Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałPrzemysł Zioło Został zmieniony 9 lat temu
1
Mechanizmy sterowania we współczesnych pojazdach ciężarowych na przykładzie MAN TGL 12.250
Wykonał: Paweł Bodzenta
2
Mechanizmy sterujące:
SKRZYNIĄ BIEGÓW PRĘDKOŚCIĄ
3
Skrzynia Biegów typu ZF 9 S
Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji
4
Deska rozdzielcza
5
Wskazania na wyświetlaczu
Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji
6
Zalecenia dla trwałego sprzęgła:
ruszać na 1 biegu !!! przed rozruchem całkowicie docisnąć pedał sprzęgła i chwilę odczekać (ok. 1 sek.) niska prędkość obrotowa rozruchu, np.: obr/min na płaskim terenie obr/min na wzniesieniu prędkość obrotową zwiększać dopiero po zamknięciu sprzęgła (noga z pedału sprzęgła, dopiero potem dodać gazu) Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji
7
Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji
manewrować tylko na biegu crawler („C”), dopuszcza się możliwie jak najkrótsze ślizganie się sprzęgła nigdy nie zatrzymywać pojazdu na wzniesieniu na ślizgającym się sprzęgle – korzystać z hamulca nożnego lub ręcznego przełącznik dźwigienkowy 1 naciskamy tylko wtedy gdy bezpośrednio potem następuje przełączenie grupy zakresowej Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji
8
PRĘDKOŚĆ Regulator prędkości ( Tempomat) – ma za zadanie utrzymywać zadaną prędkość bez konieczności trzymania pedału przyspieszenia. Po zadaniu danej prędkości naciśnięcie pedału gazu niedużej niż 10 sekund nie powoduje wyłączenia tempomatu. Auto wraca do zadanej prędkości. Zadana prędkość kasuje się w pamięci po wyłączeniu zapłonu.
9
Sposób załączenia tempomatu i regulacja prędkości
Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji
10
Ogranicznik prędkości
Po załączeniu (świeci się dioda) istnieje możliwość ustawienia prędkości granicznej której nie przekroczymy. Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji
11
Proces hamowania patrząc z punktu widzenia fizyki (zasada zachowania energii) to zamiana energii kinetycznej w energię cieplną. Ciepło jest odprowadzane do atmosfery Problem pojawia się podczas dłuższego używania hamulców np. podczas zjazdu z góry lub podczas jazdy miejskiej. Hamulce się rozgrzewają - szybciej się zużywają oraz tracą na skuteczności.
12
Wysoka temperatura powoduje:
FADING czyli zmniejszenie współczynnika tarcia Odkształcenie elementów konstrukcyjnych hamulca, przede wszystkim tarcz i bębnów Zwiększone zużycie okładzin ciernych Mikropęknięcia na powierzchni tarcz i bębnów W celu przeciwdziałania niekorzystnemu działaniu wysokiej temperatury stosuje się hamulce długotrwałego działania.
13
Nieregulowany hamulec silnikowy
Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji
14
Informacja na wyświetlaczu
Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji
15
Hamulec silnikowy (dławicowy)
ZALETY Łatwość montażu Nieskomplikowana konstrukcja Stosunkowa duża efektywność działania Nieduże wymiary WADY Niska efektywność przy małych obrotach silnika Konieczność stosowania zaworów bezpieczeństwa (odprężających) Część sprężonego powietrza w GZP może uchodzić przez zawór ssący w kierunku filtra powietrza
16
Załączony hamulec- hamowanie silnikiem
Wyłączony hamulec -normalna jazda
17
Funkcja MAN BrakeMatic:
Jest automatycznie załączona po uruchomieniu silnika (kontrolka w przełączniku nie świeci się) Ma za zadanie załączyć hamulec górski przy hamowaniu roboczym W przypadku przekroczenia zapamiętanej prędkości na zjeździe automatycznie zostaje załączony hamulec górski aby utrzymać tę prędkość (ok. +2 do 4 km/h) Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji
18
BrakeMatic należy wyłączyć na śliskiej nawierzchni aby nie doszło do poślizgu
Hamulca górskiego nie wolno używać na śliskiej nawierzchni
19
Sprzęganie – Rozprzęganie MAN TGL z Przyczepą KONAR
Wykonał: Paweł Bodzenta
20
Sprzęg firmy RINGFEDER
21
Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji
Budowa sprzęgu Źródło: MAN Truck & Bus AG Instrukcja eksploatacji
22
Czynności przy sprzęganiu:
Dźwignię ręczną 2 naciskamy do góry tak aby zatrzasnąć. Sworzeń 3 zostaje uniesiony do góry. Podjechać samochodem przed pojazd, cofnąć blisko dyszla przyczepy (w razie potrzeby wyregulować wysokość dyszla) Podjechać wstecz do stojącej przyczepy aż zatrzaśnie się sprzęg przyczepy Skontrolować czy sprzęg jest całkowicie zamknięty
24
Podłączyć przewody powietrzne:
WYŁĄCZYĆ SILNIK !!! Podłączyć przewody powietrzne: Przewód żółty Przewód czerwony Wtyczki kabli do hamulców, oświetlenia i zasilania elektrycznego przyczepy wetknąć do gniazdek Sprawdzić działanie świateł przyczepy Podnieść podporę dyszla (pamiętać o zabezpieczeniu) Zwolnić hamulec przyczepy (wyjąć kliny).
26
Najczęściej popełniane błędy przy sprzęganiu:
Próba sprzęgania z opuszczonym sworzniem Nie domknięty do końca sprzęg (czerwony „guzik” wystaje) Brak wyłączonego silnika podczas podpinania przewodów elektrycznych Podpięcie tylko dwóch wtyczek elektrycznych Brak umiejętności podłączenia przewodów powietrznych
27
Czynności przy rozprzęganiu:
Wyłączyć silnik Wysunąć podporę (kółko) Zaciągnąć hamulec postojowy przyczepy (kliny) Wtyczki od kabli od hamulców, oświetlenia przyczepy wyjąc z gniazdek Odłączyć przewody powietrzne: Przewód czerwony Przewód żółty Zabezpieczyć je przed zabrudzeniem.
28
KONIEC Dziękuję za uwagę
Dźwignię ręczną 2 naciskamy do góry tak aby zatrzasnąć. Sworzeń 3 zostaje uniesiony do góry. Podjechać samochodem do przodu KONIEC Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.