Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Prezentacja multimedialna
GIMP – Poradnik dla początkujących
2
Co to jest GIMP ? Jest narzędziem do przetwarzania grafiki cyfrowej. Można przy jego użyciu tworzyć grafikę, zmieniać rozmiary i wycinać fragmenty zdjęć, dokonywać różnych operacji na kolorach, łączyć obrazy stosując warstwy oraz dokonywać konwersji różnych formatów plików graficznych. Oprócz stosowania interaktywnego, GIMP-a można oprogramować do automatycznego działania przy użyciu makr, zarówno za pomocą wbudowanego języka Scheme, jak też Perla, Pythona, Tcl czy Ruby. GIMP-a można także zastosować do tworzenia grafiki "na żądanie" przy zastosowaniu skryptów CGI. GIMP jest wolnym oprogramowaniem, rozprowadzanym na licencji GNU GPL. Jego zwolennicy porównują go do płatnego Paint Shop Pro czy nawet do narzędzia profesjonalistów, Adobe Photoshop. Dzięki filtrom możliwości programu są znacznie rozszerzone.
3
Historia General Image Manipulation Program, w skrócie GIMP. Pracowali nad nim przez dłuższy czas zanim pozwolili komukolwiek go wypróbować – według aktualnych obliczeń prawdopodobnie około 9-10 miesięcy. Od czasu pierwszego publicznego wydania mieli funkcjonalny produkt. W wersji Gimpa 0.54 pojawiło się wiele przydatnych elementów. (Styczeń 1996). Posiadał system wtyczek, więc projektanci mogli pisać oddzielne programy, aby je dodać do Gimpa bez niszczenia czegokolwiek w głównym kodzie. Miał podstawowe narzędzia do rysowania i umożliwiał operacje na kanałach. Posiadał cofanie operacji jakiego nie miał żaden ze znanych programów do obróbki obrazów. Miał lojalnych, polegających na nim użytkowników. Był chroniony przez GPL. Posiadał też interesującą nazwę. Nie wszystko jednak chodziło bezawaryjne. Program często przestawał działać, co mogło być spowodowane przez wtyczki lub problemy w głównym kodzie. Był zależny od Motifa, używanego jako zestaw narzędzi Graficznego Interfejsu Użytkownika, co było barierą dla wielu entuzjastów. To ograniczenie zraziło też wielu prawdopodobnych projektantów wtyczek. Niektórzy rozsiewali absurdalne twierdzenia, że Gimp jest już bardziej stabilny niż Photoshop.
4
Jak go pobrać i zainstalować ?
GIMP ver Polska wersja Jednak aby zainstalować GIMP-a potrzebujemy programiku GTK+ GTK+ ver W czasie instalacji postępujemy zgodnie ze wskazówkami instalatora.
5
Funkcje GIMP-a GIMP posiada dużą ilość funkcji przydatnych zarówno do tworzenia grafiki jak i retuszu fotografii. Do dyspozycji są m.in.: warstwy i maski warstw, możliwość zmiany trybu mieszania kolorów warstw, narzędzia do modyfikacji kolorów (poziomów luminancji, krzywych tonalnych, jasności, nasycenia, kontrastu), możliwość tworzenia własnych pędzli, gradientów i deseni. filtry i narzędzia do modyfikacji obrazu (rozmycie, wyostrzanie, stempel klonujący itp.), rozbudowane narzędzia zaznaczania, współpraca z urządzeniami czułymi na nacisk (tablety graficzne), Po otwarciu pliku w nowym oknie wyświetlają nam się następujące zakładki : Plik ; Edycja ; Zaznaczenie ; Widok ; Obraz ; Warstwa ; Narzędzie ; Okna Dialogowe ; Filtry ; Script - Fu.
6
Plik Możemy tu utworzyć nowy plik graficzny , otworzyć istniejący, otworzyć jako nową warstwę - pozwala na dodanie do obrazka nową warstwę (nie musimy używać opcji kopiuj), za pomocą "Otwórz położenie" możemy otworzyć plik graficzny znajdujący się na jakiejś stronie internetowej. Wpisujemy adres URL w wolne pole. "Ostatnio otwierane" pozwala nam zobaczyć, które pliki oglądaliśmy/modyfikowaliśmy ostatnio i otworzyć je za pomocą kliknięcia. Zapisz/Zapisz jako - zapisujemy plik. Zapisz kopię - zapisujemy kopie obrazka. Zapisz jako szablon - jak sama nazwa mówi - zapisujemy plik jako szablon. Przywróć - przywracamy plik do postaci, w której był przed edytowaniem.
7
Edycja Podstawowe funkcje tej zakładki to Wytnij, Skopiuj i Wklej. Innych używamy raczej rzadziej. Wytnij (CTRL+X) - wycinamy zaznaczony obszar. Skopiuj (CTRL+C) - kopiujemy zaznaczony obszar. Wklej (CTRL+V) - wklejamy poprzednio skopiowany obszar. Kolejne ciekawe opcje tej zakładki to: Wypełnij kolorem pierwszoplanowym - wypełniamy zaznaczony obszar wybranym kolorem. Wypełnij kolorem tła - wypełniamy zaznaczony obszar kolorem tła. Wypełnij deseniem - wypełniamy zaznaczony obszar wybranym deseniem.
8
Zaznaczenie Mamy tu kilka ciekawych funkcji zaznaczenia. Wszystko - zaznaczamy cały obrazek. Brak - brak zaznaczenia. Odwróć - odwracamy zaznaczenie. Oderwij - "odrywamy" zaznaczony obszar. Według koloru - zaznaczamy według koloru, czyli jeżeli klikniemy na biały obszar - zaznaczy biały, czerwony - i tak dalej. Edytor zaznaczenia - otwiera nam sie edytor zaznaczenia, w którym mamy te i jeszcze jedną funkcję, mianowicie "rysuj według zaznaczenia". Dzięki tej opcji całe zaznaczenie wypełnia sie kolorem. Czyli np. jeśli zaznaczyliśmy (np. ręcznie) postać, to tam gdzie linia zaznaczenia na obrazku pojawi sie linia wybranego koloru.
9
Obraz Są tu nieliczne warte opisania opcje - innych raczej nie używamy. Przekształcanie - obracamy obraz o dany kąt bądź odbijamy go. Skaluj obraz - możemy zmienić wielkość obrazu. Jego szerokość i wysokość zmieni się automatycznie po wpisaniu wartości - nie będzie trzeba (tak jak w paincie) przeciągać , rozciągać i robić takie niepotrzebne rzeczy. Spłaszcz obraz - jeśli mamy kilka warstw nałożonych na obraz, dzięki tej opcji zmieniamy je wszystkie w jeden obraz.
10
Warstwa Nowa warstwa - tworzy nową warstwę i "nakłada" ją na obrazek.
Kolory - zmieniamy tu kontrast, Gamme, jasność, barwienie itp. Przezroczystość/Przekształcanie - to samo co w poprzednim punkcie. Skaluj/Przytnij warstwę - to samo co wcześniej, tylko nie robi tego na całym obrazie tylko na danej warstwie.
11
Narzędzia Narzędziówka - otwiera panel narzędzi, dzięki któremu nie musimy szukać wszędzie deseni, pędzli, funkcji. Narzędzie zaznaczania/rysownicze/przekształcania/kolorów - to samo co wyżej (narzędziówka) tylko uporządkowane kategoriami. Pozostałe funkcje tej zakładki są raczej przejrzyste i proste. Toteż ich nie opisuje.
12
Filtry Rozmycie - możemy "rozmyć" nasz obrazek. Mało przydatne. Kolory - edytujemy kolory. Rożne skomplikowane opcje - również mało przydatne. Szum - możemy wyciosać, rozrzucić, rozciąć itp nasz obrazek. Ciekawe Wykrywanie krawędzi - jak sama nazwa mówi - wykrywamy krawędzie. Uwydatnienie - odplamiamy, wyostrzamy, wzmacniamy, usuwamy paski. Ogólne opcje - robimy erozje, rozciągamy itp. Efekty szkła - tworzymy różne efekty szkła takie jak na przykład odbicie lub zamieniamy nasz obraz w płytki. Efekty światła - możemy dodać różne "lampki" które oświetlają nasz obrazek. Można zmienić ich promień, kąt, wielkość, kolor. Jedna z ciekawszych funkcji. Zniekształcenia - możemy zamienić nasz obraz w mozaike, dodać falowanie, deformować, dodać efekt wiatru, wirowania, video i kilka innych opcji. Artystyczne - to co robią artyści :p możemy "nałożyć" nasz obrazek na płótno, zamienić w rysunek lub "narysować" farbą olejną Jedna z ciekawszych funkcji :p Odwzorowania - możemy odwzorować różne elementy na naszym obrazku, m.in. kafelki, papierki. Możemy też mapować wypukłość (wypukla niektóre elementy) przesuwać, lub tworzyć bezszwowe (to ostatnie ma ładny efekt).
13
Ołówek Ołówek służy do rysowania. Jest to narzędzie które charakteryzuje się tym, że krawędzie narysowanej kreski nie mają antialiasingu, czyli krótko mówiąc są postrzępione (tak zresztą ołówek zachowuje się w każdym programie). Ołówek nadaje się świetnie do rysowania prostych linii, które mają ostro się odcinać od tła, lub gdy potrzebujemy działać w dużym powiększeniu na pojedynczych pikselach. Dwukrotne kliknięcie na ołówku daje nam dostęp do opcji tego narzędzia:
14
Magiczna różdżka Narzędzie do selekcji służy do wyodrębniania z naszego obrazka obszarów na podstawie podobieństwa pikseli (kolor, jasność). O tolerancji z jaką działa różdżka decyduje opcja Threshold. Wszystkie piksele wewnątrz takiej selekcji można modyfikować, piksele na zewnątrz są zabezpieczone przed zmianami (więcej o selekcjach możesz przeczytać w dziale "Selekcje, maski, kanały alfa")
15
Maski warstw Maska warstwy tym różni się od innych masek, że jest przypisana na stałe do konkretnej warstwy i oddziałuje tylko na nią. Jest ona reprezentowana przez "obrazek" o palecie 256 odcieni szarości (jak każda maska), kolor czarny na takiej masce powoduje, że maskowana warstwa jest w tym miejscu całkowicie przezroczysta, kolor biały sprawia, że maskowana warstwa jest nieprzezroczysta (czyli widać oryginalną zawartość takiej warstwy), kolory pomiędzy białym i czarnym sprawiają, że warstwa jest mniej lub bardziej przeźroczysta. Maska warstwy ma tę zaletę, że nie ingeruje w oryginał, to znaczy, że pierwotna warstwa, do której przypiszemy taką maskę pozostaje nienaruszona, chyba że połączymy taką maskę z warstwą). Pamiętajmy, że jeśli chcemy zapisać nasz obrazek wraz z maskami warstw (które potem będziemy mogli edytować), trzeba wybrać XCF jako format zapisu!
16
Pędzel Pędzel służy do pędzlowania. Pędzel tym różni się od ołówka, że pozostawia gładką kreskę, a także posiada o wiele więcej opcji. Dwukrotne kliknięcie na pędzlu daje nam dostęp do opcji tego narzędzia:
17
Script-Fu Alchemia - możemy dodać "alchemiczne" efekty do naszego obrazka. Radze wypróbować opcje Predator - ma fajny efekt. Alfa na logo - jak sama nazwa mówi Alfa na logo. Animacja - możemy zaanimować naszą graficzkę. Cień - możemy rzucić cień na nasz obraz - dość ciekawe. Narzędzia - opcja dla bardziej zaawansowanych. Możemy edytować struktury naszego obrazu. Ozdobienia - dodajemy ozdóbki, takie jak poszarpane krawędzie, plamy po kawie. Bardzo ciekawa opcja Renderowanie - różne fajne opcje. Możemy dzięki nim stworzyć tło naszych marzeń.
18
Dodge i Burn (rozjaśnianie i przyciemnianie)
Narzędzie Dodge i Burn służy do zmiany jasności pikseli na określonym obszarze. Dodge rozjaśnia a Burn przyciemnia dany obszar. Oczywiście nie ma sensu za ich pomocą zmieniać tonacji całego obrazka, bo do tego służą inne funkcje programu. Najlepiej jak Dodge i Burn są używane razem z tabletem, mamy wtedy większą precyzję działania.
19
Stalówka Stalówka (Ink Pen) jest narzędziem do rysowania przeznaczonym właściwie tylko dla użytkowników tabletów. Jeśli nie posiadacie tabletu to nie ma sensu używać stalówki za pomocą myszki, choć można i tak. W stalówce ważną rolę odgrywa czułość na nacisk, w przypadku innych narzędzi do rysowania można się bez tego obejść.
20
Miarka Miarka służy do pomiaru odległości pomiędzy wybranymi punktami, a także pozwala na zmierzenie kąta. Jeśli dwukrotnie klikniemy na miarkę to otrzymamy dostęp do jednej opcji - Use Info Window. 2. Jeśli wybierzemy opcję Use Info Window z palety Tool Option, to wartości jakie podaje miarka, pojawią się dodatkowo w osobnym okienku (wartości zawsze są wyświetlane na pasku stanu okienka edycyjnego):
21
Czym są ścieżki? One z kolei pozwalają nam na obrysowanie poszczególnych elementów warstw, zdjęcia i nadanie im nowych właściwości. Dzięki ścieżkom możemy na przykład wykonać zaawansowane winiety, czy maski.
22
Otwieranie i zapisywanie obrazów
Operacja otwierania obrazu jest wykonywana w GIMP-ie za pośrednictwem opcji Plik → Otwórz menu głównego z rysunku 1. Każde zdjęcie otworzone w GIMP-ie jest zawarte w osobnym oknie. Okno takie, widoczne na rysunku 2, posiada menu główne, przy pomocy którego możesz wykonywać operacje na obrazie. Znajdziesz tam między innymi opcje Plik → Zapisz jako oraz Filtry omówione w dalszej części.
23
Kopiowanie a) Cut (wytnij) i Copy (skopiuj) służą do wycinania lub kopiowania aktywnej warstwy lub obszaru zawartego w selekcji. Tak skopiowany obiekt jest dostępny tylko dla GIMPa i nie znajduje się w ogólnym schowku Windowsowym. Aby móc dzielić się nim z innymi programami należy warstwę, czy selekcję skopiować za pomocą polecenia Copy to Clipboard (skopiuj do schowka). b) Polecenie wytnij i kopiuj działa tylko na pojedynczą warstwę, a co jeśli chcemy skopiować cały obrazek lecz jest on na wielu warstwach? Należy wtedy użyć polecenia Copy Visible (kopiuj widoczne), komenda ta spowoduje, że GIMP skopiuje wszystkie widoczne warstwy jako jedną. Wszystkie komendy dotyczące wycinania i kopiowania mieszczą się w menu obrazka pozycja Edit (edycja).
24
Jak wykonać efekt tekstowy ?
Krok 1 - Tło. Stwórz nowy obraz o dowolnych wymiarach (u mnie akurat 420x300) i wypełnij tło obojętnie jakim kolorem. Krok 2 - Napis i efekt. Tworzymy napis o dowolnych rozmiarach i o dowolnym kolorze. Krok 3 - Krawędź i barwienie. Doszliśmy do ostatniego kroku. Wchodzimy w Filtry -> Wykrywanie krawędzi -> Krawędź.
25
Zespół Szkół w Zielonkach
Pracę wykonał: Damian Knapik Zespół Szkół w Zielonkach Im. Jana Pawła II Gimnazjum Kl. IIb Źródła informacji: Galeria:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.