Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Język C++ Typy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Język C++ Typy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego."— Zapis prezentacji:

1 Język C++ Typy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego Matuszyka

2 Typy Każda nazwa zanim zostanie użyta musi zostać zdefiniowana (w dowolnym momencie, ale przed jej użyciem). Obiekty różnych typów zajmują w pamięci komputera w różną objętość, różnie też można z nimi postępować. Stąd konieczność podania typu obiektu. Składnia definicji: typ nazwa_zmiennej; typ nazwa1, nazwa2, nazwa3;

3 fundamentalne (jakby najbardziej podstawowe)
Typy w C++ TYPY: fundamentalne (jakby najbardziej podstawowe) złożone (wykorzystujące typ fundamentalny) TYPY: wbudowane (standardowe wyposażenie języka C++) definiowane przez użytkownika (wymyślane przez programistę)

4 Typy fundamentalne bool char, signed char
NAZWA BAJTY ZAKRES WARTOŚCI bool 1 {true, false} char, signed char -128 do 127 unsigned char 0 do 255 wchar_t 2 0 do __int8, signed __int8 unsigned __int8 short int, signed short int, short, signed short, __int16, signed __int16 do unsinged short int, unsigned short, unsigned __int16 int, signed int, __int32, signed __int32 4 do unsigned int, unsigned __int32 0 do long int, signed long int, long, signed long, int, __int32, signed __int32 unsigned long int, unsigned long, unsigned __int32 long long int, long long, signed long long int, signed long long, __int64, signed __int64 8 do unsigned long long int, unsigned long long, unsigned __int64 0 do float ±3,4E±38 double ±1,7E±308 long double

5 Typy złożone Operatory umożliwiające tworzenie typów złożonych to: [] tablica obiektów danego typu * wskaźnik do pokazywania na obiekty danego typu () funkcja zwracająca wartość danego typu & referencja obiektu danego typu

6 Referencja int a; a

7 Referencja int a; int &b=a;
Referencja musi być zainicjalizowana l-wartością! Zapisy: int &b; int &b=2; spowodują błąd kompilacji. a, b

8 Typ void Typ void jest również typem fundamentalnym. Nie można zdefiniować obiektu typu void. Typ void może występować tylko w deklaracjach typów złożonych: void funkcja(); void *wskaźnik; void tablica[5]; void &referencja=obiekt;

9 Zakres ważności nazwy obiektu i czas życia obiektu.
Czas życia obiektu to okres od momentu, gdy zostaje od zdefiniowany do momentu, gdy przestaje istnieć. Zakres ważności nazwy obiektu to fragment programu, w którym nazwa obiektu jest znana, czyli obiekt jest dostępny. Obiekt może istnieć (żyje) ale nie jest dostępny (jesteśmy poza zakresem ważności jego nazwy)

10 Zakres ważności nazwy lokalny blok funkcji obszar pliku obszar klasy (struktury) zakres zdefiniowany przez przestrzeń nazw

11 Zakres lokalny int main() { ... int a; ... //tu obiekt jest dostępny } ... //tu już nie

12 Zakres bloku funkcji void funkcja() { ... goto etykieta; etykieta: }

13 Zakres obszaru pliku int a; int main() { ... } void funkcja()

14 Zakres zdefiniowany przez przestrzeń nazw
#include<iostream> using namespace std; namespace moja { int a; } int main() a=1; moja::a=1; cout<<moja::a<<endl; BŁĄD zmienna a nie istnieje 1

15 Zakres zdefiniowany przez przestrzeń nazw
#include<iostream> using namespace std; namespace moja { int a; } using namespace moja; int main() a=1; cout<<a<<endl; 1

16 Zakres zdefiniowany przez przestrzeń nazw
#include<iostream> using namespace std; namespace moja{int a;} using namespace moja; int main() { a=1; cout<<a<<endl; int a=2; cout<<moja::a<<endl; } 1 2 1

17 Zakres zdefiniowany przez przestrzeń nazw
#include<iostream> using namespace std; namespace moja1{int a;} namespace moja2{double a;} using namespace moja1; using namespace moja2; int main() { a=1; moja1::a=1; cout<<moja1::a<<endl; } BŁĄD kompilator nie wie do której zmiennej się odwołujemy Tu jest OK 1

18 Zakres zdefiniowany przez przestrzeń nazw
#include<iostream> using namespace std; namespace moja { int a; double b; } using moja::a; int main() a=1; moja::b=1.5; cout<<a<<endl<<moja::b<<endl;

19 Zakres zdefiniowany przez przestrzeń nazw
#include<iostream> using namespace std; int main() { cout<<"Hello\n"; } #include<iostream> int main() { std::cout<<"Hello\n"; }

20 Zakres zdefiniowany przez przestrzeń nazw
#include<iostream> int main() { int cout=2; std::cout<<cout; } #include<iostream> using namespace std; int main() { int cout=2; cout<<cout; } 2

21 1 2 1 2 3 1 2 1 Zasłanianie nazw #include<iostream>
using namespace std; int i=1; int main() { cout << i << endl; int i=2; cout << ::i << endl;{ int i=3; cout << ::i << endl;} cout << ::i << endl; int i=4; } 1 2 1 2 3 1 2 BŁĄD REDEFINICJA 1

22 Zasłanianie nazw #include<iostream> using namespace std;
int i=1; int main() { cout << i << endl; int i=2; cout << ::i << endl;{ int i=3; cout << ::i << endl;} cout << ::i << endl; int i=4; }

23 Zmienne lokalne #include<iostream> using namespace std; int main() { for (int i=0; i<5; i=i+1) cout<<i<<endl; } 1 2 3 4 BŁĄD

24 Zmienne lokalne #include<iostream> using namespace std; int main() { int i; for (i=0; i<5; i=i+1) cout<<i<<endl; } 1 2 3 4 5

25 BŁĄD Specyfikator const
Specyfikator const zmienia zwykłą definicję tak, że jest to teraz definicja obiektu stałego, np.: const double pi = 3.14; Obiekty stałe można tylko inicjalizować, nie można wykonać przypisania! const int a; a=5; BŁĄD

26 Specyfikator register
Specyfikator register używany jest do definiowania obiektów, do których chcemy mieć bardzo szybki dostęp. register jest sugestią dla kompilatora aby zmienną umieścił w rejestrze procesora. register int i; Zmienna umieszczona w rejestrze nie ma adresu! Odwołanie się do adresu takiej zmiennej spowoduje przeniesienie jej do pamięci i zwrócenie jej adresu.

27 Specyfikator volatile
Specyfikator volatile zmienia zwykłą definicję tak, że jest to teraz definicja obiektu, którego wartość może się zmienić bez wiedzy kompilatora, np.: volatile double a;

28 typedef int odleglosc;
Instrukcja typedef Instrukcja typedef pozwala na nadanie dodatkowej nazwy już istniejącemu typowi, np.: typedef int odleglosc; Definicja odleglosc a; odpowiada definicji int a;

29 enum nazwa_typu {lista wyliczeniowa};
Typ wyliczeniowy enum Jest typem całkowitoliczbowym. Do obiektu takiego typu można podstawić jedynie wartość określoną na liście wyliczeniowej. Definicja enum nazwa_typu {lista wyliczeniowa};

30 Oba przypisania generują błąd
Typ wyliczeniowy enum #include<iostream> using namespace std; int main() { enum miesiac {sty=1,lut,mar,kwi,maj,cze,lip,sie,wrz,paz,lis,gru}; miesiac M; M=lut; M=3; M=ala; cout<<M<<endl; } Definicja typu enum Definicja obiektu Przypisanie wartości 2 Oba przypisania generują błąd

31 Typ wyliczeniowy enum int a=1,b=2,c=3,d=4,e=5,f=6,g=7,h=8,i=9,j=10; Co jest równoznaczne z: enum {a=1,b,c,d,e,f,g,h,i,j};

32 Prezentacja udostępniona na licencji Creative Commons: Uznanie autorstwa, Na tych samych warunkach 3.0. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz autorów. Zezwala się na dowolne wykorzystywanie treści pod warunkiem wskazania autorów jako właścicieli praw do prezentacji oraz zachowania niniejszej informacji licencyjnej tak długo, jak tylko na utwory zależne będzie udzielana taka sama licencja. Tekst licencji dostępny jest na stronie:


Pobierz ppt "Język C++ Typy Łukasz Sztangret Katedra Informatyki Stosowanej i Modelowania Prezentacja przygotowana w oparciu o materiały Danuty Szeligi i Pawła Jerzego."

Podobne prezentacje


Reklamy Google