Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Budowa żaglówki.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Budowa żaglówki."— Zapis prezentacji:

1 Budowa żaglówki

2 Na co dzieli się żaglówka
1.Łódź się dzieli na dwa główne elementy : Kadłub Żagiel i maszt

3 Budowa Masztu i żagla Wimpel -To wskaźnik kierunku wiatru ,znajduje się na górze masztu Rozprze - Rozciąga żagiel po skosie i nadaje mu charakterystyczny kształt Bom - Pozioma rurka na której jest rozpięty żagiel , bom łączy sią z masztem za pomocą obręczy zwanej ,,Gardą” Maszt – Pionowa rura do której doczepiony jest żagiel i Bom Lik Górny – Górna krawędź żagla Lik Dolny – Dolna krawędź żagla , łączy się z Bomem Lik Przedni – Łączy się z masztem Lik Wolny–Jest na krawędzi spływy ( zewnętrzna strona żagla ) Żagiel – Daje napęd łódce , jest wykonany z lekkiej i wytrzymałej tkaniny Listwa usztywniająca - Usztywnia lik wolny . Bloczek fału rozprza –Utrzymuje rozprze .

4

5 Budowa Kadłuba Kadłub - ,,Wanna” do której są przymocowane inne elementy ,dzieli się na : dziób , kokpit i rufę . Ster – Jest przymocowany do Rufy , służy do sterowania łódką . Miecz – Jest umiejscowiony pod Kadłubem , tworzy prąd boczny . Komory Wypornościowe – Pojemniki wypełnione powietrzem . Szoty – Liny służące do ustawianie rogu szotowego i kącie ustawienia żagla Pasy Balastowe – Pasy w które sternik mocuje nogi ,ubezpieczają przed wypadnięciem z łódki . Przedłużacz – Połączony jest z rumplem , trzyma się go pod czas pływania w przechyle. Gniazdo Masztu – Otwór w którym jest umiejscowiony maszt. Jarzmo masztu – Utrzymuje maszt w pionie . Skrzynka mieczowa – W niej jest włożony miecz .

6

7 DŁUGOŚĆ – 2,32m SZEROKOŚĆ – 1,13m WYSOKOŚĆ – 2,35m
WYMIARY I INNE DŁUGOŚĆ – 2,32m SZEROKOŚĆ – 1,13m WYSOKOŚĆ – 2,35m PODSTAWOWA POW. – 3,50m[2] MASA CAŁKOWITA -35KG

8 TYPY OŻAGLOWANIA KET-jednostka pływająca o napędzie żaglowym, posiadająca tylko jeden maszt ,oraz tylko jeden żagiel – dowolnego typu ożaglowania skośnego. Ket nie posiada foka, czym różni się od slupa. Ze względu na brak żagla przedniego maszt na kecie przesunięty jest w kierunku dziobu , aby uzyskać zrównoważenie żaglowe.

9 SLUP - rodzaj żaglowej jednostki pływającej. Ma jeden maszt - grotmaszt . Podstawowe ożaglowanie slupa to grot  oraz podnoszony na sztagu fok

10 KUTER-to jednomasztowy jacht żaglowy  mający dwa albo trzy przednie żagle. Maszt na kutrze jest zazwyczaj usytuowany bliżej środka łodzi (mniej wysunięty ku przodowi) niż w slupie, co pozwala na postawienie większej liczby sztaksli. Położenie masztu było dawniej podstawą do rozróżnienia tych dwóch typów: kuter posiadał maszt w połowie długości, lub nawet bliżej rufy, natomiast slup pomiędzy środkiem a dziobem .

11 JOL – typ dwumasztowego ożeglowania stosowanego przeważnie na jachtach żaglowych średniej wielkości (o długości kadłuba m). Żagiel  posiadający główny maszt w pobliżu środka wyporu  jednostki, oraz dodatkowo szczątkowy, bardzo mały maszt wysokości ok. 1/3 głównego, umiejscowiony daleko na rufie. Z powodu dużej różnicy masztów, tego typu jednostkę określa się również gwarowo jako "półtoramasztowiec

12 FREGATA – żaglowiec  przynajmniej trzymasztowy, niosący na wszystkich masztach ożaglowanie rejowe . Na ostatnim maszcie, poza żaglami rejowymi, znajduje się też żagiel gaflowy . Fregaty należą do największych żaglowców świata, a nosić mogą do sześciu pięter żagli.

13 BRYG – typ ożeglowania  statku, posiadający dwa maszty, oba z ożaglowaniem rejowym . Maszty brygu, licząc od dziobu, to fokmaszt  oraz grotmaszt .Bryg to także historyczna klasa okrętów żaglowych, używanych w XVII–XIX w. Okręt ten, znacznie mniejszy od Fregat, używany był zarówno do ochrony portów i wybrzeży, jak i do służby rozpoznawczej oraz walki na pełnym morzu, także jako okręt eskortowy statków handlowych. Stał się popularnym okrętem bojowym korsarzy  na Karaibach. Długość kadłuba wynosiła najczęściej 33 m, szerokość 10 m, a zanurzenie okrętu 5 m. Cała artyleria znajdowała się na górnym pokładzie – na ogół 16–24 dział. Załoga liczyła średnio 150 ludzi.

14 RODZAJE OŻAGLOWANIA Bermudzkie- trójkątny żagiel rozpięty między masztem i bomem, obecnie najbardziej rozpowszechniony rodzaj ożaglowania, umożliwia żeglowanie zarówno z wiatrem jak i bardzo ostro na wiatr.

15 Gaflowe - czworokątny żagiel rozpięty z boku masztu pomiędzy poziomym bomem na dole i ukośnym gaflem na górze, gafel opiera się o maszt gardą.

16 Lugrowe - czworokątny żagiel rozpięty pomiędzy rejką na górze a bomem na dole, rejka zamocowana jest do masztu ukośnie i niesymetrycznie, żagiel lugrowy może również nie mieć bomu.

17 Rejowe - prostokątny lub trapezowy  żagiel rozpięty poniżej poziomej belki zwanej reją, reja zamocowana jest do masztu poprzecznie do osi podłużnej żaglowca , żagle rejowe mogą być obracane wokół masztu w niewielkim zakresie tym samym żaglowiec z ożaglowaniem rejowym nie może pływać ostro pod wiatr.

18 Łacińskie -  trójkątny żagiel rozpięty poniżej długiej ukośnej rejki, rejka zamocowana jest jednym końcem w okolicy dziobu .

19 Rozprzowe -  czworokątny żagiel zamocowany z boku masztu i rozpięty dzięki rozprzy , która biegnie od masztu (na dole) po przekątnej żagla do jego narożnika .

20 Wymagania na patent…. Żeglarza –Ukończenie 14 roku życia, zdanie egzaminu z wymaganej wiedzy i umiejętności. Egzamin składa się z 6 elementów: 1 przepisy 2 budowa jachtu 3  teoria i praktyka żeglowania 4  locja śródlądowa 5 meteorologia 6  ratownictwo

21  Jachtowego sternika morskiego - ukończenie 18 roku życia , odbycie co najmniej dwóch rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi , zdanie egzaminu z wymaganej wiedzy i umiejętności.

22 Kapitan jachtowy - posiadanie patentu jachtowego sternika morskiego , po uzyskaniu patentu jachtowego sternika morskiego odbycie co najmniej sześciu rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 1200 godzin żeglugi, w tym: co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości kadłuba powyżej 7,5 m co najmniej jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 m jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem do co najmniej dwóch portów pływowych.

23 Sygnały wzywania pomocy na wodach śródlądowych i morskich
Sygnały optyczne: Semafor Flagi sygnałowe Włączanie i gaszenie światła ( Alfabet Morsa) Sygnały dźwiękowe: - Syrena mgłowa Rogi mgłowe Gwizdki Tyfon Łączność radiotelefoniczna

24 KONIEC Dziękujemy za wysłuchanie Opracowali: Patryk Pańczuk
Weronika Rosa


Pobierz ppt "Budowa żaglówki."

Podobne prezentacje


Reklamy Google