Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Myślenie wizualne - skuteczność i obszary zastosowań

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Myślenie wizualne - skuteczność i obszary zastosowań"— Zapis prezentacji:

1 Myślenie wizualne - skuteczność i obszary zastosowań
Research and Analysis Department Centre for Innovation and Technology Transfer Management of Warsaw University of Technology - DBA CZIiTT PW, Poland

2 INTRODUCTION This presentation contains only a short resume of the study. Detailed report is available at the following addresses: Full report in polish: bit.ly/PublikacjaMyslenieWizualne Short summary in english: bit.ly/SummaryVisualThinking This presentation in polish: bit.ly/PrezentacjaMyslenieWizualne

3 WHO is WHO in the RESEARCH?
Author: Research and Analysis Department Centre for Innovation and Technology Transfer Management of Warsaw University of Technology - DBA CZIiTT PW. Warsaw, Poland Partner: A creative co-operative represented by: Gabriela Borowczyk flipowanie.pl Klaudia Tolman explainvisually.co Natalia Jadźka Mikołajek jadzkarysuje.pl Ola Krawczyk sketchmovie.eu Source: Research by DBA CZIiTT PW, Poland

4 to compare effectiveness VT application diagnose
Goals VT diagnose to compare effectiveness VT application diagnose Cele badania: diagnoza wpływu myślenia wizualnego na proces przyswajania informacji. Cele szczegółowe: CS1. Porównanie skuteczności przyswajania informacji w dwóch sposobach przekazywania informacji: z wykorzystaniem myślenia wizualnego i bez wykorzystania myślenia wizualnego. CS2. Diagnoza obszarów zastosowania myślenia wizualnego. Source: Research by DBA CZIiTT PW, Poland

5 DatA and Respondents Quantity part Quality part
Research and Analysis Department Centre for Innovation and Technology Transfer Management of Warsaw University of Technology Quantity part Quality part Badanie zostało zrealizowane w okresie czerwiec - październik 2018 przez Dział Badań i Analiz Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej W systemie ankietowym odnotowano 2189 wejść na stronę badania, z czego 1348 zakończyło się ukończeniem go w całości. Po przeanalizowaniu danych pod względem ich jakości, poprawności i spójności do analizy włączono 1046 ankiet. Source: Research by DBA CZIiTT PW, Poland

6 Social media moderation Computer-Assisted Web Interview
data collection techniques Social media moderation Focus Group Interview Computer-Assisted Web Interview Telephone In-Depth Interview W ramach badania wykorzystano 4 techniki gromadzenia danych: · CAWI (Computer-Assisted Web Interview), badanie ilościowe, ankieta elektroniczna · FGI (Focus Group Interview) – badanie jakościowe, zogniskowany wywiad grupowy jest moderowaną dyskusją, z respondentami i 2 grupami: 1. heavy users, 2. sceptycy · TDI (Telephone In-Depth Interview) - badanie jakościowe, telefoniczna ustrukturyzowana rozmowa z respondentem, · moderowanie komentarzy w mediach społecznościowych. Source: Research by DBA CZIiTT PW, Poland

7 ExplainerVideo frame Źródło: badanie DBA CZIiTT PW
Zakres merytoryczny materiałów był tożsamy – oba przedstawiały fakty na temat zwierząt: niedźwiedzia himalajskiego i lamparta amurskiego. Po każdym z materiałów respondenci zostali poproszeni o udzielenie odpowiedzi na merytoryczne pytania do zaprezentowanych informacji. W kolejnym kroku zadano pytania umożliwiające poznanie profilu respondentów. Kluczowym wynikiem badania ilościowego jest analiza rozkładów odpowiedzi na merytoryczne pytania do prezentowanych materiałów, czyli merytoryczny test wiedzy. Źródło: badanie DBA CZIiTT PW

8 RANDOMISATION  cross-over trial
1.Film + 2.Text 1.Text + 2.Film Participants of the study became acquainted with the substantively comparable content concerning two animals: the Himalayan bear as a spoken text enriched with visualization – explainer video (film) and the Amur leopard as a continuous written text. Each person participating in the study was randomly assigned to one of the two above sequences. Source: Research by DBA CZIiTT PW, Poland

9 Respondents were more WOMEN or MEN?
How do you think? Respondents were more WOMEN or MEN?

10 DIVISION DEPENDING ON SEX
men women (n = 1027) Source: Research by DBA CZIiTT PW, Poland Research and Analysis Department Centre for Innovation and Technology Transfer Management of Warsaw University of Technology

11 What was the AGE of the youngest and the oldest respondent?
How do you think? What was the AGE of the youngest and the oldest respondent?

12 AGE The youngest respondent was 11 years old Average age The oldest 69
Source: Research by DBA CZIiTT PW, Poland

13 WHO PROFESSION School / university student Representative of business
Teacher / academic lecturer Trainer / coach Representative of the research institution Agile / scrum etc. Administrative worker WHO Freelancer Therapist Unempoloyed Others NGO Source: Research by DBA CZIiTT PW, Poland

14 of communication did they PREFERE?
How do you think? What kind of communication did they PREFERE?

15 DECLARED PREFERENCES Used methods did not influence the difficulity of my reception I prefer spoken text with visualization (explainer video) I prefer continuous text written Hard to say Zbadano także skuteczność wykorzystania myślenia wizualnego w procesie przyswajania informacji z perspektywy osób, które mają doświadczenie w stosowaniu takiego sposobu przekazywania treści: przede wszystkim trenerów i szkoleniowców oraz nauczycieli (w tym akademickich). Ich doświadczenia pokazują, że zasadniczo wykorzystanie ręcznie wykonanych wizualizacji w procesie przekazywania wiedzy umożliwia szybsze i łatwiejsze zapamiętywanie wśród odbiorców – zdaniem praktyków grafiki pełnią funkcję kotwicy w pamięci. Na skuteczność przekazywania wiedzy wpływa także fakt, że dzięki wykorzystaniu elementów ręcznych grafik przekaz jest bardziej atrakcyjny dla odbiorców, a równocześnie skraca dystans między odbiorcami a nadawcą. Source: Research by DBA CZIiTT PW, Poland

16 How many respondents scored min. 4/7?
How do you think? How many respondents scored min. 4/7? In the study, you could receive a maximum of 7 points for correct answers.

17 THE RESULTS of the ABSOBING TEST
People scoring at least 4 out of 7 points accounted for 89% for the explainer video and 77% for the text Sprawdzono ile osób zdobyło poszczególną liczbę punktów. Osoby uzyskujące co najmniej 4 na 7 punktów stanowiły 89% w przypadku filmu oraz 77% w przypadku tekstu. Wyniki pokazywały przewagę filmu nad tekstem. Ale z uwagi na fakt, że każda osoba otrzymała punkty za film oraz tekst, bardziej precyzyjne było porównanie różnic punktowych pomiędzy wykorzystanymi sposobami prezentacji. Źródło: badanie DBA CZIiTT PW

18 No. of POINTS depending on the METHOD
Continous Text Written Explainer Video The respondents watching the visualization/ video responded correctly to at least two questions. The largest numer of correct answers in the range of 5-7 for possible max.7 were given by people watching the visualization/ video. People Among those who answered the questions after reading only the text were those that did not answer correctly to any question or did answer correctly to only one. Points scored Source: Research by DBA CZIiTT PW, Poland

19 Results Regardless of the order of presentation, EXPLAINER VIDEO allowed to remember MORE than continuous text. (n=1046) niezależnie od kolejności prezentowania, tekst mówiony wzbogacony o wizualizację (film) pozwalał na zapamiętanie więcej niż ciągły tekst. Source: Research by DBA CZIiTT PW, Poland

20 Which factor: SEX, AGE, PROFESSION influenced the results the most?
How do you think? Which factor: SEX, AGE, PROFESSION influenced the results the most?

21 What`s interesting… Source: Research by DBA CZIiTT PW, Poland

22 RESULTS vs PREFERENCES
So, for example, 50.6% of those respondents who obtained more points for the text never the less declared that the visualization allowed for better reception and was more attractive. We asked the respondents which method allows better reception of the content? Text Same E. Video 20,8 % 18,4 % 50,6 % 12,1 % 15,0 % 65,7 % 2,6 % 9,5 % 83,7 % Difficult to say ,2 % 7,2 % 10,2 % Regardless of the results (above the gray line), most respondents declared that the visualization allowed for better reception and was more attractive. Source: Research by DBA CZIiTT PW, Poland

23 I know, I use, I prefere Źródło: badanie DBA CZIiTT PW
Zbadano także skuteczność wykorzystania myślenia wizualnego w procesie przyswajania informacji z perspektywy osób, które mają doświadczenie w stosowaniu takiego sposobu przekazywania treści: przede wszystkim trenerów i szkoleniowców oraz nauczycieli (w tym akademickich). Ich doświadczenia pokazują, że zasadniczo wykorzystanie ręcznie wykonanych wizualizacji w procesie przekazywania wiedzy umożliwia szybsze i łatwiejsze zapamiętywanie wśród odbiorców – zdaniem praktyków grafiki pełnią funkcję kotwicy w pamięci. Na skuteczność przekazywania wiedzy wpływa także fakt, że dzięki wykorzystaniu elementów ręcznych grafik przekaz jest bardziej atrakcyjny dla odbiorców, a równocześnie skraca dystans między odbiorcami a nadawcą. Źródło: badanie DBA CZIiTT PW

24 Insights "They make for the greater long-term effectiveness than linear notes. After a few weeks, the picture helps to remind the location of items more easily than a written note. " "It was authentic and people liked it. It stayed in their memory." "People are curious about what will happen next - it is much easier to focus their attention with that rather than with a traditional PowerPoint or even a written flip." Source: Research by DBA CZIiTT PW, Poland

25 Challenges „The more complex the previously prepared flipcharts, the less chance people can remember. If I draw live, they remember what I say.” „Drawing sometimes can serve as a camouflage - no one knows what I mean.” „Some time ago I prepared graphic recording for one of doctors lecturing about sexuality. Although she spoke very interestingly, instead o f listening to her, most of the participants looked at the GR and me. They were very curious how I would draw what she described.” Source: Research by DBA CZIiTT PW, Poland

26 SUMMARY Explainer Video Source: Research by DBA CZIiTT PW, Poland

27 SUMMARY Source: Research by DBA CZIiTT PW, Poland

28 SUMMARY text film film text Source: Research by DBA CZIiTT PW, Poland

29 SUMMARY Source: Research by DBA CZIiTT PW, Poland

30

31 Please Notice  Sketchnoting by

32


Pobierz ppt "Myślenie wizualne - skuteczność i obszary zastosowań"

Podobne prezentacje


Reklamy Google