Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWitołd Lemke Został zmieniony 10 lat temu
1
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii
2
Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie, Buduj atmosferę sprzyjającą pozytywnym interakcjom Zbierz potrzebne informacje by przedstawić klientowi diagnozę oraz plan terapii, jednocześnie budując z nim więź. Atmosfera powinna być pełna akceptacji, współczucia, empatii, otwartości, ciepła, ale i fachowości zarazem.
3
PRZYWITANIE Pierwsze wrażenie. Pokazanie, że chcemy pomóc klientowi. Przedstawiamy się. Nawiązujemy kontakt wzrokowy, uśmiechamy się do niego, uścisnąć mu dłoń i za pomocą gestów powiedzieć: „Chętnie podejmę z Tobą współpracę, Twoje zmartwienia są dla mnie ważne”.
4
Poznanie oczekiwań Powinniśmy pomóc zrozumieć, czego się spodziewa po terapii. Wyjaśnić, co zamierzamy osiągnąć podczas rozmowy. Poinformować o zasadach działania placówki. Odpowiedzieć na pytania klienta. Dopytywanie jakiej pomocy klient oczekuje od nas. Krótko powiedzmy jaki jest nasz styl pracy, o naszych oczekiwaniach.
5
Organizacja pierwszej sesji Stworzyć właściwą atmosferę. Dowiedzieć się, jakie są oczekiwania klienta. Określić problem (problemy). Dowiedzieć się jakie emocje wchodzą w grę. Ustalić z klientem, co należy zrobić. Porozmawiać o tym, jakie rozwiązania są możliwe. Kontynuowanie terapii może być jedną z wielu dróg.
6
Aktualne problemy Dlaczego klient akurat w tym momencie zgłosił się na terapię, jakich doświadcza objawów i nad czym chce pracować. Zwięzłe opisanie problemów przez podsumowywanie tego co zostało powiedziane. Musimy określić dziedziny nad którymi trzeba będzie popracować. Używamy języka odzwierciedlającego, to jak klient rozumie swoje problemy.
7
Rozpoznawanie emocji Stwórzmy okazję do wyrażenia uczuć. Okażmy współczucie gdy mówi o przykrych uczuciach i doświadczeniach. Podsumowywanie wszystkiego co klient powiedział o swoich uczuciach. Okazywanie współczucia ma związek z postępem w terapii. Słuchając, powinniśmy pokazywać, że spoglądamy z jego punktu widzenia. Stwórzmy okazję do wyjaśnień: ”Czy dobrze to rozumiem? ””Popraw mnie jeśli się mylę (jeśli czegoś nie rozumiem) ”Takie pyt. pozwalają dostroić się do klienta.
8
Uzgodnienie najważniejszych kwestii. Ustalamy, które problemy są najważniejsze i jaki będzie następny krok./nie mniej niż 15 min./ Przedstawiamy problem tak jak my go widzimy. Musimy dać klientowi okazję do wyrażenia własnego zdania.
9
Rozważanie możliwości. Może żyć taj jak żył dotąd. Może samodzielnie rozwiązywać swoje problemy. Może przychodzić do nas,żeby lepiej zrozumieć swoje problemy; razem możemy się zastanowić się nad tym, co trzeba zmienić by poczuł się lepiej, by był bardziej zadowolony ze swojego życia.
10
cd. Poprzez odzwierciedlenie stwarzamy płaszczyznę do rozmowy o celach terapeutycznych i dać klientowi okazję do wyjaśnienia tego, co pozostało niedopowiedziane. W podsumowaniach powinniśmy powiedzieć o uczuciach klienta.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.