Pobierz prezentację
1
Kolumny, tabulatory, tabele, sortowanie
Aleksander Sadowski Joanna Gabrysiak
2
Kolumny Kolumny tworzymy po przez wejście w zakładkę Układ Strony a następnie wybranie opcji Kolumny. Z menu rozwijanego możemy wybrać na ile kolumn chcemy podzielić stronę, dodatkowo możemy wybrać opcję Więcej kolumn co pozwoli nam dowolnie modyfikować kolumny: określić ich szerokość, odstęp, oraz to od jakiego momenty kolumny mają być zastosowane.
3
Tabulatory Tabulatory to znaki specjalne, które służą do łatwego formatowania tekstu dokumentu tak, aby np. ustawić tekst w równych kolumnach. Tabulatory można ustawiać i edytować na dwa sposoby: korzystając z linijki lub w celu dokładniejszej edycji otwierając okno dialogowe Akapit a następnie opcję Tabulatory.
4
Za pomocą znaczników linijki można łatwo ustawić:
Tabulator lewy, służy do wyrównywania lewej krawędzi edytowanego tekstu. Standardowo na linijce prezentowane są domyślne znaki tabulatorów, które działają jak tabulator lewy. Tabulator prawy, służy do wyrównywania prawej krawędzi edytowanego tekstu Tabulator środkowy, służy do ustawienia pozycji środka tekstu, tzn. że ten tabulator umożliwia wyrównanie środka tekstu (wyrazu) do znaku tabulatora Tabulator dziesiętny, służy do wyrównania tekstu względem separatora dziesiętnego (w Polsce jest to przecinek) Tabulator paskowy, służy do wstawienia pionowej kreski w dokumencie. Za jego pomocą można więc oddzielać poszczególne kolumny tekstu
5
W programie Word można wyróżnić pięć rodzajów tabulatorów:
Tabulator lewy, służy do wyrównywania lewej krawędzi edytowanego tekstu. Standardowo na linijce prezentowane są domyślne znaki tabulatorów, które działają jak tabulator lewy. Tabulator prawy, służy do wyrównywania prawej krawędzi edytowanego tekstu Tabulator środkowy, służy do ustawienia pozycji środka tekstu, tzn. że ten tabulator umożliwia wyrównanie środka tekstu (wyrazu) do znaku tabulatora Tabulator dziesiętny, służy do wyrównania tekstu względem separatora dziesiętnego (w Polsce jest to przecinek) Tabulator paskowy, służy do wstawienia pionowej kreski w dokumencie. Za jego pomocą można więc oddzielać poszczególne kolumny tekstu
6
W oknie dialogowym można także ustawiać znaki wiodące (np. kropki)
W oknie dialogowym można także ustawiać znaki wiodące (np. kropki). Po ustawieniu takiego znaku przejście między jednym a drugim tabulatorem za pomocą przycisku TAB będzie skutkowało wypełnieniem przerwy między nimi np. kropkami.
7
Tabele Tabele tworzymy po przez przejście do zakładki Wstawianie, a następnie wybranie opcji Tabela. Po kliknięciu na Tabela wyświetli się nam okienko służące do automatycznego rysowania tabel. Możemy wybrać ile potrzebujemy kolumn i wierszy. Z menu rozwijalnego możemy również wybrać następujące opcje:
8
wstaw tabelę: gdzie możemy wpisać potrzebną
nam ilość kolumn oraz wierszy, oraz zadecydować o szerokości komórek.
9
rysuj tabelę: dzięki tej opcji możemy sami, dowolnie narysować tabelę, podzielić ją. Używając gumki możemy zetrzeć niepotrzebne linie
10
konwertuj tekst na tabelę: dzięki tej opcji możemy zaznaczony tekst podzielić na tabelę i zdecydować na ile kolumn i wierszy ma być podzielona tabela, oraz jak ma być rozłożony w niej tekst
11
Arkusz kalkulacyjny programu Excel: pozwala na umieszczenie arkusza kalkulacyjnego programu Excel
12
szybkie tabele: opcja pozwala nam użyć
przygotowanych już wcześniej tabel oraz ich modyfikacji
13
Sortowanie Sortowanie wykonujemy poprzez wybranie z zakładki Narzędzia główne ikony sortowania (AZ↓), następnie wyświetli się okno z dostępnymi opcjami sortowania: możemy sortować zaznaczoną treść według typu np. pola tekstowego, pola numerycznego lub daty. Sortowanie może być stosowane rosnąco lub malejąco.
14
ZADANIA
15
Stwórz kolumny tak, jak na przykładzie poniżej
Zadanie 1 Stwórz kolumny tak, jak na przykładzie poniżej
16
Zadanie 2
17
Zadanie 3
18
Zadanie 4
19
Zadanie 5
20
Zadanie 6 Stwórz dowolny tekst składający się z 5 akapitów, następnie posortuj go alfabetycznie.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.