Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

KLASA: czwarta TEMAT: Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem pisemnego mnożenia i dzielenia przez liczby jednocyfrowe. OPRACOWAŁA: mgr Marzena Dura.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "KLASA: czwarta TEMAT: Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem pisemnego mnożenia i dzielenia przez liczby jednocyfrowe. OPRACOWAŁA: mgr Marzena Dura."— Zapis prezentacji:

1 KLASA: czwarta TEMAT: Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem pisemnego mnożenia i dzielenia przez liczby jednocyfrowe. OPRACOWAŁA: mgr Marzena Dura

2 Mnożenie liczb naturalnych przez liczby jednocyfrowe

3 245 · 3

4 245 · 3 3 · 5 = 15

5 245 · 3 1 3 · 5 = 15 5

6 245 · 3 1 3 · 4 = 12 5

7 245 · 3 1 3 · 4 = 12 = 13 5

8 245 · 3 1 1 3 · 4 = 12 = 13 3 5

9 245 · 3 1 1 3 · 2 = 6 3 5

10 245 · 3 1 1 3 · 2 = 6 6 + 1 =7 3 5

11 245 · 3 1 1 3 · 2 = 6 6 + 1 =7 7 3 5

12 Dzielenie liczb naturalnych przez liczby jednocyfrowe

13 315:7

14 315:7 Ponieważ w liczbie 3

15 315:7 Ponieważ w liczbie 3 liczba 7

16 315:7 Ponieważ w liczbie 3 liczba 7 nie zmieści się ani razu

17 315:7 Ponieważ w liczbie 3 liczba 7 nie zmieści się ani razu,
pod uwagę bierzemy dwie pierwsze cyfry 3 i 1.

18 315:7 Ponieważ w liczbie 3 liczba 7 nie zmieści się ani razu,
pod uwagę bierzemy dwie pierwsze cyfry 3 i 1.

19 W liczbie 31 liczba 7 zmieści się 4 razy
315:7 W liczbie 31 liczba 7 zmieści się 4 razy 31:7 = 4 r 3 więc piszemy 4 nad cyfrą 1.

20 W liczbie 31 liczba 7 zmieści się 4 razy
315:7 W liczbie 31 liczba 7 zmieści się 4 razy 31:7 = 4 r 3 więc piszemy 4 nad cyfrą 1.

21 Teraz mnożymy przez 4 nasz dzielnik, czyli 7:
315:7 Teraz mnożymy przez 4 nasz dzielnik, czyli 7: 4 ·7 = 28

22 Otrzymany wynik 28 podpisujemy odpowiednio pod cyframi 31
4 315:7 28 Otrzymany wynik 28 podpisujemy odpowiednio pod cyframi 31

23 i wykonujemy odejmowanie:
4 315:7 28 i wykonujemy odejmowanie: 31 – 28 = 3

24 i wykonujemy odejmowanie:
4 315:7 28 03 i wykonujemy odejmowanie: 31 – 28 = 3

25 Po wykonaniu odejmowania spisujemy następną cyfrę dzielnej, czyli 5.
4 315:7 28 3 Po wykonaniu odejmowania spisujemy następną cyfrę dzielnej, czyli 5.

26 Po wykonaniu odejmowania spisujemy następną cyfrę dzielnej, czyli 5.
4 315:7 28 3 Po wykonaniu odejmowania spisujemy następną cyfrę dzielnej, czyli 5.

27 Po wykonaniu odejmowania spisujemy następną cyfrę dzielnej, czyli 5.
4 315:7 28 35 Po wykonaniu odejmowania spisujemy następną cyfrę dzielnej, czyli 5.

28 4 315:7 28 35 Teraz zastanówmy się, ile razy w liczbie 35 zmieści się liczba 7 35:7 = 5. Zatem piszemy 5 nad ostatnio spisaną cyfrą 5

29 Zatem piszemy 5 nad ostatnio spisaną cyfrą 5
45 315:7 28 35 35:7 = 5. Zatem piszemy 5 nad ostatnio spisaną cyfrą 5

30 Teraz mnożymy przez 5 nasz dzielnik, czyli 7:
45 315:7 28 35 Teraz mnożymy przez 5 nasz dzielnik, czyli 7: 5 ·7 = 35

31 Otrzymany wynik 35 podpisujemy odpowiednio pod cyframi 35
45 315:7 28 35 Otrzymany wynik 35 podpisujemy odpowiednio pod cyframi 35

32 Otrzymany wynik 35 podpisujemy odpowiednio pod cyframi 35
45 315:7 28 35 Otrzymany wynik 35 podpisujemy odpowiednio pod cyframi 35

33 i wykonujemy odejmowanie
45 315:7 28 35 i wykonujemy odejmowanie 35-35=0

34 i wykonujemy odejmowanie
45 315:7 28 35 i wykonujemy odejmowanie 35-35=0

35 45 315:7 28 35 Ponieważ nie mamy już więcej cyfr do spisania i wynikiem ostatniego odejmowania jest 0, zatem dzielenie 315:7 zostało zakończone. Wynikiem naszego dzielenia jest 45.

36 ZADANIA Pamiętaj o zapisaniu rozwiązania pod odpowiednim numerem zadania w zeszycie. Potrzebne działania wykonaj sposobem pisemnym. Kolejność zadań może być dowolna.

37 ZADANIE 1 Piotr mieszka w odległości 164 m od szkoły. Adrian mieszka 4 razy dalej. Jak daleko od szkoły mieszka Adrian?

38 ZADANIE 2 W klasie IV jest 28 uczniów. Każdy z nich przyniósł 3 zł z przeznaczeniem na schronisko dla zwierząt. Ile pieniędzy przekazali uczniowie klasy IV do schroniska?

39 ZADANIE 3 W każdą kratkę wpisz odpowiednią cyfrę: 5 ·

40 ZADANIE 4 Rozszyfruj dzielenie pisemne: 1 5 3 : 2 1

41 ZADANIE 5 Najstarsza ze znanych zagadek ma ok lat. Oto ona: Gdy podążałem do miasta, spotkałem człowieka z siedmioma żonami. Każda z żon miała siedem toreb, a w każdej torbie było siedem kotów. Ile kotów niosły te kobiety?

42 ZADANIE 6 Każdego dnia koliber wypija nektar z około 2000 kwiatów. Ile kwiatów odwiedza koliber w ciągu roku?

43 ZADANIE 7 Ułóż zadanie tekstowe do podanego obliczenia: 176 : 8 i rozwiąż je.

44 ZADANIE 8 Osiem skrzynek z jabłkami waży 224 kilogramy. Każda skrzynka waży tyle samo. Ile waży sześć takich skrzynek?

45 ZADANIA DODATKOWE Napisałem na kartce pewną liczbę. Pomnożyłem ją przez 6 i otrzymałem w wyniku 408. Jaką liczbę napisałem na kartce? Trzy dziewiętnastoosobowe klasy wybierają się na wycieczkę. Czy wystarczy zamówić autokar o 54 miejscach? Osa, słoń, koń, struś i chart postanowiły urządzić zawody, kto przebiegnie dłuższy dystans w ciągu 9 minut. Osa przelatuje w ciągu minuty 100m, słoń przebiega 466m, koń – 1166 m, struś – 1083 m, chart – 1833 m. a) Powiedz bez wykonywania obliczeń, kto wygra te zawody, a kto będzie w nich ostatni. Które miejsce zajmie struś? b) Oblicz, jaki dystans przebędzie każde ze zwierząt. c) O ile więcej przebiegnie koń od strusia? A chart od słonia? W pięciu identycznych dużych pojemnikach mieści się 3425 litrów benzyny, a w dziewięciu identycznych małych pojemnikach – 3906 litrów. O ile litrów benzyny więcej mieści się w dużym pojemniku niż w małym?


Pobierz ppt "KLASA: czwarta TEMAT: Rozwiązywanie zadań z zastosowaniem pisemnego mnożenia i dzielenia przez liczby jednocyfrowe. OPRACOWAŁA: mgr Marzena Dura."

Podobne prezentacje


Reklamy Google