Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałDamian Żurek Został zmieniony 6 lat temu
1
Nie musisz czytać- przetrwanie nie jest obowiązkowe
Jarosław Kordziński
2
O czym będziemy rozmawiać
Czytanie jako wartość Czy czytanie to kluczowa kompetencja kluczowa? Co o czytaniu mówią podstawy programowe? Korzyści jakie rozwijanie umiejętności czytania zyskują nauczyciele różnych przedmiotów
3
CO ROZUMIEMY POD POJĘCIEM WARTOŚCI?
6
Dziś był absolutnie najgorszy dzień I nie próbuj przekonać mnie, że W każdym dniu jest coś dobrego Bo jeśli przyjrzysz się bliżej Świat jest złym miejscem Nawet jeśli Dobro przebija się czasami Radość i szczęście nie trwają długo I nie jest prawdą, że Wszystko jest w umyśle i sercu Gdyż Prawdziwe szczęście można osiągnąć Tylko jeśli otoczenie jest dobre Nieprawdą jest, że dobro istnieje Na pewno się zgodzisz, że Rzeczywistość Stwarza Moje nastawienie To wszystko jest poza moją kontrolą I nigdy, nawet za tysiąc lat, nie usłyszysz jak mówię, że Dziś był dobry dzień
7
Termin „ kompetencje kluczowe” - Sympozjum Rady Europy - luty 1996 r.
Co ma połączyć wszystkich absolwentów szkół w UE skoro systemy edukacyjne stanowią dziedzictwo kulturowe narodu i nie można ich ujednolicić? Jakie kompetencje są najważniejsze dla wszystkich młodych Europejczyków i dla budowania wspólnej Europy? Gdy w Polsce rozpoczęto przygotowania do reformy systemu edukacji (1998), kompetencje kluczowe sformułowane w Bernie stały się bardzo istotnym elementem podstawy programowej.
8
świadomość i ekspresja kulturalna.
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE) porozumiewanie się w języku ojczystym; porozumiewanie się w językach obcych; kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne; kompetencje informatyczne; umiejętność uczenia się; kompetencje społeczne i obywatelskie; inicjatywność i przedsiębiorczość; świadomość i ekspresja kulturalna.
9
ŚWIADOMOŚĆ I EKSPRESJA KULTURALNA
Definicja: docenianie znaczenia twórczego wyrażania idei, doświadczeń i uczuć za pośrednictwem szeregu środków wyrazu, w tym muzyki, sztuk teatralnych, literatury i sztuk wizualnych. Wiedza, umiejętności, postawy: obejmują zarówno wrażliwość, jak i ekspresję: wrażliwość i przyjemność z odbioru dzieł sztuki i widowisk, jak i wyrażanie siebie poprzez różnorodne środki z wykorzystaniem wrodzonych zdolności. Zdolność do odniesienia własnych punktów widzenia w zakresie twórczości i ekspresji do opinii innych oraz rozpoznawanie i wykorzystywanie społecznych i ekonomicznych szans w działalności kulturalnej. Ekspresja kulturalna jest niezbędna do rozwijania twórczych umiejętności, które mogą być wykorzystywane w wielu sytuacjach zawodowych. Szacunek i otwarta postawa wobec różnorodności ekspresji kulturalnej.
10
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. poz. 356)
11
Kształcenie w szkole ma na celu:
wprowadzanie uczniów w świat wartości, wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania rozbudzanie ciekawości poznawczej kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia
12
Zadaniem szkoły podstawowej jest wprowadzenie uczniów w świat literatury, ugruntowanie ich zainteresowań czytelniczych oraz wyposażenie w kompetencje czytelnicze potrzebne do krytycznego odbioru utworów literackich i innych tekstów kultury.
13
Szkoła podejmuje działania mające na celu rozbudzenie u uczniów zamiłowania do czytania oraz działania sprzyjające zwiększeniu aktywności czytelniczej uczniów, kształtuje postawę dojrzałego i odpowiedzialnego czytelnika, przygotowanego do otwartego dialogu z dziełem literackim. W procesie kształcenia i wychowania wskazuje rolę biblioteki (szkolnej, publicznej, naukowej i in.) oraz zachęca do podejmowania indywidualnych prób twórczych.
14
Wysokie kompetencje czytelnicze wpływają na sukces uczniów w szkole, a w późniejszym życiu pozwalają pokonywać uczniom ograniczenia i trudności związane z mniej sprzyjającym środowiskiem społecznym a czytanie jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i refleksyjnego przetwarzania tekstów, w tym tekstów kultury, to jedna z najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w procesie kształcenia.
15
Dzieci, które dużo czytają, mają bogaty zasób słownictwa, z łatwością nazywają swoje uczucia i wchodzą w relacje z rówieśnikami, rzadziej sprawiają kłopoty wychowawcze, mając lepiej rozwiniętą wyobraźnię umożliwiającą obiektywne spojrzenie na zachowania własne i innych, w konsekwencji lepiej radzą sobie z obowiązkami szkolnymi, a także funkcjonowaniem w społeczności szkolnej.
16
Uczeń powinien mieć zapewniony kontakt z książką, np
Uczeń powinien mieć zapewniony kontakt z książką, np. przez udział w zajęciach, na których czytane są na głos przez nauczycieli fragmenty lektur, lub udział w zajęciach prowadzonych w bibliotece szkolnej. W ten sposób rozwijane są kompetencje czytelnicze, które ukształtują nawyk czytania książek również w dorosłym życiu.
17
KOMPETENCJE KSZTAŁTUJEMY NIE POPRZEZ TO CZEGO, ALE JAK UCZYMY, JAK DZIAŁAMY, JAK SIĘ ZACHOWUJEMY!
18
(dlaczego? w imię czego?) (gdzie? kiedy? w jakich warunkach?)
Poziomy Diltsa ? MISJA (po co?) TOŻSAMOŚĆ (kto?) WARTOŚCI (dlaczego? w imię czego?) PRZEKONANIA (dlaczego?) UMIEJĘTNOŚCI (jak?) ZACHOWANIA (co?) ŚRODOWISKO/KONTEKST (gdzie? kiedy? w jakich warunkach?)
20
DZIĘKUJĘ ZA WSPÓLNĄ PRACĘ
Jarosław Kordziński Kontakt:
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.