Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Prawo finansów publicznych

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Prawo finansów publicznych"— Zapis prezentacji:

1 Prawo finansów publicznych
Środki publiczne Prawo finansów publicznych Środki publiczne (2)

2 Pobór od podatników i innych donatorów
Środki publiczne Transfer środków publicznych Podstawy prawne 1. Pobór od podatników i innych donatorów 2. Alokacja w budżecie ( od momentu przewłaszczenia na JSFP mają status środków publicznych) 3. Redystrybucja na zadania publiczne (dobra / usługi o charakterze zbiorowym, które nie mogą / nie powinny być finansowane przez sektor prywatny w drodze mechanizmów rynkowych) KONST 217/1 Środki finansowe na cele publiczne są gromadzone i wydatkowane w sposób określony w ustawie. UFP 42 / 1. Sposób gromadzenia środków publicznych z poszczególnych tytułów określają odrębne ustawy. UFP 44 / 1. Wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w: 1) ustawie budżetowej; 2) uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego; 3) planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych. Środki publiczne (2)

3 Środki publiczne - klasyfikacja
Podział wg doktryny Podział wg ustawy Dokąd trafiają? Państwowe Samorządowe Skąd płyną? Krajowe Zagraniczne Cel poboru? Zasadnicze (np. podatki) Uboczne (np. mandaty) Czy są zwracane? Bezzwrotne Zwrotne Czy jest kontrświadczenie? (tak) = Odpłatne Np. opłata skarbowa (nie) = Nieodpłatne Np. podatki Kiedy są pobierane? Zwyczajne Nadzwyczajne Stałe Sporadyczne Jakie są podstawy prawne ich poboru? Publicznoprawne Np. daniny Prywatno-gospodarcze np. dywidendy Środki publiczne A: Dochody publiczne B: Środki europejskie C: Przychody budżetowe D: Przychody JSFP Środki publiczne (2)

4 A: Dochody publiczne Na co są przeznaczane?
Skąd płyną? Daniny publiczne podatki, parapodatki, składki celowe (ZUS, KRUS, NFZ) Dochody z mienia publicznego Najem, dzierżawa, odsetki od lokat, dywidendy Dochody dobrowolne Spadki, zapisy, darowizny Inne dochody Odszkodowania uzyskane przez JSFP Kary, grzywny, mandaty Kwoty uzyskane z tytułu poręczeń i gwarancji (m.in. prowizje) Na co są przeznaczane? 1. Wydatki publiczne (zasada niefunduszowania) 2. Rozchody budżetowe Spłaty pożyczek i kredytów Wykup skarbowych papierów wartościowych Środki na udzielanie pożyczek i kredytów Płatności związane z udziałem Skarbu Państwa w instytucjach międzynarodowych Środki publiczne (2)

5 B: Środki europejskie Skąd płyną? Na co są przeznaczane? Budżet UE
Fundusze celowe UE EFTA (European Free Trade Association) Na co są przeznaczane? Wydatki publiczne (zasada funduszowania); Uwaga! Środki te podlegają odrębnemu traktowaniu niż środki krajowe (UFP 202 i nast.) Konkretny cel do sfinansowania ustalony przez donatora (UE) Określona procedura wydawania (pierwszeństwo umów międzynarodowych przed ustawami krajowymi) Odrębny rachunek i obsługa bankowa (BGK) Sankcje za złamanie w/w zasad: zwrot otrzymanych środków karne odsetki wykluczenie z grona beneficjentów ( 3 lata) Środki publiczne (2)

6 C: Przychody budżetowe
Skąd płyną? Kredyty Pożyczki Skarbowe papiery wartościowe Wpływy z prywatyzacji Na co są przeznaczane? Sfinansowanie deficytu budżetowego Środki publiczne (2)

7 D: Przychody jednostek sektora finansów publicznych
Skąd płyną? Działalność komercyjna JSFP Działalność publiczna JSFP Na co są przeznaczane? Własne potrzeby finansowe danej JSFP, o ile nie trzeba tych przychodów w części lub w całości oddać właściwemu budżetowi Środki publiczne (2)

8 Wydatki publiczne - klasyfikacja
Podział wg doktryny Podział wg ustawy Tak Nie Czy są definitywne? Nabywcze Transferowe Czy są dokonywane na rzecz osób fizycznych? Osobowe Rzeczowe Czy odbiorcą jest rezydent? Krajowe Zagraniczne Czy służą powiększeniu majątku JSFP? Majątkowe Bieżące Czy można je swobodnie planować? Elastyczne Sztywne Wydatki publiczne A: Bieżące B: Majątkowe C: Na obsługę długu SP D: Środki własne UE Środki publiczne (2)

9 A: Wydatki bieżące Dotacje Subwencje Świadczenia dla osób fizycznych
UFP 127: Celowe (np. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych; dofinansowanie zadań własnych JST do 80% kwoty tych zadań; dofinansowanie jednostek NGO) UFP 131: Podmiotowe ( transfer środków dla ściśle określonego w ustawie / umowie podmiotu np. dla uczelni publicznych) UFP 130: Przedmiotowe (np. dopłaty do przewozów pasażerskich PKP, do posiłków w barach mlecznych, do podręczników akademickich) Subwencje Dla JST Dla partii politycznych (minimum 3% głosów w ostatnich wyborach) Świadczenia dla osób fizycznych Nagrody Rekompensaty Dopłaty do leków Stypendia Wydatki bieżące jednostek budżetowych Wynagrodzenia i uposażenia dla ich pracowników Koszty zakupu towarów i usług Koszty funkcjonowania Koszty zadań zleconych do realizacji Środki publiczne (2)

10 Zasady dotyczące dotacji publicznych
Z budżetu są / mogą być udzielane: 1. Dotacje celowe 2. Dotacje podmiotowe 3. Dotacje przedmiotowe 4. Dotacje inwestycyjne Beneficjent w pewnych przypadkach musi dokonać zwrotu dotacji (UFP ): A. Niewykorzystanych: w terminie do 31 stycznia (r+1) B. Nienależnych / sprzeniewierzonych – w ciągu 15 dni od stwierdzenia takiej okoliczności UFP 126. Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Ograniczenia w udzielaniu dotacji większość decyzji ma charakter uznaniowy UFP 128: dotacje dla JST na dofinansowanie zadań własnych / inwestycyjnych nie może przekroczyć 80% kosztów całego przedsięwzięcia UFP 133: dotacje dla podmiotów spoza SFP nie mogą przekroczyć 50% kosztów całej inwestycji (limit ten nie dotyczy środków europejskich) UFP 135: zaplanowanie dotacji inwestycyjnych dla podmiotów spoza JSFP lub państwowych jednostek budżetowych, których kwota > 300 mln złotych wymaga zgody MRR Środki publiczne (2)

11 B: Wydatki majątkowe Wydatki majątkowe
Wydatki na zakup i objęcie akcji oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego Wydatki inwestycyjne państwowych jednostek budżetowych (mają charakter OBLIGATORYJNY) Dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji realizowanych przez inne jednostki (są FAKULTATYWNE) UWAGA! UFP 133. Łączna kwota dotacji przyznanych w kolejnych latach na dofinansowanie inwestycji realizowanej przez jednostkę niezaliczaną do sektora finansów publicznych, ze środków niepochodzących z budżetu Unii Europejskiej nie może być wyższa niż 50% planowanej wartości kosztorysowej inwestycji, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej. Środki publiczne (2)

12 C: Wydatki na obsługę długu SP
Koszty emisji SPW Wypłacone odsetki i dyskonto od SPW Odsetki i prowizje od zaciągniętych przez SP kredytów / pożyczek Wypłaty z tytułu udzielanych gwarancji i poręczeń SP Środki publiczne (2)

13 D: Środki własne UE (składka członkowska Polski)
CŁO VAT: Udział w podatku od towarów i usług TOR: Tradycyjne opłaty rolne DNB: wpłaty bezpośrednie, uzależnione od wielkości dochodu narodowego brutto danego kraju Środki publiczne (2)

14 Dochody i wydatki budżetu państwa i budżetu środków europejskich w roku 2017 (za: „Analiza wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej”, NIK 2018) Dochody ogółem 398 mld zł Dochody podatkowe 315,2 mld zł VAT 156,8 mld zł Akcyza 68,2 mld zł PIT 44 mld zł CIT 29,7 mld zł RPE 7,5 mld zł „bankowy” 4 mld zł „kopalinowy" 1,7 mld zł Dochody niepodatkowe 33,6 mld zł Wpłaty z zysku NBP 8,7 mld zł Dywidendy 2,4 mld zł Dochody jednostek budżetowych (opłaty, kary, grzywny, mandaty) 16,8 mld zł Cła 3,5 mld zł „Janosikowe” 2,1 mld zł Dochody budżetu środków europejskich 47,5 mld zł Wydatki ogółem 423,8 mld zł Wydatki budżetu państwa 375,9 mld zł Dotacje dla funduszy celowych 61,1 mld zł Subwencja ogólna dla JST 54 mld zł Dotacje celowe dla JST 50 mld zł Dotacje podmiotowe 24,1 mld zł Wydatki bieżące jednostek budżetowych 70, 6 mld zł Obsługa długu Skarbu Państwa 29,6 mld zł Świadczenia na rzecz osób fizycznych 25,6 mld zł Wydatki majątkowe 25,4 mld zł Środki własne UE 15,7 mld zł Wydatki budżetu środków europejskich 47,8 mld zł Środki publiczne (2)

15 Dochody i wydatki budżetu państwa i budżetu środków europejskich w latach (za: „Analiza wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej”, NIK ) Środki publiczne (2)

16 Zasady gospodarowania środkami publicznymi
Prawo finansów publicznych Środki publiczne (2)

17 Przegląd najważniejszych zasad
Planowanie finansowe Zasada jawności finansów publicznych Zasada niefunduszowania Zasada nieroszczeniowości Zasada jednostronnej dyrektywności budżetów Zasada prognozowania UFP 50. Przyjmowane przez Radę Ministrów projekty ustaw oraz akty prawne, których skutkiem finansowym może być zwiększenie wydatków lub zmniejszenie dochodów jednostek sektora finansów publicznych w stosunku do wielkości wynikających z obowiązujących przepisów, zawierają w uzasadnieniu: 1/ określenie wysokości tych skutków; 2/ wskazanie źródeł ich sfinansowania; 3/ opis celów nowych zadań i mierników określających stopień realizacji celów. Gromadzenie dochodów / wykonywanie zadań publicznych Zasada legalizmu Zasada zapewnienia wszystkim równego dostępu do realizacji zadań publicznych Zasada wyboru najkorzystniejszej oferty Dokonywanie wydatków Zasada celowości Zasada terminowości Zasada efektywności Zasady racjonalizacji wydatków publicznych Zasady udzielania i zwrotu dotacji budżetowych Zasada przejrzystości Środki publiczne (2)

18 Zasada jawności finansów publicznych (UFP 33 – 38)
= publiczne debaty nad planami finansowymi państwa i JST = podawanie do publicznej wiadomości zbiorczych danych finansowych dotyczących budżetu państwa, deficytu, długu, kwot dotacji, poręczeń, gwarancji udzielonych z BP / BJST oraz informacji o usługach świadczonych przez JSFP ( w tym NFZ) = zapewnianie radnym dostępu do informacji o wynikach audytu i kontroli w JST = podawanie do publicznej wiadomości informacji o podmiotach, które otrzymały preferencje podatkowe tj. umorzenie zaległości w podatkach państwowych > 5000 zł lub umorzenie zaległości, odroczenie lub rozłożenie na raty podatków i opłat JST > 500 zł Jawność = Środki publiczne (2)

19 (wyjątek – UFP 42/3-4 i inne ustawy)
( Nie) funduszowanie Środki publiczne pochodzące z poszczególnych tytułów nie mogą być przeznaczane na finansowanie imiennie wymienionych wydatków, chyba że odrębna ustawa stanowi inaczej. Niefunduszowanie (zasada – UFP 42/2) Funduszowanie (wyjątek – UFP 42/3-4 i inne ustawy) Wydatki budżetowe ogółem Dochody majątkowe Podatki Opłaty publiczne Cele wskazane w akcie prawnym / w umowie międzynarodowej Środki europejskie Pomoc finansowa dla wskazanych w ustawie o dochodach JST gmin, powiatów i województw Wpłaty najbogatszych JST („janosikowe”) Koszty ponoszone przez fundusze celowe, agencje wykonawcze, IGB, państwowe osoby prawne, samorządowe zakłady budżetowe Sfera pozabudżetowa Środki publiczne (2)

20 Zasada nieroszczeniowości budżetu (UFP 51)
Art. 51. 1. Zamieszczenie w budżecie państwa dochodów z określonych źródeł lub wydatków na określone cele nie stanowi podstawy roszczeń ani zobowiązań państwa wobec osób trzecich, ani roszczeń tych osób wobec państwa. 2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do: 1) jednostek samorządu terytorialnego; pozostałych jednostek sektora finansów publicznych. Budżet jako plan dochodów i wydatków nie przyznaje prawa do roszczenia beneficjentom środków budżetowych; jednakże takie roszczenia można zgłaszać na podstawie innych ustaw lub decyzji administracyjnych albo orzeczeń sądowych Podatnik: obowiązek zapłaty podatków Skarb Państwa: brak roszczenia o zapłatę podatków w wysokości zakładanej w ustawie budżetowej Skarb Państwa: Obowiązek wypłaty świadczeń publicznych Beneficjent: Brak roszczenia o wypłatę środków publicznych w wysokości przewidzianej w ustawie budżetowej Środki publiczne (2)

21 Zasada jednostronnej dyrektywności budżetu (UFP 52)
STRONA DOCHODOWA Dotyczy: STRONA WYDATKOWA Charakter analityczny: Planowane dochody i przychody budżetowe są prognozą Budżet Państwa Budżety JST Plan finansowy jednostki budżetowej Charakter dyrektywny: planowane wydatki i rozchody budżetowe są limitem: podmiotowym (KTO?) przedmiotowym (NA CO?) czasowym (KIEDY / DO KIEDY?) kwotowym (ILE?) ….MOŻE WYDAĆ PIENIĘDZY Z BUDŻETU. Brak sankcji, gdy: Dochody zrealizowane > plan Dochody zrealizowane < plan Sankcje, gdy wydatkowanie środków naruszy którykolwiek z w/w limitów (= delikt finansowy) Przychody są prognozą Inne JSFP (fundusze celowe, IGB, agencje, zakłady budżetowe) UFP 52/2: Koszty (wydatki) mogą być przekroczyć zakładany plan, o ile w rezultacie: Przychody JSFP są > plan Zobowiązania JSFP nie będą > plan Dotacje dla JSFP nie będą > plan Środki publiczne (2)

22 Zasady gromadzenia dochodów i wykonywania zadań publicznych
UFP 42. Sposób gromadzenia środków publicznych z poszczególnych tytułów określają odrębne ustawy. UFP 43. Prawo realizacji zadań finansowanych ze środków publicznych przysługuje ogółowi podmiotów, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej. UFP 47. Podmiot wnioskujący o przyznanie środków publicznych na realizację wyodrębnionego zadania powinien przedstawić ofertę wykonania zadania zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, gwarantującą wykonanie zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy. (Zasada przejrzystości) UFP 40. Jednostki sektora finansów publicznych prowadzą rachunkowość zgodnie z przepisami o rachunkowości, z uwzględnieniem zasad określonych w niniejszej ustawie. UFP 41. Jednostki sektora finansów publicznych sporządzają sprawozdania z wykonania procesów, o których mowa w art. 3. Środki publiczne (2)

23 Zasady dokonywania wydatków (1)
UFP 44. 1. Wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w: 1) ustawie budżetowej; 2) uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego; 3) planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych. 2. Jednostki sektora finansów publicznych dokonują wydatków zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych rodzajów wydatków. 3. Wydatki publiczne powinny być dokonywane: 1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad: a) uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, b) optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów; 2) w sposób umożliwiający terminową realizację zadań; 3) w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań. 4. Jednostki sektora finansów publicznych zawierają umowy, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane, na zasadach określonych w przepisach o zamówieniach publicznych, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Środki publiczne (2)

24 Zasady dokonywania wydatków (2)
Zrównoważony plan finansowy (UFP 46) Zaciągane zobowiązania przez JSFP muszą być ≤ planowe wydatki na zobowiązania MINUS (obligatoryjne składki + koszty spłaty obecnych zobowiązań) Bezpieczna kapitalizacja środków JSFP (UFP 48) (UFP 49) 1. Wolne środki JSFP można lokować w: Skarbowe papiery wartościowe Obligacje komunalne (oprocentowany) depozyt u Ministra Finansów Lokaty w bankach krajowych 2. Zakaz nabywania akcji, obligacji i udziałów w spółdzielniach przez JSFP, chyba że odrębna ustawa stanowi inaczej Reguła stabilizacyjna (UFP 112 aa) Określenie łącznego limitu wydatków wybranych JSFP ( organy władzy, administracji, sądy, JST, jednostki budżetowe, NFZ, KRUS, Fundusz Pracy, Fundusze BGK). Limit ten jest odnoszony do: wydatków tych jednostek w zeszłym roku budżetowym, prognozowanego wskaźnika inflacji prognozy PKB na rok następny Środki publiczne (2)

25 Zasady zarządzania mieniem państwowym (ustawa z dnia 16 grudnia 2016 roku, Dz. U z 2018 r., poz. 1182) Art. 4. 1. Mienie państwowe służy wykonywaniu zadań publicznych. 2. Mieniem państwowym zarządza się zgodnie z zasadami prawidłowej gospodarki, z zachowaniem szczególnej staranności. Art. 9. 1. Wykonywanie praw z akcji należących do Skarbu Państwa lub państwowej osoby prawnej odbywa się na zasadach prawidłowej gospodarki, w celu osiągnięcia trwałego wzrostu wartości tych akcji, z uwzględnieniem polityki gospodarczej państwa. 2. W spółce realizującej misję publiczną wykonywanie praw z akcji należących do Skarbu Państwa lub państwowej osoby prawnej odbywa się na zasadach prawidłowej gospodarki, w szczególności w celu efektywnej realizacji misji publicznej realizowanej przez tę spółkę. Art. 7 / 2 W celu koordynacji wykonywania uprawnień przysługujących Skarbowi Państwa w spółkach, Prezes Rady Ministrów może określać zasady nadzoru właścicielskiego oraz dobre praktyki, którymi kieruje się Skarb Państwa jako akcjonariusz, w szczególności w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, polityki dywidendowej, sponsoringu, a także kształtowania wynagrodzeń. Art. 13. Nie mogą być zbyte akcje należące do Skarbu Państwa w następujących spółkach: Agencja Rozwoju Przemysłu Spółka Akcyjna Enea Spółka Akcyjna z siedzibą w Poznaniu Energa Spółka Akcyjna z siedzibą w Gdańsku Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie Grupa Azoty Spółka Akcyjna z siedzibą w Tarnowie; Grupa Azoty Zakłady Chemiczne "Police" Spółka Akcyjna Grupa Azoty "Puławy" Spółka Akcyjna z siedzibą w Puławach; Grupa LOTOS Spółka Akcyjna z siedzibą w Gdańsku; Jastrzębska Spółka Węglowa Spółka Akcyjna KGHM Polska Miedź Spółka Akcyjna z siedzibą w Lubinie; PGE Polska Grupa Energetyczna Spółka Akcyjna Polska Grupa Zbrojeniowa Spółka Akcyjna z siedzibą w Radomiu; Polski Fundusz Rozwoju Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie; Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo Spółka Akcyjna Polski Holding Nieruchomości Spółka Akcyjna Polski Holding Obronny Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Polski Koncern Naftowy Orlen Spółka Akcyjna z siedzibą w Płocku; PKP Polskie Linie Kolejowe Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie; PKP Cargo Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie; Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski Spółka Akcyjna Powszechny Zakład Ubezpieczeń Spółka Akcyjna Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych Spółka Akcyjna Totalizator Sportowy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Tauron Polska Energia Spółka Akcyjna z siedzibą w Katowicach; Spółka Celowa, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o Centralnym Porcie Komunikacyjnym. Środki publiczne (2)


Pobierz ppt "Prawo finansów publicznych"

Podobne prezentacje


Reklamy Google