Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
działalności naukowej
Ewaluacja jakości działalności naukowej
2
WYMOGI EWALUACJI Zatrudnienie co najmniej 12 pracowników prowadzących działalność naukową w danej dyscyplinie, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, wedle stanu na koniec ostatniego roku danego okresu ewaluowanego Pod uwagę brane są osiągnięcia wszystkich pracowników prowadzących działalność naukową w ramach dyscypliny
3
KRYTERIA EWALUACJI Kryterium I - poziom naukowy lub artystyczny prowadzonej działalności naukowej artykuły naukowe opublikowane w czasopismach naukowych i w recenzowanych materiałach z międzynarodowych konferencji; monografie naukowe, redakcje naukowe monografii i autorstwo rozdziałów w takich monografiach; patenty na wynalazki, prawa ochronne na wzory użytkowe. Kryterium II - efekty finansowe badań naukowych i prac rozwojowych projekty obejmujące badania naukowe lub prace rozwojowe finansowane w trybie konkursowym przez instytucje zagraniczne lub organizacje międzynarodowe, a także przez NCN, NCBR oraz w ramach NPRH; komercjalizacja wyników badań naukowych, prac rozwojowych lub know-how; usługi badawcze na zlecenie podmiotów nienależących do systemu SzWiN; Kryterium III - wpływ działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki na podstawie opisów udowadniających związek między badaniami a funkcjonowaniem administracji, ochroną zdrowia, kulturą, itp.
4
WAGA KRYTERIÓW
5
PUBLIKACJE - ARTYKUŁY
6
PUBLIKACJE - MONOGRAFIE
7
KRYTERIUM III Nowy model ewaluacji wprowadza do systemu nowe kryterium oceny jakości działalności naukowej: wpływ działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki. Kryterium opiera się o studium indywidualnych przypadków, która pozwala na rzetelny pomiar i jego ocenę. Metoda ta została sprawdzona w Wielkiej Brytanii, gdzie od 2014 r. w ramach Research Evaluation Framework ewaluuje się w ten sposób oddziaływanie działalności badawczo-rozwojowej Wyszukiwarkę zgłoszonych opisów wspływu (z podziałem na dyscypliny) można znaleźć pod adresem:
8
Czasopisma naukowe
9
WSPARCIE DLA CZASOPISM NAUKOWYCH
(WCN) Uczestnictwo w programie WCN zapewnia: uwzględnienie czasopisma na przygotowywanej przez MNiSW liście czasopism punktowanych z oceną min. 20 punktów; dofinansowanie działań mających na celu podwyższenie poziomu funkcjonowania czasopisma oraz jego umiędzynarodowienie. Program WCN z założenia ma prowadzić do indeksowania czasopisma w bazie Scopus.
10
CZASOPISMA KUL W PROGRAMIE WCN
Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne Linguistics Beyond And Within (LingBaW) Quêtes littéraires Review of European and Comparative Law Studia Nauk Teologicznych PAN Studia Prawnicze KUL Studia z Prawa Wyznaniowego Teka Komisji Polsko-Ukraińskich Związków Kulturowych PAN Vox Patrum Zeszyty Naukowe KUL
11
PROGRAM MNISW „DZIAŁALNOŚĆ UPOWSZECHNIAJĄCA NAUKĘ” (DUN)
Uczestnictwo w programie zapewnia dofinansowanie działań mających na celu podwyższenie poziomu funkcjonowania czasopisma oraz jego umiędzynarodowienie. Czasopisma KUL w programie DUN: Archiwa Biblioteki i Muzea Kościelne Teologia w Polsce The Biblical Annals Verbum Vitae Vox Patrum
12
UMOWA POMIĘDZY KUL A TN KUL NA WSPÓŁWYDAWANIE CZASOPISM
Umowa reguluje wzajemne relacje w zakresie wspólnego wydawania czasopism naukowych przez Uniwersytet oraz Towarzystwo Naukowe KUL. Podstawowe warunki współpracy: uznanie równych udziałów (50% : 50%) stron umowy we własności autorskich praw majątkowych współwydawanych czasopism; aktualny wkład KUL i TN KUL we współwydawanie czasopism kształtuje się w proporcji 60% : 40% i zostanie wyrównany w ciągu najbliższych 2 lat.
13
CZASOPISMA OBJĘTE UMOWĄ Z TN KUL
Czasopisma indeksowane w bazach Scopus lub Web of Science oraz czasopisma zakwalifikowane do programu WCN: Roczniki Filozoficzne Roczniki Humanistyczne Roczniki Psychologiczne Roczniki Pedagogiczne Studia Norwidiana Studia Polonijne
14
CZASOPISMA OBJĘTE UMOWĄ Z TN KUL
Czasopisma uwzględnione w umowie z zastrzeżeniem, że w ciągu 2 lat wejdą do bazy Scopus: Kościół i Prawo Roczniki Kulturoznawcze Roczniki Nauk Prawnych Roczniki Teologiczne
15
Reforma administracji wydziałowej
16
REFORMA ADMINISTRACJI WYDZIAŁOWEJ
Przyjęto następujące założenia: Uniwersytet funkcjonuje w ramach trzech procesów: naukowego, dydaktycznego i obsługi studenta. Struktura administracji wydziałowej winna odnosić się do wsparcia ww. procesów. Dla dyscyplin podlegających ewaluacji jakości działalności naukowej na Wydziałach tworzy się odrębne Instytuty, a dla dyscyplin nieparametryzowanych jeden instytut na danym wydziale. Każdy Instytut ma swojego sekretarza, który wspiera proces naukowy na wydziale. Ośrodki badawcze włącza się w struktury instytutów parametryzowanych, zgodnie z dyscypliną. Obsługę Kolegium MISHuS prowadzi administracja Wydziału Filozofii.
17
REFORMA ADMINISTRACJI WYDZIAŁOWEJ
Przyjęto następujące założenia (cd.): Na wydziałach, na których istniała będzie więcej niż jedna dyscyplina parametryzowana (więcej niż jeden instytut) powołuje się prodziekana ds. studenckich oraz prodziekana ds. kształcenia. Na wydziałach, na których istniała będzie jedna dyscyplina parametryzowana (jeden instytut), powołuje się jednego prodziekana ds. kształcenia i spraw studenckich, przy czym na wydziałach, gdzie studiuje mniej niż 150 studentów (nie włączając studentów z kierunków wygaszanych) i w ramach prowadzonych kierunków funkcjonuje mniej niż 5 programów studiów, nie powołuje się prodziekana.
18
REFORMA ADMINISTRACJI WYDZIAŁOWEJ
Przyjęto następujące założenia (cd.): W odniesieniu do liczby pracowników administracji przyjęto następujące zasady: na 1 sekretarza instytutu przypada ok. 60 etatów nauczycieli akademickich, na 1 sekretarza kierunków przypada 6 programów studiów, a na 1 stanowisko ds. obsługi studenta przypada ok. 400 studentów. Pracownicy administracji podlegają odpowiednio Dziekanowi, prodziekanom i dyrektorom instytutów. Znosi się funkcję kierownika dziekanatu, tworzy się natomiast stanowisko sekretarza wydziału koordynującego pracę.
19
Szkoła doktorska
20
SZKOŁA DOKTORSKA Kształci doktorantów w 11 dyscyplinach: filozofia, historia, językoznawstwo, literaturoznawstwo, nauki o sztuce, nauki prawne, nauki socjologiczne, nauki teologiczne, pedagogika, prawo kanoniczne, psychologia. Program kształcenia w szkole doktorskiej obejmuje dwie ścieżki językowe do wyboru przez doktoranta: polską lub angielską. Rekrutacja do szkoły doktorskiej odbywa się w dwóch trybach: 1) rekrutacja zwykła – na miejsca w ramach limitu finansowanego z subwencji; 2) rekrutacja specjalna – na miejsca finansowane w oparciu o środki zewnętrzne – odbywa się w terminie określonym przez rektora, dostosowanym do decyzji o przyznaniu finansowania.
21
REKRUTACJA Limit miejsc na rok 2019/2020 w rek. zwykłej wynosi 33 i dzieli się na: 1/3 limitu miejsc zgodnie z listą rankingową, niezależnie od dyscypliny; 2/3 limitu miejsc jest obsadzana według parytetu dyscyplin. Rekrutacja odbywa się w drodze konkursu, na który składają się: ocena projektu badawczego - 50% wyniku; ocena dorobku publikacyjnego - 20% wyniku; uczestnictwo w grantach badawczych - 10% wyniku; rozmowa kwalifikacyjna (w języku obcym) - 20% wyniku.
22
DYREKTOR i RADA SZKOŁY Jedna szkoła doktorska, którą kieruje dyrektor.
Dyrektor przewodniczy radzie szkoły. Zadania dyrektora to: nadzór nad funkcjonowania szkoły; dbałość o warunki do prowadzenia kształcenia i działalności naukowej; ustalanie harmonogramu oceny śródokresowej; ustalanie obsady kadrowej; współpraca z otoczeniem; przygotowywanie raportu samooceny szkoły. Do zadań Rady szkoły doktorskiej należy m.in.: określanie kierunków rozwoju; opracowywanie zasad konkursowego trybu rekrutacji; opracowywanie programu kształcenia; opiniowanie kwalifikacji nauczycieli; określanie kryteriów dla promotorów; wyznaczanie promotora lub promotorów; powoływanie komisji przeprowadzającej ocenę śródokresową.
23
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE Osoby, które rozpoczęły studia doktoranckie przed rokiem akademickim 2019/2020 realizują je na dotychczasowych zasadach, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. Nadzór nad studiami doktoranckimi, prowadzonymi w Uniwersytecie w okresie od dnia 1 października 2019 r. do dnia 31 grudnia 2023 r. sprawuje dziekan z wydziału, na którym były prowadzone dotychczas te studia. Kierownicy studiów doktoranckich powołani na podstawie dotychczasowych przepisów pełnią swoją funkcję do dnia 31 grudnia 2023 r., chyba że wcześniej zostaną odwołani przez Rektora lub kierowane przez nich studia doktoranckie ulegną wygaszeniu.
24
Ranking Perspektywy
25
ZALECENIA Co zrobić by poprawić wynik KUL w rankingu:
Podjęcie wysiłku w celu zwiększenia liczby publikacji pracowników KUL w najlepszych międzynarodowych czasopismach naukowych oraz w renomowanych wydawnictwach Zadbanie o rzetelność i kompletność danych przekazywanych do Zintegrowanego Systemu Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym POL-on Dokonanie strategicznego wyboru: 1) Czy Uniwersytet przyjmuje wszystkich kandydatów na studia, bez względu na ich poziom? 2) Czy KUL otwiera nowe kierunki studiów, często jedynie na I stopniu, bez podjęcia towarzyszących im badań naukowych – jak to czyni wiele uczelni prywatnych, czy też opowiada się za ścisłym powiązaniem kształcenia do badań naukowych?
26
ZALECENIA Co zrobić by poprawić wynik KUL w rankingu (cd.):
Zdobycie nowych uprawnień do nadawania stopni naukowych doktora i doktora habilitowanego. Wykorzystanie potencjału KUL, w tym specyfiki Lublina, w celu wzmocnienia umiędzynarodowienia Uniwersytetu. Muszą łączyć się z tym wysiłki na rzecz uzyskania dla prowadzonych kierunków studiów akredytacji i certyfikatów międzynarodowych. Określenie osób odpowiedzialnych za podniesienie jakości badań naukowych i kształcenia wraz z przynależnymi uprawnieniami.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.