Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Edukacja młodzieży na temat zagrożeń związanych z używaniem nowych narkotyków. Teresa Krasnowska edukator promocji zdrowia i edukacji prozdrowotnej.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Edukacja młodzieży na temat zagrożeń związanych z używaniem nowych narkotyków. Teresa Krasnowska edukator promocji zdrowia i edukacji prozdrowotnej."— Zapis prezentacji:

1 Edukacja młodzieży na temat zagrożeń związanych z używaniem nowych narkotyków.
Teresa Krasnowska edukator promocji zdrowia i edukacji prozdrowotnej MEN , ekspert PaT, prezes Jarosławskiego Stowarzyszenia Oświaty i Promocji Zdrowia, koordynator rejonowy Podkarpackiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie Konferencja „DOPALACZE DLACZEGO TAK NIEBEZPECZNE” - Rzeszów, 4 listopada 2016r.

2 Adresaci Uczniowie Szkoła podstawowa klasy 5-6 Gimnazjum
Szkoła ponadgimnazjalna

3 Inni adresaci : Nauczyciele Inni pracownicy szkoły Rodzice
Członkowie organizacji pozarządowych współpracujących z młodzieżą

4 Cela edukacji adresowanej do młodych ludzi :
dostarczenie wiedzy dotyczącej zagrożeń wynikających z używania dopalaczy, dostarczenie informacji o czynnikach ryzyka sięgania po dopalacze, dostarczenie informacji o czynnikach chroniących przed kontaktem z dopalaczami, wskazanie miejsc uzyskania pomocy,

5 Cele edukacji kierowanej do dorosłych:
dostarczenie informacji o nowych trendach w zakresie środków uzależniających stosowanych przez młodzież, dostarczenie informacji o objawach stosowania dopalaczy i skutkach zdrowotnych, dostarczenie informacji o czynnikach ryzyka i czynnikach chroniących przed kontaktem z dopalaczami, wyrabianie przekonania o konieczności wspierania własnych dzieci i empatii w kontakcie z nimi, zachęcenie do podjęcia współpracy w celu ochrony młodzieży przed kontaktem z dopalaczami, budowanie koalicji anty - dopalaczowych w środowisku lokalnym, wskazanie miejsc możliwych do uzyskania pomocy,

6 Zagrożenia : brak pogłębionej diagnozy,
niewłaściwy dobór narzędzi edukacyjnych, nudny przekaz, nadmierne straszenie, wyrobienie przekonania o powszechności zjawiska, pobudzenie zainteresowania nowymi narkotykami,

7 EDUKACJA CELOWANA dobrze przygotowana w oparciu o diagnozę,
interaktywna, gwarantująca poszanowanie osób edukowanych i edukatorów, bazująca na rzetelnej wiedzy, obalająca mity i stereotypy myślenia, dająca możliwość poszerzenia w oparciu o wskazanie źródeł,

8 Motywy sięgania po nowe narkotyki przez młodych ludzi :
ciekawość , nuda, zainteresowanie eksperymentowaniem wynikające z etapu rozwojowego, gotowość do przeżywania coraz bardziej niecodziennych wrażeń nakręcana przekazem wyobraźni, mediów społecznościowych, gier komputerowych itp. próba rozwiązania problemów szkolnych lub domowych, samotność, dostępność , możliwość podwyższenia swojej pozycji w środowisku rówieśniczym, chęć bycia gwiazdą, lęk przed odrzuceniem ze strony kolegów, możliwość zdobycia dodatkowych środków finansowych, brak ugruntowanych wartości etycznych, przekonanie o niewielkich konsekwencjach prawnych, …………………………………………………

9 Czynniki zwiększające atrakcyjność dopalaczy dla młodych ludzi:
brak zainteresowania ze strony dorosłych, świadomość bezkarności, brak współpracy w środowisku wychowawczym, kiepskie relacje z rodzicami, rodzeństwem, kolegami, niewłaściwy klimat społeczny w szkole lub w domu, brak poczucia własnej wartości, nadmierne wymagania, poczucie przeciążenia obowiązkami, bagatelizowanie problemu ze strony środowiska, mity i stereotypy , nadmierne zainteresowanie mediów , nagłaśnianie ekscesów, brak rzetelnej wiedzy na temat skutków zdrowotnych i społecznych, negatywne wzorce w środowisku, pogoń za nowym i nieznanym, brak dobrej oferty zagospodarowania czasu wolnego, brak regularnych praktyk religijnych, kryzys wartości, brak zaangażowania w działania społeczne,

10 Czynniki chroniące : bliskie serdeczne relacje w domu i szkole,
poczucie bycia kimś ważnym i kochanym, posiadanie ugruntowanych wartości etycznych, zaufanie i przekonanie o możliwości uzyskania wsparcia ze strony rodziców, nauczycieli i innych osób, zdrowie rozumiane jako wielka wartość, posiadanie autorytetów, konkretne plany życiowe, zainteresowania nauką i posiadanie pasji, hobby, czynne uprawianie sportu i rekreacji, zaangażowanie w wolontariat, dobrze zagospodarowany czas wolny, regularne praktyki religijne, wiarygodni dorośli w otoczeniu, wysokie wymagania wobec siebie, umiejętność odnoszenia sukcesów i przeżywania porażek, przekonanie o tym, że można osiągnąć sukces bez wspomagania się substancjami chemicznymi, ale własną pracą, Odpowiedzialność, asertywność, niechęć do łamania prawa, obawa przed konsekwencjami zdrowotnymi i prawnymi wynikającymi ze stosowania środków uzależniających,

11 Propozycje programów adresowych do młodzieży:
Ośrodek Rozwoju Edukacji : Scenariusze zajęć profilaktycznych : Zagrożenia związane z używaniem dopalaczy Dopalacze – mówię „nie”. Dorota Macander scenariusz na zajęcia w kl V-VI szkoły podstawowej Dopalacze?- nie ryzykuję . Elżbieta Stawecka scenariusz na zajęcia w gimnazjum Dopalacze- nie używam Dorota Macander scenariusz na zajęcia w szkole ponadgimnazjalnej Dopalacze- nowe zagrożenie. Anna Borkowska, Joanna Szymańska scenariusz na spotkanie z rodzicami Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii Krzysztof Wojcieszek : Smak życia czyli debata o dopalaczach scenariusze zajęć profilaktycznych dla młodzieży Program Przeciwdziałania Przyjmowaniu Substancji Uzależniających przez Uczniów „Unplugged” opracowany został w ramach międzynarodowego programu EU-Drug Abuse Prevention (EU DAP) finansowanego przez Komisję Europejską. Skuteczność programu w odniesieniu do rozwiązania problemu używania substancji psychoaktywnych została potwierdzona w badaniach ewaluacyjnych przeprowadzonych w latach

12 Dziękuję za uwagę

13


Pobierz ppt "Edukacja młodzieży na temat zagrożeń związanych z używaniem nowych narkotyków. Teresa Krasnowska edukator promocji zdrowia i edukacji prozdrowotnej."

Podobne prezentacje


Reklamy Google