Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Technologie informacyjne w administracji publicznej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Technologie informacyjne w administracji publicznej"— Zapis prezentacji:

1 Technologie informacyjne w administracji publicznej
Wykład 3 Technologie informacyjne w administracji publicznej

2 Pojęcie danych i baz danych
Dane – to wszystkie informacje jakie przechowujemy, aby w każdej chwili mieć do nich dostęp. Baza danych (data base) – to uporządkowany zbiór danych z pewnej dziedziny tematycznej, zorganizowany w sposób umożliwiający ich wyszukiwanie według zadanych kryteriów. Przykład: Bazą danych może być zbiór danych o uczniach i ocenach przechowywany w dzienniku lekcyjnym. Bazą danych może być kartoteka pacjentów w przychodni lekarskiej.

3 Co to są bazy danych? Baza danych to po prostu logicznie poukładane dane. Bazą danych jest na przykład System plików na komputerze. książka adresowa w programie pocztowym. Bazy danych używane są w bankach i większych przedsiębiorstwach do przechowywania informacji o kontach czy też danych personalnych. Ze względu na rozwój komputeryzacji dość profesjonalne i niekoniecznie małe, bazy danych są obecne również u przeciętnego użytkownika komputera. Przechowywanie danych w bazach odbywa się w określony, logiczny sposób. Dzięki temu zaspokojony jest jeden z podstawowych celów tworzenia bazy danych, a mianowicie logiczny i szybki dostęp do danych.

4 Pojęcie baz danych Pojęcie „baza danych” rozumiemy potocznie jako system złożony z trzech elementów: właściwej bazy danych – zbioru danych, np. pliki na dysku, systemu (oprogramowania) zarządzającego bazą danych, interfejsu użytkownika, umożliwiającego dostęp do danych

5 Funkcje bazy danych Funkcje zależne od użytkownika:
tworzenie baz danych i tabel dodawanie i usuwanie danych wyszukiwanie danych („zapytania”, kwerendy) czynności administracyjne Funkcje zależne od oprogramowania: zarządzanie fizycznymi zbiorami danych wykonywanie poleceń użytkownika prezentacja wyników operacji

6 Funkcje bazy danych Aktualizujące – dokonują zmian na danych
Zapytań – wydobywają dane z bazy danych

7 Właściwości bazy danych (1)
Współdzielenie danych – wielu użytkowników tej samej bazy Integracja danych – baza nie powinna mieć powtarzających się bądź zbędnych danych Integralność danych – dokładne odzwierciedlenie obszaru analizy Trwałość danych – dane przechowywane przez pewien czas

8 Właściwości bazy danych (2)
Bezpieczeństwo danych – dostęp do bazy lub jej części przez upoważnionych użytkowników Abstrakcja danych – dane opisują tylko istotne aspekty obiektów świata rzeczywistego Niezależność danych – dane niezależnie od aplikacji wykorzystujących te dane

9 Typy baz danych Najczęściej spotykane typy baz danych
Proste bazy danych o pojedynczej tabeli (np. Excel, własne programy) Jednostanowiskowa baza biurowa (np. MS Access) Baza typu „klient-serwer” – dostęp z wielu stanowisk (np. Oracle) Internetowa baza danych – dostęp z dowolnego komputera podłączonego do Internetu (np. MySQL) Bazy rozproszone

10 Relacyjne bazy danych Relacyjna baza danych - zbiór danych zawartych w wielu tabelach połączonych ze sobą relacjami (związkami) – jedna tabela dla każdego typu informacji optymalizacja dla dużej ilości danych szybsze wyszukiwanie Przykład – relacja między dwoma tabelami (pole IDA) IDA Wykonawca Album Rok Gatunek tabela „albumy” IDU Utwór Czas IDA tabela „utwory”

11 Klucze tabeli Zaleta systemu obsługi relacyjnych baz danych polega na zdolności do szybkiego wyszukiwania i kojarzenia informacji przechowywanych w odrębnych tabelach. Realizacja tego celu wymaga obecności w tabeli pola lub ich zestawu jednoznacznie identyfikującego każdy rekord zapisany w tabeli. Pole to lub ich zestaw nosi nazwę klucza podstawowego tabeli (primary key). Po zdefiniowaniu w tabeli klucza podstawowego, nie będzie można w jego pole wprowadzić wartości już istniejącej w tabeli ani wartości Null (pustej).

12 Klucze tabeli Najważniejsze typy klucza podstawowego:
klucze podstawowe jednopolowe klucze podstawowe wielopolowe – gdy żadne z pól nie gwarantuje, że wartości w nim zawartych będą unikatowe klucze typu „autonumeracja” – licznik zwiększany automatycznie przy dodawaniu nowego rekordu

13 Relacje Relacje opisują sposób powiązania informacji zawartych w wielu tabelach. Relacja – związek ustanowiony pomiędzy wspólnymi polami (kolumnami) w dwóch tabelach Relacja działa poprzez dopasowanie danych w polach kluczowych — zwykle są to pola o tej samej nazwie w obu tabelach. W większości przypadków dopasowywane pola to klucz podstawowy z jednej tabeli, który dostarcza unikatowego identyfikatora dla każdego rekordu, oraz klucz obcy w drugiej tabeli. IDA Wykonawca Album Rok Gatunek IDU Utwór Czas IDA

14 Klucz obcy Klucz obcy (foreign key) – jedno lub kilka pól (kolumn) tabeli, które odwołują się do pola lub pól klucza podstawowego w innej tabeli. Klucz obcy wskazuje sposób powiązania tabel relacjami typy danych w polach klucza podstawowego i obcego muszą być zgodne nazwy pól klucza podstawowego i obcego nie muszą być identyczne (ale dla wygody często nadaje się tą samą nazwę)

15 Typy relacji Relacje występujące w bazie danych mogą być typu:
Jeden do jednego (1-1) – czyli jednemu rekordowi pierwszej tabeli odpowiada jeden rekord z drugiej tabeli Jeden do wielu (1-) rekordowi (wierszu) w pierwszej tabeli odpowiada wiele rekordów z drugiej tabeli, ale każdemu rekordowi z drugiej tabeli odpowiada tylko jeden dopasowany rekord z pierwszej tabeli. Przykład: do jednego wykonawcy przypisanych jest wiele płyt CD każda płyta CD ma tylko jednego autora Wiele do wielu (- ) czyli wiele rekordów z pierwszej tabeli jest powiązanych z wieloma rekordami z drugiej tabeli

16 Etapy projektowania relacyjnej bazy danych
Etap 1 – Określenie celu, jakiemu ma służyć baza danych: jakich informacji ma dostarczyć baza danych jakie zagadnienia będą analizowane w bazie (tabele) jakie informacje mają określać każde zagadnienie (pola w tabelach) konsultacja z przyszłymi użytkownikami bazy danych naszkicować wzory raportów, które powinna wytwarzać zgromadzić formularze do wpisywania danych, które są używane obecnie zapoznać się z działaniem dobrze zaprojektowanych baz danych, podobnych do tej, która ma być utworzona

17 Etapy projektowania relacyjnej bazy danych
Etap 2 –Określenie tabel, które są potrzebne w bazie danych: tabela nie powinna zawierać powtarzających się informacji, a informacje nie powinny powtarzać się w różnych tabelach – dane wystarczy aktualizować w jednym miejscu każda tabela powinna zawierać informacje tylko na jeden temat – dane na temat jednego zagadnienia można przetwarzać niezależnie od danych dotyczących innych zagadnień

18 Etapy projektowania relacyjnej bazy danych
Etap 3 – Określenie pól, które są potrzebne w tabelach: należy powiązać każde pole bezpośrednio z zagadnieniem, którego dotyczy tabela nie należy wprowadzać danych pośrednich lub obliczonych (danych, które są wynikiem wyrażenia) należy uwzględnić wszystkie potrzebne informacje informacje należy przechowywać w możliwie najmniejszych jednostkach logicznych (na przykład Imię oraz Nazwisko, a nie Dane personalne)

19 Etapy projektowania relacyjnej bazy danych
Etap 4 – Przypisanie polom jednoznacznych wartości w każdym rekordzie Aby program bazy danych mógł powiązać informacje przechowywane w różnych tabelach, każda tabela w bazie danych musi zawierać pole lub zbiór pól, które jednoznacznie określają każdy rekord. Takie pole lub zbiór pól nazywany jest kluczem podstawowym. Klucz podstawowy (primary key) – jedno lub więcej pól, których wartości w sposób jednoznaczny identyfikują dany rekord w tabeli. Klucz podstawowy nie może być pusty (NULL) i zawsze musi mieć indeks unikatowy

20 Etapy projektowania relacyjnej bazy danych
Etap 5 – Określenie relacji między tabelami Po podzieleniu danych na tabele i zdefiniowaniu pól kluczy podstawowych trzeba określić sposób poprawnego łączenia powiązanych danych w logiczną całość. W tym celu definiuje się relacje między tabelami w bazie danych.

21 Etapy projektowania relacyjnej bazy danych
Etap 6 – Wprowadzenie danych i utworzenie innych obiektów bazy danych Zakończenie etapu projektowego: sprawdzenie projektu i wykrycie ewentualnych usterek Po zakończeniu etapu projektowego należy: utworzyć bazę danych i tabele wprowadzić dane do bazy utworzyć potrzebne formularze, strony dostępu do danych, skrypty i moduły

22 Etapy projektowania relacyjnej bazy danych
Etap 7 – Testowanie i udoskonalanie bazy danych praktyczna weryfikacja projektu sprawdzenie poprawności wyników zapytań testowanie szybkości działania bazy optymalizacja i reorganizacja bazy, ew. poprawa projektu i utworzenie bazy od nowa testowanie z udziałem użytkowników bazy – serwis

23 Ochrona baz danych W Polsce problematykę ochrony baz danych reguluje zarówno ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych (gdy baza danych spełnia cechy utworu) oraz ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. W Polsce przyjęto ustawę o ochronie baz danych w wyniku wdrożenia Dyrektywy 96/9/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 1996 r. w sprawie ochrony prawnej baz danych.

24 Ochrona baz danych Aby podlegać ochronie, baza danych nie musi wcale mieć formy elektronicznej. Ochroną są objęte również takie zbiory („kompilacje”), które - niezależnie od tego, czy składają się z utworów rozumieniu prawa autorskiego, czy też z materiałów, danych lub informacji niepodlegających temu prawu - mogą być porządkowane, przechowywane lub udostępniane za pomocą różnych środków. Dyrektywa unijna wskazuje tu przykładowe sposoby (procesy) takiego przechowywania lub porządkowania: elektroniczny, elekromagnetyczny lub elektrooptyczny, ale także analogiczny (analogowy). W tym sensie bazami danych będą również nie-elektroniczne bazy danych. Założeniem prawodawcy, który tworzył nowe prawo własności intelektualnej, było, aby pojęcie bazy danych obejmowało bardzo szeroki zakres możliwych do przetwarzania informacji. W bazach danych mogą być przechowywane utwory literackie, teksty, dźwięk, obrazy, liczby, fakty oraz dane. Jak wyjaśniono w preambule do dyrektywy: „pojęcie to powinno obejmować zbiory niezależnych utworów, danych lub innych materiałów uporządkowanych systematycznie lub metodycznie, dostępnych indywidualnie”.

25 Ochrona baz danych Bazą danych będzie - dla przykładu - również zbiór aktów prawnych (np. ustaw), jeśli będzie można z takiego zbioru wydobyć określony element (np. treść konkretnej ustawy, a może nawet konkretny przepis jakiejś ustawy) na podstawie zadanych kryteriów. Podany przykład nie jest przypadkowy, ponieważ - zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych - akty normatywne lub ich urzędowe projekty nie stanowią przedmiotu prawa autorskiego. Zbiór takich aktów normatywnych może już podlegać ochronie.


Pobierz ppt "Technologie informacyjne w administracji publicznej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google