Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Grecja i Włochy wobec kryzysu uchodźczego
Analiza zmian w obrębie sytuacji gospodarczej, prawnej oraz społecznej na terenie Włoch i Grecji Ola Koźbiał Patryk Kukla Sebastian Krzyślak Łukasz Wiącek
2
Uzasadnienie tematu prezentacji
Unia Europejska od roku 2015 boryka się z kryzysem uchodźczym czy migracyjnym. Dwa państwa bezpośrednio powiązane ze szlakami migracji ludności do Europy to: Włochy oraz Grecja. To przez te kraje przepływała i wciąż przepływa największa liczba migrantów. Warto jest więc skupić się na bezpośrednich skutkach tak dużej wymiany ludzi, a także przeanalizować czy kraje te radzą sobie z wyzwaniem, które przed nimi stanęło. Czy gospodarka, prawo i społeczeństwo są w stanie udźwignąć tę odpowiedzialność oraz czy Unia Europejska jako wspólnota wspiera Grecję i Włochy.
3
Cel pracy Celem prezentacji jest analiza sytuacji ekonomicznej, prawnej oraz społecznej w Grecji oraz we Włoszech podczas kryzysu migracyjnego. Zbadamy czy i w jaki sposób państwa te radzą sobie z kryzysem. Jak rozwija się gospodarka, jak duża część budżetu została przeznaczona na walkę z kryzysem. Jak bardzo skomplikowane jest prawo, w jaki sposób Grecja oraz Włochy określają osoby przebywające na ich terenie. Czy podejmowane są kroki prawne mające na celu pomoc uchodźcom? Na końcu przeanalizowane zostaną także nastroje społeczne, to jak zmieniały się one w czasie trwania kryzysu, czy poglądy konserwatywne zyskują zwolenników tak jak np. w Polsce, czy ludzie jednoczą się w celu rozwiązania kryzysu.
4
Problem badawczy Zbadanie czy Włochy oraz Grecja poradzą sobie z kryzysem uchodźczym. Czy są one w stanie uniknąć poważnego kryzysu ekonomicznego, politycznego czy społecznego. Czy możliwość bankructwa to za daleko posunięte stwierdzenie, czy rzeczywistość która jest jak najbardziej realna? Określone zostaną szanse oraz zagrożenia.
5
Metody badawcze Metody jakościowe
Przegląd literatury (artykuły naukowe, glosariusze, sprawozdania roczne organizacji, agend i biur Unii Europejskiej) związanej z kryzysem migracyjnym we Włoszech, w Grecji oraz na całym terenie UE Krytyczna analiza literatury przedmiotu: artykuły internetowe, reportaże, blogi - pozwolą określić charakter sytuacji społecznej w obu krajach, nastroje społeczne, zmieniające się lub umacniające się poglądy społeczne Metody ilościowe Analiza treści i danych ilościowych z takich źródeł jak np. Eurostat, wykresów opracowanych przez pracowników naukowych, statystyki Frontex, EASO, OECD
6
Źródła European Commission The hotspot approach managing exceptional migratory flows, 2015 r. Library of Congress Asylum in Europe Database Greek Ministry of Interior Eurobarometr Eurostat European Commission Press Release Database European Commission, EU-Turkey Statement One Year On, 2017 r. UNHCR Operational Portal Refugee Situations, 2017 r. Istat
7
Struktura prezentacji końcowej
Wstęp Analiza Grecji Sytuacja Ekonomiczna/Gospodarcza - rynek pracy, bezrobocie, wydatki na utrzymanie polityki azylowej Sytuacja Prawna - reformy prawne, dokumenty określające stosunek i działania Grecji wobec uchodźców Sytuacja Społeczna - poglądy polityczne, preferencje obywateli wobec uchodźców Analiza Włoch Sytuacja Ekonomiczna/Gospodarcza - - rynek pracy, bezrobocie, wydatki na utrzymanie polityki azylowej Sytuacja Prawna - rynek pracy, bezrobocie, wydatki na utrzymanie polityki azylowej Rola UE Skutki działań podjęte przez UE jako wspólnotę - ogólne przedstawienie (głównie porozumienie Turcja-UE) Podsumowanie oraz wnioski
8
Plan Grecji 1. Wprowadzenie, omówienie flow, tendencji ogólnych przepływu cudzoziemców na przestrzeni 1.1. Omówienie sytuacji gospodarczej Grecji na przestrzeni /7 pod względem kryzysu uchodźczego (rynek pracy, bezrobocie, wydatki na politykę azylową) 1.2. Omówienie sytuacji prawnej Grecji na przestrzeni lat /7 pod względem kryzysu uchodźczego (reformy prawne, dokumenty określające stosunek działania Grecji wobec uchodźców) 1.3. Omówienie sytuacji społeczno-politycznej Grecji na przestrzeni /7 pod względem kryzysu uchodźczego (poglądy społeczne na temat uchodźców, preferencje wyborcze a polityka uchodźcza)
9
Grecja Liczba ludności: 10,75 mln PKB: 194,2 mld USD
PKB per capita: USD Stopa bezrobocia: 21,0% Najgorszy wskaźnik wolności gospodarczej w UE (127. miejsce) W Eurolandzie od 2002 r. w UE od r. Zadłużenie 180% PKB - największe w UE
10
Migracja już od lat 70. XX w.
11
Ucieczka przez morze większość to mężczyźni
w roku 2015 najwięcej sea arrivals
12
Narodowość migrantów
13
Sytuacja w Basenie Morza Śródziemnego
Źródło: (UNHCR)
14
Sytuacja w Grecji
16
Nielegalne przekraczanie granicy w 2015 r.
18
Analiza MIPEX 41-59 halfway faourable (w miarę korzystnie)
od lat 70. XX wieku kraj imigracji. 7,3% rezydentów urodzonych za granicą (75% z nich poza UE) wskaźnik zatrudnienia bardzo niski - 52% Źródło:
19
Wskaźnik zatrudnienia w 2016 r.
-Udział pracujących w wieku od 20 do 64 lat w ogólnej liczbie ludności -Grecja najgorzej w UE
20
Turystyka wytwarza 16,4% PKB równoważy 51,2% deficytu handlowego zatrudnia co piątego pracującego w kraju generuje obrót rynkowy, wysokości 34 mld euro jej udział w wytwarzaniu PKB i tworzeniu miejsc pracy wzrasta, także w związku z recesją, utrzymującą się w większości pozostałych działów gospodarki. W 2015 roku przychody z turystyki na poziomie 15,673 mld USD. W roku 2016 turystyka wytworzyła już 18,63% PKB, w tym hotelarstwo 10%. W turystyce lub w związku z nią zatrudnionych było 23.4% ogółu pracujących. Prognoza przychodów w roku 2017 dla samej branży hotelarskiej przekracza 17 mld Euro Źródło:
21
Turystyka w liczbach Źródło: Eurostat
Napływ turystów do Grecji w latach Procentowa zmiana względem poprzedniego roku Źródło: Eurostat
22
Spadek zysków w branży hotelowej
- Czerwiec 2017 r. - Wyspa Lesbos 3,5 tys. uchodźców, - Turyści omijają wyspę Lesbos ”Hotelarze wystosowali pismo do ministerstwa turystyki z prośbą o wsparcie finansowe, które pozwoliłoby na tanie oferty wakacyjne. Chcą w ten sposób zmienić negatywny obraz wyspy”. źródło: IAR
23
Przyjazdy turystyczne do Grecji
Źródło: tradingeconomics
24
Przychody z turystyki Źródło: tradingeconomics
25
Repatriacja 1600 przebywających w Grecji migrantów powróciło w listopadzie do swych krajów ojczystych przy pomocy IOM, a od początku roku repatriacja taka objęła łącznie osób. Większość powracających pochodziła z Albanii, Pakistanu, Bangladeszu oraz państw Afryki Północnej. Są to ludzie, "których wnioski azylowe odrzucono lub którzy zorientowali się, że nie mają szans na uzyskanie azylu" - oficer greckiej policji. IOM oferuje migrantom podróż powrotną pod ochroną formacji bezpieczeństwa. Przed wejściem do samolotu otrzymują kwotę od 500 do euro na wstępne urządzenie się w ojczyźnie. źródło: PAP
26
Bezrobocie na przestrzeni lat
Źródło: tradingeconomics
27
Rok 2017 Źródło: tradingeconomics
28
Produkt Krajowy Brutto 2013-2016
Źródło: tradingeconomics
29
Źródło: tradingeconomics
30
Dług zagraniczny Grecji
Źródło: tradingeconomics
31
Stopa wzrostu realnego PKB
W 2013 r. większość państw członkowskich ponownie odnotowała wzrost – ich liczba wyniosła 17 w 2013 r., W 2014 r. wzrosła do 25, W 2015 r. do 27. Jedynym państwem członkowskim, które w 2015 r. odnotowało spadek, była Grecja – spadek stopy wzrostu wyniósł wówczas w tym państwie 0,2%, po wzroście wynoszącym 0,4% w 2014 r. i sześciu kolejnych zniżkach produkcji gospodarczej w latach 2008–2013. W 2016 r. po raz pierwszy od 2007 r. żadne państwo członkowskie nie odnotowało spadku PKB – 27 z nich odnotowało wzrost, a w Grecji wskaźnik ten utrzymał się na stabilnym poziomie. Źródło:
32
Dług publiczny do PKB - Grecja
Źródło: tradingeconomics
33
Sytuacja prawna w Grecji
34
Prawo Greece’s legal system on asylum is based on the Geneva Convention of 1951 and its 1967 Protocol, and on European Union (EU) legislation on the Common European Asylum System. In 2011, the European Court of Human Rights and the Court of Justice of the EU found that Greece’s asylum system suffers from “systemic deficiencies,” including lack of reception centers, poor detention conditions, and the lack of an effective remedy. Greece adopted plans and legislation to address the problems. Significant gaps still remain, as exposed by the extraordinary migrant crisis of 2015. Greece has made a concerted effort to comprehensively reform its asylum system, taking such steps as establishing new reception centres, improving poor reception conditions (including conditions for those in detention), fingerprinting irregular migrants and asylum applicants, ensuring appropriate treatment of unaccompanied minors, and ensuring access to an effective remedy against a negative decision.
35
Government measures The Greek Ministry of Public Order and Citizen Protection has submitted two plans to tackle issues related to Asylum. The First one failed, except it prompted the adoption of the Law 3907/2011, which led to the creation of much-needed services. That law created an Asylum Service, composed of a Central Office located in Athens and regional asylum offices, a First Reception Service, and an Appeals Authority. The second, revised plan was presented to the European Commission in January The revised plan was based on two salient components: (a) to effectively ensure access to international protection through the opening of new reception centers, and (b) to establish an effective system of border management and returns.
36
Procedure of Granting International Protection
As of June 2013, applications for international protection fall within a new procedure established by Presidential Decree 113/2013. Every foreigner or stateless person has the right to submit an application for international protection, provided that he or she meets the criteria of the Geneva Convention and applicable national law or qualifies for subsidiary protection. The competent national authorities of first reception are obliged to inform the applicants of such rights. Decisions are made by the Asylum Service on a case-by-case basis. Asylum Service in Greece The Asylum Service is composed of the Central Asylum Service, whose role is to supervise and monitor the process of registration and overall progress, or the lack there of applicants for international protection, and by the regional asylum offices which are in charge of registering and fingerprinting applicants. There are twelve regional asylum offices in Greece (8 regional offices and 4 asylum units). The largest regional office, which started operations in June 2013 is in Attica.
37
Rights of applicants They have right to stay in Greece during the application process They may not be detained solely because they requested international protection Detention of minors is generally not allowed, although minors who have been separated from their family or unaccompanied minors are kept in detention until their relatives are located, or until they are housed in appropriate facilities. Legal aid is provided to those applicants who need it The decisions on granting or withdrawing international protection are forwarded to the local office of the United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) Greek authorities must provide to the UNHCR all statistical data requested on the condition of refugees and on implementation of the Geneva Convention, as well as all existing legislation on refugees - (it has an indirect influence on situation of refugees)
38
Rights of refugees 1. Family Unity - Greek asylum authorities are required to ensure the family unity of those who are recognized as refugees or beneficiaries of subsidiary protection. The families of such persons acquire the same status as the applicant, unless they do not wish to have such status. 2. Residence Permit - Those who have been recognized as refugees or beneficiaries of secondary international protection are granted a residence permit for three years, which is renewable at the request of the person concerned, except for those who pose a threat to national security or to public safety due to conviction for an especially serious crime. The family members of refugees or beneficiaries of international protection are also granted a residence permit. 3. Travel Documents - Recognized refugees are given Refugee Travel Document (titre de voyage) to be able to travel abroad pursuant to the sample contained in the Annex of the Geneva Convention, unless reasons exist for banning the travel of the person concerned. The passport is granted by the Passport Directorate of the Hellenic Police Headquarters and it’s a subject to a fee of €85.
39
Rights of refugees 4. Education - Minors who have been recognized as refugees must have access to education. In addition, adults have access to educational training and development under the same terms and conditions as nationals. 5. Social Welfare - Beneficiaries of international protection have access to social welfare under the same conditions as nationals. 6. Access to Employment - Those who are recognized as persons in need of international protection have access to employment, either salaried or independent. In practice, asylum seekers face a stark reality in Greece with regard to access to the labor market, due to the economic crisis and the overall absence of available job opportunities. Greece has the the highest unemployment rate in the EU (20,6% October 2017)
40
Rights of refugees 7. Health Care - Recognized refugees or persons with subsidiary protection status have the right to health care on the same basis and conditions as nationals. Those who have special needs, such as e.g. pregnant women, the elderly are entitled to sufficient medical care. 8. Unaccompanied Minors - Unaccompanied minors are provided with extra care and protection by the appropriate Greek authorities. A guardian or a representative is appointed to represent the interests of the child and accommodations are provided either with family members, foster families, or special hospitality centers for minors. 9. Repatriation - The appropriate Greek authorities are required to provide assistance to those refugees and those who possess subsidiary protection to return to their countries of origin, if they so wish.
41
Planning for Resumption of Dublin Transfers
Since 2011, Dublin transfers to Greece, as the first country of origin, were suspended by EU Member States. On February 10, 2016, the Commission urged Greece to take additional measures to enable the eventual resumption of Dublin transfers. Control of Borders The Schengen system is based on the premise that the external borders of the EU must be secure in order to ensure an area free of internal border controls. The Commission has urged Greece, as a member of the Schengen area, to ensure the security of its external borders, especially the border with the former Yugoslav Republic of Macedonia where 32,000 migrants have camped outside of Idomeni. Frontex, the EU’s external borders agency, will provide assistance to Greece in its efforts to accommodate the migrants at the Idomeni camp and secure its border.
42
Agreement with Turkey On March 18, 2016, the European Council, composed of heads of state and governments, brokered a provisional deal with Turkey regarding the migratory flow from Turkey to Greece. Some key highlights of the agreement, which have a direct impact on Greece, include: All new irregular migrants crossing from Turkey to the Greek islands as of 20 March 2016 will be returned to Turkey For every Syrian being returned to Turkey from the Greek islands, another Syrian will be resettled to the EU The EU and Turkey will work to improve humanitarian conditions inside Syria Turkey will take any necessary measures to prevent new sea or land routes for irregular migration opening from Turkey to the EU
44
EU support on asylum At the request of Greece, the European Asylum Support Office (EASO) has provided financial assistance and deployed Asylum Support Teams to Greece to establish new asylum services and to assist with the reception of vulnerable persons. Due to an increased number of migrants entering the EU through Greece, Greece made a further request to the EASO for Special Support, and support will be provided until the end of May 2016. The Commission has allocated a large amount of European Union funding for the period 2014–2020 to assist Greece with implementation of national measures in the field of asylum and migration. The Commission, through the Asylum, Migration and Integration Fund, provided a total of €294.5 million (about US$328 million) to Greece, and under the Internal Security Fund – Borders and Visas a total of another €214.8 million (about US$240 million). A further €133 million (about US$149 million) has been awarded to Greece as emergency assistance since In addition, significant funding was provided to Greece under the European Refugee Fund in the years 2008–2013, including emergency funding of more than €50.6 million (about US$56.5 million).
45
Hot spots One of the requirements imposed on Greece by the Commission was the construction of “hot spot” registration centers in order to ensure the proper registration and identification of migrants before their transfer to relocation areas with the objective of transferring them to other countries within the EU or returning them to their countries of origin. In October 2015, Greece presented a Roadmap to the Council of the EU regarding its plan to implement the hot spots. Greece is required to ensure full registration of all migrants entering illegally. Greece has made significant improvements in this regard, increasing the fingerprinting rate from 8% in September 2015 to 78% in January The EASO has been assisting Greece with ordering twenty-five fingerprinting stations for hotspot locations, and an additional sixty-five fingerprinting stations will be ordered soon. Meanwhile, the Greek Police have set up six fingerprinting stations in Lesvos.
46
Źródło: European Commission EU-Turkey Statement One Year On
47
Children - changes in citizenship
The Greek Parliament approved a draft law 12 June 2015, which determines. Children of third-country nationals legally residing in Greece, including refugees and beneficiaries of subsidiary protection, are eligible for citizenship under the following conditions: The child is enrolled in school and will continue education throughout the examination of the application for citizenship; One of the child's parents has had 5 years' continuous residence in Greece. In cases where the child is born before the completion of this 5-year period, the child is only eligible for citizenship after one parent has legally resided in the country for 10 years. The new law also provides enables third-country national children legally residing in Greece to acquire citizenship on education-related grounds. A child may apply for citizenship: after having followed 9 years' education or the entire duration of secondary school in a Greek school has graduated from a Greek secondary school and holds a higher education degree from a Greek university or technical college.
48
Źródło: Dianeosis 2016 r.
49
Źródło: Dianeosis 2016r.
50
Źródło: Greek Ministry of Interior
51
Źródło: Greek Ministry of Interior
53
SYRIZA, ND, XA Głównymi partiami rządzącymi na terenie Grecji do roku 2015 były New Democracy (ND) oraz PASOK-DIMAR. W roku 2015 po wyborach władzę przejęła The Coalition of Radical Left (SYRIZA), tworząc koalicję z Niezależnymi Grekami. Partia ND, jest partią konserwatywno-liberalną, centroprawicową. Druga z nich SYRIZA - to partia radykalno lewicowa. W mediach na próżno szukać jednak stanowisk przedstawicieli partii wobec kryzysu uchodźczego, poza informacjami iż kryzys uchodźczy należy rozwiązać. Ostatnią partią liczącą się w parlamencie jest Popular Association-Golden Dawn (XA), która określana jest najbardziej brutalną partią prawicową w Europie, o zapędach neo- faszystowskich. Tylko ona nie boi się zabierać głosu w sprawie uchodźców, strasząc obywateli greckich i nastawiając ideologicznie przeciwko migracjom.
54
Opracowanie własne na podstawie danych z Eurobarometru
55
Źródło: Pew Research Center, 2016r.
56
Źródło: Pew Research Center, 2016 r.
57
Źródło: Pew Research Center, 2014r. oraz 2015r.
58
Media W Grecji największą rolę opiniotwórczą odgrywają dwie gazety: lewicowa Efimerida ton Syntakton (EFSYN) oraz konserwatywna Kathimerini. Obie gazety odwzorowują swoje przekonania ideologiczne. Pierwsza z nich przedstawia w swoich artykułach uchodźców w sposób humanitarny, publikując często poruszające zdjęcia, odwołując się do obowiązku pomocy potrzebującym. Druga z gazet Kathimerini, przedstawia kryzys w bardziej zrównoważony sposób, nieznacznie sugerując iż uchodźcy mogą pogorszyć sytuację gospodarczą Grecji. Skupia się ona na społecznym koszcie migracji, podaje przykłady: rosnących cen nieruchomości i zakwaterowania w poszczególnych rejonach Grecji, trudności lokalnych władz w radzeniu sobie z nieodpowiednimi zachowaniami uchodźców, czy problemów sanitarnych. Czasami decyduje się przemilczeć pewne wydarzenia, aby nie przedstawiać uchodźców w zbyt humanitarny sposób, jak np. Śmierć Alan’a Kurdi. Źródło:
59
Plan Włoch 1. Wprowadzenie, omówienie flow, tendencji ogólnych przepływu uchodźców na przestrzeni 1.1. Omówienie sytuacji gospodarczej Włoch na przestrzeni /7 pod względem kryzysu uchodźczego (rynek pracy, bezrobocie, wydatki na politykę azylową) 1.2. Omówienie sytuacji prawnej Włoch na przestrzeni lat /7 pod względem kryzysu uchodźczego (reformy prawne, dokumenty określające stosunek działania Włoch wobec uchodźców) 1.3. Omówienie sytuacji społeczno-politycznej Włoch na przestrzeni /7 pod względem kryzysu uchodźczego (poglądy społeczne na temat uchodźców, preferencje wyborcze a polityka uchodźcza)
60
Włochy Populacja: 60,6 mln PKB: 1,850,735 mld USD
PKB per capita: USD Dług publiczny: 132% PKB Stopa bezrobocia: 11,7 % Wstąpienie do UE r. Źródło: eurostat, 2016
61
Napływ uchodźców do Włoch w latach 2014-2016
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych UNHCR
62
Śmierci podczas transportu
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych IOM oraz UNHCR
63
Napływ uchodźców do Włoch ze względu na kraj pochodzenia w latach 2014-2016
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych UNHCR (Operational Portal Refugee Situations)
64
Napływ uchodźców do Włoch pod względem płci w latach 2014-2016
13% 73% 10% 4% Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych UNHCR (Operational Portal Refugee Situations)
65
Napływ uchodźców do Włoch ze względu na miejsce wyjazdu
Źródło: UNHCR (Operational Portal Refugee Situations)
66
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Banku Światowego
Zmiana PKB Włochy Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Banku Światowego
67
Dług publiczny do PKB Źródło: Trading Economics
68
Napływ turystów lokalnych i zagranicznych
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych eurostatu
69
Dochody z turystyki Źródło:
70
Bezrobocie we Włoszech
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych Eurostatu
71
Polityka azylowa Włoch
Pojęcia oraz definicje dotyczące polityki azylowej według włoskiego prawa Uchodźca - “obcy obywatel”, który znajduję się poza terytorium swojego kraju i nie może lub nie chce skorzystać z ochrony swojego kraju z uzasadnionych powodów tj. obawa przed prześladowaniem ze względu na rasę, wyznanie, obywatelstwo, przynależność do określonej grupy społecznej (lub posiadanie określonej) opinii publicznej. Bezpaństwowiec znajdujący się poza terenem poprzedniego zamieszkania z wyżej wymienionych powodów wchodzi również w definicję “uchodźcy” ze względów prawnych. Status uchodźcy - to uznanie obcokrajowca przez państwo jako uchodźcę Wnioskodawca o ochronę międzynarodową to obywatel kraju trzeciego lub bezpaństwowiec, który wnioskuje o przyjęcie do kategorii ochrony międzynarodowej Do ochrony uzupełniającej kwalifikują się osoby, które nie otrzymały statusu uchodźcy, ale ich powrót do kraju pochodzenia wiążę się z ryzykiem utraty zdrowia lub cierpieniem Ochrona Humanitarna podlega osobom krajów trzecich, którym została odmówiona ochrona międzynarodowa, ale ich stan fizyczny nie pozwala na “usunięcie” ich z terenu Włoch Źródło:
72
Polityka azylowa i uchodźcza
Włochy zobowiązały się do przestrzegania Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka z 1948 r., Której artykuł 14 stanowi, że "każdy ma prawo do poszukiwania i korzystania w innych krajach z azylu z powodu prześladowań". Włochy podpisały również Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych z 1966 r. oraz Europejską Konwencję o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z 1950 r. W 1954 r. Włochy ratyfikowały Konwencję ONZ dotyczącą statusu uchodźców z 1951 r. Konwencja nie nakłada żadnych zobowiązań, aby państwa przyjmowały na swoje terytoria osoby ubiegające się o status uchodźcy. Jedynym obowiązkiem ustanowionym w tej Konwencji jest zasada non-refoulement - zakaz "wydalania" lub powrotu uchodźcy w jakikolwiek sposób na granice terytoriów, na których jego życie lub wolność byłyby zagrożone z powodu na jego rasę, religię, narodowość, przynależność do określonej grupy społecznej lub poglądy polityczne. Konwencja przewiduje również wyjątek od wyżej wymienionego obowiązku w przypadku uchodźcy, którego obecność stwarza uzasadnione powody do uznania go za zagrożenie dla bezpieczeństwa kraju, w którym się znajduje lub kto został skazany prawomocnym wyrokiem za szczególnie poważne przestępstwo, stanowi zagrożenie dla społeczności tego kraju Źródło:
73
Wnioski o azyl we Włoszech 2013-20165
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych Eurostatu
74
Zmiany w polityce azylowej
W latach Włochy zaktualizowały ustawę zgodną z dyrektywą UE dotyczącą ochrony międzynarodowej. Osoby ubiegające się o ochronę międzynarodową są teraz podzielone na dwie grupy: osoby ubiegające się o status uchodźcy według włoskiego prawa, osoby ubiegające się o ochronę uzupełniającą czyli osoby nie kwalifikujące się do statusu uchodźcy, ale wobec których istnieje realne zagrożenie odniesienia krzywdy w przypadku powrotu do miejsca pochodzenia. Dzięki reformie ustawy również: został zwiększony maksymalny czas trwania pobytu z 3 do 5 lat dla obu wyżej wymienionych grup, powstały nowe prawa dotyczące łączenia rodzin, zmniejszono czas, po którym osoba może zostać zatrudniona z 6 do 2 miesięcy po złożeniu aplikacji o azyl, podobny dostęp do pomocy społecznej, osiedlania się, edukacji i usług opieki zdrowotnej, jak w przypadku włoskiego obywatela, Źródło: European Commission, ESPN Flash Report 2016/19
75
Zmiany w polityce azylowej
wzmocnienie roli Systemu Ochrony Osób Ubiegających się o azyl i Uchodźców w celu zmniejszenia rozdrobnienia w świadczeniu podstawowych usług tj. mediacje językowe, wsparcie materialne, doradztwo w sprawie zatrudnienia, asymilacja społeczna i pomoc prawna, objęcie ochroną międzynarodową osób, które uzyskały zezwolenie na stały pobyt oraz które legalnie i nieprzerwanie przebywali we Włoszech przez okres 5 lat, W związku ze wzrostem napływu imigrantów w 2016 r. (wzrost o 18% w porównaniu do 2015 r.) oraz podwojeniu liczby dzieci bez opieki (25 846) włoski rząd wydał dekret (No 13/2017) w celu rozwiązania tego problemu, składający się z 4 środków: zmniejszenie liczby dozwolonych odwołań w przypadku odrzucenia wniosku o azyl z 3 do 2 utworzenie w 14 rejonowych lub okręgowych sądach specjalnych sekcji dla imigrantów i ochrony międzynarodowej możliwość dołączenia do projektu “użyteczności społecznej” na zasadzie dobrowolności i bez wynagrodzenia podczas czekania na status uchodźcy zwiększenie liczby ośrodków zatrzymań dla uchodźców Źródło: european commission, ESPN Flash Report 2016/19
76
Child detention law (zmiana w kwietniu 2017)
Children can only be held in for 30 days, a reduction from 60 days, with a maximum of 10 days used to be identified and have their age verified. Several professional will be provided to the children including a cultural mediator, a psychologist, a legal advisor and a temporary “volunteer guardian”. The “volunteer guardians” will be trained by regional officials for children and adolescents. Each minor is guaranteed to have a representative adult figure with a list to be created within three months. The cultural mediator will ensure that the minors will be aware of all the steps required in an asylum process, including the possibility of appeals. Access to the National Healthcare Service (SSN) will be available before being appointed a guardian and special agreements for apprenticeships and compulsory schooling will be available and subsidized for these children. Zródło:
77
Zmiana polityki Finally, in July 2017 the Italian government, looking to stem a flow of migrants into the country, drew up a code of conduct for non-governmental organisations operating in the central Mediterranean off Libya. The code is intended to help stem a ceaseless tide of arrivals that has strained Italian reception capacity to the limit. The code of conduct sets 11 rules. These include a ban on phoning ‘to facilitate the departure of boats carrying migrants’, the obligation to allow police aboard and a requirement to have a technical certification to carry out rescues. In more detail, the first rule is the ‘absolute prohibition’ for humanitarian ships to enter Libyan waters, which can only be reached ‘if there is a clear danger for human life at sea’.
78
Ośrodki ochrony azylantów oraz uchodźców
SPRAR (System of protection for asylum seekers and refugees, system ochrony dla azylantów i uchodźców) - System ma na celu pomoc tym osobom w integracji oraz wejściu w społeczeństwo. Osobom ubiegającym się o azyl i uchodźcom oferuje się żywność, zakwaterowanie, pomoc społeczno-zdrowotna, nauka języka włoskiego, zapoznanie w terenie, zapoznanie z prawem. Innym projektem schronienia dla uchodźców jest CAS (Temporary Reception Centre) czyli tymczasowy ośrodek recepcyjny, w którym azylanci i uchodźcy mają podobne prawa jak w poprzednim systemie, z wyjątkiem otrzymywania stypendiów. During their permanence in different centres, hosts receive the following allowances: CAS (Temporary Reception Centres): Pocket money is agreed with the competent Prefecture but according to the Ministry of Interior Circular issued 20 March 2014, the amount received by applicants hosted in CAS should be €2.50 per day per person and up to €7.50 for families. SPRAR (System for the Protection of Asylum Seekers and Refugees): Pocket money varies depending on the individual project from €1.50 to €3 with up to 20 % reduction for families exceeding two people Zródło:
80
“There are many ways to build a wall: with concrete or with laws.”
The words of Lorenzo Trucco, president of the Association for Juridical Studies on Immigration (ASGI)
81
Opinia publiczna Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych Eurobarometru
82
Opinia publiczna Czy według ciebie imigracja w kraju (Włochy) powinna się zmniejszyć, zwiększyć czy utrzymać obecny poziom? In Italy, more than half of adults would like to see immigration decreased, while in the European Union as a whole (a member of the G20 in itself), nearly half (48%) would like to see lower levels of immigration. 2015 r. Źródło:
83
Opinia publiczna Ogólnie, czy wzrost liczby osób odmiennej rasy, grupy etnicznej lub pochodzenia w twoim kraju sprawi, że stanie się on lepszym czy gorszym miejscem do życia ,czy nie zmieni się w znaczący sposób ? Źródło: Spring 2016 Global Attitudes Survey
84
Opinia publiczna Uchodźcy zwiększą/nie zmniejszą prawdopodobieństwa aktu terrorystycznego w naszym kraju Źródło: Spring 2016 Global Attitudes Survey
85
Ile osób uważa uchodźców z Syrii i Iraku jako główne zagrożenie
Opinia publiczna Ile osób uważa uchodźców z Syrii i Iraku jako główne zagrożenie Źródło: Spring 2016 Global Attitudes Survey
86
Najważniejsze w tym momencie problemy UE według ciebie to:
87
źródło: The world bank, trade&competitiveness global practice data
91
Działania pomocnicze UE - europejski program w zakresie migracji 13 maja 2015
Filary: 1. Ograniczenie zachęt do nielegalnej migracji do Europy, realizowane przez eliminowanie przyczyn migracji (działanie na rzecz pokoju, redukcji ubóstwa czy walki ze zmianami klimatu) 2.Wzmocnienie zarządzania zewnętrznymi granicami UE oraz ratowanie migrantów podejmujących ryzykowną przeprawę przez morze 3.Wspólny europejski system azylowy, ze szczególnym naciskiem na reformę systemu dublińskiego
92
4. Uwzględniając niekorzystne dla Europy trendy demograficzne, Komisja Europejska zapowiadała ułatwienia dla wysoko wykwalifikowanych pracowników z państw trzecich oraz wspieranie inicjatyw na rzecz lepszej integracji imigrantów. Komisja Europejska wyraźnie wskazała, że współpraca państw na forum UE w tym zakresie powinna pójść znacznie dalej, aby Unia mogła w sposób efektywny sprostać podobnym wyzwaniom w przyszłości. Sama Komisja zintensyfikowała prace nad kwestiami migracyjnymi, wyznaczając harmonogram działań, które umożliwić miały implementację strategii.
93
Działania pomocnicze Unii Europejskiej
Powstrzymanie niekontrolowanego napływu nielegalnych imigrantów UE ustanowiła ośrodki recepcyjne w Grecji i we Włoszech, aby wesprzeć władze tych krajów w zarządzaniu przepływami migracyjnymi. UE wysłała również ekspertów do pomocy w rejestracji przybywających osób i w koordynacji powrotów niektórych imigrantów do kraju pochodzenia. UE będzie również dążyła do tworzenia partnerstw z krajami, z których pochodzą uchodźcy i imigranci, aby nie musieli oni narażać swojego życia, aby zwiększyć liczbę powrotów oraz aby umożliwić imigrantom i uchodźcom pozostanie bliżej swojego kraju rodzinnego. W dłuższej perspektywie partnerstwa takie mają również umożliwić wspieranie rozwoju tych krajów i tym samym wyeliminować przyczyny nielegalnej imigracji. W okresie do roku 2021 UE proponuje przeznaczyć na realizację tego programu działań 8 mld euro.
94
Pomoc finansowa i humanitarna
Z budżetu UE przeznaczono łącznie 17,7 mld EUR na zarządzanie z kryzysem migracyjnym w latach 2015– 2017, z czego 10,3 mld EUR przeznaczono na planowane finansowanie poza UE, w tym 2,7 mld EUR w ramach pomocy humanitarnej, 0,6 mld EUR na fundusz powierniczy na rzecz Syrii (zwany również funduszem „Madad”) i 2,4 mld EUR na kryzysowy fundusz powierniczy UE dla Afryki. Pomoc humanitarna udzielana przez UE wspiera uchodźców i migrantów w krajach spoza UE, na przykład Iraku, Jordanii, Libanie i Turcji. W ramach wspierania Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji Unia Europejska i jej państwa członkowskie przeznaczyły już 2,2 mld EUR na pomoc humanitarną i innego rodzaju pomoc. Od czerwca 2017 r. podpisano umowy dotyczące 48 projektów o wartości ponad 1,6 mld EUR, z czego wypłacono już 811 mln EUR. Unia Europejska jest również wiodącym darczyńcą w ramach międzynarodowej reakcji na kryzys w Syrii. Przyznała już 9,4 mld EUR na pomoc humanitarną i rozwojową.
95
Ochrona granic Nowa Europejska Straż Graniczna i Przybrzeżna została utworzona w październiku 2016 r., aby zapewnić Europie ochronę wspólnych granic zewnętrznych i stawić czoła nowym wyzwaniom w zakresie migracji i bezpieczeństwa. Oprócz istniejących funkcjonariuszy straży granicznej w państwach członkowskich rozmieszczono ponad 1550 funkcjonariuszy w celu wsparcia państw członkowskich na zewnętrznych granicach.
96
Dla Grecji i Włoch Unia Europejska udzieliła Grecji i Włochom wsparcia na tworzenie tzw. punktów szybkiej rejestracji migrantów („hotspotów”), aby pomóc władzom w tych krajach lepiej zarządzać napływającymi przepływami migracyjnymi. UE wysłała także ekspertów z państw członkowskich, aby pomogli przy kontroli, identyfikowaniu i rejestrowaniu osób przybywających oraz informowali ich o prawie do składania wniosków o ochronę międzynarodową.
97
Z pięciu hotspotów mających powstać na terenie Grecji, w pełni operatywne są cztery- na wyspie Lesbos, Leros, Chios oraz Samos. We Włoszech z sześciu planowanych punktów działają obecnie dwa: na wyspach Lampedusa i w Trapani; kolejne są w fazie przygotowań lub wymagają politycznych decyzji władz włoskich. Sprawne hotspoty są niezbędne do odpowiedniego funkcjonowania systemu rejestracji oraz relokacji imigrantów. Widoczne postępy można odnotować w kwestii rejestracji – w styczniu 2016 r. pobrano odciski palców od 78% (Grecja) i 87% (Włochy) przybyłych imigrantów (dla porównania we wrześniu 2015 r. było to 8% dla Grecji i 36% dla Włoch).
98
Podsumowanie Po analizie przedstawionego materiału można dojść do wniosku, że zarówno Grecja i Włochy radzą sobie z kryzysem na tyle na ile pozwalają im na to warunki krajowe. Kryzys migracyjny jest zbyt dużym zjawiskiem, problemem do rozwiązania tylko przez dwa państwa, nawet przy pomocy wynoszącej miliardy euro. Problemem Włoch i Grecji jest gospodarka, nie nadmierna, jeżeli można tak to określić, migracja. Uchodźcy, którzy powinni podlegać relokacji, pozostać muszą na terenie tych dwóch państw w obozach, ponieważ większość członków UE, nie zamierza wywiązać się ze swoich zobowiązań. Kryzys migracyjny łączy się, więc raczej nie z kryzysem Włoch i Grecji, lecz z kryzysem Unii Europejskiej jako wspólnoty.
99
Bibliografia ESPNFlash, Trading Economics, Eurostat, UNHCR Operational Portal Refugee Situations, UNHCR Operational Portal Refugee Situations, IOM,
Podobne prezentacje
© 2025 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.