Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Statystyka i Demografia
Wprowadzenie do badań statystycznych Podstawowe definicje i twierdzenia Rachunku Prawdopodobieństwa Krzysztof Regulski, WIMiIP, KISiM, B5, pok. 408
2
Plan Znaczenie i rola statystyki matematycznej we współczesnych badaniach naukowych. Podstawowe pojęcia w statystyce Wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa: Zdarzenia, przestrzeń zdarzeń. KISIM, WIMiIP, AGH
3
Treści Badania statystyczne; Podstawowe pojęcia. Statystyka opisowa miary położenia, miary zmienności, asymetrii i koncentracji, reprezentacja graficzna danych. Szeregi. Elementy rachunku prawdopodobieństwa: interpretacja zdarzeń, prawdopodobieństwo – podstawowe twierdzenia. Zmienne losowe, ich rozkłady i parametry rozkładu. Techniki wnioskowania statystycznego: estymacja i estymatory, weryfikacja hipotez statystycznych, testy statystyczne parametryczne i nieparametryczne. Analiza struktury zbiorów danych. Dopasowanie rozkładu empirycznego do teoretycznego. Analiza wariancji. Szukanie i badanie zależności. Podstawy korelacji i regresji: pojęcia podstawowe, korelacje cząstkowe, korelacje nieparametryczne, funkcje regresji. Ocena dopasowania funkcji do danych. Podstawowa wiedza o procesach stochastycznych.
4
Znaczenie i rola statystyki matematycznej
Statystyka pozwala wydobyć wiedzę z chaosu (z danych szczegółowych) Stale posługujemy się statystyką, np. uogólniając sądy Zarabiamy mniej niż w innych krajach UE Dłużej żyjemy Częściej chorujemy Stosujemy pojęcia statystyczne w języku potocznym: Przeciętny konsument Podwyżka energii pociąga za sobą wzrost cen żywności KISIM, WIMiIP, AGH
5
„kłamstwo, łgarstwo, statystyka”
Skąd wynika zła opinia o statystyce ? Hermetyczna i trudna terminologia, Brak wiedzy na temat metod statystycznej analizy, które chronią przed skutkami niepewności wynikającej z przypadkowości, ze współdziałania wielu czynników i umożliwiają podejmowanie najlepszych decyzji w warunkach niepewności Niepoprawne (świadome) stosowanie statystyki dla osiągania ściśle określonych celów np. politycznych – czarne praktyki, manipulacja KISIM, WIMiIP, AGH
6
Londyn, 1710r. John Arbuthnot: od 82 lat w Londynie rodzi się więcej chłopców, niż dziewczynek… przypadek, czy tendencja? Sformułowanie hipotezy zerowej H0 : w Londynie rodzi się tyle samo kobiet co mężczyzn; pCH = pDZ = ½ Gdyby tak było, prawdopodobieństwo tego, że przez 82 lata rodziliby się głównie chłopcy wynosiłoby: czyli zero, a po przecinku 23 zera, a potem czwórka… KISIM, WIMiIP, AGH
7
Karl Pearson, 1857-1936; Ronald Fisher, 1890-1962;
Test statystyczny możemy zdefiniować jako procedurę pozwalającą na obliczenie prawdopodobieństwa otrzymania danego wyniku w eksperymencie, przy założeniu że prawdziwa jest hipoteza zerowa. Zajmował się ilościowym podejściem do problemów m.in. biologicznych. Twórca współczynnika korelacji liniowej Pearsona Fisher był jednym z twórców nowoczesnej statystyki matematycznej, zajmował się metodami weryfikacji hipotez. Stworzył statystyczną metodę największej wiarygodności, analizę wariancji (ANOVA) oraz liniową analizę dyskryminacyjną. KISIM, WIMiIP, AGH
8
Kanon jedynej różnicy schematy wnioskowania indukcyjnego: kanony Milla (1843r.) pozwalają ustalić związki przyczynowe między występowaniem zjawisk różnego rodzaju „jeżeli dane zjawisko ma miejsce tylko w jednej z dwóch sytuacji, a sytuacje te różnią się tylko jedną z cech, to zjawisko to jest skutkiem lub przyczyną wystąpienia tej cechy” KISIM, WIMiIP, AGH
9
„jeśli fakty nie potwierdzają teorii, tym gorzej dla faktów”
Falsyfikacja idealizm ontologiczny; co jest rozumne, jest rzeczywiste, a co jest rzeczywiste, jest rozumne „jeśli fakty nie potwierdzają teorii, tym gorzej dla faktów” Nawet jeśli będziemy mieli zbiór miliona faktów potwierdzających daną teorię, może się w każdej chwili zdarzyć, że ktoś zarejestruje fakt nr milion jeden, który nie będzie z teorią zgodny. „Teoria naukowa jest jak słup wbity w ruchomy piasek, na którym buduje się całą konstrukcję, gdy słup zgnije albo się zawali pod naporem faktów, trzeba go zastąpić nowym” KISIM, WIMiIP, AGH
10
Podstawowe pojęcia Populacja i próba statystyczna Badania statystyczne Cechy statystyczne, rodzaje cech i stosowane skale ich pomiaru Dane statystyczne i ich wstępne opracowanie
11
Populacja i próba statystyczna
Populacja jest to zbiór wszystkich elementów reprezentujących analizowany problem (zjawisko). Może być zbiorem skończonym, przeliczalnym lub nieprzeliczalnym. Próba statystyczna – to podzbiór właściwy elementów badanej populacji, będący podstawą wnioskowania statystycznego o populacji.
12
Podstawowe cele badań statystycznych i statystycznej analizy zbiorów danych
Badanie struktury populacji, reprezentowanej przez zbiór (danych) wartości wybranych cech (zmiennych) i jej wizualizacja w postaci rozkładów tych zmiennych bądź charakterystyka przy zastosowaniu parametrów statystyki opisowej. Odkrywanie i określanie (charakteru, siły, kierunku) zależności występujących w zbiorach danych reprezentujących różne cechy badanych obiektów, zjawisk, procesów. Wnioskowanie statystyczne – weryfikacja hipotez.
13
Badania statystyczne - rodzaje
Badania pełne obejmują wszystkie elementy populacji, np. na przeglądzie uzębienia danego pacjenta można określić dokładną liczbę zębów i ich stan Badania częściowe – badania elementów próbki statystycznej, mają szerokie zastosowania i są: konieczne w przypadku populacji nieskończonej, stosowane w populacjach skończonych bardzo licznych stosowane w przypadkach badań niszczących
14
Badania statystyczne – próby losowe
Losowy dobór próby polega na tym, że o fakcie znalezienia się poszczególnych elementów populacji w próbie decyduje przypadek. Jest to taki sposób wyboru przy którym spełnione są następujące dwa warunki; każda jednostka populacji ma dodatnie, znane prawdopodobieństwo znalezienia się w próbie istnieje możliwość ustalenia prawdopodobieństwa znalezienia się w próbie dla każdego zespołu elementów populacji
15
Wybór próby reprezentatywnej
Od próby wymaga się reprezentatywności, czyli aby z przyjętą dokładnością opisywała strukturę badanej populacji. O reprezentatywności decydują dwa czynniki: Liczebność (n) Sposób doboru grupy Wybór celowy: o przynależności do grupy decyduje badacz, stopień reprezentatywności zależy wyłącznie od jakości selekcji Wybór losowy: każdy element populacji ma jednakową szansę znalezienia się w próbie z takim samym prawdopodobieństwem, stopień reprezentatywności rośnie wraz ze wzrostem liczebności grupy. Stosowane są dwie techniki losowania: Losowanie niezależne (zwrotne) Losowanie zależne (bezzwrotne)
16
O źródłach błędów w badaniach statystycznych
Badania zawsze obciążone są błędami, zarówno pełne jak i częściowe, związanymi z: organizacją eksperymentu, niedokładnością pomiarową, przetwarzaniem wyników, w badaniach częściowych z niedokładnością odwzorowania struktury populacji w strukturę próbki
17
Cechy statystyczne i ich rodzaje
Cechy, którymi wyróżniają się jednostki wchodzące w skład zbiorowości, nazywa się cechami statystycznymi. Każda zbiorowość statystyczna ma dużo cech, wyboru cech dokonuje się na podstawie zakładanego celu badań. Należy wybierać takie cechy, które stanowią istotną własność badanego zjawiska Typy cech cechy jakościowe – niemierzalne (np. kolor, sprawny, niesprawny) cechy ilościowe – mierzalne to takie, które dadzą się wyrazić za pomocą jednostek miary w pewnej skali ( np. wzrost [cm], waga [kg], udział[%]).
18
Cecha mierzalna jest: Cechy mierzalne
ciągła, może przyjmować każdą wartość z określonego, skończonego przedziału liczbowego (np. odległość, ciężar, temperatura) dyskretna, skokowa przyjmuje wartości ze zbioru skończonego lub przeliczalnego (liczba zatrudnionych w zawodzie, liczba poległych) KISIM, WIMiIP, AGH
19
Skale pomiaru cechy Skala nominalna – klasyfikacja, podział na kategorie; dotyczy cech jakościowych, np. płeć. Skala porządkowa (rangowa) – porządkowanie lub uszeregowanie badanej zmiennej ze względu na nasilenie (np. mały, średni, duży; Męskość i kobiecość kultury przedsiębiorstwa) Skala przedziałowa (równomierna) – pozwala na określenie odległości pomiędzy jednostkami (równe interwały), umowny punkt zerowy (temperatura oC/ oF, iloraz inteligencji) Skala ilorazowa – stałe stosunki pomiarów (np. dwa razy więcej), zero absolutne, zero oznacza brak cechy: np. czas, długość, etc.
20
Dane jako wyniki badań Wyniki obserwacji i pomiarów mogą być wyrażone w postaci Tekstu (cechy jakościowe) Liczb całkowitych Przedziałów liczbowych Dane źródłowe zawierają się w: zbiorze, zbiorze uporządkowanym, zwanym szeregiem szczegółowym zbiorze podzielonym na klasy, zwanym szeregiem rozdzielczym
21
Opracowanie materiału statystycznego Szeregi statystyczne
Celem tych działań jest przejście od danych indywidualnych do danych zbiorowych. Materiał źródłowy należy odpowiednio posegregować i policzyć, w wyniku otrzymuje się tzw. tablice robocze. Klasyfikacja danych musi być przeprowadzona: w sposób rozłączny, jednostki o określonych cechach muszą być jednoznacznie przydzielone do poszczególnych klas W sposób zupełny, tzn. klasy muszą objąć wszystkie występujące cechy danej zbiorowość Technika zestawiania zależy od rodzaju skali pomiarowej
22
Szeregi statystyczne szczegółowe rozdzielcze czasowe Z cechą ilościową
Z cechą jakościową punktowe przedziałowe proste skumulowane proste skumulowane
23
Szereg szczegółowy Badana cecha przyjmuje niewielką liczbę jednostek (mała grupa) {x1, ,xn} Wartości porządkuje się Rosnąco x1< <xn lub Malejąco x1> >xn
24
Szereg czasowy, dynamiczny, chronologiczny
Otrzymuje się w wyniku grupowania typologicznego (wyodrębniającego różne jakościowo cechy) wariancyjnego (porządkującego zbiorowość przez łączenie w klasy jednostek mających odpowiednie wartości cech) gdy podstawą grupowania jest zmiana badanego zjawiska w czasie
25
Analiza zmian w czasie - budowa szeregu czasowego
26
Szereg rozdzielczy Przy budowie szeregu rozdzielczego wyróżnia się trzy etapy: Ustalenie liczby klas oraz wielkości przedziałów klasowych Przyporządkowanie danych przyjętym przedziałom klasowym Zliczanie liczby jednostek w każdej klasie Liczba klas k zależy przede wszystkim od liczby obserwacji n Stosowane bywają następujące wzory pomocne do szacowania liczby przedziałów budowanego szeregu rozdzielczego: k=1+3,322 log n lub
27
Szereg rozdzielczy prosty – analiza struktury wiekowej pacjentów
Numer klasy Granice przedziałów klasowych Środek przedziału Liczność klasy Częstość dolna górna LP a b xi ni ni/n 1 3 9 6 0,03 2 15 12 0,11 21 18 16 0,15 4 27 24 0,17 5 33 30 26 0,25 39 36 17 0,16 7 45 42 8 0,08 51 48 0,04 57 54 0,01 Suma 105
28
Histogram
29
Przykład zastosowania pakietu Statistica do analizy zapotrzebowania na energię
30
KISIM, WIMiIP, AGH
31
2016r. 2012r. Odsetek pracujących (skumulowane)
Struktura wynagrodzeń (netto) Liczba pracujących (skumulowane) Odsetek pracujących (skumulowane) Poniżej 1181 zł ok. 800 tys. osób 10% Poniżej 1423 zł ok. 1,44 mln 18% Poniżej 2776 zł ok. 5,2 mln osób 66% Poniżej 3549 zł ok. 6,4 mln osób 80,50% Ponad 3549 zł netto miesięcznie zarabia tylko 19,5% pracujących Ponad 7000 zł ok. 270 tys. osób 3,47% Ponad zł ok. 48 tys. osób 0,60% Ponad zł ok. 16 tys. osób 0,20% Źródło: opracowanie Bankier.pl na podstawie danych GUS *Dane w tabeli dotyczą ok. 8 mln osób zatrudnionych w gospodarce narodowej (sektor przedsiębiorstw plus sektor publiczny) 2016r. 2012r. KISIM, WIMiIP, AGH
32
KISIM, WIMiIP, AGH
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.