku do roku poprzedniego), z których połowę stanowili Marokańczycy mieszkający na stałe za granicą (MRE). Wpływy z turystyki osiągnęły 52,9 mld MAD4, co oznacza wzrost o 29 % w stosunku do 2005 roku i o 82 % w stosunku do roku Liczba noclegów w hotelach sklasyfikowanych zwiększyła się o 7 % (przy czym dla turystów brytyjskich wzrosła ona o 40%, a hiszpańskich - o 17 %) do 13,3 mln. Największy wzrost wskaźnika wykorzystania miejsc noclegowych w porównaniu z 2005 rokiem odnotowano w Agadirze (+6 pkt procentowych), Casablance (+5), Tetuanie (+4), Rabacie (+3) i Meknesie (+2). Natomiast Marrakesz, który jest najczęściej odwiedzanym miastem Maroka, zachował ten sam stopień zapełnienia hoteli wynoszący 68 %. W roku 2006 przyjechało tu 1,6 mln turystów, a liczba  udzielonych noclegów wyniosła prawie 6 mln. Do osiągnięcia tych wyników przyczyniło się m.in. otwarcie w latach około nowych 30 hoteli, co powiększyło już istniejącą bazę hotelową.

16

17

18

19 Metody badań w turystyce
Udział turystyki w PKB Hawaje

20 Hawaje - gospodarka Podstawą gospodarki Hawajów jest obsługa ruchu turystycznego (co roku do wybrzeży przybija około 2 tys. statków) i licznych baz wojskowych. Ponadto wysoko rozwinięte rolnictwo, głównie uprawa ananasów, kawy, bananów, kwiatów i warzyw, hodowla bydła i rybołóstwo. Od 1835 funkcjonował przemysł cukrowniczy. Ponadto rozwinięte gałęzie przemysłu to: owocowy cementowy odzieżowy poligraficzny metalowy petrochemiczny Hawaje leżą na przecięciu szlaków lotniczych i morskich z Ameryki Północnej do Australii i Azji. Między wyspami dobrze rozwinięta jest komunikacja lotnicza. Średnie zarobki na archipelagu to $, z czego najwięcej (75 992$) przypada na miasteczko Kapalua.

21 Hawaje - demografia Według danych z 2000 roku 6,6% Hawajczyków uważa się za ludność rdzenną wysp. Ponadto biali stanowią 24,3% ludności, potomkowie Portugalczyków i Azjaci 41,6% (w tym 16,7% Japończycy, 14,1% Filipińczycy, 4,7% Chińczycy, 1,9% Koreańczycy oraz 0,6% Wietnamczycy). 1,3% mieszkańców stanowią Polinezyjczycy, 21,4% Metysi, 1,8% Murzyni i 0,3% Indianie z USA i mieszkańcy Alaski. Ponad 72% ludności skupia się na wyspie Oahu. Główne miasta to: Honolulu (stolica), Hilo i Kailua.

22 Hawaje – warunki naturalne
Klimat W całości zwrotnikowy morski. Średnie temperatury w lutym wahają się od 20 do 24 C, a w sierpniu od 24 do 29 C. Roczne opady od 300 do 400 mm na stokach południowych i zachodnich, do mm na stokach północnych i wschodnich (12000 mm na Kauai). Fauna i flora Roślinność stanowią wiecznie zielone lasy z zaroślami palmowymi.

23 Hawaje – ocena turystyczna
Udział w wpływach z turystyki międzynarodowej ~ 19% dla Ameryki Północnej Udział turystyki w PKB ~ 16% dla całego USA Udział turystyki w PKB dla samego stanu Hawaje ~ 45 % Udział zatrudnionych w turystyce na Hawajach ~ 80%


Pobierz ppt "HISZPANIA."

Podobne prezentacje


Reklamy Google