Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Techniki w mediacjach rodzinnych

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Techniki w mediacjach rodzinnych"— Zapis prezentacji:

1 Techniki w mediacjach rodzinnych
Elżbieta Damm

2 mediator dąży do uniknięcia „unikalności”sytuacji
NORMALIZACJA

3 NORMALIZACJA Zadanie mediatora:
Uświadomieniu stronom, że ich sytuacja nie jest wyjątkowa( inni sobie z nią poradzili) Uspokojeniu skrajnych emocji stron Pomoc w odkryciu, że dwie strony muszą zmienić postawy –otwarcie na poszukiwanie wspólnego rozwiązania. NORMALIZACJA Uświadomieniu stronom, że ich sytuacja nie jest wyjątkowa( inni sobie z nią poradzili)

4 uwspólnianie i podkreślanie wspólnych interesów stron, wzajemnych zależności , a także problemów, w których strony mogą osiągnąć porozumienie. WZAJEMNOŚĆ

5 WZAJEMNOŚĆ Zadania mediatora:
Pomoc w uświadomienie, by strony przestały widzieć problem w sposób jednostronny Poszukuje wspólnych interesów Przeformułowuje problem, by miał wspólny dla stron charakter WZAJEMNOŚĆ

6 WZAJEMNOŚĆ Przykład: Strona1: Ona nie słucha, co ja do niej mówię
Strona2: Powtarzałam mu to kilkanaście razy i nigdy mnie nie wysłuchał Mediator: Mówcie o tym, że oboje chcecie być wysłuchani WZAJEMNOŚĆ

7 Strony przedstawiają swoje problemy w sposób jednostronny
UWSPÓLNIANIE

8 UWSPÓLNIANIE Zadanie mediatora:
podkreślania, że strony mają wspólny problem ukierunkowuje strony do poszukiwania wspólnego rozwiązania( dobre wyniki dzieci w szkole) UWSPÓLNIANIE

9 UWSPÓLNIANIE Przykłady: Strona1:Dzieci potrzebują ojca
Strona2: Nie, dzieci właśnie w tym wieku potrzebują przede wszystkim matki Mediator: Z reguły dzieci potrzebują obojga rodziców i matki i ojca UWSPÓLNIANIE

10 zmiana modelu postrzegania sytuacji –
od indywidualnego do modelu pary rodzicielskiej unikaniu podziału małżonków na dobrych i złych PRZEDEFINIOWANIE

11 PRZEDEFINIOWANIE Zadanie mediatora:
osiągnięciu nowego sposobu myślenia i nowych emocji związanych z nowym zachowaniem, zamknięcie emocji małżeńskich i przejście na emocje rodzicielskie PRZEDEFINIOWANIE

12 PRZEDEFINIOWANIE Technika ta pomaga w:
zmianie modelu postrzegania sytuacji odejściu od obwiniania, oskarżania i skupiania się na pozytywnych motywach zdefiniowaniu wspólnego gruntu do rozmowy, wspólnych trosk PRZEDEFINIOWANIE

13 Z emocji na myślenie, z wartości na interesy i zadania, z interncji negatywnych na pozytywne, z perspektywy indywidualnej na wspólną PRZEFORMUŁOWANIE

14 PRZEFORMUŁOWANIE Zadania mediatora:
Przeformułowuje wypowiedzi stron z: emocji na myślenie wartości na interesy i zadania intencji negatywnych na pozytywne perspektywy indywidualnej na wspólną PRZEFORMUŁOWANIE

15 PRZEFORMUŁOWANIE Przykłady:
Strona: On się widuje z dziećmi tylko raz w miesiącu Mediator: Warto zapytać męża, dlaczego tak postępuje, może chce, dać dziecku czas na odbudowanie swojego życia w nowym otoczeniu i nie chce tego zaburzać, z tego, co Pani mówi zrozumiałam, że Pani uważa, że dziecko potrzebuje więcej kontaktów z ojcem PRZEFORMUŁOWANIE

16 KONCENTROWANIE SIĘ NA PRZYSZŁOŚCI
Koncentracja na oczekiwaniach, co ma wydarzyć się w przyszłości. Strony zaczynają myśleć o potencjalnych rozwiązaniach obecnego konfliktu. KONCENTROWANIE SIĘ NA PRZYSZŁOŚCI

17 KONCENTROWANIE SIĘ NA PRZYSZŁOŚCI
Zadania mediatora: Uświadamia strony, że nie można zmienić przeszłości Naprowadza strony na poszukiwanie wyjścia z obecnej sytuacji(pytania otwarte)poprzez spojrzenie w przyszłość Kieruje uwagę na przyszłość ,zadając pytania o skutki i rezultaty KONCENTROWANIE SIĘ NA PRZYSZŁOŚCI

18 KONCENTROWANIE SIĘ NA PRZYSZŁOŚCI
Przykłady: Mediator: Czego Pani/ Pan oczekuje od mediacji? Czego Pani w tej sytuacji chce? Dlaczego Pani tutaj przyszła? Jaką Pani/Pan ma wizję przyszłych kontaktów z dziećmi? KONCENTROWANIE SIĘ NA PRZYSZŁOŚCI

19 Mediator pomija odpowiedzi o charakterze emocjonalnym, oceniającym
Dane na temat sporu, cele do których dążą strony, zachowania będące przejawem strategii. Mediator pomija odpowiedzi o charakterze emocjonalnym, oceniającym Warto zrobić listę rzeczy, które strony powinny sobie przemyśleć, aby przygotować się do następnego spotkania. PODSUMOWANIE

20 PYTANIA POMOCNE W USTALENIU PROBLEMU

21 DLACZEGO ? Na czym polega problem ( ustalenie motywów) Dlaczego Panu na tym zależy? ( Dlaczego Pan tego oczekuje?) Proszę mi pomóc zrozumieć dlaczego to jest dlaczego to jest dla Pana takie ważne? DLACZEGO NIE ? Pytanie to jest ważne, jeśli ktoś niechętnie ujawnia swoje interesy i lubi krtykować. Dlaczego nie można tego zrobić w taki sposób Co jest złego w tym podejściu lub rozwiązaniu

22 PYTANIA O UZASADNIENIE

23 Ułatwiają mediatorowi zebranie informacji, dowiadywanie się o przyczyny, dlaczego każda ze stron przyjmuje określone stanowisko; Jak będzie to funkcjonowało w życiu codziennym ? Dlaczego uważa Pan /Pani, że……. Jak ta propozycja rozwiąże ten problem?

24 PYTANIA „OGNISKUJĄCE”

25 Mają za zadanie sprowadzić rozmowę spowrotem do głównych punków
Co robimy dalej? Co ma to wpólnego ze sprawą dzieci?

26 PYTANIA NAPROWADZAJĄCE

27 Stymulują rozważanie innych możliwości
Biorąc pod uwagę rodzaj problemu(rozważając ten konkretny problem…), z którym mamy do czynienia, czy byłoby możliwe żeby….? Czy jest to jedyna możliwość wyboru? Zastanawiam się czy inna para małżeńska sobie przemyślała, mogłoby być dla Państwa korzystne?

28 Pytania „zakańczające”

29 Pomagają parze małżeńskiej oszacować swoje postępy, swoją przyszłość
Dlaczego Pani/Pana zdaniem nie posuwamy się w tym projekcie dalej? Co się stanie jeśli dalej będziemy tak robić ?( w ten sposób działać)Co się stanie jeśli będziemy to kontynuować?

30 PODSUMOWANIE Jest podkreśleniem i powiązaniem tych treści, faktów, które mogą być przedmiotem dalszych negocjacji. Jest zwróceniem uwagi na postęp, który został osiągnięty.

31 Dziękuję za uwagę: Elżbieta Damm


Pobierz ppt "Techniki w mediacjach rodzinnych"

Podobne prezentacje


Reklamy Google