Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKołek Owsiak Został zmieniony 11 lat temu
1
Metoda graficzna opracowanie na podstawie „Metody wspomagające podejmowanie decyzji w zarządzaniu” D. Witkowska, Menadżer Łódź 2000. Zadania, w których występują dwie zmienne decyzyjne można rozwiązać za pomocą metody graficznej.
2
Przykład Szef działu reklamy firmy "Press" otrzymał zlecenie na przeprowadzenie kampanii reklamowej wyrobu "Twigo". Kampania ta ma być zrealizowana poprzez dwie grupy środków masowego przekazu: radio i telewizję. Oszacowane ceny emisji reklamy wynoszą odpowiednio: w przypadku emisji radiowej 3 euro i telewizyjnej 6 euro. Zleceniodawca żąda, aby wyemitowano co najmniej dwie reklamy, w tym co najmniej jedną reklamę telewizyjną. Koszty ponoszone przez firmę "Press" na emisji reklamy radiowej wynoszą 2 euro, a na telewizyjnej 1 euro, a przyjmowane jest zlecenie jeżeli jej koszty nie przekraczają 6 euro. Natomiast telewizja przyjmuje zlecenie emisji, jeśli reklama będzie emitowana co najwyżej cztery razy. Określ optymalną liczbę emisji reklamy w przekazie radiowym i telewizyjnym.
3
Model matematyczny III
Zmienne decyzyjne : x1 - liczba emisji reklamy radiowej; x2 - liczba emisji reklamy telewizyjnej. funkcja celu: f(x)=3x1 + 6x2 min (koszty zleceniodawcy w tys. zł) warunki ograniczające: 2 x1 + x2 6 warunek na koszty ponoszone przez firmę "Press", x1 + x2 2 warunek zleceniodawcy na emisję reklam, x2 1 dolne ograniczenie uwzględniające żądanie zleceniodawcy, x2 4 górne ograniczenie dotyczące warunków nałożonych przez TV, warunki brzegowe: x1 0, x2 0, x1C, x2 C.
4
x2 Zbiór rozwiązań dopuszczalnych C D E A B x1 2 x1 + x2 6
5
x1 x2 A D E B C f(x)=3x1 + 6x2 min c=[3 6]
6
Rozwiązanie optymalne jednoznaczne
7
Interpretacja rozwiązania
Zmienne decyzyjne : x1 = 1- emitujemy jedną reklamę radiową; x2 =1- emitujemy jedną reklamę telewizyjną. funkcja celu: f(x)=9 minimalne koszty wynoszą 9 tys. zł warunki ograniczające: - firma "Press” nie ponosi maksymalnie możliwych kosztów ( 3<6 ), - emitujemy dokładnie tyle reklam ile wynosi zakładane minimum (emitujemy minimalnie dwie reklamy), - emitujemy dokładnie tyle reklam telewizyjnych ile wynosi dolne ograniczenie uwzględniające żądanie zleceniodawcy, - emitujemy o trzy reklamy telewizyjne mniej niż wynosi górne ograniczenie dotyczące warunków nałożonych przez TV.
8
Model matematyczny IV Zmienne decyzyjne : x1 - liczba emisji reklamy radiowej; x2 - liczba emisji reklamy telewizyjnej. funkcja celu: f(x)=5x1 + 5x2 min warunki ograniczające: 2 x1 + x2 6 x1 + x2 2 x2 1 x2 4 warunki brzegowe: x1 0, x2 0, x1C, x2 C.
9
x1 x2 A D E B C
10
Rozwiązanie optymalne niejednoznaczne
11
Rozwiązanie optymalne niejednoznaczne
12
Model matematyczny I Zmienne decyzyjne : x1 - ilość wydobywanego węgla w tonach; x2 - ilość wydobywanej ropy w hl. funkcja celu: f(x)=3x1 + 6x2 max(zysk w tys. zł) warunki ograniczające: 2 x1 + x2 8 warunek na czas pracy maszyn w godz. x1 + x2 10 warunek na liczbę zatrudnianych osób, warunki brzegowe: x1 0, x2 0.
13
Nie ma zbioru rozwiązań dopuszczalnych x2 2 x1 + x2 8 x1 + x2 10 x1
14
Nie ma rozwiązania optymalnego
Nie istnieje zbiór rozwiązań dopuszczalnych. Układ warunków ograniczających i brzegowych jest sprzeczny
15
Model matematyczny II Zmienne decyzyjne : x1 - ilość wydobywanego węgla w tonach; x2 - ilość wydobywanej ropy w hl. funkcja celu: f(x)=3x1 + 6x2 max(zysk w tys. zł) warunki ograniczające: 2 x1 + x2 8 warunek na czas pracy maszyn w godz. x1 + x2 10 warunek na liczbę zatrudnianych osób, warunki brzegowe: x1 0, x2 0.
16
zbiór rozwiązań dopuszczalnych jest nieograniczony x2 2 x1 + x2 8 x1 + x2 10 x1
17
Rozwiązanie nieograniczone
Funkcja celu dąży do max i zbiór rozwiązań dopuszczalnych jest nieograniczony.
18
Zmiana parametrów funkcji celu
Zmienne decyzyjne : x1 - liczba emisji reklamy radiowej; x2 - liczba emisji reklamy telewizyjnej. funkcja celu: f(x)=cx1 + 6x2 min warunki ograniczające: 2 x1 + x2 6 x1 + x2 2 x2 1 x2 4 warunki brzegowe: x1 0, x2 0, x1C, x2 C.
19
x1 x2 A D E B C
20
Zmiana ograniczeń Zmienne decyzyjne : x1 - liczba emisji reklamy radiowej; x2 - liczba emisji reklamy telewizyjnej. funkcja celu: f(x)=3x1 + 6x2 min warunki ograniczające: 2 x1 + x2 b x1 + x2 2 x2 1 x2 4 warunki brzegowe: x1 0, x2 0, x1C, x2 C.
21
x1 x2
22
Model matematyczny V Zmienne decyzyjne : x1 - liczba emisji reklamy radiowej; x2 - liczba emisji reklamy telewizyjnej. funkcja celu: f(x)=30x1 + 6x2 max(zysk w tys. zł) warunki ograniczające: 2 x1 + x2 6warunek na koszty ponoszone przez firmę "Press", x1 + x2 2warunek zleceniodawcy na emisję reklam, x2 1dolne ograniczenie uwzględniające żądanie zleceniodawcy, x2 4górne ograniczenie dotyczące warunków nałożonych przez TV, warunki brzegowe: x1 0, x2 0, x1C, x2 C.
23
x1 x2 A D E B C
24
x1 x2
25
Rozwiązanie optymalne jednoznaczne
26
Zadnie pierwotne Zadnie dualne Max f. celu Współczynniki f. celu
Warunki „<=„ Warunki „>=„ Warunki „=„ Macierz parametrów Min f. celu Wartości ograniczeń zmienne >= dla max lub <= dla min zmienne <= dla max lub >= dla min Zmienne ze zbioru R transponowana macierz parametrów
27
Interpretacja cen dualnych (yi)
Jeżeli w i-tym ograniczeniu ZP wyraz wolny wzrośnie o jednostkę to optymalna wartości funkcji celu pierwotnego zadania wzrośnie o yi jednostek. Cena dualna to graniczna wartość powyżej której dokonywanie dodatkowego zakupu tego środka nie jest już opłacalne.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.