Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Programowanie I Rekurencja.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Programowanie I Rekurencja."— Zapis prezentacji:

1 Programowanie I Rekurencja

2 Wstęp - funkcje i dane rekurencyjne
Definicja: Mówimy, że funkcja lub typ danych są rekurencyjne, jeżeli w ich definicji następuje odwołanie do nich samych. Zwykle rekurencja powstaje z powodu definiowania danej wielkości przez samą siebie, np. znana funkcja silnia może być zdefiniowana matematycznie następująco (najpierw wykonujemy operacje w najbardziej zagnieżdżonych nawiasach): n*(n-1)*...*1=n*((n-1)*...*1) Jej odpowiednia definicja programowa jest następująca: silnia(n)= 1, gdy n=0 n*silnia(n-1) dla n>0 Natomiast rekurencyjny typ danych możemy określić następująco: rozważmy zbiór B+ wszystkich niepustych ciągów złożonych z elementów ustalonego alfabetu B. B+ może być określona następująco: jeśli b B, to <b>  B+, jeśli w B+ i b B, to w<b>  B+.

3 Wstęp Funkcje rekurencyjne pozwalają wyrazić nam w sposób jawny szczególny rodzaj złożenia czynności – tzw. złożenie rekurencyjne. Z takim rodzajem złożenia spotkaliśmy się już w semantyce instrukcji “while” i “do”. Dla instrukcji „while” możemy złożenie rekurencyjne zdefiniować następująco: void dopóki(int B) { if (B) { S; dopóki(B)} }

4 Wstęp a dla „do” Podobnie możemy postąpić dla instrukcji for.
void powtarzaj(int B) { S; if (B) powtarzaj(B); } Podobnie możemy postąpić dla instrukcji for.

5 Przykład – z iteracji -> rekurencja
#include <iostream> using namespace std; int pdo_while(int warunek) { int x; if (warunek) cout<<"x=";cin>>x; return x+pdo_while(x!=0); } else return 0; int main() cout<<"wynik:"<<pdo_while(1!=0)<<endl; system ("pause");

6 Wstęp Algorytmy zapisane za pomocą rekurencji są zapisywane bardzo prosto i zapisanie ich za pomocą czynności określanych iteracyjnie nie musi być łatwe. Przykłady zapisu znanych instrukcji za pomocą ich odpowiedników rekurencyjnych pokazują, że iterację można zapisać za pomocą rekurencji, natomiast odwrotna zasada nie jest prawdziwa. Przykładem takiej sytuacji mogą być algorytmy, w których realizacja wymaga rozwiązania za pomocą odpowiedniej, zmiennej w zależności od danych, ilości pętli iteracyjnych. Należy jednak dodać, że pochopne stosowanie rekurencji może powodować poważne kłopoty z pamięcią i należy szczególnie ostrożnie rozważać problem skończoności obliczeń.

7 Wstęp - rola stopu Co dla n<0?. Czy można to poprawić?
Np. procedura silnia, która może być zdefiniowana następująco: int silnia(int n) { if (n=0) return 1; else return n*silnia(n-1) } Co dla n<0?. Czy można to poprawić?

8 Wstęp - działanie rekurencji
Przykład: void p1(int n) { if (n>0) p1(n-1); cout <<n; } int main() p1(4); getch(); return 0; Wywołujemy p1(4), jaki wynik i dlaczego?

9 Wstęp - działanie rekurencji
Przykład void p2(int n) { cout <<n; if (n>0) p2(n-1); } int main() p2(4); getch(); return 0; Wywołujemy p2(4), jaki wynik?

10 Przykłady rekurencji - wyjściowe wzory

11 Wstęp - przykłady Sumujemy do napotkania 0 int suma() { int x;
cin>>x; if (x==0) return 0; else return suma()+x; } int main(int argc, char **argv) cout<<suma(); getch(); return 0;

12 Przykłady - silnia int silnia(int n) {
if (n>0) return n*silnia(n-1); else return 1; } int main() cout<<silnia(4); getch(); return 0;

13 Rekurencja - przykład Wzór: fibn=fibn-1+fibn-2, fib1=fib2=1
Implementacja int fib (int n) { if (n < 3 ) return (1); else return( fib(n-2) + fib(n-1)); }

14 Przykład – wieże Hanoi

15 Wieże Hanoi - rozwiązanie
Rozwiązanie iteracyjne jest bardzo trudne, a rozwiązanie rekurencyjne jest bardzo proste. Ideę rozwiązania można przedstawić następująco: Problem zdefiniujmy jako: Hanoi(n,'A','C','B'), tzn. przenieś krążki z 'A' na 'C' z wykorzystaniem ,'B', Przyjmując, że jest to trudny problem przenosimy: n-1 górnych krążków z 'A' na 'B' z wykorzystaniem 'C', ten problem jest zdefiniowany jako: Hanoi(n,'A','B','C'), pojedynczy krążek z 'A' przenosimy na 'C' – jest to proste zadanie, n-1 krążków z 'B' na 'C' z wykorzystaniem 'A', ten problem jest zdefiniowany jako Hanoi(n,'B','C','A').

16 Wieże Hanoi – implementacja i testowanie
#include <iostream> using namespace std; void Hanoi(int n, char a, char c, char b) { if (n>0) hanoi(n-1,a,b,c); cout<<a<<"->"<<c<<endl; hanoi(n-1,b,c,a); } int main() int n; cout<<"n=";cin>>n; Hanoi(n,'A','C','B'); system("pause"); return 0;

17 Rekurencja Przykład algorytmu, którego nie można zaimplementować za pomocą iteracji: Problem n-hetmanów: ustaw n-hetmanów na szachownicy o wymiarze nxn, tak by się wzajemnie nie szachowały. Idea algorytmu (algorytm z nawrotami): stawiamy hetmana na wybranym polu, następne hetmany dostawiamy tak, by się nie szchowały, jeśli to niemożliwe, to zdejmujemy ostatniego hetmana i powtarzamy dla innych pól. Przykład działania na tablicy.

18 Rekurencja Bardziej formalne rozwiązanie:
Stopniowa konstrukcja polega na tym, że znajdujemy reprezentację rozwiązania x postaci [x1,x2,...,xn] konstruując kolejno [x1], [x1,x2], [x1,x2,x3] itd. w ten sposób, że 1.każde przejście od [x1,...,xj] do [x1,...,xj,xj+1] jest prostsze niż obliczanie całego próbnego rozwiązania, 2.jeśli q jest predykatem charakteryzującym rozwiązanie, to musi zachodzić: j ((1<=j<=n)=>(q(x)=>q([x1,...,xj]) Warunek 2 oznacza, że aby otrzymać pełne i poprawne rozwiązanie musimy uzupełnić rozwiązanie częściowe tak, by spełniało ono kryterium poprawności. Jeżeli takie uzupełnienie nie jest w danym momencie możliwe, to odwołujemy pewne poprzednie uzupełnienia tego rozwiązania, czyli skracamy je do [x1,...,xi], gdzie i<j i próbujemy inne uzupełnienie. Takie powroty i próbowanie nowego rozwiązania nazywamy nawracaniem. Implementacja samodzielnie.

19 Wniosek Rozwiązania z poprzedniego slajdu nie da się zaimplementować za pomocą iteracji. Można rozwiązanie podać za pomocą rekurencji. Czyli są zadania, które można rozwiązać za pomocą rekurencji a nie można za pomocą iteracji – te zadania są związane ze zmienna liczbą pętli.


Pobierz ppt "Programowanie I Rekurencja."

Podobne prezentacje


Reklamy Google