Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Projektowanie wspomagane komputerem
Wykład 8
2
HSDR – Hypergraph System Supporting Design and Reasoning
Graficzny interfejs użytkownika do edycji diagramów Generator wewnętrznej reprezentacji diagramów Kontroler – moduł zapewniający komunikację i synchronizację pomiędzy interfejsem a generatorem. 4. Moduł wnioskowania na temat diagramów.
3
PROJEKTOWANIE BUDYNKÓW WIELOPIĘTROWYCH
4
BUDYNEK WIELOPIĘTROWY
Projekt budynku wielopiętrowego wspomagany przez systemem komputerowy zawierającym dwa edytory: edytor 2D edytor 3D.
5
PROJEKT – ETAP 1 Rysowanie konturów poszczególnych pięter
Rysowanie ważnych obszarów na każdym piętrze 3. Wprowadzenie relacji pomiędzy piętrami
6
RELACJE PRZESTRZENNE Przykład relacji przyległości
pomiędzy garażem a poddaszem: sufit garażu jest przyległy do podłogi strychu.
7
PROJEKT – ETAP 2 Rozkłady pomieszczeń kolejnych kondygnacji są projektowane.
8
ROZKŁAD POMIESZCZEŃ - PARTER
9
ROZKŁAD POMIESZCZEŃ – I PIĘTRO
10
ROZKŁAD POMIESZCZEŃ – PODDASZE
11
PROJEKT – ETAP 3 Automatyczna transformacja rozkładów pomieszczeń na
atrybutowane hipergrafy hierarchiczne.
12
PARTER
13
ATRYBUTOWANY HIPERGRAF HIERARCHICZNY
Definicja: Niech Σ będzie ustalonym alfabetem etykiet, a Ω jest zbiorem atrybutów. Atrybutowany hipergraf hierarchiczny nad Σ oraz Ω jest systemem H Ω = (E, V, A, t, lb, att, ch), gdzie: E jest niepustym skończonym zbiorem hiperkrawędzi obiektowych, V jest niepustym skończonym zbiorem wierzchołków (fragmenty obiektów), A jest skończonym zbiorem łuków pomiędzy wierzchołkami, t: E A → V * jest odwzorowaniem przypisującym sekwencje różnych wierzchołków do hiperkrawędzi oraz łuków, lb: E A V → Σ jest funkcją etykietowania elementów hipergrafu, att: E V → 2Ω jest funkcją atrybutowania, gdzie 2Ω jest zbiorem wszystkich podzbiorów Ω. ch: E → 2EVA jest funkcją zagnieżdżania potomków, taką że żadna hipergrawędź nie może być zagnieżdżona w dwóch różnych hiperkrawędziach oraz hiperkrawędź nie może być swoim własnym potomkiem.
14
HIPERGRAF HIERARCHICZNY DLA PARTERU
ch+(e) oznacza wszystkie elementy hipergrafu będące potomkami e
15
HIPERGRAF DLA STRUKTURY BUDYNKU
16
REPREZENTACJE BUDYNKU
17
WIEDZA PROJEKTOWA I WNIOSKOWANIE
System HSSDR jest wyposażony w translator wiedzy, który tłumaczy wiedzę zapamiętaną w hipergrafie na formuły języka logiki pierwszego rzędu.
18
SEMANTYKA FORMUŁ LOGICZNYCH
struktura relacyjna – podstawa semantyki hipergraf H – struktura relacyjna dla HSSDR obiekty (pomieszczenia, ściany, sufity, podłogi) - hiperkrawędzie składowe oraz wierzchołki funkcje np. definiują atrybuty krawędziom przypisane są symbole predykatów (relacji).
19
PRZYKŁAD FORMUŁY LOGICZNEJ
Formuła sprawdzająca, czy istnieje kuchnia o powierzchni co najmniej 10m2 , oraz zlokalizowana na powierzchni mieszkalnej. Postać formuły: ∀ x, y: lb(y) = LA ∧ x ∊ ch+(y) ∧ lb(x) = K ∧ area(x) ≥ 10, gdzie x, y – zmienne, ch+ jest domknięciem funkcji ch, która wyznacza potomków hiperkrawędzi, area - atrybut wyznaczający powierzchnie pokoi.
20
MODUŁ WNIOSKUJĄCY Hierarchiczna reprezentacja wiedzy projektowej ułatwia proces wnioskowania. ∀ x, y: lb(y) = LA ∧ x ∊ ch+(y) ∧ lb(x) = K ∧ area(x) ≥ 10, Moduł wnioskowania znajduje wartości zmiennej. Hiperkrawędź e1 odpowiada y oraz hiperkrawędź e10 z etykietą K such that e10 ∊ ch2(e1) odpowiada x. Ponieważ atrybut area (powierzchnia) wynosi 12, rozważana formuła jest spełniona.
21
SPRAWDZANIE KRYTERIÓW PROJEKTOWYCH
22
BŁYSKOTLIWE MYŚLENIE ŻART GRAFICZNY
23
Błyskotliwe myślenie wykorzystane jest
ETAP 6 Błyskotliwe myślenie wykorzystane jest do antropomorfizmu projektu. Projektant korzysta z twarzy aby wyrazić różne aspekty projektu: minimalizm, niezwykłość czy żart. Projektanci portretują osobowości używając do tego przedmiotów charakteryzujących ich zawody.
24
Twarz 1
25
TWARZ 2
26
TWARZ 3
27
TWARZ 4
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.