Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Barok 1575 – 1715 malarstwo i architektura
Prrzedmiot: Ochrona i kształtowanie środowiska Semestr: III
2
Styl barokowy w sensie formalnym jest w wielu aspektach kontynuacją renesansu w jego manierystycznej fazie. W sensie ideologicznym natomiast jest jego przeciwieństwem, ponieważ renesans, a szczególnie manieryzm były stylami reformacji, a barok i późniejsze rokoko są wyrazem kontrreformacji. Pierwsze wyraźne cechy stylu barokowego pojawiły się w dziełach manierystycznych w drugiej połowie XVI w. (cinquecento), dojrzały styl rozwijał się przez cały wiek XVII, by przejść w fazę rokoka w początkach wieku XVIII. Koniec baroku (którego rokoko jest istotną, ale tylko odmianą) zwiastują zmiany poprzedzające wybuch Wielkiej Rewolucji Francuskiej i nadejście oświeceniowego stylu klasycystycznego.
3
Sobór Trydencki obradujący w latach 1545 – 1563, który uważa się za początek reformacji. Jednym z głównych postulatów soborowych był ten, aby sztuka wprzęgnięta została w służbę wiary i przemawiała nie tylko subtelnymi środkami do wyrafinowanych odbiorców, ale była również czytelna dla ludzi prostych. Ponieważ lud prosty był w większości niepiśmienny, mógł do niego przemawiać obraz swoim bogactwem, tajemniczością, emocjonalnym napięciem.
4
Natomiast zupełnie innego charakteru nabrał barok we Francji, w której w 1585 r. urodził się przyszły kardynał Richelieu, twórca absolutyzmu Ludwika XIV. Warto tu zaznaczyć – nawet jeśli w dużym uproszczeniu - zasadniczą różnicę celów i interesów. Jeśli celem Kościoła było umocnienie wiary w prostym ludzie, mógł to osiągnąć wieszając piękne obrazy w pięknych świątyniach. Jeśli absolutnemu monarsze zależało na podkreśleniu swojej potęgi i olśnieniu świata, mógł to osiągnąć przez tworzenie monumentalnych budowli i założeń urbanistycznych. Obrazów wiszących w Wersalu nie mógł oglądać nikt poza członkami dworu, ale pałac wersalski i jego ogrody mógł podziwiać nawet żebrak – bo miał on do tych ogrodów wstęp.
5
Hyacinthe Rigaud, Ludwik XIV - Król Słońce, 1701
6
Barok był stylem absolutystycznego dworu monarchicznego;
podejmującym przede wszystkim tematykę religijną, przede wszystkim historię męki Pańskiej i żywoty świętych, a także kontemplującym marność doczesności, nieuchronność przemijania i śmierci, Intensywna kolorystyka, silny kontrast, światłocień, realistyczny modelunek postaci, dramatyczna, zagęszczona kompozycja, emocjonalny, wręcz konwulsyjny gest i krańcowość uczuć to cechy odróżniające barok od wyważonego renesansu . Mimo pewnych podobieństw, barok różnił się w zależności od specyfiki kraju, w którym się rozwijał – różnica ta widoczna jest szczególnie w porównaniu baroku włoskiego, francuskiego i holenderskiego .
7
Mistrzowie malarstwa barokowego
Annibale Carracci, Pieta 1569
8
Caravaggio, Judith ,1598 Diego Velázquez, Wenus ze zwierciadłem, 1644
9
Bartolomé Esteban Murillo, Syn Marnotrawny 1667-70
Rubens, Trzy gracje 1637
10
Antoon van Dyck, Portret Karola I 1635
Rembrandt, Lekcja anatomii 1632
11
Rembrandt, Nocna straż 1642
12
Jan Vermeer van Delft, Dziewczyna z perłą 1665
15
Wielcy architekci Baroku
16
Giovanni Lorenzo Bernini
WŁOCHY Giovanni Lorenzo Bernini Plac św. Piotra, kolumnada
17
San Carlo alle Quattro Fontane 1640-45
Guarino Guarini
18
Santa Maria della Salute (Wenecja) 1631 – 81
Carlo Maderno
19
Fasada bazyliki św. Piotra 1607
20
Les Invalides, 1676
21
Vaux-le-Vicomte, Louis Le Vau
22
Wersal, Pałac projektowali architekci królewscy Louis Le Vau i Jules Hardouin-Mansart. Wnętrza urządzał Charles Le Brun
23
kościół św. Karola Boromeusza w Wiedniu 1716
24
Johann Lucas von Hildebrandt
Schönbrunn 1700 Johann Lucas von Hildebrandt
25
Georg Wenzeslaus von Knobelsdorff
Belweder w Wiedniu, 1720 Georg Wenzeslaus von Knobelsdorff
26
Santiago de Compostela, 1738 - 1750 Fray Pedro de la Visitación
27
Sankt Petersburg Carskie Sioło Katarzyny II
Sankt Petersburg Carskie Sioło Katarzyny II
28
Wilanów- wzniesiony w latach 1677–1696 dla króla Jana Sobieskiego według projektu Augustyna Locciego i rozbudowany (skrzydła boczne) przez kolejnych właścicieli Wilanowa.
29
Bibliografia pl.wikipedia.org/wiki/Barok
/TYLKO DLA ORŁÓW Opracowanie: mgr inż. E. Jakubowska
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.