Pobierz prezentację
1
Seminarium dyplomowe magisterskie
Gdańsk, dn Seminarium dyplomowe magisterskie Dyplomant:Łukasz Mentel Opiekun: dr inż. Stanisław Galla
2
Spis treści 1. Temat pracy 2. Cel pracy 3. Zakres pracy
4. Bibliografia
3
Temat pracy Badania nad własnościami silnika reluktancyjnego z impulsowym układem sterowania Ang: The testing of impuls steering of electric inductive motor
4
Silnik reluktancyjny o 6 biegunach stojana i 4 biegunach wirnika
Silnik reluktancyjny – jest to silnik synchroniczny, z reluktancyjnym momentem siły pojawiającym się w skutek dynamicznego działania pola magnetycznego na element asymetryczny magnetycznie Silnik reluktancyjny o 6 biegunach stojana i 4 biegunach wirnika
5
Zasada wytwarzania momentu obrotowego
Silnik reluktancyjny Zasada działania Przez uzwojenie jednej fazy przepływa prąd powodujący wytworzenie strumienia w obwodzie magnetycznym strumień z tendencją do magazynowania maksymalnej energii magnetycznej powoduje obrót rotora Zasada wytwarzania momentu obrotowego
6
Cele pracy Opracowanie modelu silnika i układu sterowania
Przeprowadzenie wstępnych pomiarów układu Na podstawie uzyskanych danych opracowanie algorytmu sterowania pracą silnika Opracowanie modelu zastępczego układu sterowania Implementacja algorytmów i wyników badań Wykonanie prototypu układu w oparciu o uzyskane wyniki
7
Cele pracy Opracowanie modelu silnika i układu sterowania
Przeprowadzenie wstępnych pomiarów układu Na podstawie uzyskanych danych opracowanie algorytmu sterowania pracą silnika Opracowanie modelu zastępczego układu sterowania Implementacja algorytmów i wyników badań Wykonanie prototypu układu w oparciu o uzyskane wyniki
8
1. Opracowanie modelu silnika i układu sterowania
Podstawą do zagłębienia się w silniki reluktancyjne jest silnik Adamsa. Składa się on z nieruchomego statora (cewka elektromagnetyczna) oraz ruchomego rotora z umieszczonymi na jego obwodzie magnesami.
9
1. Opracowanie modelu silnika i układu sterowania
Pierwsza faza ruchu: metalowy rdzeń statora przyciąga magnetyczny segment rotora rotor uzyskuje pewną ilość energii kinetycznej
10
1. Opracowanie modelu silnika i układu sterowania
Druga faza ruchu: biegunowość rdzenia statora wywołana przez magnetyczny segment włączenie prądu cewki – demagnetyzacja rdzenia
11
1. Opracowanie modelu silnika i układu sterowania
Trzecia faza ruchu: odcięcie dopływu prądu do cewki cewka „próbuje” podtrzymać przepływ prądu w obwodzie, segment magnetyczny indukuje w niej prąd Silnik potrafi rozwinąć prędkości ok RPM, co podowuje, że wszystkie 3 fazy ruchu pojawiają się równocześnie ok. 130 razy/s – problem z rozładowaniem cewki.
12
Cele pracy Opracowanie modelu silnika i układu sterowania
Przeprowadzenie wstępnych pomiarów układu Na podstawie uzyskanych danych opracowanie algorytmu sterowania pracą silnika Opracowanie modelu zastępczego układu sterowania Implementacja algorytmów i wyników badań Wykonanie prototypu układu w oparciu o uzyskane wyniki
13
2. Przeprowadzenie wstępnych pomiarów układu
Pomiar rezystancji cewki/cewek Pomiar poboru prądu przez układ Pomiar szybkości obrotów rotora Pomiar sprawności silnika Robert George Adams twierdził, iż silnik jego autorstwa posiada sprawność elektryczną powyżej 100% - perpetuum mobile?
14
Cele pracy Opracowanie modelu silnika i układu sterowania
Przeprowadzenie wstępnych pomiarów układu Na podstawie uzyskanych danych opracowanie algorytmu sterowania pracą silnika Opracowanie modelu zastępczego układu sterowania Implementacja algorytmów i wyników badań Wykonanie prototypu układu w oparciu o uzyskane wyniki
15
3. Na podstawie uzyskanych danych opracowanie
3. Na podstawie uzyskanych danych opracowanie algorytmu sterowania pracą silnika Silnik Adamsa, jest silnikiem wymagającym precyzji wykonania, jak i sterowania jego pracą, dlatego istotną częścią urządzenia jest układ sterowania. Układ taki musi w odpowiednim momencie – ściśle ustalonym! – włączać i wyłączać cewkę, tak, aby oddziaływała ona na wirujące magnesy rotora. Proponowane rozwiązania: Transoptor szczelinowy Hallotron
16
Cele pracy Opracowanie modelu silnika i układu sterowania
Przeprowadzenie wstępnych pomiarów układu Na podstawie uzyskanych danych opracowanie algorytmu sterowania pracą silnika Opracowanie modelu zastępczego układu sterowania Implementacja algorytmów i wyników badań Wykonanie prototypu układu w oparciu o uzyskane wyniki
17
4. Opracowanie modelu zastępczego układu sterowania
Zaprojektowanie i przeprowadzenie odpowiednich symulacji układu w oprogramowaniu typu SPICE lub LabVIEW. Próba zaprojektowania własnego układu sterowania silnikiem elektrycznym Adamsa.
18
Cele pracy Opracowanie modelu silnika i układu sterowania
Przeprowadzenie wstępnych pomiarów układu Na podstawie uzyskanych danych opracowanie algorytmu sterowania pracą silnika Opracowanie modelu zastępczego układu sterowania Implementacja algorytmów i wyników badań Wykonanie prototypu układu w oparciu o uzyskane wyniki
19
6. Wykonanie prototypu układu w oparciu o uzyskane wyniki
Elementy składowe: rotor stator (cewka) tranzystor sterujący impulsator
20
6. Wykonanie prototypu układu w oparciu o uzyskane wyniki
21
Zakres pracy Wykonanie symulacji układu Zbudowanie prototypu silnika
Wykonanie pomiarów na podstawie prototypu Stworzenie silnika na podstawie symulacji, pomiarów prototypu oraz przemyśleń konstrukcyjnych
22
Bibliografia 1. Przepiórkowski J., Silniki elektryczne w praktyce elektronika. Warszawa: Wydawnictwo BTC, 2007. 2. Dobrowolski A., Pod maską SPICE’A: metody i algorytmy analizy układów elektronicznych, Warszawa: Wydawnictwo BTC, cop 3. Tłaczała W.: Środowisko LabVIEW w eksperymencie wspomaganym komputerowo. WNT, Warszawa 2002.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.