Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałIwona Kulikowski Został zmieniony 9 lat temu
1
Katedra Zarządzania Strategicznego i Logistyki
Beer Game Wykład nr 2 Bartłomiej Rodawski Katedra Zarządzania Strategicznego i Logistyki
2
Termin łańcuch dostaw/ zarządzanie łańcuchem dostaw (SCM) jest stosowany od lat ’80 ubiegłego stulecia… niemniej jednak prace naukowo-badawcze, które stanowią podwaliny SCM prowadzono już w drugiej połowie lat ’50 ubiegłego stulecia (J. Forrester)
3
Przepływ produktu poprzez prosty łańcuch dostaw (system)
Przedmiot symulacji
4
Podstawowy cel symulacji:
Minimalizacja kosztów łańcucha dostaw w całym systemie; Koszty łańcucha dostaw to: Koszt utrzymywania zapasów (w magazynie oraz w drodze) – 0,5/skrzynkę/tydzień – koszty podażowe Koszty niezrealizowanych zamówień – 1/tydzień/ dzień – koszty popytowe Koszty będą kalkulowane automatycznie – przez program komputerowy
5
Charakterystyka systemu:
Cztery ogniwa: detalista, hurtownik, dystrybutor, producent; Każde z ogniw utrzymuje zapas produktu (na początku gry jest to 12 produktów); Każde z ogniw otrzymuje zamówienia od swoich klientów; Każde z ogniw realizuje zamówienia zgłaszane przez swoich klientów;
6
Podstawowe zasady działania systemu:
Każde zamówienie przybywa z jednotygodniowe opóźnieniem; Każda dostawa realizowana jest z dwutygodniowe opóźnieniem; Ogniwa nie komunikują się między sobą !!!!; (jedynym przejawem komunikacji są składane zamówienia) Jedynym ogniwem znającym rzeczywiste zamówienia konsumenta jest detalista;
7
hurtownik dystrybutor
1 hurtownik dystrybutor 3 2
8
Podstawowe zasady działania systemu cd.:
Każde zamówienie musi być zrealizowane – jeżeli nie jesteś w stanie zrealizować zamówienia w bieżącym dniu, musisz to zrobić w kolejnym;
9
Procedura gry: Czas trwania symulacji: 50 dni;
Prowadzący ogłasza każdy kolejny krok; W ramach danego kroku każdy z partnerów: Realizuje zamówienia (automatycznie komputer); Stara się przewidzieć popyt; Zamawia produkt; Stara się minimalizować koszty;
10
podsumowanie Koszty total detal hurt Dysryb. Prod. ideał 1365 372 248
Średnia 2067 379 638 688 397 Grupa Zapasy 1165 216 307 389 253 Niezr. Zam. 1241 502 309 265 165
11
podsumowanie Wina innych; Niepewność popytu; Niepewność dostaw;
Powody (koszty i serwis) Wina innych; Niepewność popytu; Niepewność dostaw; Brak komunikacji; Niska reaktywność Promocje; Serie produkcyjne; Ograniczone zdolności; ………………..
12
Efekt Forrestera podsumowanie Popyt
Oscylacja systemu – duże wahania zamówień i zapasów Amplifikacja – im wyżej łańcucha tym zmiany są większe Opóźnienie w reakcjach, czyli wielkościach zamówień oraz zapasach; Efekt Forrestera
13
podsumowanie Cele zarządzania łańcuchem dostaw: Jak najlepszy serwis
Jak najlepsze wykorzystanie (najbardziej efektywne) zasobów; Jak najniższe koszty; konflikt
14
Literatura uzupełniająca:
1. P.M.Senge, Piąta dyscyplina, Oficyna Ekonomiczna, 2006
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.