Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBeata Indyk Został zmieniony 11 lat temu
1
Wikipedia – działanie i architektura informacji Marek Stelmasik, Tomasz Ganicz, Patryk Korzeniewski Warszawa, 27.02.2010
2
2 Agenda 1. Podstawy Wikipedii (10 min.) 2. Jak przebiega praca na Wikipedii i zapewnianie jakości (15 min.) 3. Architektura informacji Wikipedii (25 min.) 4. Dyskusja i pytania (10 min.)
3
3 Warszawa, 27.02.2010 Czym jest Wikipedia? Wyobraź sobie świat, w którym każda osoba na naszej planecie ma dostęp do sumy ludzkiej wiedzy. Do tego właśnie dążymy i potrzebujemy Twojej pomocy. (motto Fundacji Wikimedia) Wiele projektów Fundacji: Wikipedia - polska wersja językowa 4 na świecie Wikisłownik Wikiźródła Wikicytaty Wikiksiążki Wiki News
4
4 Warszawa, 27.02.2010 Wikipedia – wolna encyklopedia
5
5 Warszawa, 27.02.2010 Wikipedia, a inne encyklopedie? Liczą się nie ludzie, a zasady edycyjne Zwykłe encyklopedie np. PWN redagują eksperci Wikipedię redaguje każdy, pod warunkiem, że trzyma się kilku elementarnych zasad. Te właśnie zasady mają zapewnić właściwą jakość projektu.
6
6 Warszawa, 27.02.2010 Zasada: Weryfikowalność Wszystko co może być podważone, musi mieć źródło. Publikujemy tylko opublikowane już fakty Preferowane są źródła naukowe, tylko w ostateczności przyjmowane amatorskie, internetowe itd. Wikipedia nie służy do publikacji wyników własnych badań naukowych. Częste źródło nieporozumień np. z naukowcami, którzy zaczynają edytować Wikipedię przyjmujemy fakty oparte na źródłach, a nie słowu eksperta. Narzędzia: przypisy i bibliografie
7
7 Warszawa, 27.02.2010 Zasada: Neutralność Artykuły nie mogą preferować jednego punktu widzenia Celem Wikipedii nie jest znalezienie prawdy, tylko przedstawienie faktów na temat różnych opinii.
8
8 Warszawa, 27.02.2010 Zasada: Encyklopedyczność Wikipedia nie ma ograniczeń encyklopedii papierowych Ale nie wszystko może się w niej znaleźć – tylko rzeczy, które były odpowiednio znaczące Narzędzia: Dyskusja nad usunięciem (momentami burzliwe)
9
9 Warszawa, 27.02.2010 Metody zapewnienia jakości Typowe przypadki: Umyślne usunięcie fragmentu artykułu Wklejanie informacji łamiących prawa autorskie Wstawianie informacji bez źródeł Żarty i tzw. hoaxy (czyli artykuły nt. obiektów nieistniejących)
10
10 Warszawa, 27.02.2010 Pierwsza linia: wersje przejrzane
11
11 Warszawa, 27.02.2010 Wersje przejrzane w praktyce
12
Warszawa, 27.02.2010 12 Druga linia: Błędy w artykułach Szablony błędów Każdy kto znalazł artykuł, zawierający jakiś błąd, może go oznaczyć Chętni do poprawiania widzą taki artykuł, lub mają dostęp do statystyk.
13
13 Warszawa, 27.02.2010 Szablony błędów
14
14 Warszawa, 27.02.2010 {{fakt}} oraz [potrzebne źródło]
15
15 Warszawa, 27.02.2010 Trzecia linia: Organizacja pracy Projekty Portale Strony dyskusji
16
16 Warszawa, 27.02.2010 Portale
17
17 Warszawa, 27.02.2010 O architekturze informacji Wikipedii Architektura informacji – sztuka oraz nauka nadawania struktur i klasyfikowania serwisów internetowych, mająca na celu ułatwienie ludziom znajdowania informacji i jej wykorzystanie
18
18 Warszawa, 27.02.2010 Schematy organizacji Narzędzie: kategorie
19
19 Warszawa, 27.02.2010 Powstawanie kategorii? Kategorie, tak jak artykuły może tworzyć każdy. Określamy tylko kategorię nadrzędną. Nikt nie ma kontroli nad całym drzewkiem Drzewko dla przeciętnego czytelnika jest niewidoczne
20
20 Warszawa, 27.02.2010 Stosowane schematy kategorii Duża dowolność – np. kategorie duże rozbija się na wiele mniejszych. Brak odgórnego systemu w rodzaju klasyfikacji Deweya, albo Biblioteki Kongresu USA (Dlaczego? Chyba liczy się elastyczność. Każda wersja językowa Wikipedii ma swój schemat klasyfikacji, jednak są połączenia między kategoriami odpowiadającymi tematycznie. Same kategorie nie są obecnie podstawowym narzędziem do nawigowania, raczej pomocniczym.
21
21 Warszawa, 27.02.2010 Catscan – narzędzie dla kategorii
22
22 Warszawa, 27.02.2010 Nawigacja Linki wewnętrzne Szablony nawigacyjne Listy przeglądowe Indeksy
23
23 Warszawa, 27.02.2010 Linki (odnośniki) wewnętrzne Służą do poruszania się między artykułami Bardzo prosta konstrukcja
24
24 Warszawa, 27.02.2010 Szablony nawigacyjne Ułatwiają przechodzenie między podobnymi treściami, niekoniecznie jednak należącymi do kategorii.
25
25 Warszawa, 27.02.2010 Listy przeglądowe
26
26 Warszawa, 27.02.2010 Indeksy Haseł, biografii, kategorii
27
27 Warszawa, 27.02.2010 Nazewnictwo Nazwa hasła w Wikipedii określa: Tytuł hasła Jego adres Możliwość odwołania z innego pliku (odnośnik)
28
28 Warszawa, 27.02.2010 Schematy nazewnictwa Nazwa oficjalna czy popularna? Co w przypadku gdy tę samą nazwę ma wiele obiektów? Czy nazwy z obcych języków należy tłumaczyć? Synonimy Ile nazw może mieć artykuł? Co powinno być podstawową nazwą? Narzędzie: przekierowanie
29
29 Warszawa, 27.02.2010 Ujednoznacznienia W jaki sposób pokazać czytelnikom, że dana nazwa ma więcej znaczeń? Strona ujednoznaczniająca
30
30 Warszawa, 27.02.2010 Informacja o innych znaczeniach Gdy mamy jedno znaczenie Gdy mamy więcej znaczeń:
31
31 Warszawa, 27.02.2010 Wyszukiwanie Oparte o nazwy i treść artykułów Możliwość przejścia od razu do artykułu którego nazwę się wpisało. Automatyczne uzupełnianie
32
32 Warszawa, 27.02.2010 Pytania? Chcesz zacząć przygodę z Wikipedią? Zacznij od strony: http://pl.wikipedia.org/wiki/Pomoc:Pierwsze_kroki – znajdziesz ją na początku w Pomocy Wikipedii. http://pl.wikipedia.org/wiki/Pomoc:Pierwsze_kroki Strony kontaktowe prowadzących: http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Masti http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Polimerek http://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedysta:Patrol110
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.