Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
SZTUCZNE SIECI NEURONOWE
dr hab.inż. Krzysztof Zaremba Instytut Radioelektroniki Politechnika Warszawska
2
Historia dziedziny „Prehistoria” Początki
1943 – W.McCulloch, W.Pitts – pierwszy formalny model neuronu; 1949 – Donald Hebb – „The organization of behaviour” – reguła uaktualniania wag połączeń neuronów.
3
Historia dziedziny Pierwsze sukcesy
– F.Rosenblatt, Ch. Wightman – PERCEPTRON; 1960 – B.Widrow, M.Hoff – ADALINE; 1965 – N.Nillson – publikacja „Learning Machines”
4
Historia dziedziny Okres zastoju
1969 – M.Minsky, S.Papert – publikacja „Perceptrons” 1972, 1977 – Sun Ichi Amari – matematyczny opis sieci; K. Fukushima – NEOCOGNITRON; T.Kohonen – pamięć skojarzeniowa 1977 – J.A.Anderson – pamięć skojarzeniowa. 1974,82 – S.Grossberg, G.Carpenter – teoria sieci rezonansowych.
5
Historia dziedziny Ponowny rozkwit ???????????????????????????
– prace Johna Hopfielda; James McCleeland, David Rumelhard „Parallel Distributed Processing” – „odkrycie” metody uczenia perceptronów wielowarstwowych.
6
Historia dziedziny Ponowny rozkwit ???????????????????????????
– prace Johna Hopfielda; James McCleeland, David Rumelhard „Parallel Distributed Processing” – „odkrycie” metody uczenia perceptronów wielowarstwowych. Metoda opublikowana wcześniej w pracy doktorskiej Paula Werbosa (1974 – Harvard).
7
Historia dziedziny Ponowny rozkwit
DARPA (Defense Advanced Research Project Agency) – dr Ira Skurnick – finansowanie badań; – prace Johna Hopfielda; James McCleeland, David Rumelhard „Parallel Distributed Processing” – „odkrycie” metody uczenia perceptronów wielowarstwowych. Metoda opublikowana wcześniej w pracy doktorskiej Paula Werbosa (1974 – Harvard).
8
Przykłady zastosowań:
Rozpoznawanie obrazów; Rozpoznawanie i synteza mowy; Analiza sygnałów radarowych; Kompresja obrazów; Prognozowanie sprzedaży; Prognozowanie giełdy; Interpretacja badań biologicznych i medycznych; Diagnostyka układów elektronicznych; Typowania w wyścigach konnych; Dobór pracowników; Selekcja celów śledztwa w kryminalistyce; Typowanie w wyścigach konnych.....
9
KILKA PODSTAWOWYCH CECH MÓZGU
ODPORNY NA USZKODZENIA; ELASTYCZNY – ŁATWO DOSTOSOWUJE SIĘ DO ZMIENNEGO OTOCZENIA; UCZY SIĘ - NIE MUSI BYĆ PROGRAMOWANY; POTRAFI RADZIĆ SOBIE Z INFORMACJĄ ROZMYTĄ, LOSOWĄ, ZASZUMIONĄ LUB NIESPÓJNĄ; W WYSOKIM STOPNIU RÓWNOLEGŁY; MAŁY, ZUŻYWA BARDZO MAŁO ENERGII.
10
KILKA PODSTAWOWYCH CECH MÓZGU
Komputer „widzi” inaczej
11
KILKA PODSTAWOWYCH CECH MÓZGU
Komputer „widzi” inaczej
12
KILKA PODSTAWOWYCH CECH MÓZGU
LICZBA POŁĄCZEŃ SYNAPTYCZNYCH W MÓZGU: 1010 – 1011; GĘSTOŚĆ POŁĄCZEŃ SYNAPTYCZNYCH: ~ 104/NEURON; CZĘSTOTLIWOŚĆ GENERACJI SYGNAŁÓW PRZEZ NEURON: ~ 1 – 100 Hz; SZACUNKOWA SZYBKOŚĆ PRACY: ~ OPERACJI/S (DLA PORÓWNANIA NAJSZYBSZE KOMPUTERY ~ 1012 OPERACJI/S.
13
PRZYSZŁOŚĆ - SZTUCZNY MÓZG ?????
„If the human brain were so simple that we could undrestand it, we would be so simple that we couldn’t” - Emerson Pugh -
14
INSPIRACJE NEUROFIZJOLOGICZNE
Neuron (komórka nerwowa)
15
INSPIRACJE NEUROFIZJOLOGICZNE
Neuron (komórka nerwowa)
16
Model neuronu McCullocha-Pittsa
w1 x0 Wi = 1 i=1,2,....,n x1 w2 T w3 x2 y xn wn Reguła pobudzenia neuronu:
17
Model neuronu McCullocha-Pittsa PRZYKŁADY ELEMENTARNYCH FUNKTORÓW LOGICZNYCH
x0 1 T=1 T=0 NOR x1 1 -1 y 1 x2 x0 -1 T=0 1 NAND T=1 x1 -1 T=0 1 y T=0 x2 -1 1
18
SZTUCZNA SIEĆ NEURONOWA
Zbiór prostych elementów przetwarzających informację (sztucznych neuronów), które komunikują się między sobą za pomocą dużej liczby połączeń o zróżnicowanych wagach, zmienianych w procesie uczenia GŁÓWNE ASPEKTY MODELOWANIA SIECI NEURONOWYCH: Architektura (topologia) sieci Strategia (reguła) uczenia sieci
19
SZTUCZNY NEURON x1 x2 F(neti) yi wij yj xn i
. . . F(neti) yi wij yj xn i neti – efektywny stan wejścia neuronu i - zewnętrzne wzbudzenie (offset, bias)
20
TYPY NEURONÓW (TOPOLOGIA): - wejściowe; - ukryte; - wyjściowe.
SPOSÓB AKTUALIZACJI STANÓW NEURONÓW: SYNCHRONICZNY – wszystkie neurony uaktualniają stan równocześnie; ASYNCHRONICZNY: w każdym kroku aktualizujemy stan jednego, losowo wybranego neuronu; każdy neuron aktualizuje swój stan w sposób niezależny od innych, z pewnym, z reguły stałym, prawdopodobieństwem modyfikacji w czasie t.
21
FUNKCJA WZBUDZENIA NEURONU
Przykładowe funkcje wzbudzenia: (a) (b) Funkcja progowa (a) i funkcja aktywacji perceptronu (b)
22
FUNKCJA WZBUDZENIA NEURONU
Przykładowe funkcje wzbudzenia: y x Funkcja logistyczna (sigmoidalna): f(x) = 1/(1+e-x)
23
FUNKCJA WZBUDZENIA NEURONU
Przykładowe funkcje wzbudzenia: y y (a) (b) x x Funkcja tangens hiperboliczny (a) i przeskalowany arcus tangens (b)
24
TOPOLOGIE (ARCHITEKTURY SIECI)
X1 . . Ym hk Xn SIECI JEDNOKIERUNKOWE (FEEDFORWARD)
25
TOPOLOGIE (ARCHITEKTURY SIECI)
1 2 3 n 1 I1 I2 I3 In SIECI REKURENCYJNE
26
TOPOLOGIE (ARCHITEKTURY SIECI)
Podział ze względu na liczbę warstw: Jednowarstwowe, dwuwarstwowe, .... Jednowarstwowe, wielowarstwowe
27
Uczenie z nauczycielem (nadzorowane, asocjacyjne)
METODY UCZENIA SIECI Uczenie z nauczycielem (nadzorowane, asocjacyjne) Uczenie bez nauczyciela (bez nadzoru) GŁÓWNE REGUŁY MODYFIKACJI WAG: REGUŁA HEBBA: wij = •yi•yj REGUŁA DELTA (WIDROWA-HOFFA): wij = •(di – yi)•yj
28
Błąd odpowiedzi sieci:
ADALINE X0 w1 X1 w0 w2 X2 +1 w3 X3 Y’=sgn(y) y -1 w4 Xn Błąd odpowiedzi sieci: L – liczba wektorów w zbiorze uczącym;
29
ADALINE – metoda gradientowa uczenia
Kształt „powierzchni błędu” i zasada maksymalnego spadku
30
ADALINE – metoda gradientowa uczenia
Estymacja gradientu E:
31
ADALINE – metoda gradientowa uczenia
ALGORYTM UCZENIA SIECI: Inicjalizuj wagi sieci jako niewielkie liczby losowe; Oblicz wartość kwadratu błędu k(t); k(t) = (dk-wTxk); Oblicz zmianę wag w: w(t) = 2k(t)xk; Uaktualnij wektor wag w(t+1): w(t+1)=w(t)+ w(t); Powtarzaj kroki 1-4 dopóki błąd nie osiągnie akceptowalnej wartości.
32
ADALINE – metoda gradientowa uczenia
(b) (a) Idealna (a) i rzeczywista (b) trajektoria końca wektora wag w procesie uczenia sieci.
33
PERCEPTRONY JEDNOWARSTWOWE
y w x
34
PERCEPTRONY JEDNOWARSTWOWE
Jednostki progowe: yi=sgn(neti+i) yi=sgn(wiTx) Dla i =0: Płaszczyzna decyzyjna: x2 x1 x1 w w i 0: i = 0:
35
FUNKCJE SEPAROWALNE LINIOWO
Liczba możliwych funkcji Liczba funkcji separowalnych liniowo 1 4 4 (100%) 2 16 14 (87,5%) 3 256 104 (40,6%) 65536 1882 (2,9%) 5 4,3109 94572 (2,2 10-3%) 6 1,81019 (2,8 10-11%)
36
REGUŁA UCZENIA PERCEPTRONU
Jednostki nieliniowe: Funkcja błędu (kosztu):
37
FORMY NIELINIOWOSCI NEURONU
Funkcja logistyczna: Bipolarna funkcja sigmoidalna: Funkcja tangens hiperboliczny:
38
PERCEPTRONY WIELOWARSTWOWE
y wskaźnik k wih h wskaźnik h whj wskaźnik j x
39
REGUŁA UCZENIA WARSTWY WYJŚCIOWEJ:
REGUŁA UCZENIA WARSTWY UKRYTEJ:
40
PROBLEMY UCZENIA SIECI:
Minima lokalne Paraliż sieci Wolna zbieżność lub brak zbieżności; Przetrenowanie sieci
41
Minima lokalne: Rozwiązania: Przykładowy „krajobraz” funkcji kosztu
Wprowadzenie „bezwładności”; Metoda symulowanego wyżarzania; Uczenie genetyczne .....
42
Paraliż sieci: Rozwiązanie: Niekorzystny punkt pracy
Typowa nieliniowa charakterystyka neuronu Rozwiązanie: Właściwa inicjalizacja wag
43
Wolna zbieżność lub brak zbieżności:
– zbyt mała wartość współczynnika szybkości uczenia sieci; - zbyt duża wartość współczynnika szybkości uczenia; - prawidłowa wartość współczynnika szybkości uczenia.
44
„Przetrenowanie” sieci:
Rozwiązanie: Właściwa struktura sieci oraz zbiorów: uczącego i testowego
45
Przykładowe zastosowanie: NETtalk
46
Przykładowe zastosowanie: autopilot
Parametry analizowane przez sieć Struktura sieci
47
UCZENIE BEZ NADZORU Przykładowe zadania stawiany sieciom uczonym bez nadzoru: Klasyfikacja (grupowanie); Redukcja wymiarowości (kompresja); Wyodrębnianie cech znaczących;
48
UCZENIE Z RYWALIZACJĄ (SIECI WTA – Winner Takes All)
Neuron zwycięski y1 y2 ym W x1 x2 x3 xn Wektory wejść x i wag w znormalizowane do długości jednostkowej
49
Pobudzenie neuronu i: neti = wiT·x = cos()
gdzie - kąt pomiędzy wektorami wi i x. Zwycięża neuron najsilniej pobudzony i na jego wyjściu pojawia się stan „1”, na wyjściach pozostałych – stan „0”. Uczony jest wyłącznie neuron zwycięski: Wi*j(t+1) = Wi*j(t) + [xjk - Wi*j(t)] (reguła Grossberga)
50
Idea uczenia konkurencyjnego:
Uczenie konkurencyjne: (a) początkowe i (b) końcowe położenia końców wektorów wag. - koniec wektora danych; - koniec wektora wag.
51
Sieci zachowujące topologię bodźców – wzorzec biologiczny
Homunculus – obraz rozmieszczenia obszarów mózgu odpowiedzialnych za funkcje motoryczne
52
Sieci zachowujące topologię bodźców – wzorzec biologiczny
Połączenia miedzyneuronowe realizujące oddziaływania boczne (lateralne) Funkcja „meksykańskiego kapelusza” opisująca oddziaływania lateralne
53
Algorytm Kohonena (rozszerzenie metody WTA)
wi(t+1) = wi(t) + (t)•h(i,i*) •[x(t) – wi(t)] gdzie: (t) – współczynnik szybkości uczenia (zmienny w czasie); x(t) – wektor wejściowy; h(i,i*) – funkcja sąsiedztwa; i* - indeks neuronu zwycięskiego. FUNKCJA SĄSIEDZTWA: h(i,i*) = exp(-|ri – ri*|2 / 2 (t)2) gdzie: ri, ri* – wektory określające położenia neuronów i, i*; (t) – wariancja rozkładu, determinująca zasięg działania funkcji sąsiedztwa.
54
Algorytm Kohonena – przykład zastosowania
55
Algorytm Kohonena – przykłady zastosowań
Mapa fonemów Problem podróżującego komiwojażera
56
Przyszłość ??????
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.