Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

OBJAWY DEPRESJI U DZIECI I MŁODZIEŻY - FORMY POMOCY

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "OBJAWY DEPRESJI U DZIECI I MŁODZIEŻY - FORMY POMOCY"— Zapis prezentacji:

1 OBJAWY DEPRESJI U DZIECI I MŁODZIEŻY - FORMY POMOCY

2 DEPRESJA – PROBLEM GLOBALNY

3 DEPRESJA W POLSCE Ilość wydanych przez PPP w Sierpcu orzeczeń o potrzebie indywidualnego nauczania z powodu: - zaburzeń zachowania i emocji: zaburzeń lękowych: depresji: 11 Zaburzenia z kręgu depresji mają tendencję wzrostową. Według prognoz WHO w 2030 roku depresja może stać się najbardziej powszechną dolegliwością.

4 OBJAWY DEPRESJI

5 SKĄD SIĘ BIERZE DEPRESJA?
UWARUNKOWANIA GENETYCZNE CZYNNIKI ŚRODOWISKOWE (TRAUMATYCZNE DOŚWIADCZENIA)

6 CZYNNIKI PREDYSPONUJĄCE DO STANÓW DEPRESYJNYCH
NEUROTYZM PERFEKCJONIZM POSIADANE SCHEMATY POZNAWCZE WYSOKA POTRZEBA APROBATY SPOŁECZNEJ I AKCEPTACJI PRZEWLEKŁY STRES

7 PRZYCZYNY DEPRESJI DZIECI
REAKCJA NA TRUDNĄ SYTUACJĘ RODZINNĄ: - REAKCJA NA ROZŁĄKĘ Z MATKĄ - WIĘŹ Z MATKĄ NIE DAJĄCA POCZUCIA BEZPIECZEŃSTWA - PRZEMOC - UZALEŻNIENIA - ROZWÓD RODZICÓW - ZŁA SYTUACJA FINANSOWA RODZINY - ŚMIERĆ BLISKIEJ OSOBY - CHŁODNE RELACJE PANUJĄCE W RODZINIE

8 PRZYCZYNY DEPRESJI DZIECI
REAKCJA NA TRUDNE SYTUACJE W ŚRODOWISKU SZKOLNYM - STRES SPOWODOWANY RYWALIZACJĄ - SPEŁNIANIE WYGÓROWANYCH WYMAGAŃ RODZICÓW - PROBLEMY W NAUCE - ODRZUCENIE ZE STRONY RÓWIEŚNIKÓW - PRZEMOC SZKOLNA PODŁOŻE GENETYCZNE (w przypadku, gdy ktoś w rodzinie cierpiał na depresję  duże prawdopodobieństwo wystąpienia tego zaburzenia u dziecka) PSYCHIKA DZIECKA

9 PRZYCZYNY DEPRESJI MŁODZIEŻ
SKUTEK PRZYJMOWANIA ŚRODKÓW PSYCHOAKTYWNYCH SYMPTOM CHOROBY SOMATYCZNEJ TRUDNOŚCI W ŚRODOWISKU SZKOLNYM - NIEPOWODZENIA SZKOLNE - ROZBIEŻNOŚĆ MIĘDZY WYGÓROWANYMI OCZEKIWANIAMI RODZICÓW A MOŻLIWOŚCIAMI NASTOLATKA - NIESZCZĘŚLIWA MIŁOŚĆ - PRZEMOC SZKOLNA KONFRONTACJA MŁODEGO CZŁOWIEKA Z RZECZYWISTOŚCIĄ KRYZYS TOŻSAMOŚCI ZWIĄZANY Z OKRESEM DOJRZEWANIA

10 PRZYCZYNY DEPRESJI MŁODZIEŻ
PSYCHIKA MŁODEGO CZŁOWIEKA Na wystąpienie depresji najbardziej podatne są osoby: - z zaniżoną samooceną - mające trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych - z wysoką potrzebą aprobaty społecznej - wrażliwe REAKCJA NA TRUDNĄ SYTUACJĘ RODZINNĄ - PRZEMOC - UZALEŻNIENIA - ROZWÓD RODZICÓW - ZŁA SYTUACJA FINANSOWA RODZINY - ŚMIERĆ BLISKIEJ OSOBY - CHŁODNE RELACJE PANUJĄCE W RODZINIE

11 OBRAZY DEPRESJI U MŁODZIEŻY

12 POSTAĆ APATYCZNA niewykazywanie jakiegokolwiek zainteresowania pustka i nuda NUDĘ ŻYCIA WYPEŁNIA: - alkohol - odurzanie się - zachowania niszczycielskie POSTAĆ BUNTOWNICZA młody i gniewny cicha agresja w przypadku braku możliwości wyładowania emocji na zewnątrz próby samobójcze narkomania niszczenie własnej kariery zawodowej POSTAĆ REZYGNACYJNA młody zalękniony poczucie bezradności pesymizm w stosunku do przyszłości rodzi się poczucie niskiej wartości POSTAĆ LABILNA duża chwiejność nastroju od chandry po wesołkowatość

13 FORMY POMOCY PSYCHOTERAPIAW RÓŻNYCH NURTACH FARMAKOTERAPIA
POMOC LEKARZA SPECJALISTY FARMAKOTERAPIA DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE PSYCHOEDUKACJA RODZINY FORMY POMOCY

14 PSYCHOEDUKACJA, CZYLI CO?
PRZYGOTOWANIE ZAPLECZA BUDOWANIE WSPARCIA ZE STRONY NAJBLIŻSZEGO OTOCZENIA ZAJĘCIA WARSZTATOWE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY

15 CELE PSYCHOEDUKACJI Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami, trudnościami związanymi z chorobą; Redukowanie stygmatyzacji; Zmiana nastawień i przekonań; Rozwijanie wsparcia emocjonalnego; Rodzina jako „dodatkowy terapeuta” – trójprzymierze terapeutyczne „Po jednej stronie jest chory, jego rodzina i lekarz, po drugiej – choroba” Prof. Bogdan de Barbaro

16 DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE
REALNA OCENA WŁASNYCH MOŻLIWOŚCI WYZNACZANIE SOBIE REALISTYCZNYCH CELÓW SAMOAKCEPTACJA OPTYMISTYCZNE POSTRZEGANIE RZECZYWISTOŚCI – „ZDROWY OPTYMIZM” 

17 KOMUNIKATY KIEROWANE DO OSOBY WYKAZUJĄCEJ OBJAWY DEPRESJI

18 JĘZYK ŻYRAFY JĘZYK SZAKALA JĘZYK EMPATII JĘZYK DOMINACJI
szczerość umiejętność słuchania rozumienie punktu widzenia innych rozpoznawanie uczuć i potrzeb innych JĘZYK DOMINACJI krytyka osądzanie/ocena uogólnianie ignorowanie uczuć i potrzeb drugiego człowieka

19 język żyrafy vs. język szakala
Widzę, że jesteś zmartwiony. Mogę Ci jakoś pomóc? A Ty znowu nie w humorze?! Ty zawsze znajdziesz sobie jakiś problem! język żyrafy vs. język szakala

20 Jeśli będę skrywać uczucia głęboko w mojej duszy, to one w końcu znikną i będę w stanie żyć dalej.
Nie! Jeśli będziemy tłumić uczucia, wybuchną one w najmniej oczekiwanym momencie. Najlepiej byłoby porozmawiać z zaufaną osobą. Narkotyki lub alkohol pomogą mi przetrwać ten czas. Nie! Alkohol i narkotyki czynią chaos w Twoim umyśle. Nie pogarszaj sytuacji. MIT! MIT! MITY NA TEMAT DEPRESJI

21 Jeśli długo będę się czymś martwić, to zmartwienie zniknie.
Nie! Spędzając wiele czasu na martwieniu się, tylko pogarszasz sytuację. Nie mogę kontrolować ani zmieniać swoich uczuć, ponieważ ich przyczyną są inni ludzie. Nie jest to prawdą. To Ty masz kontrolę nad własnymi emocjami, a nie inni ludzie. MIT! MIT! MITY NA TEMAT DEPRESJI

22 GDZIE MOŻNA UZYSKAĆ POMOC?
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Sierpc, ul. Armii Krajowej 8b telefon: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie Sierpc, ul. Świętokrzyska 2a telefon: Placówki, w których przyjmuje psycholog, pedagog lub inna osoba, która może udzielić pomocy


Pobierz ppt "OBJAWY DEPRESJI U DZIECI I MŁODZIEŻY - FORMY POMOCY"

Podobne prezentacje


Reklamy Google