Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWalery Obszyński Został zmieniony 9 lat temu
1
Oczy umysłu. Kształtowanie wrażliwości estetycznej, poczucia piękna u osób niewidomych w bezpośrednim kontakcie ze sztuką.
2
PERCEPCJA eSTETYCZNA Idea poznawania zmysłowego:
odbieranie wrażeń zmysłowych nadawanie im znaczenia interpretowanie, prowadzące do konkluzji czy oglądane dzieło jest ładne czy brzydkie. Osoby widzące i niewidome w podobny sposób oceniają piękno dzieł sztuki. Różnica w postrzeganiu oglądanego obiektu, dotyczy jedynie dominacji ich zmysłów.
3
Oczy umysłu Salvadore Dali – Starość, młodość, dzieciństwo (Trzy wieki)
4
Percepcja Estetyczna „…dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu” Antoine de Saint-Exupéry Ścieżka tyflologiczna w Muzeum Śląskim w Katowicach
5
Percepcja estetyczna Niewidomy uczeń odbiorcą sztuki.
6
Budowanie emocjonujących przeżyć przez mózg
7
Budowanie emocjonujących przeżyć przez mózg
Odbiorca pełniej przeżywa przyjemność obcowania z dziełem sztuki, jeśli dysponuje na jego temat konkretną wiedzą. W umyśle człowieka powstaje subiektywny obraz postrzeganego świata.
8
Procesy poznawcze u niewidomych
Pierwotny charakter analizatora dotyku. Intermodalne skojarzenia kompensacją wzroku. Zmysł dotykowo-kinestetyczny źródłem poznania świata.
9
Wyobrażenia surogatowe wg Marii Grzegorzewskiej
[…] pewne substytuty psychiczne tych treści poglądowych, które ludziom niewidzącym, w zupełności lub częściowo są niedostępne, odgrywają ważną rolę w kształtowaniu się ich wyobrażeń i pojęć.
10
Kategorie wyobrażeń surogatowych wg T. Hellera i W. Steinberga
1. Wyobrażenia surogatowe adekwatne, powstałe w oparciu o bodźce dotykowe oraz ich treść (np. ustalenie wielkości drzewa na podstawie jego pnia). 2. Wyobrażenia surogatowe nieadekwatne, powstałe głównie na podstawie bodźców słuchowych (np. określenie rodzaju pojazdu po odgłosie silnika).
11
Poezja, malarstwo i teatr źródłem inspiracji do tworzenia wyrażeń surogatowych u niewidomych
12
Twórczość niewidomych uczniów pod wpływem odbioru sztuki Wizualizacja
„Jam jest Jacek Soplica Panie Rębajło…” „Jednak największą frajdę mamy, kiedy występujemy sami”
13
Percepcja estetyczna Niewidomy uczeń kreatorem sztuki.
14
Malowane aromatem
15
Malowane aromatem
16
Malowane aromatem
17
Malowane aromatem
18
Oczy umysłu Możliwości ludzkiego mózgu
Dotyk może sprawić przyjemność, zaboleć, a przede wszystkim wywołać odpowiednią reakcję mózgu.
19
Dziękuję Państwu za poświęconą uwagę Aldona Fojkis
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.