Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zwinne metodyki programowania

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zwinne metodyki programowania"— Zapis prezentacji:

1 Zwinne metodyki programowania
Inżynieria oprogramowania II Wykład 11 Zwinne metodyki programowania

2 Crazy is my life! Syndrom LOOP Loop L ate (późno) O
oor quality (kiepska jakość) ver budget (przekroczony budżet) vertime (nadgodziny) Crazy is my life! J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

3 Zwinne metodyki programowania
Plan wykładów Kontrola jakości oprogramowania Szacowanie rozmiaru i pracochłonności Standardy serii ISO 9000 Modele CMM/CMMI Inżynieria wymagań i IEEE 830 Zarządzanie projektami i PRINCE 2 Personal Software Process Team Software Process Rational Unified Process Zwinne metodyki programowania Projekty dyplomowe Kontrola jakości Szacowanie rozmiaru i Standardy serii ISO 9000 Modele CMM/CMMI Inżynieria wymagań Zarządzanie projektami Personal Software Process Team Software Process Zwinne metodyki Rational Unified Process Projekty dyplomowe J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

4 Manifest zwinności Plan wykładu Wstęp Programowanie Ekstremalne
Gra Extreme 89 Matryca projektów Wstęp Organizacja zespołu Cykl życia projektu Wybrane praktyki i narzędzia XPrince a ISO 9001:2000 XPrince a CMMI Oferta dla Polsoftu J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

5 Manifest zwinności (Agile Manifesto)
Luty 2001, Snowbird, Utah, 17 osób Kent Beck (karty CRC, xUnit, XP) Alistair Cockburn (przypadki użycia, Crystal) Marin Fowler (refaktoryzacja, UML Distilled) Jim Highsmith (Adaptive Software Development) J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

6 Jednostki i interakcje niż procesy i narzędzia
Manifest zwinności Ważniejsze: Jednostki i interakcje niż procesy i narzędzia J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

7 Główne części normy ISO 9001:2000
4 System zarządzania jakością (dokumentacja) 5 Odpowiedzialność kierownictwa 6 Zarządzanie zasobami 7 Realizacja wyrobu 8 Pomiary, analiza i doskonalenie ISO 9001:2000 J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

8 Zbyt dużo dokumentacji Brak elastyczności działania ISO
Problemy z ISO 9001 Udokumentowane = lepsze Zbyt dużo dokumentacji Brak elastyczności działania ISO J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

9 Jednostki i interakcje niż procesy i narzędzia
Manifest zwinności Ważniejsze: Jednostki i interakcje niż procesy i narzędzia Działające oprogramowanie niż obszerna dokumentacja Współpraca klienta niż negocjacja kontraktu Nadążanie za zmianami niż trzymanie się planu J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

10 Programowanie Ekstremalne Gra Extreme 89 Matryca projektów
Plan wykładu Wstęp Manifest zwinności Programowanie Ekstremalne Gra Extreme 89 Matryca projektów Wstęp Organizacja zespołu Cykl życia projektu Wybrane praktyki i narzędzia XPrince a ISO 9001:2000 XPrince a CMMI Oferta dla Polsoftu J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

11 Zwinne metodyki programowania
Programowanie Ekstremalne (XP) = lekka (zwinna) metodyka tworzenia oprogramowania Tom DeMarco „XP jest dzisiaj najważniejszym ruchem w IO." J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

12 Wprowadzenie Wybrane praktyki XP: Klient na miejscu
J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

13 Krótkie przyrosty i wydania
Wprowadzenie Wybrane praktyki XP: Klient na miejscu Krótkie przyrosty i wydania Termin Koszty Niezawodność Zakres Defekty Niekompletność J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

14 Termodynamiczny model projektu
Termin Koszt Defekty Niekomplet-ność J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

15 Termodynamiczny model projektu
Termin Koszt Defekty Niekomplet-ność J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

16 Termodynamiczny model projektu
Termin Koszt Defekty Niekomplet-ność J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

17 Krótkie przyrosty i wydania Najpierw przypadki testowe potem kod
Wprowadzenie Wybrane praktyki XP: Klient na miejscu Krótkie przyrosty i wydania Najpierw przypadki testowe potem kod J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

18 Krótkie przyrosty i wydania Najpierw przypadki testowe potem kod
Wprowadzenie Wybrane praktyki XP: Klient na miejscu Krótkie przyrosty i wydania Najpierw przypadki testowe potem kod Automatyzacja wykonywania testów J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

19 Krótkie przyrosty i wydania Najpierw przypadki testowe potem kod
Wprowadzenie Wybrane praktyki XP: Klient na miejscu Krótkie przyrosty i wydania Najpierw przypadki testowe potem kod Automatyzacja wykonywania testów Dokumentacja = Przypadki testowe + kod J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

20 Zmieniłem zdanie. Chodźmy tędy!
Dokumentacja Podróżuj z lekkim bagażem. Documen -tation Informatyk Zmieniłem zdanie. Chodźmy tędy! Klient J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

21 Zmieniłem zdanie. No problem.
Dokumentacja Podróżuj z lekkim bagażem. To czego potrzebujesz to tylko kod i testy. Zmieniłem zdanie. Klient code + tests No problem. IEEE Standard 830 UML J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

22 Krótkie przyrosty i wydania Najpierw przypadki testowe potem kod
Wprowadzenie Wybrane praktyki XP: Klient na miejscu Krótkie przyrosty i wydania Najpierw przypadki testowe potem kod Automatyzacja wykonywania testów Dokumentacja = Przypadki testowe + kod Programowanie parami J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

23 Krótkie przyrosty i wydania Najpierw przypadki testowe potem kod
Wprowadzenie Wybrane praktyki XP: Klient na miejscu Krótkie przyrosty i wydania Najpierw przypadki testowe potem kod Automatyzacja wykonywania testów Dokumentacja = Przypadki testowe + kod Programowanie parami Małe zespoły J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

24 Frederick P. Brooks OS/360 Manager (IBM), 1964-65
350 mln USD ($1’63 = $6’01) J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

25 Mityczny osobomiesiąc
1. wydanie: 1975 Jubileuszowe wydanie: 1995 Polskie wydanie: Mityczny osobomiesiąc. Eseje o inżynierii oprogramowania, WNT, Warszawa, 2000. J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

26 Raport Sackmana, Eriksona i Granta
Sackman, Erikson, Grant, Exploratory experimental studies ..., CACM, 1/68, 3-11. Różnice w wydajności programowania jak 10:1 Różnice w rozmiarze programu jak 5:1 25 kierowników . . . Error . . . 175 programistów J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

27 Raport Sackmana, Eriksona i Granta
Sackman, Erikson, Grant, Exploratory experimental studies ..., CACM, 1/68, 3-11. Różnice w wydajności programowania jak 10:1 Różnice w rozmiarze programu jak 5:1 25 kierowników programistów OK OK OK . . . 175 programistów . . . J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

28 Jak zwinnie uporać się z tymi problemami?
Słabe strony XP Brak dokumentacji Jeden klient (na miejscu) Zbyt krótka perspektywa planu Jak zwinnie uporać się z tymi problemami? J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

29 Programowanie Ekstremalne Gra Extreme 89 Matryca projektów
Plan wykładu Wstęp Manifest zwinności Programowanie Ekstremalne Gra Extreme 89 Matryca projektów Wstęp Organizacja zespołu Cykl życia projektu Wybrane praktyki i narzędzia XPrince a ISO 9001:2000 XPrince a CMMI Oferta dla Polsoftu J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

30 Gra dydaktyczna ukierunkowana na rozwiązanie problemu
Gra symulacyjna Gra dydaktyczna ukierunkowana na rozwiązanie problemu Model rzeczywistości Jasno określone role Gry symulacyjne są często stosowane w kształceniu specjalistów z innych branż (np. ekonomistów) J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

31 Nauka poprzez grę symulacyjną
„Miniatura” rzeczywistego procesu Emocjonalne zaangażowanie a pamięć Znikome konsekwencje porażki (nauka na błędach) Niski koszt J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

32 Extreme Hour (Peter Merel) 60 minut
Miniatury procesu XP Extreme Hour (Peter Merel) 60 minut Praca koncepcyjna (pułapka na myszy) Brak zróżnicowania wiedzy klienta i programistów Brak odpowiednika testów akceptacyjnych Brak zmian (charakterystycznych dla metodyk zwinnych) J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

33 Extreme Hour (Peter Merel) 60 minut
Miniatury procesu XP Extreme Hour (Peter Merel) 60 minut Praca koncepcyjna (pułapka na myszy++) Brak zróżnicowania wiedzy klienta i programistów Brak odpowiednika testów akceptacyjnych Brak zmian (charakterystycznych dla metodyk zwinnych) Wprowadzenie do XP (Alistair Cockburn) Praca programistyczna (licznik dostępny przez WWW) Dwa 40 min. wydania, czas gry - 90 min. Trudna w realizacji Gra Planistyczna Brak możliwości porównania wyników różnych zespołów J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

34 Prezentacja głównych praktyk XP bez konieczności programowania
Extreme89 Prezentacja głównych praktyk XP bez konieczności programowania Zróżnicowanie wiedzy klienta i programistów – potrzeba komunikacji w zespole Możliwość przeprowadzenia gry w czasie zajęć akademickich Możliwość współzawodnictwa Możliwość wielokrotnego uczestnictwa w grze J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

35 Uczestnicy gry Extreme89
Moderator Programiści Klient J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

36 Akcesoria do gry Extreme89
J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

37 Scenariusz gry Czas gry 0 min. 5 min. 10 min. 15 min. 27 min. 32 min.
Opis czynności Klient i programiści poznają swoją wiedzę dziedz. Planowanie wydania I Planowanie przyrostu I.1 Praca Planowanie przyrostu I.2 Przekazanie wydania do użytkownika - weryfikacja Planowanie wydania II Planowanie przyrostu II.1 Planowanie przyrostu II.2 Podsumowanie gry J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

38 Wiedza klienta Wartość rynkowa Parametr Punkty Oprawa 4 Wkład 3
toner sterowanie arytmometr oprawa wkład komputer procesor drukarka laser pióro Wartość rynkowa Parametr Punkty Oprawa 4 Wkład 3 Pióro 24 Komputer 100 Testy akceptacyjne Parametr Przedział Oprawa Wkład Pióro Komputer J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

39 Wiedza programistów Formuły wkład= F(x3, x4, 18) oprawa= F(x5, x6, 18)
F(a, b, 1)= a F(a, b, 2)= b F(a, b, n)= F(a, b, n-2) + F(a, b, n-1) div 2 dla n>2 G(a, b, 1)= a G(a, b, 2)= b G(a, b, n)= G(a, b, n-2) + G(a, b, n-1) div dla n>2 Formuły wkład= F(x3, x4, 18) oprawa= F(x5, x6, 18) pióro= wkład + F(x5, x6, 35) ... toner= F(x13, x14, 18) drukarka= laser + F(x13, ..., 35) Zestaw wartości xi x1 = 2 x26 = ... x2 = 3 x27 = 2 x3 = 2 x28 = 16 x4 = 4 x29 = ... ... X30 = 2 J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

40 Przebieg gry Extreme89 Zaczynamy
J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

41 Przebieg gry Extreme89 Planowanie
Czy pióro jest komponentem innego obiektu? Planowanie Brakuje danych!!! Za pióro dają 24 J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

42 Przebieg gry Extreme89 Kończymy przyrost I.1
J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

43 Przebieg gry Extreme89 Zmiany...
J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

44 Przebieg gry Extreme89 J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania
Użytkownik końcowy J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

45 Przebieg gry Extreme89 oprawa 170  wkład 400  laser 565 
J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

46 Pierwsze doświadczenia
Politechnika Poznańska, marzec 2003 120 studentów III, IV i V roku Informatyki Wysoka ocena ponad 90% studentów Mocne strony Extreme89 w ocenie studentów Intensywny kurs XP Obserwacja znaczenia komunikacji w zespole Świetna zabawa J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

47 Programowanie Ekstremalne Gra Extreme 89 Matryca projektów
Plan wykładu Wstęp Manifest zwinności Programowanie Ekstremalne Gra Extreme 89 Matryca projektów Wstęp Organizacja zespołu Cykl życia projektu Wybrane praktyki i narzędzia XPrince a ISO 9001:2000 XPrince a CMMI Oferta dla Polsoftu J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

48 Liczba zaangażowanych osób
Matryca projektów Krytyczność Defekty skutkują utratą L6 L20 L40 L100 L200 L500 E6 E20 E40 E100 E200 E500 D6 D20 D40 D100 D200 D500 C6 C20 C40 C100 C200 C500 1-6 -20 -40 -100 -200 -500 Życia (L) Dużych pieniędzy (E) Małych pieniędzy (D) Komfortu (C) Liczba zaangażowanych osób J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

49 Rodzina metodyk Cristal
Clear Yellow Orange Red Alistair Cockburn J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

50 Koniec! Podsumowanie Manifest zwinności Termodynamiczny model projektu
Gra Extreme 89 Matryca projektów J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

51 3. Czy dowiedziałeś się czegoś ważnego? 4. Co i jak poprawić?
Ocena wykładu 1. Wrażenie ogólne (1 - 6) 2. Za szybko czy za wolno? 3. Czy dowiedziałeś się czegoś ważnego? 4. Co i jak poprawić? J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania

52 Plan wykładu Wstęp Procesy TSP TSP a PSP Role w TSP
Organizacja zespołu Cykl życia projektu Wybrane praktyki i narzędzia XPrince a ISO 9001:2000 XPrince a CMMI Oferta dla Polsoftu J.Nawrocki, Zwinne metodyki programowania


Pobierz ppt "Zwinne metodyki programowania"

Podobne prezentacje


Reklamy Google