Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałArtur Markiewicz Został zmieniony 6 lat temu
1
Co zrobić, żeby niepełnosprawni czuli się z nami Dobrze?
2
Etykieta postępowania wobec osób niepełnosprawnych:
Rozmawiając z osobą niepełnosprawną na wózku inwalidzkim należy utrzymywać oczy na tej samej wysokości. Zachowuj się w sposób naturalny. Nie dotykaj psa przewodnika bez pozwolenia osoby, do której pies należy. Pomyśl zanim coś powiesz-nie wypytuj co się stało danej osobie tylko traktuj ją normalnie. Reaguj uprzejmie na prośby osób niepełnosprawnych. Zwracaj się bezpośrednio do osoby niepełnosprawnej, nie do jej przewodnika. Jeżeli osoba niewidząca wymaga prowadzenia – zaproponuj jej swoje ramie. Kiedy rozmawiasz z osobą mającą problemy ze słuchem nie zasłaniaj twarzy. Jeżeli ktoś dostaje ataku padaczki, upewnij się, że głowa tej osoby jest bezpiecznie ułożona i czekaj aż atak minie. Nie decyduj za osoby niepełnosprawne, co mogą a czego nie mogą robić.
3
Akcja tolerancja
4
Warto przypomnieć: Niepełnosprawni są wśród nas – czy tego chcemy, czy nie. Niepełnosprawni mają takie same prawa i obowiązki jak osoby pełnosprawne, czasami tylko potrzebują więcej pomocy i zro-zumienia niż inni. Każdy z nas w dowolnym momencie swojego życia może stać się osobą niepełnosprawną.
5
czuli się dobrze w towarzystwie
Co zrobić, żeby niepełnosprawni czuli się dobrze w towarzystwie osób pełnosprawnych? Bardzo często intuicyjnie potrafimy bezbłędnie odpowiedzieć na to pytanie, niestety niektórym trzeba ciągle jeszcze przypominać, jaka jest odpowiedź...
6
jakby byli niewidzialni!
Nie traktuj niepełnosprawnych, jakby byli niewidzialni!
7
Traktuj osoby niepełnosprawne, jak normalnych ludzi
8
niepełnosprawnym litości!
Nie okazuj niepełnosprawnym litości! Nikt jej nie lubi.
9
Reaguj na prośby osób niepełnosprawnych
10
Naucz się rozmawiać z osobą niepełnosprawną
11
Pomagaj osobom niewidomym
12
Zapytaj czy możesz pogłaskać psa przewodnika
13
Co konkretnie możemy jeszcze robić, a czego nie robić, by nasi niepełnosprawni koledzy i koleżanki czuli się z nami dobrze?
14
Zaproponuj poniesienie plecaka lub chociaż spakowanie go.
Stań w obronie wyśmiewanego niepełnosprawnego kolegi lub obrażanej niepełnosprawnej koleżanki! Daj im poczuć, że nie są sami. Zaproponuj pomoc w zejściu po schodach, gdy widzisz, że osoba niepełnosprawna się boi. Zaproponuj poniesienie plecaka lub chociaż spakowanie go. Spytaj czasem po lekcji, czy kolega lub koleżanka nie potrzebuje wyjaśnienia czegoś lub pomocy w odrobieniu lekcji. Staraj się poznać kolegów i koleżanki niepełnosprawne wokół Ciebie – dowiedz się, co lubią, a czego nie i spędź z nimi trochę czasu. Zobaczysz, że mogą Cię zaskoczyć.
15
Gdy widzisz osobę niepełnosprawną stojącą z boku ze smutną miną – podejdź, porozmawiaj, uśmiechnij się. Zaoferuj osobie niepełnosprawnej swoją przyjaźń. Zapraszaj do inicjowanych przez siebie zabaw, gier czy projektów. Wyjaśnij – nawet po raz 23 – zasady gry lub zabawy! Zbieraj plastikowe nakrętki, dzięki którym możliwy jest zakup sprzętu rehabilitacyjnego. Zauważaj sukcesy osoby niepełnosprawnej i ciesz się razem z nią.
16
Nie blokuj windy, nie jeździj nią dla zabawy – ktoś może jej naprawdę potrzebować!
Nie wytykaj palcami osoby niepełnosprawnej, nie śmiej się z tego, że czasami jest nieporadna! Nie bój się inności osób niepełnosprawnych – to nie jest zaraźliwe! Nie krzywdź świadomie osoby niepełnosprawnej! Ma mniej możliwości, by się bronić niż osoba pełnosprawna. Jeśli na co dzień wyśmiewasz się z wszystkich, wyzywasz i krytykujesz wszystko wokoło – powstrzymaj się przed robieniem tego osobie niepełnosprawnej! Jest ona często bardziej wrażliwa niż inni i możesz ją skrzywdzić dwa razy bardziej niż innych. Nie przypominaj osobie niepełnosprawnej o jej niepełnosprawności! Uwierz – ona o niej nigdy nie zapomina.
17
Dziękuję za uwagę.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.