Pobierz prezentację
1
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Popyt a dochody dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
2
Punkt równowagi konsumenta
Dobro y Y/p(y) E0 – punkt równowagi konsumenta A yA E0 y0 KO4 KO3 B KO2 yB KO1 xA x0 xB Y/p(x) Dobro x dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
3
Punkt równowagi konsumenta
Jest to punkt styczności linii budżetowej z krzywą obojętności Punkt, w którym konsument maksymalizuje zadowolenie z konsumpcji dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
4
Linia ograniczeń budżetowych
Jeżeli konsument zrezygnuje z kupna dobra x – całe dochody wyda na zakup dóbr y i kupi ich max ilość: y max Y/p(y) Jeżeli konsument zrezygnuje z kupna dobra y – całe dochody wyda na zakup dóbr x i kupi ich max ilość: x max x Y/p(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
5
Przesunięcie linii ograniczeń budżetowych
Y’/p(y) Y’ > Y p(x), p(y) = const Y/p(y) x Y/p(x) Y’/p(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
6
Krzywa dochodowo-konsumpcyjna /1/
Dobro y Y’/p(y) KD-K Y/p(y) x1 > x0 i y1 > y0 E1 y1 x, y – dobra normalne E0 y0 KO1 KO0 x0 x1 Y/p(x) Y’/p(x) Dobro x dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
7
Krzywa dochodowo-konsumpcyjna /2/
Dobro y Krzywa dochodowo-konsumpcyjna /2/ Y’/p(y) x1 > x0 y1 < y0 Y/p(y) x – dobro normalne y – dobro podrzędne E0 y0 E1 KD-K y1 KO1 KO0 x0 x1 Y/p(x) Y’/p(x) Dobro x dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
8
Krzywa dochodowo-konsumpcyjna /3/
Dobro y Krzywa dochodowo-konsumpcyjna /3/ Y’/p(y) x1 < x0 y1 > y0 Y/p(y) E1 y1 x – dobro podrzędne y – dobro normalne E0 y0 KO1 KD-K KO0 x1 x0 Y/p(x) Y’/p(x) Dobro x dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
9
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Krzywa Engla Ernst Engel /XIX w – Niemcy/ - prowadził badania statystyczne zależności wydatków na poszczególne dobra od wysokości dochodów Teza: tempo zmian wydatków na zakupy dóbr, przy zmieniających się dochodach, zależy od tego , czy dobra zaspokajają potrzeby podstawowe czy luksusowe dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
10
Krzywa Engla dla dóbr podstawowych
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
11
Krzywa Engla dla dóbr luksusowych
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
12
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Popyt a ceny dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
13
Linia ograniczeń budżetowych a zmiany cen dóbr /1/
Założenie: Y = const p(y) = const, p’(x) > p(x) Y/p(y) x Y/p’(x) Y/p(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
14
Linia ograniczeń budżetowych a zmiany cen dóbr /2/
Założenie: Y = const p(y) = const, p’(x) < p(x) Y/p(y) x Y/p(x) Y/p’(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
15
Linia ograniczeń budżetowych a zmiany cen dóbr /3/
Y/p(y) Założenia: Y = const p(x) = const p’(y) > p(y) Y/p’(y) x Y/p(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
16
Linia ograniczeń budżetowych a zmiany cen dóbr /4/
Y/p’(y) Założenia: Y = const p(x) = const p’(y) < p(y) Y/p(y) x Y/p(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
17
Krzywa cenowo-konsumpcyjna dla substytutów
Dobro y Założenia: Y = const p(y) = const p’(x) < p(x) Y/p(y) x1>x0 y1<y0 x,y - substytuty y0 E0 E1 y1 KC-K KO1 KO0 Dobro x x0 x1 Y/p(x) Y/p’(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
18
Krzywa cenowo-konsumpcyjna dla dóbr komplementarnych
Dobro y Założenia: Y = const p(y) = const p’(x) < p(x) Y/p(y) x1>x0 y1>y0 E1 KC-K y1 x,y – dobra komplementarne KO1 y0 E0 KO0 Dobro x x0 x1 Y/p(x) Y/p’(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
19
Krzywa cenowo-konsumpcyjna dla dobra Giffena
Dobro y Założenia: Y = const p(y) = const p’(x) < p(x) Y/p(y) KC-K x1<x0 y1>y0 E1 x – dobro Giffena y1 KO1 y0 E0 KO0 Dobro x x0 x1 Y/p(x) Y/p’(x) dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
20
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
21
Nietypowe zachowania konsumentów na rynku
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
22
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Popyt funkcjonalny niefunkcjonalny dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
23
Nietypowe zachowania konsumentów
Efekt naśladownictwa /”owczego pędu”/ Efekt snobizmu Efekt veblenowski /konsumpcja ostentacyjna/ dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
24
Popyt indywidualnego konsumenta a popyt rynkowy
d1, d2, d3, dn – popyt indywidualnego konsumenta Popyt rynkowy: d1 + d2 + d dn = D */ d1a – popyt 1-go konsumenta, przekonanego że popyt rynkowy osiągnie poziom a jednostek Da – popyt rynkowy nabywców przekonanych, że kupią łącznie a jednostek produktu dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
25
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
26
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Efekt naśladownictwa cena 1/ Efekt cenowy: ab 2/ Efekt naśladownictwa: +bc +ac A P1 B C P2 D fakt Dc Db Da ilość a c b dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
27
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Efekt snobizmu cena P1 A 1/ efekt cenowy: ab 2/ efekt snobizmu; - bc + ac C B P2 D fakt a c b ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
28
Konsumpcja ostentacyjna /efekt veblenowski/
cena 1/ efekt cenowy: +ab 2/ efekt Veblena: - bc - ac P0 A C B P1 DpIII D fakt DpII DpI c a b ilość dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
29
Nietypowe zachowania konsumentów
Efekt naśladownictwa – wzmacnia typowe zachowania rynkowe Efekt snobizmu – osłabia typowe zachowania rynkowe Efekt veblenowski – odwraca typowe prawidłowości rynkowe dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.