Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ
2
Źródła wiedzy Wiedza wykładowców,
Wiedza osób prowadzących zajęcia praktyczne, Książki i podręczniki dla studentów, Książki, czasopisma fachowe i inne pomoce przeznaczone dla specjalistów, Prasa codzienna i czasopisma ogólnego przeznaczenia, Wiedza płynąca z otaczającego świata, Wiedza i doświadczenia kolegów z roku.
3
Sposoby uczenia się Uczenie się mechaniczne (przez odruchy warunkowe)
Uczenie się przez naśladownictwo (przez praktykę i szkolenie) Uczenie się ze zrozumieniem (przez wgląd) Uczenie się problemowe (inteligentne)
4
Uczenie się mechaniczne, czyli pamięciowe - techniki
Numerowanie (np. 5 objawów choroby, 3 metody obliczania odchylenia standardowego) Skojarzenia (np. podobieństwo wyrazów, gra słów, przekręcanie nazw, kojarzenie z kolorami) Rymowanie (-uje się nie kreskuje) Akronimy (np. BATNA) Akrostychy Kodowanie (zamiana cyfr na litery i odwrotnie)
5
Uczenie się ze zrozumieniem
Nigdy nie powtarzaj i nie ucz się materiału, którego nie rozumiesz! Klasyfikuj wiedzę („szufladkowanie”) – stwórz „szkielet” wiedzy o danym przedmiocie
6
Techniki uczenia się Ucz się mało, ale porządnie.
Niech uczenie się stanie się nawykiem. Najlepszy sposób na opanowanie materiału to uczenie się go od razu w całości, przy wielokrotnym powtarzaniu w odstępie 1-2 dni. Po 8 godzinach od uczenia się pamięta się mniej niż po całej dobie, a nawet po 2 dniach.
7
Cud niepamięci. „Na ludzką Pamięć nie można liczyć
Cud niepamięci?? „Na ludzką Pamięć nie można liczyć. Niestety, również na niepamięć” (S.J. Lec) Cechy pamięci: Zapamiętywanie Zapominanie Przechowywanie Rozpoznawanie Przypominanie sobie
8
Czynniki wpływające na trwałość wprowadzania informacji do pamięci
intensywność efektywność przynależność uniwersalność atrakcyjność pierwszeństwo świeżość częstotliwość
9
Ćwiczenie 1. Zapamiętaj liczby:
10, 3, 6, 9, 14, 15, 1, 19, 7, 17, 11, 2, 5, 13, 18 2. Zapamiętaj liczby: 1,2,3, 5,6,7, 9,10,11, 13,14,15, 17,18,19
10
Częstotliwość Rozłożenie powtórzeń na szereg dni daje lepsze efekty niż ich skupienie w małej liczbie dni. Po 8 godzinach od uczenia się pamiętamy mniej niż po dobie lub 2 dniach. Każde kolejne powtórzenie powoduje trwałe zapamiętanie coraz mniejszej ilości nowego materiału. Najlepsze efekty daje uczenie się od razu całego materiału w całości, przy wielokrotnym powtarzaniu w odstępie 1-2 dni.
11
Ergonomia uczenia się Cisza! Wygodna pozycja do nauki;
Porządek na biurku/stole; Właściwe oświetlenie; Właściwa temperatura; Przewietrzone pomieszczenie;
12
Ergonomia uczenia się Nie ucz się po obfitym posiłku;
Jeśli utkniesz w jakimś miejscu – odłóż na następny dzień; Jeśli Cię coś zaciekawi – ucz się do znużenia; Powtórz materiał przed spaniem i po wstaniu rano; Przerwy w pracy (10-15 minut co godzinę); Pora na przekąskę.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.