Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

1.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "1."— Zapis prezentacji:

1 1

2 Karty w świadomości Polaków – zmiany w minionej dekadzie
Eugeniusz Śmiłowski Marcin Idzik 2

3 Stan i dynamika rynku kart płatniczych w Polsce
Agenda Stan i dynamika rynku kart płatniczych w Polsce Profile użytkowników: różnice i podobieństwa Wykorzystywanie kart płatniczych Karty w świadomości i portfelach Polaków Źródło danych: Audyt Bankowości Detalicznej – regularny, comiesięczny sondaż Pentor RI dotyczący opinii, postaw i zachowań finansowych Polaków ;

4 Liczba wyemitowanych kart, a liczba punktów akceptujących karty
2,8 krotny wzrost liczby wyemitowanych kart 25 krotny wzrost liczby wyemitowanych kart kredytowych 1,8 krotny wzrost liczby punktów handlowo – usługowych 2,7 krotny wzrost liczby bankomatów Źródło: NBP * I-II kwartał 2009

5 Wartość transakcji bankomatowych oraz płatności kartami
Wartość transakcji w mld PLN Średnia wartość transakcji w PLN Źródło: NBP

6 Deklarujący posiadanie konta oraz karty bankowej
AUDYT BANKOWOŚCI DETALICZNEJ

7 Miejsce kart w definiowaniu usług bankowych
…co rozumiesz przez korzystanie z usług bankowych? Źródło: Pentor RI – Audyt Bankowości Detalicznej * I-III kwartał 2009

8 Główne powody wyboru banku

9 Struktura posiadaczy kart ze względu na płeć, wiek i stan cywilny
I-III kw. 2009 2002 PŁEĆ WIEK X – 44,2 X – 39,5 STAN CYWILNY Źródło: Pentor RI – Audyt Bankowości Detalicznej

10 Struktura posiadaczy kart ze względu
na dochody osobiste oraz miejsce zamieszkania I-III kw. 2009 2002 MIEJSCE ZAMIESZKANIA DOCHODY OSOBISTE Ponad 1500 zł do 600 zł Źródło: Pentor RI – Audyt Bankowości Detalicznej

11 Struktura posiadaczy kart
ze względu na grupę społeczno-zawodową i wykształcenie I-III kw. 2009 2002 GRUPA SPOŁECZNO - ZAWODOWA WYKSZTAŁCENIE Źródło: Pentor RI – Audyt Bankowości Detalicznej

12 Liczba posiadanych kart
Źródło: Pentor RI – Audyt Bankowości Detalicznej * I-III kwartał 2009

13 Zadowolenie z używania kart płatnicznych
Najczęściej pojawiające się problemy przy płaceniu kartą: Awaria terminala; Wolne/przeciążone łącza – długotrwałe oczekiwanie na połączenie; Brak połączenia; Odmowa wykonania transakcji (komunikat z banku); Błąd/niekompetencja sprzedawcy. Źródło: Pentor RI – Audyt Bankowości Detalicznej * I-III kwartał 2009

14 Doświadczanie problemów w kontaktach z bankami
Problemy w relacjach z bankami z powodu kart 2008 N=6455 2005 N=6929

15 WIEDZA POLAKÓW O PRODUKTACH BANKOWYCH
Jak dobrze ogólnie są Panu(i) znane produkty i usługi bankowe. Czy na ich temat wie Pan(i) bardzo dużo, raczej dużo, trochę, prawie nic czy też zupełnie nic? Przykład: ROR. Ile wynosi...? Odsetek odpowiedzi ”nie wiem” Niska wiedza Polaków o podstawowym, posiadanym przez siebie produkcie bankowym miesięczna opłata za prowadzenie rachunku opłata za przelew z ROR na rachunek w innym banku opłata za realizację zlecenia stałego z ROR na rachunek w innym banku banku Źródło: Pentor ABD ‘2003 (N=1439)

16 Znajomość i ocena możliwości jakie związane są
W przypadku płatności realizowanych kartami płatniczymi lub kredytowymi ponoszona jest tzw. opłata z tytułu obrotu bezgotówkowego. Proszę powiedzieć, czy tę opłatę ponosi: Znajomość i ocena możliwości jakie związane są z posiadaniem karty płatniczej

17 Cechy karty kredytowej
Karty kredytowe – wyobrażenia i stereotypy Typowy użytkownik Cechy karty kredytowej Osoba zamożna, która nie musi kontrolować swoich wydatków; Najczęściej businessman; Osoba lekkomyślna, chętnie się zadłużająca, nie zwracająca uwagi na oprocentowanie kredytów; Osoba często wyjeżdżająca za granicę, korzystająca z oferty hoteli i linii lotniczych; Osoba często dokonująca zakupów za duże kwoty.

18 Powody nie płacenia za zakupy mimo posiadania karty
Powody nie posiadania kart Źródło: Pentor RI – Audyt Bankowości Detalicznej Źródło: CBOS, Korzystanie z kart płatniczych w Polsce, Słowacji i na Węgrzech, maj 2007 w %

19 Wpływ różnych powodów na nie korzystanie z kart płatniczych w przypadku wydatków firmowych
Średnie 3.2 3.1 2.9 2.8 2.7 2.4 N=212

20 powody nie korzystania z usług bankowych
Diagnozy przyczyn znacznie niższego ubankowienia Polaków w porównaniu z krajami Europy Zachodniej Odpowiedzi nie korzystających OPINIA PUBLICZNA BANKOWCY nieufność, brak zaufania do banków bezrobocie, brak stałych dochodów niedostępność banków dla ludzi o niskich dochodach wysokie koszty usług bankowych lęk przed zadłużeniem, życiem na kredyt przyzwyczajenie do gotówki brak potrzeby, nawyków oszczędzania skrywanie dochodów brak poczucia bezpieczeństwa banków mała liczba placówek brak potrzeb brak pieniędzy brak stałych dochodów brak zaufania do banków stan zdrowia, podeszły wiek zbyt młody duże koszty nie zajmuję się finansami lubię gotówkę Źródło: Pentor RI – Audyt bankowości Detalicznej Monitor Bankowy ZBP /Pentor RI X’2006; X’2007 * I-III kwartał 2009

21 Odsetek posiadających rachunek bankowy w dorosłej populacji
Źródło: Exclusion financiera, Universitad del Pais Vasco, Bilbao, 2005 podaję za Gostomski, Eugeniusz, Życie bez banku, Gazeta Bankowa, nr 12, 2008 Liczba oddziałów przypadających na 1 mln mieszkańców

22 Źródło: ECB Statistical Data Warehouse
Liczba bankomatów na 1 mln mieszkańców w 2007 r. Źródło: ECB Statistical Data Warehouse Liczba urządzeń akceptujących elektroniczne instrumenty płatnicze (terminali POS oraz imprinterów) na 1 mln mieszkańców w 2007 r. Źródło: ECB Statistical Data Warehouse

23 23


Pobierz ppt "1."

Podobne prezentacje


Reklamy Google