Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Akademia Zdrowego Przedszkolaka
Sprawozdanie z akcji Przedszkolak bezpieczny w środowisku Przedszkole Nr 4 w Lublinie
2
W czerwcu 2013 r. w Przedszkolu Nr 4 w Lublinie, w grupie III został przeprowadzony cykl zajęć w ramach akcji Przedszkolak bezpieczny w środowisku. Tematyka koncentrowała się na problemach bezpieczeństwa dzieci w różnych miejscach i sytuacjach. Zajęcia miały na celu podniesienie świadomości wychowanków w zakresie unikania zagrożeń oraz sposobów zachowania się w sytuacjach niebezpiecznych.
3
Poznajemy zasady bezpieczeństwa w domu
W czasie zajęć rozmawialiśmy o tym, co to jest bezpieczeństwo, dowiadywaliśmy się, jakie niebezpieczne przedmioty mogą znajdować się w domu, do których miejsc nie powinniśmy się zbliżać, czego nie wolno robić, gdy nie ma przy nas rodziców. Omówiliśmy też Dekalog Bezpiecznego Przedszkolaka.
4
Słuchaliśmy bajki o zwierzątkach ze Zdrowego Zakątka, które rozmawiały o bezpieczeństwie oraz kolorowaliśmy rysunki, aby zapamiętać, czego należy unikać, aby być bezpiecznym w mieszkaniu.
5
Byliśmy poszukiwaczami niebezpiecznych skarbów
Byliśmy poszukiwaczami niebezpiecznych skarbów.., każdy miał okazję do opowiedzenia, dlaczego dany przedmiot jest niebezpieczny i nie wolno się nim bawić.
6
Zobaczyliśmy różnicę między niebezpiecznymi przedmiotami a bezpiecznymi zabawkami. Zapamiętamy, że do zabawy służą tylko nasze bezpieczne zabawki.
7
Rozmawialiśmy o rodzajach służb ratunkowych – policji, straży pożarnej i pogotowiu, o roli, jaką pełnią i ważnych numerach telefonów. Kolorowaliśmy rysunki z pojazdami służb specjalnych. Przypomnieliśmy sobie i wspólnie kolorowaliśmy numer alarmowy 112. Przeprowadziliśmy symulację rozmowy z dyżurnym dyspozytorem. Wiemy, że dzwonić można pod ten numer tylko w wyjątkowych, uzasadnionych sytuacjach.
8
Bezpieczeństwo poza domem oraz w trakcie aktywności fizycznych
W trakcie tych zajęć rozmawialiśmy o tym, jak należy zachować się z kontakcie z osobą nieznajomą. Przeprowadziliśmy zabawę – quiz, w której dzieci oceniały zachowanie prawidłowe – lizak zielony – i nieprawidłowe – lizak czerwony.
9
Chociaż zwierzęta są naszymi przyjaciółmi, to jednak w kontakcie z nimi trzeba przestrzegać pewnych zasad. Uczyliśmy się, jakich zachowań nie lubią psy, czego nie wolno robić oraz jak się zachować, gdy zostaniemy zaatakowani przez psa – jak wygląda pozycja żółwia.
10
Zabawa „Uwaga! Pies” bardzo się wszystkim podobała.
11
Przy okazji słuchania kolejnego odcinka bajki o zwierzątkach ze Zdrowego Zakątka rozmawialiśmy o zasadach bezpieczeństwa w czasie zabaw na dworze. Teraz będziemy pamiętać już o nich codziennie.
12
Wiemy, jakie zabezpieczenia powinni mieć rowerzyści i rolkarze, dlaczego warto mieć elementy odblaskowe i jak ważna jest ochrona przed słońcem w lecie. Pamiętamy też o piciu wody w czasie gorących dni.
13
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym Na tych zajęciach poznawaliśmy zasady ruchu drogowego. Przypomnieliśmy sobie, co oznaczają kolory sygnalizacji świetlnej, kto zajmuje jakie miejsce w ruchu drogowym, o czym należy pamiętać przy przechodzeniu przez jezdnię. Bawiliśmy się w zabawę „Poznajemy światła drogowe”. Nauczyliśmy się na pamięć wiersza „Przechodzenie przez ulicę”.
14
Omówiliśmy też kilka podstawowych znaków drogowych
Omówiliśmy też kilka podstawowych znaków drogowych. Każdy mógł narysować lub ułożyć z puzzli wybrany znak drogowy.
15
Nasza wiedza teoretyczna została poparta spotkaniami z osobami zawodowo zajmującymi się tematyką bezpieczeństwa. Na zajęcia zaprosiliśmy panią policjantkę z Komendy Miejskiej Policji wraz z sierżantem misiem Poli, którzy przypomnieli nam najważniejsze zasady ruchu drogowego.
16
Odwiedzili też nas żandarmi z Żandarmerii Wojskowej oraz ratownik wodny, którzy opowiedzieli nam o zasadach bezpieczeństwa – w domu, na dworze, na ulicy, w kontakcie z osobami nieznajomymi, zwierzętami – psem oraz o bezpieczeństwie nad wodą.
17
Bezpieczeństwo w relacjach z rówieśnikami i dorosłymi
W trakcie tych zajęć poznawaliśmy swoje ciało i przestrzeń przez zabawy i ćwiczenia wg metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne – „Bajka o moim ciele”, „Lustro”, „Jak najwyżej”, „Mostek” i inne.
18
„Stonoga”, „Wężyk”, „Uciekaj myszko” to niektóre z zabaw, które sprawiły nam wiele radości.
19
Na koniec bawiliśmy się w „Wierszyki – masażyki”
Rozmawialiśmy też o tym, co to jest intymność, przestrzeń osobista i dlaczego jedne osoby mogą być bliżej nas a inne nie. Wykonaliśmy ćwiczenie „Moje granice” i omawialiśmy uczucia, jakie towarzyszyły temu ćwiczeniu. Na koniec bawiliśmy się w „Wierszyki – masażyki”
20
Nasi znajomi z poprzednich edycji akcji Akademii Zdrowego Przedszkolaka – ulubieni bohaterowie bajek z serii „Zwierzątka ze Zdrowego Zakątka” – Raptuś, Wieprzuś, Ociupinka i ciocia Róża – towarzyszyli nam w trakcie zajęć, tym razem opowiadając historie związane z pojęciem bezpieczeństwa. Dzięki nim i ich przygodom lepiej zapamiętamy, jak dbać o nasze bezpieczeństwo.
21
Opracowała mgr Alicja Hereta
Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w proponowanych zabawach na temat bezpieczeństwa. Przedszkolak bezpieczny w środowisku to przedszkolak świadomy sytuacji, które mogą być dla niego niebezpieczne – w domu, na ulicy, na podwórku, w kontakcie z innymi osobami. W efekcie przeprowadzonych zajęć wzrosła świadomość dzieci, ich odpowiedzialność i asertywność, dotycząca wielu niebezpiecznych sytuacji. Dzięki zajęciom przedszkolaki będą umiały zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom lub poradzić sobie z nimi. Rodzice zostali zapoznani i włączeni do akcji. Prezentacja multimedialna przygotowana przez Organizatorów została przesłana na adresy mailowe. Informacje o akcji były też zamieszczane na tablicy ogłoszeniowej dla rodziców. W trakcie zajęć wykorzystaliśmy materiały od Organizatora, które przybliżyły dzieciom poruszane tematy, ułatwiły przeprowadzenie zajęć, za które to materiały bardzo dziękujemy. Opracowała mgr Alicja Hereta
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.